דוד פתאל: "אנשים מעדיפים היום חוויות על פני חסכונות"

על אף שחלק מהשלכות ימי הקורונה טרם התפוגגו - דוד פתאל, בעלים ומנכ"ל רשת מלונות פתאל, העריך היום בכנס הנדל"ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY כי שוק התיירות מתקרב לרמות השיא של שנת 2019

דוד פתאל, בעלים ומנכ''ל מלונות פתאל, בכנס הנדל''ן של EY / צילום: כדיה לוי
דוד פתאל, בעלים ומנכ''ל מלונות פתאל, בכנס הנדל''ן של EY / צילום: כדיה לוי

"בכל שנה מספר התיירים צומח ב-6%-2%, והשנה נעבור את המספרים של 2019, שהייתה השנה הכי חזקה בשוק התיירות" - כך אמר היום (ב') דוד פתאל, בעלים ומנכ"ל רשת מלונות פתאל, בכנס הנדל"ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY (ארנסט אנד יאנג). 

כנס הנדל"ן של EY | ראש מינהלת תקומה: "ארבעת החודשים לאחר האסון - מהקשים בחיי"
כנס הנדל"ן של EY | יקי בוארון: "ספק אם העלאת המע"מ תהיה הגזירה האחרונה מכיוון הממשלה"
כנס הנדל"ן של EY | דב קוטלר: "אי-אפשר לעבור את התקופה בלי נפילות בענף הנדל"ן. גם בבנק הפועלים נרגיש את זה"

פתאל הציג נתוני מחקר של חברת CBRE על התיירות בישראל ובעולם, שעולה מהם כי השוק כמעט וחזר לרמות השיא של 2019, "ובשנה הבאה כבר יהיו 16% יותר תיירים", הוא הוסיף.

גם בתחום תיירות הפנים העסקית נרשמת התעניינות מחודשת, כשלדבריו היא גדלה ב-9% בשנת 2023, והשנה צפויה לגדול ב-23%. "בתקופת הקורונה לא היו טיסות, ואנשים גילו את ערי הנופש במדינתם, והגידול העצום שהחל אז צפוי להמשיך", הוא הסביר.

חופשה כמוצר בסיסי

פתאל התייחס למגמות נוספות בתיירות בעידן שאחרי הקורונה, והעריך כי אנשים חושבים היום יותר על חוויות ופחות על חיסכון - מה שמוביל לעלייה משמעותית בביקוש לחופשות: "כיום תיירות זה לא מוצר מותרות אלא מוצר בסיסי. בעבר אנשים היו חוסכים, ואם לא היה כסף - לא היו נוסעים. היום אנשים יוצאים 3-5 פעמים בשנה להתאוורר, זה לא היה בעבר. יש שינוי תפיסה אחרי הקורונה: אנשים הבינו שעדיף חוויות על פני חסכונות, לעומת הדורות הקודמים שכל הזמן שמרו כסף ליום סגריר. היום אנשים רוצים לצבור חוויות ולעשות מה שעושה להם טוב".

בשינוי התפיסתי תומך השילוב שמתאפשר בין העבודה לחופשה, שהחל גם הוא לצד הקורונה. "הרבה חברות בעולם מאפשרות לעבוד תוך כדי נופש. זה משמעותי: אם בעבר היו לוקחים שבוע חופש באוגוסט, היום אפשר לנסוע עם המשפחה למשך כל החודש ולעבוד במקביל. יש קהלים שעדיין לא התעוררו לגמרי, כמו השוק הסיני שלא חזר למקום שהיה לפני, ולכן הגידולים עוד לפנינו". 

צמיחה בשוק מלונות היוקרה 

השלכה נוספת שעדיין ניכרת בתחום עוד מימי הקורונה היא ההאטה בגידול חדרי המלונות בעולם. לפי פתאל, "אם בעבר היה גידול של 4% בכמות החדרים באירופה בכל שנה, זה ירד ל-0.5% בתקופת הקורונה ונמשך כך 3-4 שנים. הביקוש המשיך לעלות, וכתוצאה מכך עלו המחירים.

"ההכנסה פר חדר צמחה, וככל שהולכים מערבה, הצמיחה גדולה יותר. בבריטניה מדברים על עלייה של כמעט 30%, וגם בצרפת, בשוודיה, בשווייץ ובהולנד המספרים דומים. בגרמניה המחירים לא עלו מספיק, והשנה הם משלימים. יש לנו 70 בתי מלון בגרמניה שנהנים מעליית האירו, אך שם החזרה לקחה זמן. הם שמרנים יותר מאחרים".

גם תחום מלונות היוקרה צומח. פתאל הסביר כי "בעבר יוקרה היה פלח קטן בתיירות העולמית. באירופה מרבית המלונות הם 4 או 3 כוכבים. נוצר כל-כך הרבה כסף בשוק בזמן הקורונה, אנשים החליטו לבזבז ולחוות, והשוק הזה צמח בממדים שלא נראו בעבר".

לרשת פתאל יש 293 בתי מלון בעולם עם 52 אלף חדרים, כאשר 20% מהפעילות בישראל ו-80% באירופה. "הגידול אצלנו בהשקעות מאוד מהיר, משנת 2023 הוספנו 29 מלונות חדשים באירופה, ועד סוף השנה יתווספו עוד 10 מלונות", אמר.

*** גילוי מלא: סיקור הכנס נעשה בשיתוף בין EY לגלובס על-פי שיקולי עריכה ועניין לקוראי גלובס