דווקא בזמן הקריאות לחרם על ישראל, יותר עסקים קטנים מוכרים בשוק הגלובלי

כ-60% מהעסקים הקטנים והבינוניים בישראל מדווחים על פגיעה כלכלית בעקבות המלחמה - כך עולה מסקר חדש של פייפאל • כ-40% מאלו שמוכרים אונליין, פונים לזירה הבינלאומית • ישראל מתגייסת

אפי דהאן מנכל פייפאל / צילום: שלומי יוסף
אפי דהאן מנכל פייפאל / צילום: שלומי יוסף

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

כ-15% מהעסקים הקטנים והבינוניים שפועלים באונליין החלו לעשות זאת בשנה האחרונה, כחלק מההתמודדות עם הירידה במכירות בזמן המלחמה - כך עולה מסקר שערכה חברת המחקר רושינק בקרב כ-400 בעלי עסקים. בסך-הכול, כ-60% מהעסקים הקטנים והבינוניים (עד 50 שכירים) דיווחו על פגיעה כלכלית בעקבות המלחמה. 

ישראל מתגייסת | כחמישית מהסטודנטים וחברי הסגל האקדמי בארץ פנו לטיפול נפשי במלחמה
ישראל מתגייסת | המנכ"ל שמשרת במילואים מאוקטובר כותב מהשטח: "הדיסוננס ענק"
ישראל מתגייסת | מנכ"ל מפעל נירלט שנשרף: "תמיד היינו מטרה, אבל לא יפחידו אותנו"

על פי הסקר, שנערך עבור פייפאל, רק 42% מהעסקים הקטנים והבינוניים בישראל מוכרים כיום באונליין (עלייה של 7% לעומת שנת 2020), ומתוכם 41% מוכרים גם בחו"ל. למרות הצהרות רשמיות על חרמות נגד ישראלים, ולמרות הסגמנט השלילי ברשתות החברתיות כלפי המדינה, רובם החלו לעשות זאת דווקא בשנה החולפת. מחציתם מציינים כי זה מה שמאפשר להם את ההישרדות הכלכלית בתקופה הנוכחית.

"העסקים בישראל, המתמודדים עם מציאות מורכבת, צריכים להבין יותר מתמיד שזירת האונליין איננה בגדר תוספת נחמדה, אלא יכולה להיות גורם מכריע כלכלית", אומר אפי דהן, סגן נשיא ב-PayPal העולמית.

"מהסקר עולה שחלק גדול מבעלי העסקים עדיין לא משתלבים בזירה הזו, כאשר כשליש מעידים שמדובר בפרקטיקה שאינה מקובלת בענף שלהם. בעיניי הם נדרשים לפתרונות חדשים ולשבירת מוסכמות, על אחת כמה וכמה כאשר כרבע מהמוכרים אונליין ציינו שהערוץ הזה מסייע להם למכור מוצרים חדשים.

"ישראלים תמיד הובילו את המגמות העולמיות בכל הקשור לחדשנות, ואני מעודד את בעלי העסקים הקטנים והבינוניים לעשות כך גם כעת".

ביקוש למוצרי "מצב רוח"

הנושא עלה גם בוועידת Go ECommerce שהתקיימה השבוע, בהשתתפות כאלף מאנשי התעשייה וביוזמת SE. נאור מן, מנכ"ל אקטיב טרייל, המפתחת כלי שיווק מתקדמים ליצירת מסעות לקוחות חכמים, ציין כי למכירות באיקומרס נדרש מודל היברידי שמשלב בין הדיגיטלי לפיזי.

"אם נצליח להבין באופן עמוק לא רק את האופן שבו הלקוח מתנהג בכל אחת מהזירות, אלא גם באיזה אופן הן משפיעות אחת על השנייה, נוכל למקסם את הממשק מולו", אומר מן. "השילוב בין טכנולוגיה לתובנות צרכניות מאפשר לבנות ראייה הוליסטית, להגדיל את ההכנסות, וכפועל יוצא גם את שורת הרווח".

יפית גריאני, המשנה למנכ"ל וראש חטיבת לקוחות עסקיים בישראכרט, הציגה נתונים שעשויים לעודד את בעלי העסקים הקטנים והבינוניים: "בתחילת המלחמה הייתה ירידה דרמטית במצב הרוח, ולכן הייתה גם ירידה בצריכה. אולם ככל שהתקופה מתמשכת יש חזרה לביקושים גבוהים, שניתנים להסבר גם על ידי צריכה רגשית וגם מאחר שנשארנו יותר בארץ. לא מדובר רק בצריכה של מזון ודברים בסיסיים, אלא גם מוצרים שמחזקים ומשפרים מצב רוח".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

גב ללוחם

עמותת "גב ללוחם", המסייעת בשגרה ללוחמים ולוחמות משוחררים להשתלב באזרחות, תציע תוכנית עיבוד מלחמה, שבה הלוחמים יעסקו בהשפעת המלחמה על חייהם, משפחתם, קרוביהם ורצונותיהם לעתיד. התוכנית מלווה על ידי מנחים ומלווים מקצועיים בתחום, ומתקיימת במרחבים שקטים ורגועים.

בשגרה וגם בצל המלחמה, התוכניות של גב ללוחם עוסקות בנושאים כמו קריירה ותעסוקה, אקדמיה, פיננסים ועוד. לדברי המנכ"ל והמייסד, אוריה איזק, "מלחמת חרבות ברזל השפיעה עמוקות על כל עם ישראל, ועל הלוחמים שעדיין מחרפים נפשם. תוכנית עיבוד המלחמה מאפשרת שיח מלא ופתוח, כולל פריקה וטעינה מחדש, תוך מבט אישי הרואה את פני העתיד".

לפרטים נוספים: www.gavla.org.il

גרינברג טראוריג והתנועה למאבק באנטישמיות

פירמת עורכי הדין הבינלאומית גרינברג טראוריג (GT), שמחזיקה משרד בתל אביב, יזמה יחד עם התנועה למאבק באנטישמיות (CAM) אירוע לחיזוק הקשר בין גורמים שונים בממשל האמריקאי, לגורמים עסקיים ומשפטיים ישראלים.

המטרה: לייצר חיבור בין אנשי מפתח בממשלי מדינות בארה"ב שתומכות בישראל, לאנשי עסקים, יזמים ומובילי דעת קהל בארץ. בין המדינות ששלחו נציגים לאירוע, אשר התקיים במסעדת ד"ר שקשוקה ביפו, נמנות פלורידה, ג'ורג'יה, אוהיו, טקסס, לואיזיאנה, נבאדה ואלסקה. באירוע השתתפו גם נציגי חברות הייטק.

ג'ואי שבות, שותף מנהל במשרד הישראלי של GT, פנה לנוכחים ואמר "אתם יושבים בצמתים הכי מרכזיים במדינות שלכם, ואחראים על היחסים הדיפלומטיים והעסקיים בין ישראל לבינן. לא הגעתם לכאן 'על אף' או 'למרות' שאלו זמנים מורכבים, אלא 'בגלל' שאלו זמנים מורכבים, על מנת להראות סולידריות ולפתח את הקשרים העסקיים בין הצדדים".

חוסן ישראל

ארגון חוסן ישראל (IS-resilient) חילק יותר מ-100 מזגנים ניידים לכוחות צה"ל, בין היתר כדי לסייע להם בלחימה, ולייצר מרחבים נוחים יותר להתרעננות ולינה. המזגנים חולקו הודות לתרומות של קהילות יהודיות מארה"ב. בארגון מדווחים כי יש צורך בתרומה של עוד עשרות מצננים, וקוראים לאנשי עסקים ופילנתרופים להצטרף ליוזמה.

מזגנים שתרם ארגון ''חוסן ישראל- IS-resilient" לחיילי צה''ל / צילום: IS-resilient
 מזגנים שתרם ארגון ''חוסן ישראל- IS-resilient" לחיילי צה''ל / צילום: IS-resilient

לתרומות: 054-5808628

המכללה האקדמית הדסה ירושלים

על רקע המלחמה, המכללה האקדמית הדסה ירושלים תציע מסלול קבלה ייחודי לקראת שנת הלימודים תשפ"ה, שאליו יוכלו להתקבל ללימודים חיילי מילואים, בני/בנות זוגם, אנשי כוחות ביטחון והצלה ומפונים, ללא בחינה פסיכומטרית ועל סמך תעודת בגרות וראיון בלבד. על פי המתווה, אם אלו יעברו בהצלחה את לימודי הסמסטר הראשון, הם יוכלו להמשיך את לימודי התואר ככל שאר הסטודנטים.

לדברי פרופ' ברטולד פרידלנדר, נשיא המכללה, "במהלך שנת הלימודים האחרונה ביצענו התאמות רבות עבור סטודנטים שנקראו למילואים, בני ובנות הזוג שלהם וגם לטובת סטודנטים שהושפעו בצורה ישירה או עקיפה מהמלחמה, פיזית ונפשית. מתוך הערכה עמוקה והבנת הצרכים הייחודיים של קבוצות אלו, חשוב לנו לעשות ככל שניתן עבור כל מי שנוטל חלק בתקופה זו במאמץ של מדינת ישראל להגן על עצמה, ועבור מי שנפגע מהמלחמה המתמשכת".