גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זה לא יימשך ככה: התחזית הקודרת של ג'יי.פי מורגן למניות בוול סטריט

בג'יי.פי מורגן צופים כי מדד S&P 500 יירד ב-22% עד סוף השנה: "תשכחו מנחיתה רכה" ● בחברת המחקר BCA research חושבים שהירידה תהיה אפילו חדה יותר ● הפעם האחרונה בה נרשמה ירידה דומה הייתה ב-2008, לאחר פשיטת הרגל של ליהמן ברדרס

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

למרות מחצית השנה הטובה של מדד הדגל של ארה"ב, S&P 500 שעלה 14.5% וביטא את ציפיות המשקיעים ל"נחיתה רכה" בכלכלה, לא כולם אופטימיים לגבי ההמשך, בלשון המעטה. 

המיליארדר דן לואב מצא דרך ליהנות מהעליות בבינה המלאכותית בלי להשקיע באנבידיה  
לאמיצים בלבד: אפיק ההשקעה שמאפשר להרוויח מאות אחוזים בשנה אבל גם להפסיד עשרות בשעה 

בג’יי.פי. מורגן למשל דבקים בתחזית הפסימית שלהם לגבי שוק המניות בוול סטריט. למרות השיאים של מדד S&P 500, הם מצפים לירידה משמעותית למדי. 

האסטרטג הראשי של הבנק, מרקו קולאנוביץ’, חזר על עמדתו הדובית לגבי וול סטריט והוא מייעץ למשקיעים להקטין את החשיפה לשוק: "בהסתברות גבוהה תמונת המאקרו מתרחקת מהשאיפה לנחיתה רכה". קולאנוביץ’ צופה שמשבר כלכלי או אינפלציה גבוהה ודביקה תאלץ את הפדרל ריזרב ובנקים מרכזיים מערביים אחרים לשמור על ריבית גבוהה, ואולי אף להעלות אותה, "ולכן גובר החשש מנחיתה קשה".

"נחיתה רכה", מטאפורה שאולה מעולם התעופה, היא בעצם מדיניות מוניטרית מצמצמת (ריבית גבוהה) שמטרתה לבלום את האינפלציה מבלי לפגוע בשוק העבודה או לגרום כאב כלכלי לאנשים ותאגידים הנושאים חובות. נחיתה קשה מתייחסת להאטה או ירידה כלכלית ניכרת בעקבות תקופה של צמיחה מהירה. 

בג'יי.פי. מורגן צופים הורדת ריבית אחת בלבד השנה. "ועדת השוק של הפד חלוקה בין הורדה אחת או שתיים השנה, ואנחנו מאמינים שהיו"ר פאוול נוטה לשתיים, האנשים שלנו שינו את דעתם השבוע וצופים אחת בלבד, בנובמבר". 

קולאנוביץ’ טוען שישנם מספר סיכונים שנעלמים מעיני המשקיעים, ואלה כוללים סיכונים פוליטים וסיכונים גיאו-פוליטים, שוק מניות ריכוזי, הנסיקה המוגזמת של מניות המם ושל מטבעות הקריפטו, זאת בעוד הסממנים הכלכליים מצביעים על האטה או מיתון, "ולמרות זאת, המניות נסחרות בסביבות השיאים שלהם". בבנק צופים שהמדד יסיים את השנה ב-4,200 נקודות - כ-22% פחות מרמתו הנוכחית.

ג’יי.פי. מורגן לא לבד

פטר ברזין, אסטרטג ראשי בחברת המחקר BCA research, התראיין למרקט ווטצ' ואמר שהוא עדכן למטה את תחזיתו למדד S&P 500 ל-3,750 נקודות, אפילו פחות מג’יי.פי. מורגן. גם ברזין מצפה שכלכלת ארה"ב תכנס למיתון לא צפוי, מתי? "בסוף השנה או בתחילת השנה הבאה", הוא גם מצפה שהמיתון יתפשט גם לאירופה.

ברזין צופה שההאטה בשוק העבודה תתגבר במהירות ותעיב על הוצאות הצרכנים, הוא מצביע על נתוני הבנקים שכבר מלמדים על הכנסות נמוכות יותר וחיסכון יורד, ובעקבות הצרכנים יגיעו גם העסקים שיפחיתו את השקעותיהם.

היסטורית, הפעם האחרונה שהמדד ירד באחוזים דומים הייתה בחצי השני של 2008 לאחר פשיטת הרגל של בנק ליהמן ברדרס. המדד ירד בכ-30% באותה חצי שנה. ובכלל, מתוך 157 מחציות השנה מאז 1946, רק בחמישה מהם השיל המדד יותר מ-20% בחצי שנה. 

עוד כתבות

איור: Shutterstock

האם מותר לפתוח מכרז אם הוגשה הצעה גבוהה מהזוכה?

חברה גברה על שבעה מציעים וזכתה במכרז לרכישת נכס מסחרי ● חברה אחרת, שלא השתתפה במכרז הראשון, החליטה להגיש הצעה משלה - גבוהה במיליון וחצי שקל ● מה קבע בית המשפט?

שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי בחברת פיוניר / צילום: שרון גולדברג

מנהל ההשקעות שממליץ לשמור כעת על כסף נזיל

שמואל בן אריה מפיוניר, שמעיד על עצמו כ"מכור" לשוק ההון, מעדיף להשקיע באג"ח קונצרניות בישראל, ואת רוב הרכיב המנייתי מעבר לים ● "כשיש כזו אי־ודאות בישראל, ומנגד כלכלה כה חזקה בארה"ב, אני מעדיף להיות בעיקר שם" ● ומאיפה להערכתו יגיע המשבר הבא

ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם חיילי מילואים בצפון / צילום: קובי גדעון-לע''מ

נתניהו נגד התדרוך ל"טיימס": "הפסקת מלחמה? זה לא יקרה"

רס"ן במילואים אייל אבניאון ורס"ר במילואים נדב אלחנן נולר נפלו במרכז רצועת עזה • "ניו יורק טיימס": צה"ל לא ערוך להרחבת הלחימה אחרי מלחמה כה ארוכה, בכירי הצבא דוחפים להפסקת אש • נתניהו הכחיש את הדיווחים: "זה לא יקרה. אנחנו נסיים את המלחמה רק לאחר שנשיג את כל מטרותיה" • עדכונים שוטפים

ירידה במענה לסקרי הלמ''ס / אילוסטרציה: Shutterstock

למה פחות ופחות ישראלים מוכנים לענות על סקרי הלמ"ס ואיך זה ישפיע על הכלכלה

המענה לסקרי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הוא חובה עפ"י חוק, אך בשנים האחרונות שיעור המשיבים צנח ● בעוד שב־2012 עמד הנתון על 82%, כיום הוא מגיע ל־43% בלבד ● איך הירידה במענה עלולה להשפיע על המשק, והאם מדובר במגמה ייחודית לישראל?

באקו, אזרבייג'ן / צילום: Shutterstock, Vladimir Waldin

החל מ־600 דולר: היעדים החדשים שהישראלים טסים אליהם

מאז שטורקיה ירדה מהמפה, הישראלים מצאו חלופות מפתיעות לחופשה שלהם במדינות כמו אלבניה ואזרבייג'ן ● "למדינות האלה יש אקזוטיות שלא קיימת במקומות אחרים", אומרים בענף, "שילוב בין מזרח ומערב" ● וגם: אלה חברות התעופה שתוכלו לטוס בהן ליעדים האלה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: Shutterstock

כבר שנים מנסים לפצח את הנוסחה: באיזה יום כדאי להיכנס לשוק המניות?

סיסמאות כמו "צא במאי וחזור בנובמבר", "אפקט ינואר" ו"ראלי סוף השנה" מבקשות כבר שנים לתזמן עונתיות מסוימת בשוק המניות ● צללנו לסטטיסטיקות בניסיון לזהות אם יש יום בשבוע שבו מומלץ להשקיע במניות, הן עבור מדד ת"א 125 והן עבור S&P 500 ● אז מהו יום המזל שלכם?

ירושלים / צילום: Shutterstock

תכנון המטרו בירושלים יוצא לדרך: איפה יעברו הקווים?

הגוף שמתכלל את בניית תשתיות התחבורה בירושלים פרסם מכרז לתכנון ראשוני ולבדיקת היתכנות להקמת קווי מטרו בעיר ● ברקע: הצפי של העירייה ומשרד התחבורה כי בשנת 2030 יגיעו הרכבות הקלות בבירה לסף הקיבולת שלהן ● אלו האזורים בהם מתוכננים הקווים לעבור

אריאלה רנדלשטיין, בנק הפועלים / צילום: ענבל מרמרי

מנהלת המשכנתאות של בנק הפועלים: "רואים התנהגות יותר נבונה של הצרכנים. כבר לא קונים את דירת החלומות"

מנהלת המשכנתאות בבנק הפועלים, אריאלה רנדלשטיין, מדברת על האתגרים של שוק הדיור הפועל תחת מלחמה ולאחר שהמחירים חזרו לעלות ● "אומנם התחלות הבנייה לא ירדו, אבל אנחנו בפער היסטורי של ביקוש מול היצע"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: ap, Chiang Ying-ying

אנבידיה מסתבכת בצרפת: ענקית השבבים תואשם בפגיעה בתחרות?

הממונה על ההגבלים העסקיים בצרפת, שנחשב לאקטיביסט במיוחד נגד חברות אמריקאיות, עשוי להאשים את ענקית שבבי הבינה המלאכותית אנבידיה בהתנהגות שנועדה לפגוע בתחרות ● החוק הצרפתי מאפשר להטיל קנסות בגובה עד 10% מהמחזור השנתי העולמי בגין הפרת כללי ההגבלים העסקיים במדינה

ביטול אג''ח המיועדות / אילוסטרציה: Shutterstock

ביטול האג"ח המיועדות: 3 מיליארד שקל חיסכון למדינה, אבל מה יקרה כשהריבית תרד?

עפ"י מחקר שערך איגוד בתי ההשקעות, מאז תחילת יישום הרפורמה, החיסכון המצטבר למדינה מסתכם בכ-3.15 מיליארד שקל ● המחקר מפרט שני מרכיבים עיקריים: חיסכון שוטף לתקציב המדינה בגין אי-תשלום תשואה מובטחת, וצבירת רווחים עתידיים לקרן הייעודית להשלמת תשואה

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

אי-סדרים חמורים? הרגולטור מאפשר את המשך ההפקדות ל"חיסכון לכל ילד" בסלייס

באתר הביטוח הלאומי מופיעה סלייס בצד יתר הגופים שקיבלו רישיון מהמדינה לנהל את כספי תוכנית "חיסכון לכל ילד", מבלי שמופיעה כל הערה ביחס לפרשת אי-הסדרים החמורים בחברה ● רשות שוק ההון: "קופות 'חיסכון לכל ילד' המנוהלות בסלייס ממשיכות להתנהל בצורה סדירה, ואין כל חשש לכספי החוסכים בהן"

מארין לה פן (משמאל) יו''ר מפלגת הימין הקיצוני בצרפת וז'ורדן ברדלה, מועמד מפלגתה של לה פן לראשות הממשלה, באירוע תמיכה / צילום: ap, Daniel Cole

רעידת אדמה באירופה: הצרפתים אמרו לא לרפורמות כלכליות ולהגירה, והם לא לבד

תוצאות הסיבוב הראשון בבחירות לפרלמנט מלמדות כי הציבור אמר לא לרפורמות, בהן העלאת גיל הפרישה, והוא בעיקר הצביע בעד סגירת גבולות ומדיניות של אנטי-הגירה ● איך יושפעו היהודים בצרפת, ומה יהיו ההשלכות על אירופה כולה?

ח''כ מירב כהן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

אושר בכנסת: החוק שמאפשר לעצור סליקת אשראי לעסקים שעושקים קשישים

תיקון לחוק הגנת הצרכן שעבר הלילה בכנסת מעניק לרשות להגנת הצרכן שורה של סמכויות רחבות במקרים שבהם שוכנעה כי אדם או חברה עקצו או הטעו קשישים, עולים חדשים ובעלי מוגבלויות ● יוזמת החוק, ח"כ מירב כהן: "מדובר בכלי אכיפה משמעותי שמטרתו להרתיע נוכלים ולעצור בזמן אמת את הפגיעה שהם מייצרים"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בת"א; תשואות אג"ח ישראל בשיא של 13 שנה

ת"א 35 טיפס ב-0.6%, ת"א 90 הוסיף כ-0.2%, ות"א 125 עלה ב-0.5% ● התשואה על אג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים עומדת על כ-5.2% ● סיגמא: האג"ח הקונצרניות בישראל מהוות חלופה ראויה לאג"ח ממשלתיות בבחינה של יחסי סיכון-סיכוי ● דיסקונט: "בנק ישראל לא יוריד את הריבית בשבוע הבא ● אנליסטים בוול סטריט מנתחים את ההשלכות של בחירת טראמפ לנשיאות על שוק האג"ח

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו / צילום: איל יצהר

צפרתם ברחוב בת"א בלי סיבה? העירייה רוצה לקנוס אתכם

עיריית תל אביב-יפו אישרה השבוע תיקון לחוק העזר העירוני למניעת רעש, לפיו הצפירה תהפוך לעבירת קנס בשווי 475 שקל, ובעל הרכב ייחשב כמי שאחראי על העבירה ● המהלך טעון את אישור משרדי הממשלה וועדת החוקה ● חולדאי: "שמח לבשר שהמנהג הקלוקל הזה עתיד להיעלם מחיינו העירוניים"

מסעוד פזשכיאן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

"אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם": המועמד המפתיע לנשיאות איראן

ביום שישי הקרוב ייגשו להצביע אזרחי איראן לסיבוב נוסף של הבחירות לנשיאות ● בסיבוב הראשון הוביל הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן, אך הוא לא השיג את המינימום הדרוש לניצחון ויתמודד מול השמרן הקיצוני סעיד ג'לילי ● "אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם", פרס פזשכיאן את משנתו בכנס בחירות

בנין טכנולוגית להבים, נהריה / צילום: בר - אל

מניבים מוכרת את המפעל על הים בנהריה ב-155 מיליון שקל והמשרדים החדשים של נת"ע בחולון

מתחם טכנולוגיית להבים בנהריה נמכר לקרן מרתון, ומשתרע על שטח של כ-51 דונם, עם מבנים בשטח בנוי כולל של כ-22,300 מ"ר ● נת"ע תשכור מקבוצת עזריאלי משרדים בשטח של 12,000 מ"ר בפארק העסקים בחולון ● וגם: משרד השיכון ורשות החדשנות הוציאו קול קורא לקידום טכנולוגיות ייצור בענף הבנייה ● חדשות השבוע בנדל"ן

שוק ההון / צילום: Shutterstock, Daniel Fung

האנליסטים בטוחים: המניה שעומדת לזנק ואלו שעולות בקביעות במחצית השנייה של השנה

ב-CNBC עקבו במשך 50 שנה אחר מדד MSCI World index ומצאו 14 מניות גלובליות שמזנקות בקביעות במחצית השנייה של השנה ● ביניהן אחת שוורן באפט נמנע מלגלות את זהותה במשך זמן רב ואחת שמייצרת שבבי בינה מלאכותית

השוק מאבד אמון? אג"ח ממשלת ישראל צונחות, והתשואות בשיא של 13 שנים

בימים האחרונים זינקה התשואה על איגרת החוב הממשלתית ל־10 שנים, והיא עומדת על 5.2% ● הסיבה המרכזית: חשש מהתלקחות מלחמה בצפון ● במקביל זינקה פרמיית הסיכון של מדינת ישראל לשיא של יותר מעשור ● פרופיט: "אלה רמות מחירים לא בריאות, אבל אנחנו בתוך המלחמה" ● וגם: האם מדובר בהזדמנות השקעה?

אולפן חדשות 13 / צילום: יח''צ

הדרמה של חדשות 13: העובדים מחריפים את המאבק נגד ההנהלה. מה הצעד הבא?

מאז הודיע דירקטוריון חדשות 13 על מינויה של יוליה שמאלוב־ברקוביץ' למנכ"לית, מנהלים העובדים מאבק עיקש נגד ההחלטה ● מדוע זה קורה, מי אחראי למינוי, מה טוענים בהנהלה, למה הרשות השנייה לא מתערבת, והאם בכלל יש סיכוי לשינוי כיוון? ● גלובס עושה סדר