גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בית האופרה של סידני הואר בצבעי כחול־לבן. את מה שקרה אחר כך קשה היה לחזות

ג'וש פריידנברג, בעבר בכיר בממשלת אוסטרליה וכיום יו"ר בגולדמן זאקס, הזדעזע מהאלימות שחוו יהודים בארצו אחרי 7 באוקטובר ● אז הוא יצר סרט תיעודי - שזכה לכותרות בעולם ● בראיון מיוחד הוא מספר על הבורות ביחס לסכסוך הישראלי־פלסטיני ומסביר מדוע דווקא הביקור בארץ עשה אותו אופטימי

ג'וש פריידנברג בביקור ביד ושם במרץ האחרון / צילום: פרטי
ג'וש פריידנברג בביקור ביד ושם במרץ האחרון / צילום: פרטי

 

ביומיים שאחרי אירועי 7 באוקטובר הוארו מונומנטים בעולם בכחול־לבן כאות סולידריות עם ישראל, בהם מגדל אייפל בפריז, דאונינג 10 בלונדון, שער ברנדנבורג בברלין והאמפייר סטייט בניו יורק. לצדם הואר גם המבנה האיקוני ביותר של אוסטרליה - בית האופרה בסידני. את מה שקרה אחר כך קשה היה לאוסטרלים רבים להעלות על הדעת. במקום התפרצו הפגנות אנטי־ישראליות ואנטישמיות אלימות, שלוו בשריפת דגל ישראל ובקריאות Fuck the jews. שבועות לאחר מכן הן התרחבו למוקדים נוספים באוסטרליה, כמו אל הפרבר היהודי קולפילד במלבורן, וכללו ונדליזם, הטרדות ואיומים.

דיור מוגן, גרסת מלחמה: הישראלים שבונים בונקר, על כל צרה שלא תבוא
ארץ יצורי הפרא: כך הפכו יישובי הצפון לג'ונגל בחסות המלחמה
בינה מלאכותית לא מחסלת משרות? ספרו את זה לפרילנסרים

שר האוצר לשעבר של אוסטרליה ג'וש פריידנברג נחרד מהמראות והקולות הקיצוניים שנגלו בפניו, והחליט לעשות מעשה. אז הוא יצר סרט תיעודי על האנטישמיות המשתוללת באוסטרליה, שנושא את השם "Never Again: The Fight Against Antisemitism". הוא שודר בסוף מאי ברשת סקיי ניוז האוסטרלית, ועשה הדים במדינה. בראיון לגלובס מביתו במלבורן הוא מודה: "האנטישמיות שהתפרצה באוסטרליה הייתה חסרת תקדים בהיקף ובתדירות המקרים. הייתי המום ומפוחד, כמו יהודים אוסטרלים רבים. זה מה שהניע אותי".

 

מה הייתה המטרה?
"רציתי להעביר מסר לכלל האוכלוסייה באוסטרליה לגבי מה שמתרחש במדינה שלהם. רבים לא היו מודעים לטבע האלים של האנטישמיות".

איך נוצר החיבור עם סקיי ניוז?
"פניתי לרשת והם מיד הבינו את החשיבות. סקיי ניוז היא חלק מקבוצת ניוז קורפ (בשליטת משפחת מרדוק, שנחשבת בעלת אוריינטציה ימנית - ה"ו), כך שכל הארגון נרתם לקידום הסרט, וזה היה חשוב כדי להפיץ את המסר ברחבי המדינה".

בסרט מראיין פריידנברג דמויות אוסטרליות בולטות, בהן ראש הממשלה אנת'וני אלבניס ושני ראשי ממשלה לשעבר, ג'ון הווארד וג'וליה גילארד. לצדם מדברים ניצולי שואה, סטודנטים, צעירים ואמנים יהודים אוסטרלים שהיו חשופים לאלימות, איומים והתקפות אישיות.

אחד המרואיינים המעניינים הוא העיתונאי ח'אלד אבו טועמה, שאמר שכשתוקפים את ישראל, גם הוא חש מאוים: "אנחנו (החברה הערבית בישראל - ה"ו) מאמינים בדברים היפים שישראל מייצגת, כמו כלכלה חזקה, דמוקרטיה וחופש ביטוי. אם היא הייתה מדינת אפרטהייד לא הייתי יכול לקנות בית בשכונה יהודית, ובתי לא הייתה יכולה ללמוד באוניברסיטה יהודית. דה־לגיטימציה לישראל - זה לא עוזר לי, כי אני לא רוצה להרוס את המדינה".

כרזות קמפיין של פריידנברג שהושחתו בעבר. גל האנטישמיות הנוכחי מגיע מהשמאל / צילום: פרטי

"כישלון טוטאלי של מנהיגות"

כמו באירופה ובצפון אמריקה, גם באוסטרליה האנטישמיות שהתפרצה כעת מתויגת כ"אנטישמיות חדשה", כזו שמגיעה מהצד השמאלי של המפה הפוליטית. מדובר שם בעיקר במפלגת הירוקים, שאוחזת בעמדות אנטי־ישראליות ושאף נתנה לגיטימציה להפגנות המסוכנות שהתפשטו במדינה. "הירוקים (המפלגה השלישית בגודלה בפרלמנט - ה"ו), לא מחזיקים במרב הכוח, אבל הם משפיעים על הדיון הציבורי", מסביר פריידנברג.

לפני כחודש הייתה זו דווקא חברת סנאט ממפלגת השלטון, הלייבור, פטימה פיימן, שהאשימה את ישראל ברצח עם בעזה וסיימה את נאומה בפרלמנט באימרה: "מהנהר ועד הים, פלסטין תהיה חופשית". היא אף הצביעה - בניגוד לעמדת מפלגתה - בעד הקמתה של מדינה פלסטינית. עם זאת, הסנאט מיהר לגנות ברוב משמעותי את האמירה ש"שוללת את זכות הקיום של ישראל", וראש הממשלה אלבניס אף השעה אותה השבוע מהסיעה.

בסרט אומר אלבניס שהאימרה הזאת "אלימה, אין לה מקום", וראשת נציבות זכויות האדם לוריין פינליי מודה: "יש גופים רבים, כולל אני, שצריכים לעשות יותר". הם לוקחים אחריות.
"מה שחסר הוא פעולה שתגבה את המילים. היה פה כישלון טוטאלי של מנהיגות, גם בפוליטיקה וגם במוסדות. באוניברסיטאות היו נשיאים וסגני נשיא שכשלו כי לא סגרו את הקמפוסים ולא נקטו פעולה נחושה נגד מי שהטרידו סטודנטים יהודים. גם נציבת זכויות האדם כשלה".

לפעמים, טוען פריידנברג, המקור לאנטישמיות הוא פשוט בורות. "האנשים שצועקים 'מהנהר ועד הים' הרבה פעמים לא יודעים להגיד איזה נהר ואיזה ים. כשהם מדברים על להיות אנטי־ציוני, הם לא יודעים בהכרח מהו ציוני. לבקר את המדיניות הישראלית זה דבר אחד, והישראלים עושים זה בצורה פתוחה; להעלות על המוקד את הקהילה היהודית באוסטרליה זה דבר אחר, וזה מה שקרה".

גם גילארד, ראשת ממשלת אוסטרליה ב־2013-2010, חידדה בסרט שבגלל חשיפה של צעירים לרשתות החברתיות "הם מפתחים עמדות לא מאוזנות שלא קשורות להיסטוריה בשום דרך".

נצר לשורדי שואה

באחד הקטעים האמוציונליים בסרט פריידנברג מביא את סיפורם של בני הזוג מגי וג'וש משה, שנאלצו לסגור באחרונה את העסק שלהם, חנות מתנות שופעת צבע וחיוביות במלבורן, בגלל ונדליזם ומתקפות אישיות. הם סיפרו שספגו אפילו איחולי מוות לבנם בן ה־5. "כל כך השקעתי בעסק הזה, אני לא רוצה לעזוב. זה פשוט לא הוגן שהוא נקרע מאיתנו ככה", אמרה מגי בראיון, ופריידנברג התקשה לעצור את הדמעות והתחבק עם בני הזוג.

פרטיו האישיים של ג'וש, שעובד גם כמוזיקאי, נחשפו עם עוד 600 אמנים יהודים אוסטרלים שפתחו קבוצת וואטסאפ משלהם, מה שהפך את חייהם של רבים לגיהינום. "המסר שקיבלתי", סיפר בסרט, "הוא שאם אני רוצה להמשיך לפעול כאמן באוסטרליה, אני צריך להיות אנטי־ישראלי".

התרגשת מאוד במפגש עם ג'וש ומגי.
"זה סיפור מאוד כואב. הם לא עשו שום דבר רע, והפכו למטרה רק כי הם יהודים. הם היו נתונים לאיומי מוות. לשמחתי נודע לי שבאחרונה הם פתחו עסק חדש".

פריידנברג מגיע ממשפחה של ניצולי שואה. אמו הייתה יהודייה ממוצא הונגרי שהגיעה עם משפחתה לאוסטרליה אחרי המלחמה, אך רבים מקרוביו לא שרדו ("איבדתי הרבה קרובי משפחה בשואה"). אביו, ששורשיו בפולין, הגיע לאוסטרליה בשנות השלושים".

חווית אנטישמיות על בשרך?
"לא כל כך, אבל בתקופות שבהן הייתי בקמפיין, ב־2019 וב־2022, פוסטרים שלי הושחתו וצוירו עליהם צלבי קרס ושפמי היטלר".

הטראומה מאסון מהמכבייה

לפריידברג קרובי משפחה בתל אביב והוא ביקר בישראל פעמים רבות. אך שניים מביקוריו כאן היו בנסיבות טראומטיות. הפעם הראשונה הייתה בשנת 1997, כשהגיע להשתתף במשחקי המכבייה כשחקן טניס והיה עד לאסון הנורא של התמוטטות הגשר מעל נחל הירקון, כשהמשלחות צועדות עליו בדרכן לטקס פתיחת המשחקים באצטדיון רמת גן. באסון נהרגו ארבעה חברי המשלחת האוסטרלית ונפצעו עוד עשרות. פריידנברג הצעיר רץ למקום כדי לסייע בחילוץ חבריו, ואף תועד בצילום מפורסם כשהוא סוחב את אחד מחברי המשלחת על אלונקה. "אני זוכר את האירוע הזה היטב", הוא אומר. "שמענו צעקות, רצנו למקום וראינו את הגשר ההרוס ואנשים שזועקים לעזרה".

הביקור השני התרחש במרץ האחרון, אז הגיע עם משלחת אוסטרלית של פוליטיקאים ועיתונאים לבקר בקיבוץ בארי, בצפון הארץ וכן ביד ושם. בהשראת הביקור כתב פריידנברג מאמר בעיתון The Australian שכותרתו "למה חמאס חייב להיעלם".

ג'וש פריידנברג בביקור בקיבוץ בארי במרץ / צילום: תמונה פרטית

"זה היה ביקור מרגש מאוד. התרשמתי שישראל היא מדינה שעברה טראומה ומפולגת פוליטית, אבל גם מדינה עם חוסן שמאוחדת סביב מה שצריך לעשות עכשיו - הבסת חמאס והשבת הביטחון לתושבי הצפון. לכן בסופו של דבר עזבתי את ישראל בתחושה מעודדת יותר מזו שעמה הגעתי לגבי יכולתה להתמודד עם המצב, למרות האתגרים".

לדעתך, גלי האנטישמיות יעודדו עלייה?
"אוסטרליה הייתה מדינה נהדרת לקהילה היהודית והציעה הזדמנויות רבות. היו לנו שני מושלים יהודים, והיו גם נשיא בית המשפט העליון, סר אייזק אלפרד אייזקס, וכמובן החייל המפורסם, סר ג'ון מונאש, שהיה מפקד הכוחות האוסטרליים במלחמת העולם הראשונה. לקהילה היהודית יכול להיות עתיד מזהיר באוסטרליה, אבל המשמעות היא להילחם ברדיקליזם ובאנטישמיות".

מהו הפתרון לאנטישמיות הגואה בעולם?
"הפתרון הוא קריאה חד־משמעית למיגורה. תראי, אנשים רבים אינם בקיאים בעובדות, כמו הדינמיקה שמתקיימת זה כמה שנים בין ישראל למדינות ערביות מתונות שרוצות לנרמל את היחסים. ההסכמים מולן שרדו למרות המתח הרב שצף מול העולם הערבי אחרי 7 באוקטובר. אנשים צריכים להבין: ישראל לא הוקמה בגלל שהייתה שואה. השואה קרתה בגלל שישראל לא הייתה.

"חשוב שאנשים יבינו שלעם היהודי יש קשר של יותר מ־3,000 שנים עם ארץ ישראל, וכפי שאמר בסרט דניס ריצ'רדסון, שר ההגנה לשעבר של אוסטרליה ומי שעמד בראש סוכנות הביטחון הלאומית: 'לקרוא לישראל מדינה קולוניאלית, או מדינת אפרטהייד, זו פנטזיה היסטורית'".

ריצ'רדסון גם הזכיר בסרט את הסיוע המודיעיני שישראל העניקה לאוסטרליה לאורך השנים, שאף הציל חיים. עוד אמר שאילו אוסטרליה הייתה חווה מתקפה כמו זו של 7 באוקטובר, עצתו לממשלה הייתה לרדוף את חמאס ככל שיידרש.

כשר אוצר לשעבר יש לך הסבר לעובדה שחרף תשעת חודשי מלחמה הכלכלה הישראלית מגלה חוסן יחסי?
"יש לכם כלכלה מגוונת ומגזר הייטק מאוד חזק. יש מדינות וחברות שהמשיכו להשקיע בישראל למרות לחץ שהגיע מבחוץ לא לעשות זאת. חברות מבינות היטב איפה נמצאים המוחות הטובים והמבריקים. מדינה במלחמה תעמוד מול אתגרים, אבל מה שעומד לזכותכם הוא מגזר טכנולוגי חזק ויצרני ומוכוון יצוא".

היית 12 שנים בפוליטיקה בשורת תפקידים בכירים מטעם המפלגה הליברלית ונחשבת למנהיגה הבא, אך בבחירות 2022 איבדת את המושב שלך מטעמה. אתה מתגעגע?
"נהניתי מהזמן בפוליטיקה. זו הייתה זכות גדולה להיות שר האוצר של אוסטרליה במהלך המגפה (פריידנברג היה היהודי האוסטרלי בתפקיד הבכיר ביותר בממשל - ה"ו). אני שומר על קשרים עם הפוליטיקה, אבל אני גם נהנה מאוד מהמגזר הפרטי, ונהנה מהאפשרות לבלות יותר זמן עם חברים ומשפחה".

מסר לסיום לציבור הישראלי?
"יש רוב דומם של אנשים במדינות כמו אוסטרליה שמבינים את הסכנות שטמונות באנטישמיות. הם מבינים ומכירים בחוזק של הדמוקרטיה והכלכלה הישראלית, ותרומתה לעולם. הם יודעים להבחין בין טוב לרע. לישראל יש הרבה חברים באוסטרליה, ולקהילה היהודית יש הרבה חברים".

עוד כתבות

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי סוף שבוע סוער: מה צפוי בשוק המט"ח?

השקל התחזק בחדות מול הדולר בסוף השבוע בעקבות אופטימיות בנוגע לעסקת חטופים אפשרית ● האם המגמה תימשך גם השבוע?

שר התקשורת, שלמה קרעי / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

לא עוצר את הרפורמה: משרד התקשורת גייס משרד יח"צ ל"קידום מדיניות השר"

במשרד יצאו במכרז לגיוס יועץ תקשורת ייעודי לרפורמה בשוק התקשורת (תזכיר חוק השידורים) למשך שנה עם אופציה לשנה נוספת ● בראש המשרד שזכה, טלמון ובן שמעון תקשורת - אשר נתן את ההצעה הכספית הנמוכה ביותר - עומד דובר איחוד מפלגות הימין לשעבר

המפכ''ל קובי שבתאי, רפ''ק מאיר סוויסה והשר איתמר בן גביר / צילומים: מארק ישראל סלם - ''ג'רוזלם פוסט'', רשתות חברתיות; עיבוד: טלי בוגדנובסקי

עורכי דין לבג"ץ: לבטל את קידום הקצין החשוד באלימות קשה נגד מפגינים

שורת עורכי דין מהפירמות הגדולות עתרו לבג"ץ נגד ההחלטה למנות את רב-פקד מאיר סויסה למפקד תחנת המשטרה דרום ת"א, וזאת על רקע תלונות במח"ש על אלימות משטרתית נגד מפגינים ● לטענת העותרים, המינוי מונע משיקולים פסולים, בלתי סביר באופן קיצוני ונגוע באפליה

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב; נקסט ויז'ן צללה בכ-6%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.8% ● בעלי המניות של נייס דחו את מענק הפרישה של המנכ"ל הפורש ● בנק ישראל השאיר את הריבית על כנה וצופה הפחתת ריבית אחת בשנה הקרובה ● במיטב ממליצים להקטין חשיפה למניות בארה"ב לטובת שווקי אסיה ● בארה"ב עונת הדוחות נפתחת, בחמישי יפורסם שם מדד המחירים לצרכן

רכבי BYD לקראת יצוא מסין / צילום: Reuters, CFOTO

משרד התחבורה סוגר את "הדלת האחורית" ליבוא מכוניות חשמליות מסין

המשרד הודיע ליבואני הרכב כי החל מ-2025 לא יתאפשר לייבא לישראל כלי רכב חשמליים ב"תקינה אירופית לסדרות קטנות" ● הנפגעים המיידיים יהיו מותגי רכב צעירים או כאלה שעדיין לא נערכו לכניסה מלאה לאירופה ועדיין לא השלימו תקינה אירופית מלאה

מסיבת קדם החתונה של בנו של האישר העשיר ביותר באסיה / צילום: ap, Rafiq Maqbool

ג'סטין ביבר הוא רק ההתחלה: מה צפוי בחתונה שעורך האיש העשיר באסיה?

אירועי "קדם חתונה" בנוכחות אלפי אנשים, קרוזים והופעות של כוכבי על ● האיש העשיר ביותר באסיה מחתן את בנו בשבוע הבא, באירוע שאף אחד לא יודע כמה יעלה

שטח חקלאי בגדרה. תוכנית המתאר מ־2019 מרחיבה את השטח הבנוי של היישוב / צילום: תמר מצפי

שוק של 1.5 מיליארד שקל: הזינוק בתחום הנדל"ני הזה, והסכנות

כ־3,100 עסקאות מתבצעות בממוצע בכל שנה על קרקעות חקלאיות, בעלות ממוצעת של 1.5 מיליארד שקל ● אלא שלמרות הביקוש הגדול לדירות - חלק גדול מהקרקעות רחוקות מהפשרה, ופוטנציאל הרווח שהמשקיעים מקווים להשיג לא קרוב למימוש

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

כמעט 4 מיליארד שקל קוצצו השנה מהשירותים החברתיים, וזו רק ההתחלה

מתחילת השנה עבר תקציב 2024 ארבעה קיצוצים רוחביים בממשלה, שבאו על חשבון מספר תוכניות ציבוריות ● האחרון התרחש רק השבוע, לצורך המשך מימון פינוי תושבי הדרום והצפון ● המחלוקות בממשלה והמשך הלחימה מסמנים את הקיצוצים הבאים בדרך

יו''ר ועדת הכלכלה, ח''כ דוד ביטן / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

רפורמת היבוא: מחפשים פתרון לסתירות שמחוררות את ההצעה

במקרים רבים ההצעה להחיל את הרגולציה האירופית מתנגשת עם חוקים ישראליים, והדיון בחריגים אלה יועבר לוועדה ממשלתית, שתהיה סגורה לנציגי ציבור

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קל, מהיר וקומפקטי: הכטב"ם המתאבד החדש של ישראל

רפאל פרסמה כי השימוש המבצעי הראשון בחימוש המשוטט שלה, "מעוז", נערך כבר לפני שנה ● מדובר בכטב"ם בתצורת מסוק אשר יכול לשאת מגוון ראשי נפץ, כאשר לפי דיווחים הוא משמש את צה"ל במלחמת "חרבות ברזל" לצורך איתור חוליות טרור וחיסולן

ספינה צבאית איראנית באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

תעלומה: מי אחראי להטבעתה של ספינת המלחמה האיראנית

ספינת המלחמה ששקעה למצולות הפכה למבצעית לפני שש שנים בלבד ● בעבר היא התפרסמה כספינה הראשונה שהגיעה לאוקיינוס האטלנטי מבלי כל צורך לעגון בדרך ● מי שככל הנראה מסייעת למספנות האיראניות בידע בבניית הספינות היא קוריאה הצפונית

העיר ג'דה שבה יוקם המגדל. בעיגול: דונלד טראמפ / צילומים: shutterstock, AP-Andrew Harnik

העסקה להקמת מגדל טראמפ בערב הסעודית והחשש בארה"ב

"קבוצת טראמפ" הודיעה על הקמת מגדל יוקרה בעיר הנמל ג'דה שבערב הסעודית, השנייה בגודלה בממלכה ● מומחים חוששים מעיתוי העסקה ומהשלכותיה, אם נשיא ארה"ב לשעבר ייבחר שוב

אלי גרונר / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות

אחרי חמש שנים בקרן של משפחת קוך: אלי גרונר עזב את תפקידו

גרונר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, שימש בחמש השנים האחרונות כמנכ"ל זרוע החדשנות של קבוצת קוך, KDT, והיה שותף להשקעות של מאות מיליוני דולרים בחברות הייטק ישראליות

הבחירות בצרפת מציפות את הרשתות בפייקים

הסיבוב השני בבחירות בצרפת מתוח מאוד, והפייקים לא עוזרים להרגיע את השטח ● המשרוקית של גלובס

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל מעדכן תחזיות: הצמיחה תרד, האינפלציה תעלה, ומה עם הורדת הריבית?

רמת הריבית בישראל נותרה על 4.5% ● על רקע החלטת הבנק המרכזי: העלייה בפרמיית הסיכון לצד הפיחות בשקל ● במקביל, הבנק עדכן את תחזיות הצמיחה, האינפלציה והריבית ● במסיבת העיתונאים הדגיש נגיד בנק ישראל: "אנו ממשיכים במדיניות מרסנת במטרה למתן את האינפלציה"

אילוסטרציה: Shutterstock

אחד מהסטרימרים הטובים בשוק שייך לחברה המפתיעה הזאת

הסטרימרים מביאים כוח נוסף לטלוויזיה, ולעתים ממשק המשתמש שלהם עדיף משמעותית מזה שהיא מציעה באופן מובנה ● בדקנו את הביצועים של 4 מכשירים בשוק מבית היוצר של אפל, אנבידיה, גוגל ושיאומי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

שלושה אנליסטים מובילים בוול סטריט ממליצים על שלוש מניות

פלטפורמת הדירוג TipRanks בחרה שלושה אנליסטים שבחרו שלוש מניות ● מיקרון תשכיל לנצל את ההזדמנויות בשוק הבינה המלאכותית ● הדגש שאמזון שמה כדי לשפר את המהירות ואת המבחר יבוא לידי ביטוי ● הירידה האחרונה במניית טוויליו היא הזדמנות קנייה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; סולאראדג' קפצה בכ-9%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● נעילה מעורבת באירופה ● מדד ניקיי עלה בכ-0.5%, מדד הנג סנג צלל ב-2% ● ענקית המדיה פרמאונט גלובל מתמזגת עם סקיידנס מדיה ● מיטב: "שוק המניות ממשיך להתנפח ולהתנתק מהכלכלה, ממליצים להקטין חשיפה למניות בארה"ב לטובת שווקי אסיה" • בארה"ב עונת הדוחות נפתחת, בחמישי יפורסם שם מדד המחירים לצרכן

ייבוא רכבים / צילום: Shutterstock

אלה האיומים איתם יתמודד ענף הרכב במחצית השנייה של 2024

המחצית הראשונה הסתיימה בירידה לא דרמטית במסירות בענף הרכב, שהביקוש וההיצע בו מושפעים מאוד מזעזועים חיצוניים ופנימיים ● אולם במחצית השנייה צפוי חוסר הוודאות בארץ ובאירופה להשפיע על שני המגזרים החמים ביותר: כלי רכב חשמליים ורכבים מתוצרת סין

אף אחד לא ניצח בבחירות בצרפת, ואלו חדשות רעות למדינה, לאירופה ולישראל

קמפיין ה"גוועאלד" נגד הימין הפופוליסטי עבד מעל המצופה, אבל הפרלמנט החדש שנבחר בצרפת מפוצל מתמיד ● הבעיה הגדולה: המדינה שקועה בחובות, וקיפאון כלכלי ושינוי מדיניות יפעלו לרעתה ● עבור ישראל, ההישג של מפלגת השמאל הרדיקלי LFI הוא חדשות רעות