גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יקי בוארון: "ספק אם העלאת המע"מ תהיה הגזירה האחרונה מכיוון הממשלה"

בוארון, השותף המנהל של תחום הנדל"ן בפירמת הייעוץ וראיית החשבון EY, פתח את כנס הנדל"ן השנתי המשותף עם גלובס ואמר: "יש אשראי לענף הנדל"ן, אך כעת נדרשת התנהלות אחראית" ● עו"ד מני גורמן: "חלה על כולנו החובה להילחם על חוסנה הכלכלי של מדינת ישראל"

יקי בוארון, שותף מנהל תחום הנדל''ן ב-EY, בכנס הנדל''ן השנתי / צילום: כדיה לוי
יקי בוארון, שותף מנהל תחום הנדל''ן ב-EY, בכנס הנדל''ן השנתי / צילום: כדיה לוי

"נכון למועד זה קיים אשראי לענף הנדל"ן, ונראה כי העלייה בסיכון הענפי אינה מהווה חסם עבור יזמים וחברות חזקות, אשר הגיעו לתקופה הנוכחית לאחר כמה שנים טובות שסייעו לחזק את מצבם הפיננסי. עם זאת, בעת הזאת נדרשת התנהלות אחראית. התקופה הנוכחית מייצרת הזדמנויות רבות למתן מימון באמצעות מכשירים מורכבים וריביות גבוהות לחברות המימון החוץ-בנקאיות. עם זאת, לאור פרופיל הלוויים, משמעות ביצוע חיתום אפקטיבי הוא קריטי, ויש להתנהל בצורה זהירה במקרים בו המלווה מעמידה הן את החוב הבכיר והן את החוב הנחות".

כך אמר היום (ב') יקי בוארון, שותף מנהל תחום הנדל"ן של פירמת EY (ארנסט אנד יאנג), בפתיחת כנס הנדל"ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון שנערך בשיתוף גלובס, בסימן התחדשות ותקומה. 

כנס הנדל"ן של EY | ראש מינהלת תקומה: "ארבעת החודשים לאחר האסון - מהקשים בחיי"
כנס הנדל"ן של EY | דב קוטלר: "אי-אפשר לעבור את התקופה בלי נפילות בענף הנדל"ן. גם בבנק הפועלים נרגיש את זה"

"שנת 2023 התאפיינה בסביבת ריבית גבוהה, ולצערנו ראינו יזמים אשר לא הצליחו להתמודד עם רמות מינוף וסיכונים שלקחו בתקופה בה הריביות היו אפסיות", הוסף בוארון. "התמשכות אי-הוודאות הנגרמת כתוצאה מהמלחמה וסביבת הריבית הגבוהה מגבירה את הסיכון לקריסה של יזמים וקבלנים נוספים. כמו כן, מבצעי השיווק אשר דורשים העמדת הון עצמי נמוך מהרוכשים בשלב הראשון, מגדילים את הצורך בניצול אשראים בתקופת הבנייה".

בוארון התייחס גם למצבה הכלכלי של המדינה על רקע המלחמה, ואמר: "כתוצאה מהמלחמה עלה יחס החוב לתוצר של מדינת ישראל לסוף שנת 2023 לשיעור של 62%, והצפי הוא כי לסוף שנת 2024 יעמוד היחס על כ-70%. אציין כי ביחס למדינות מובילות בעולם עדיין מדובר ביחס חוב-תוצר נמוך. כמו כן, אציין כי יחס דומה נמדד בפעם האחרונה בישראל בשיאו של משבר הקורונה, שממנו ידע המשק הישראלי להתאושש במהירות. עם זאת, במשבר הקורונה ניצב המשק הישראלי מול אתגר שאיתו נאלצו להתמודד יתר מדינות העולם, בעוד במשבר הנוכחי המשק הישראלי ניצב לבדו, ועושה רושם כי ממשלת ישראל טרם גיבשה צעדים להתמודדות עם הגירעון הגדול שנוצר בתקציב המדינה.

"הורדות הדירוג, בנוסף לסיכונים המיוחסים למשק הישראלי, הביאו לעלייה במחיר החוב של מדינת ישראל, אשר משפיע על כל אחד ואחת מאיתנו. בנוסף, נכון למועד זה עודכן כי החל משנת 2025 יעלה המע"מ ב-1%, וספק אם בזה יסתיימו הגזירות הכלכליות שתידרש הממשלה להשית על המשק הישראלי ומשקי הבית".

המצב במשק עם תום המלחמה יאפשר המשך עלייה במחירי הדירות?

בוארון המשיך אל נושאים ספציפיים יותר בענף הנדל"ן, והתייחס בין היתר לעלייתה של הבינה המלאכותית, ה- AI. "הטכנולוגיה צפויה להשפיע רבות על חיינו בשנים הבאות", אמר, "ותייצר ביקושים אדירים לאחסון מידע וחוות שרתים. מעניין יהיה לראות כיצד טכנולוגיית ה-AI תשפיע על ענף מסורתי כמו ענף הנדל"ן, אך סביר שחיינו ישתנו ללא היכר, בדומה לשינויים שחלו בחיינו בעקבות מהפכות טכנולוגיות קודמות. הצפי הוא כי טכנולוגיות אלה ישפרו בעתיד הקרוב את שיטות הבנייה ויעזרו להתגבר על המחסור הקיים בעובדים וקיצור זמן הבנייה".

בהמשך התייחס בוארון למחירי הדירות העולים ולצפי להמשך: "הציפיות לירידת הריבית, עלייה צפויה במחירי הבנייה והמחסור החמור בעובדים שאותו לא מצליחה המדינה לפתור, מייצרים ציפייה להמשך עלייה במחירי הדירות. הגידול בהיקף לקיחת המשכנתאות בחודשיים האחרונים מאותת גם כן על התעוררות שחלה בשוק.

"עם זאת, נשאלת השאלה האם מצב המשק הישראלי לאחר סיום הלחימה, שמועדה טרם ידוע, סביבת ריבית גבוהה, שלא צפויה להשתנות מהותית בזמן הקרוב, וגזירות כלכליות צפויות על משקי הבית, יאפשרו המשך עלייה של המחירים בדומה לעליות שחווינו לאחר היציאה ממשבר הקורונה. ללא פתרון מהיר, המחסור בעובדים צפוי להשפיע גם על התחלות הבנייה ברבעונים הבאים שיביאו לקיטון בהיצע. נכון למועד זה קצב התחלות הבנייה לא נפגע, אך ניתן להבחין בירידה בהיקפי סיום הבנייה.

"תופעה נוספת שממנה לא ניתן להתעלם בכל הקשור לשוק הדיור היא המשך העלייה במחירי השכירות. הריבית הגבוהה הפכה את המודלים של דיור מוסדי להשכרה ארוכת-טווח ללא כלכליים.

"זה שנים שאנו מדברים על כך שיש לייצר פתרון בר-קיימא בשוק השכירות שיאפשר לציבור הישראלי לשכור דירה במחירים הוגנים, אך נראה כי גם בתחום זה המדינה מתעכבת ביישום פתרונות שיאפשרו קורת-גג במחירים סבירים למשפחות צעירות".

בוארון התייחס גם למצב שוק המשרדים, ברקע העסקאות הגדולות האחרונות שעליהן דיווחנו כאן בגלובס בשבוע שעבר, ואמר: "טרם המלחמה תעשיית ההייטק הישראלית, המהווה את הקטר של המשק, חוותה ירידה בהיקפי גיוס ההשקעות, אך נראה כי בחודשים האחרונים היקפי הגיוס נמצאים במגמת שיפור ואף חוזרים לרמתם טרם המלחמה.

"כמו כן, בשבוע האחרון פורסם כי גוגל צפויה לשכור מחצית מבניין ToHa2 ולהגדיל את השקעתה בישראל, וכי פאלו אלטו נטוורקס מנהלת משא-ומתן להשכרת חלקים נרחבים במגדל אלון 1. נכון למועד זה עוד מוקדם להעריך כיצד תשפיע המלחמה על תעשיית ההייטק, אך יש לקוות כי הידע שנצבר בישראל בתחומי ההגנה והביטחון יעזור להצמיח חברות הזנק מצוינות שיביאו לביקוש נוסף לשטחי תעסוקה".

לאחר בוארון נשא דברים בקצרה עו"ד מני גורמן, שותף בכיר במשרד שטיינמץ, הרינג, גורמן ושות' עורכי דין. גורמן אמר כי "חלה על כל אחד ואחת מאיתנו החובה להילחם ביתר שאת על חוסנה הכלכלי של מדינת ישראל". הוא פנה לקהל ואמר: "כל אחד ואחת מכם שממשיך לתכנן, לשווק, למכור - שיראה עצמו כאילו הוא חלק מהמערכה על חוסנה הכלכלי של מדינת ישראל בשעה זאת". 

*** גילוי מלא: סיקור הכנס נעשה בשיתוף בין EY לגלובס על-פי שיקולי עריכה ועניין לקוראי גלובס

עוד כתבות

איור: Shutterstock

האם מותר לפתוח מכרז אם הוגשה הצעה גבוהה מהזוכה?

חברה גברה על שבעה מציעים וזכתה במכרז לרכישת נכס מסחרי ● חברה אחרת, שלא השתתפה במכרז הראשון, החליטה להגיש הצעה משלה - גבוהה במיליון וחצי שקל ● מה קבע בית המשפט?

וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

מדד הנאסד"ק שבר שיא נוסף; אפל ננעלה בשיא כל הזמנים

אפל התחזקה ב-1.6% והגיעה לשיא כל הזמנים ● הנאסד"ק טיפס ב-0.8% ושבר את שיא כל הזמנים שקבע אתמול בסיום המסחר ● יוליוס בר: "האירו מתחזק מול הדולר בתגובה לתוצאות הבחירות בצרפת" • אנליסטים בוול סטריט מנתחים את ההשלכות של בחירת טראמפ לנשיאות על שוק האג"ח

בניית משרדים / צילום: טלי בוגדנובסקי

כל מה שצריך לדעת על החוק החדש שמסעיר את ענף הנדל"ן

השבוע נכנס לתוקף חוק שמאפשר ליזמים לפנות לרשות הארצית לקבלת היתרי בנייה, ולהימנע מהמתנה ממושכת בוועדות המקומיות ● לצד ציפייה לשיפור דרמטי בקיצור לוחות הזמנים ורווחיות הקבלנים, בעיריות מזהירים מפגיעה בעצמאותן

מסירות הרכב נחתכו / עיבוד: טלי בוגדנובסקי צילום: יוסי כהן

מסירות הרכב נחתכו ב-15%, והיבואנים יוצאים בגל הנחות כדי לעורר את השוק

הביקוש בשוק הפרטי בנסיגה ומחסני יבואני הרכב הופכים צפופים יותר ויותר - והם נאלצים לצמצם את המלאים באמצעות מבצעים והנחות ● בשוק ה"אפס קילומטר" ההוזלות אפילו יותר עמוקות, כולל על כלי רכב חשמליים ● זו בשורה טובה, אם כי זמנית, למחפשי המציאות

דוד אברהם כץ בבית המשפט, ב-2021 / צילום: יוסי כהן

המיליונים התאדו, ומוכר חלומות הנדל"ן בדרך לשימוע לפני כתב אישום

פרקליטת מיסוי וכלכלה החליטה בחודשים האחרונים לערוך שימוע לפני כתב אישום נגד דוד אברהם כץ ועו"ד גיא אבני ● החשד, כפי שנחשף בגלובס: גיוס כספי משקיעים במרמה ועבירות על חוק ניירות ערך ● בפברואר ניתן צו עיכוב הליכים לבקשת כץ

בארי שטרנליכט, יו''ר ומנכ''ל של סטרווד קפיטול / צילום: Reuters, MIKE BLAKE

ניצחון לנאמני סטרווד: התביעה נגד המיליארדר בארי שטרנליכט תתברר

ביהמ"ש דחה את בקשתו של איל הנדל"ן האמריקאי-יהודי בארי שטרנליכט, היו"ר והמנכ"ל של ענקית הנדל"ן סטרווד קפיטל, למחוק אותו מתביעה שהוגשה נגדו ע"י נאמני חברת-הבת שגייסה בעבר 910 מיליון שקל בישראל וקרסה כעבור שנתיים ● השופט: "נראה לכאורה כי המבקשים היו מעורבים בהחלטה על ההנפקה"

נושאת המטוסים האמריקאית קרל וינסון שמשתתפת  בתרגיל הימי RIMPAC / צילום: Reuters, Qian Weizhong/VCG

מסר לסין: ישראל משתתפת בתרגיל צבאי בהוואי

בשבוע שעבר נפתח בהוואי התרגיל הימי הנחשב לגדול בעולם - RIMPAC ● בתרגיל משתתפת ישראל לצד מדינות מוסלמיות בולטות כאינדונזיה, מלזיה ובורניי ● התרגיל מהווה מסר לסין ולרוסיה המאיימות על היציבות בעולם

סא''ל אירית אלגבי ואסף בר / צילום: ויקטור לוי

האפליקציה שמייצרת התאמה בין כישורי המילואימניקים לתפקידים שצה"ל צריך

מאז פרוץ המלחמה משתמשים מפקדי יחידות באפליקציית Miljobs, שפיתח הצבא ומבוססת על AI, כדי לבחור משרתי מילואים שמגישים מועמדות לתפקידים ● עשרות אלפים כבר רשומים בה ● ישראל מתגייסת

בהודו משוכנעים: ישראל עומדת בפני הפסד אסטרטגי

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הכאוס בין הפלסטינים ברחובות עזה יוצא משליטה, עינב צנגאוקר פועלת להדחת נתניהו כדי להחזיר את בנה החטוף, בהודו פורסים את כל הבעיות שעומדות בפני ישראל, וקואליציית Teach NY היהודית מכוונת את מאמציה להשפיע על הבחירות בניו יורק ב-2025 ● כותרות העיתונים בעולם

בנייה בישראל. הלוואות הקבלן בשיא כל הזמנים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הלוואות הקבלן בשיא כל הזמנים: "הרבה סיכונים גלומים בתוך הפתרון הזה"

במאי נרשמו 1.3 מיליארד שקל בהלוואות בלון ובולט ● לכאורה, כולם מרוויחים מהכלי שהפך נפוץ כל כך בשוק הדירות החדשות ● בפועל, יש גם סיכונים

ירושלים / צילום: Shutterstock

תכנון המטרו בירושלים יוצא לדרך: איפה יעברו הקווים?

הגוף שמתכלל את בניית תשתיות התחבורה בירושלים פרסם מכרז לתכנון ראשוני ולבדיקת היתכנות להקמת קווי מטרו בעיר ● ברקע: הצפי של העירייה ומשרד התחבורה כי בשנת 2030 יגיעו הרכבות הקלות בבירה לסף הקיבולת שלהן ● אלו האזורים בהם מתוכננים הקווים לעבור

מסעוד פזשכיאן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

יקרב את איראן למערב? המועמד המפתיע שעשוי לנצח בבחירות לנשיאות

ביום שישי הקרוב ייגשו להצביע אזרחי איראן לסיבוב נוסף של הבחירות לנשיאות ● בסיבוב הראשון ניצח הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן, אך הוא לא השיג את המינימום הדרוש לניצחון ויתמודד מול השמרן הקיצוני סעיד ג'לילי ● "אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם", פרס פזשכיאן את משנתו בכנס בחירות

בורסת וול סטריט. תחזית אופטימית למדד 500 S&P / צילום: ap, Richard Drew

לפי 12 אלף המלצות אנליסטים - אלה המניות שלא כדאי למכור

נתוני האתר הפיננסי Factset מלמדים על אופטימיות לגבי עתידן של מניות S&P 500, גם לאחר ראלי של קרוב לשנתיים ● מתוך כ־12 אלף המלצות אנליסטים, רק 5% הן "מכירה" ● בצמרת המומלצות: אמזון, מיקרוסופט ודלתא ● ואילו מניות הם מציעים למכור?

רישי סונאק, מנהיג המפלגה השמרנית וקיר סטארמר, מנהיג מפלגת הלייבור / צילומים: AP- Kirsty Wigglesworth, Phil Noble

בריטניה בוחרת: עד כמה שמאלה תשבור הממלכה, והאם התמיכה בישראל תיפסק?

ביום חמישי יפתחו הקלפיות בבריטניה, 5 שנים אחרי הבחירות האחרונות ● רה"מ רישי סונאק יתמודד מול קיר סטארמר ש"שיקם" את מפלגת הלייבור ● מה עומד בראש סדר היום הבריטי, ואיך התוצאות ישפיעו על היחס ישראל?

ביטול אג''ח המיועדות / אילוסטרציה: Shutterstock

ביטול האג"ח המיועדות: 3 מיליארד שקל חיסכון למדינה, אבל מה יקרה כשהריבית תרד?

עפ"י מחקר שערך איגוד בתי ההשקעות, מאז תחילת יישום הרפורמה, החיסכון המצטבר למדינה מסתכם בכ-3.15 מיליארד שקל ● המחקר מפרט שני מרכיבים עיקריים: חיסכון שוטף לתקציב המדינה בגין אי-תשלום תשואה מובטחת, וצבירת רווחים עתידיים לקרן הייעודית להשלמת תשואה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בת"א; תשואות אג"ח ישראל בשיא של 13 שנה

ת"א 35 טיפס ב-0.6%, ת"א 90 הוסיף כ-0.2%, ות"א 125 עלה ב-0.5% ● התשואה על אג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים עומדת על כ-5.2% ● סיגמא: האג"ח הקונצרניות בישראל מהוות חלופה ראויה לאג"ח ממשלתיות בבחינה של יחסי סיכון-סיכוי ● דיסקונט: "בנק ישראל לא יוריד את הריבית בשבוע הבא ● אנליסטים בוול סטריט מנתחים את ההשלכות של בחירת טראמפ לנשיאות על שוק האג"ח

יאיר אמסטרדם מנכ''ל Verbit / צילום: אודי אלדרוטי

הוא נאלץ לפטר עובדים בגלל הבינה המלאכותית, עכשיו הוא מבטיח: נעזור לעורכי דין להבין כשהעד משקר

יאיר אמסטרדם, שמונה לאחרונה לתפקיד הבכיר בחברת התמלול, מנסה להתנער מהתדמית הטכנוקרטית שדבקה בו ● בראיון ראשון מאז שנכנס לעמדה לאחר עזיבתו הפתאומית של המייסד ו"כוכב התקשורת" תום ליבנה, הוא אומר: "תום הוא דמות מאוד מיוחדת, הוא הפך לדמות ציבורית - אבל זו הייתה החלטה שלו" ● ומבהיר: "יש לי דעות פוליטיות אבל כל עוד אני מנהל בחברה - אני מחויב לה"

גנרטור. הביקוש זינק / צילום: יח''צ

ההצהרות על פגיעה אפשרית בחשמל הפכו לגנרטור של הענף, שרושם גידול בהכנסות

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי החשש מפתיחת חזית צפונית הגדיל את מכירות הגנרטורים והמטענים הניידים

נתיבי איילון / צילום: איל יצהר

למרות ההתנגדויות המכרז צפוי לצאת לדרך: בקרוב תשלמו על כניסה עם רכב לת"א

גורמים בממשלה מעריכים שהמכרז, שנאמד במאות מיליוני שקלים ובוטל כבר פעם אחת, ייצא לדרך עוד השנה על אף התנגדותה של שרת התחבורה מירי רגב ● אגרת הגודש צפויה להיכנס לתוקף עד שנת 2026, ומוערך שהיא תתרום יותר ממיליארד שקל בשנה לקופת המדינה

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

עליות במסחר באירופה; המסחר באסיה ננעל בעליות

מדד שנחאי ירד ב-0.5% ● הנאסד"ק שבר שוב את השיא, ומדד ה-S&P 500 חצה לראשונה את רף 5,500 הנקודות • יו"ר הפדרל ריזרב: "רוצה לראות צמצום נוסף כדי להוריד את הריבית" ● המסחר בוול סטריט יינעל היום ב-20:00 שעון ישראל