אושר בטרומית: הצעת חוק להעברת בחירת נציב השופטים לכנסת

ברוב של 54 מול 51 מתנגדים, הכנסת אישרה את הצעת החוק לשינוי הליך בחירת נציב תלונות הציבור על השופטים • היועמ"שית הודיעה לשר המשפטים לוין כי לעמדתה, התיקון יביא ל"פוליטיזציה של הליך מינוי הנציב תוך דחיקה החוצה של השיקולים המקצועיים בבחירתו"

שר המשפטים יריב לוין וח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
שר המשפטים יריב לוין וח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

מליאת הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה טרומית ברוב של 54 מול 51 מתנגדים את הצעת החוק לשינוי הליך בחירת נציב תלונות הציבור על השופטים. ההצעה הוגשה על-ידי ח"כ שמחה רוטמן בתמיכת שר המשפטים יריב לוין, לאחר שלוין לא הגיע להסכמה עם ממלא-מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, על מינוי מועמד מוסכם לתפקיד. לוין מתנגד למינוי כל שופט עליון בדימוס כפי שהיה מאז הוקמה הנציבות. פוגלמן סבור כי יש הכרח בכך, מאחר שהנציב צריך להיות בקיא בכל הערכאות, והוא מבקר את כל השופטים.

"שינוי משטרי": הממשלה מקדמת מינוי נציב שופטים על-ידי הכנסת
השופטת שקודמה במסגרת הדיל, אך אין נציב שיבחן את התלונה שנגדה
נציב השופטים פורש ללא מחליף נוכח התנגדות לוין למנות שופט עליון בדימוס

כיום נבחר הנציב על-ידי הוועדה לבחירת שופטים על-פי הצעה של שר המשפטים ונשיא בית המשפט העליון, שצריכים להסכים שניהם על המינוי. לפי הצעת החוק, הכנסת תהיה זו שתבחר את הנציב, בהצבעה חשאית, על-פי הצעה של שר המשפטים או עשרה חברי כנסת. במקרה שיוצעו שני מועמדים, ייבחר המועמד שיבחרו בו 70 חברי כנסת.

ההצעה מאפשרת לקדם הדחה פוליטית של שופטים, מאחר שאחד הגורמים המוסמכים להציע לוועדה הדחה של שופט הוא הנציב. הנהלת בתי המשפט הביעה את עמדתה כי "שליטה פוליטית במוסד הנציב מן הסוג המוצע בהצעת החוק היא פתח לקידום הליכי הדחה פוליטיים של שופטים"

חברת ועדת חוקה והוועדה לבחירת שופטים, ח"כ קארין אלהרר, מסרה בתגובה: "ההפיכה המשטרית חוזרת על סטרואידים. אין יותר מלחמה מסתבר. יו"ר ועדת חוקה רוטמן, קבלן הביצוע של השר לוין, העלה כעת הצעת חוק שתשנה את אופן מינוי נציב תלונות הציבור על השופטים כך שימונה על-ידי הכנסת. שוב פוליטיזציה על חשבון מינוי מקצועי. כשהכללים לא מתאימים לגחמות השר, הוא משנה אותם ומשתמש בהצעת חוק כסחיטה באיומים על ממלא-מקום נשיא העליון".

"פוליטיזציה של הליך מינוי הנציב"

היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, מתנגדת להצעת החוק. היא הודיעה לשר לוין כי לעמדתה, משמעות ההצעה היא "הענקת בכורה לשיקולים פוליטיים בבחירת הנציב על פני השיקולים המקצועיים", וכי התיקון יביא ל"פוליטיזציה של הליך מינוי הנציב תוך דחיקה החוצה של השיקולים המקצועיים בבחירתו", ו"עלול להוביל לפגיעה בעצמאותה ובאי-התלות של הרשות השופטת".

לעמדת היועמ"שית, הצעת החוק לא פותרת את המצב שנוצר, בו היעדר ההסכמה בין השר לוין לבין ממלא-מקום נשיא העליון פוגלמן הביאה לכך שלא מונה נציב מאז פרש השופט בדימוס אורי שהם.

לדברי לוין, המקדם את הצעת החוק על-מנת שלא ימונה שופט עליון, "יש פה אבסורד. מי שאמורים לקיים ביקורת ופיקוח הם חברים אישיים של המבוקרים והמפוקחים והרבה פעמים אנשים שישבו לשכה לידם בבית המשפט העליון אך לפני זמן לא רב. איך יכול להיות אמון של הציבור בפיקוח מן הסוג הזה?".