גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שיקם את הלייבור ועושה קידוש כל שישי: המועמד שצפוי להיות רה"מ של בריטניה

מנהיג מפלגת הלייבור, קיר סטארמר, צפוי לפי הסקרים לכבוש את השלטון בבחירות בבריטניה מחר ● מהמאבק שניהל נגד הקולות האנטישמיים במפלגתו, ועד להבטחות לטיפול בכלכלה ובשירות הציבורי - כך הצליח המועמד שנחשב "נוקשה ומשעמם" לסחוף את הציבור

מנהיג מפלגת הלייבור, קיר סטארמר / צילום: Reuters, Suzanne Plunkett
מנהיג מפלגת הלייבור, קיר סטארמר / צילום: Reuters, Suzanne Plunkett

קיר סטארמר מאמין בעבודה קשה. מנהיג הלייבור, בן 61, ישן שש שעות בלילה, קם בחמש בבוקר, ושורת מכרים מתקופות שונות בחייו הגדירו את יכולת העבודה שלו כ"פנומנלית", "יוצאת דופן" ואפילו "קצת מעייפת לצפייה". את השקדנות והמשמעת הזו ניצל סטארמר בבית הספר בו הצטיין, באוניברסיטה במהלך לימודי המשפטים ובקריירה של עשרות שנים כעורך דין ולאחר מכן כמשרת ציבור בתביעה הבריטית. "מעולם לא ראיתי משהו דומה", אמרה חברה לשעבר.

פרשנות | גורל מועמדותו של ג'ו ביידן ייחרץ בשבעת הימים הבאים 
"סוגיית-הגיל" האחרת: בוחרים ותיקים צוברים כוח ברחבי העולם

את היכולת הזו הוא לקח גם כדי לשקם את מפלגת "הלייבור", שהיתה על הקרשים אחרי כהונה ארוכה והרסנית של ג'רמי קורבין מהאגף הרדיקלי יותר של השמאל הבריטי, וכעת הוא בדרכו לכבוש את השלטון בבריטניה בבחירות שיתקיימו ביום חמישי, ברוב עצום. הסקרים האחרונים חוזים ניצחון מהדהד ללייבור, אחרי 14 שנים באופוזיציה. אפילו מושבים בטוחים כמו זה של ליז טראס (ראשת ממשלה לכמה שבועות מטעם השמרנים) מתנדנדים. בין 450 ל־500 מושבים חוזים הסוקרים ללייבור, מתוך 650 בסך הכל. אם הסקרים יתאמתו, סטארמר הולך לעמוד בראש ממשלה עם רוב שלא נרשם מזה מאה שנה.

התפקיד שהקנה לו את התואר "סיר"

סטארמר אינו חושש מהאחריות. בימים האחרונים הוא לא היסס להבטיח לאזרחים שיקום כלכלי וחברתי, אחרי שנים של תוהו ובוהו שהובילו השמרנים, אחרי סאגת הברקזיט, משבר האינפלציה, העלאות הריבית והשירותים הציבוריים המקרטעים. אם ייבחר, אמר השבוע, בסוף חמש שנות הכהונה שלו, "האזרחים בבריטניה יהיו במצב טוב יותר מבחינה חומרית, והשירותים הציבוריים ישובו לתפקד".

סוגיית השירות הציבורי היא אחד המאפיינים המרכזיים של מי שצפוי להפוך לראש הממשלה ה־58 של בריטניה ביום שישי. סטארמר מתגאה בכך שנולד למשפחה לונדונית עובדת - אמו היתה אחות ואביו פועל. הוא אף נקרא על שמו של המנהיג הראשון של מפלגת הלייבור. הוא למד משפטים באוניברסיטת לידס ובאוקספורד, ובגיל 25 נכנס ללשכת עורכי הדין.

לאחר שני עשורים של עבודה כעורך דין, שכללו בעיקר התמחות בזכויות אדם, מונה לראש התביעה של אנגליה ו־ויילס, תפקיד אותו מילא בין השנים 2008 ל־2013, ושהקנה לו את התואר הנחשק "סיר". הוא סיפר שהמעבר הזה מתחום זכויות האדם לתביעה הציבורית גרם לו לשנות את גישתו לממסדית יותר. גם שרי משפטים שמרנים תחתם עבד מספרים שהוא עבד במקצועיות רבה, ויש מי שאמרו שנקט בגישה מחמירה יותר מהמקובל כלפי פושעים.

 

שנתיים לאחר מכן, בעוד הלייבור עמוק באופוזיציה, נכנס סטארמר לפוליטיקה. המעבר מהתביעה לפוליטיקה נחשב בעיניי רבים לחריג. סטארמר טיפס במפלגה במהלך שנות המהומה הגדולות שגרמה השתלטות של הזרם של קורבין, ושירת בממשלת הצללים שלו. האנטי־ישראליות והאנטי־ציונות המבעבעת של קורבין ורבים מהמחנה שלו, לצד עמדות נוספות השייכות לשמאל הרדיקלי בתחומי העבודה והכלכלה, הביאו לביקורת ציבורית על המפלגה, לביקורת מצד הקהילה היהודית, ותרמו לתבוסה אדירה בבחירות לפרלמנט ב־2019, שהביאה להתפטרות קורבין.

לאחר מכן, סטארמר התמודד על ראשות המפלגה וזכה. אחרי שדו"ח של נציבות ממשלתית ביקר את התפשטות האנטישמיות בלייבור תחת קורבין ולאחר שזה סירב לקבל את תוצאותיו, לא היסס סטארמר להשעות אותו.

במהלך שנות כהונת ג'ונסון כראש ממשלה התקשה סטארמר להתמודד עם הכריזמה וההבטחות חסרות־השחר בדיעבד של העיתונאי לשעבר, אבל מהרגע שג'ונסון הסתבך בשל אי־אמירת אמת, והמפלגה השמרנית קרסה בדעת הקהל, הלייבור צפו בהנאה כיצד המנדטים פשוט נודדים אליהם. מבקריו יגידו כי מדובר במזל. מבחינת בריטים רבים, סטארמר נחשב עד כה ללוח חלק. מחצית מהם אמרו בסקרים כי אינם בעצם יודעים מה עמדותיו. הוא גם נחשב לדמות שקשה להתחבר אליה אישית. "יש מי שיגידו שאתה נוקשה ומשעמם", הטיחה בו מראיינת בעבר. "לחיים", השיב. "אתה רובוט פוליטי", צעק מבקר בכינוס של הלייבור. סטארמר שתק בתגובה.

אבל אחרי נפנופי הידיים של ג'ונסון ושלל הזיג־זגים של סונאק, נראה שהתכונות הללו של סטארמר מצליחות לשדר תחושת יציבות לבריטים. מה שעזר היתה גם העובדה שהוא שבר למרכז הכלכלי עם הבטחות לא להעלות מסים, לחמש את הצבא בשיעור חסר תקדים, להגביל הגירה ולהיות בעד עסקים. "אנחנו פרו־עסקים ופרו־עובדים בו בזמן", אמר סטארמר, "אנחנו המפלגה האמתית של יצירת עושר". גם כעת, הוא מבטיח לפעול באחריות פיסקלית, ולא לרדוף אחרי אידיאלים פרוגרסיביים. וכך, נגד המגמה האירופית, בריטניה עומדת לקבל שלטון מרכז־שמאל.

עומד לצד ישראל, חרף הביקורת במפלגתו

מהבחינה הישראלית והיהודית, כדאי לציין כי הקשר של סטארמר ליהדות הוא עמוק. הוא נשוי לוויקטוריה אלכנסדר (49), עורכת דין ממשפחה יהודית שפגש במהלך עבודתו, ולשניים שני ילדים, שלפי דיווחים בעבר הלכו בין היתר לבית ספר יהודי. בראיון לפני הבחירות חשף כי "כל שישי" (פחות או יותר, לדבריו), המשפחה עושה קידוש, קונה חלה, ומדי פעם הולכת לבית כנסת רפורמי בסיינט ג'ונס ווד. "חצי מהמשפחה יהודית, או כאן בבריטניה או בישראל", אמר בראיון, ו"חשוב לנו מאוד שהילדים ידעו על היהדות".

הקשר הזה הוא גם מה שסייע לו לפתוח בקמפיין לטיהור מפלגת הלייבור משלל הנציגים האנטישמיים והאנטי־ציונים שנכנסו אליה בתקופת קורבין. "אם אתה אנטישמי, אין לך מקום במפלגת הלייבור", אמר עוד כשרץ לראשות המפלגה. הקשר הזה גם עומד מאחורי מופע התמיכה היוצא־דופן שלו בישראל אחרי 7 באוקטובר. "אנחנו עומדים לצד ישראל", חזר והבהיר כמה פעמים, למרות שבתוך המפלגה עמד בפני סכנה למרד פנימי - מצד חברי לייבור מהאגף הרדיקלי יותר, רבים מהם מוסלמים. הם הזהירו אותו כי המפלגה תאבד את הקול המוסלמי אם לא תקרא להפסקת אש. סטארמר סירב. הוא המשיך לנסות ולשכך את המרד גם בחודשים האחרונים.

אבל בתוך מפלגתו הוא עדיין עומד בפני ביקורת והתנגדות. חבר פרלמנט הבטיח במהלך קמפיין הבחירות השבוע כי ממשלת לייבור "תעצור את אספקת הנשק לישראל", למרות שהדבר אינו נכלל במצע המפלגה. גם גובר עליו הלחץ להכיר במדינה פלסטינית, כפי שהמצע קובע כי יש לעשות עוד לפני תום המשא ומתן על קיומה של אחת. ככלל, מפלגת הלייבור היא הרבה פחות פרו־ישראלית מאשר השמרנים. סטארמר יצטרך להתמודד עם זה. את הדרך הכללית שבה הוא בוחר להתמודד עם אתגרים שבעתיד, ניתן אולי למצוא בדברים שאמר ביחס לאפשרות שהמשפחה תעבור בקרוב לדאונינג 10, כמתחייב מתפקיד ראש הממשלה. "הגישה שלנו כמשפחה היא להתמודד עם הדברים כשהם קורים", אמר.

עוד כתבות

ד''ר שאול חיון, שותף, מיתר עורכי דין / צילום: תמר מצפי

"יש צמא לחברות מטרה עם יסודות כלכליים טובים ויציבים עם פוטנציאל צמיחה, שזה כמעט בהגדרה חברות משפחתיות"

ד"ר שאול חיון, שותף במשרד מיתר עו״ד דיבר היום בכנס החברות המשפחתיות של גלובס ● "העצה שלי: חשיבה תאגידית חדשה, רעננה ופתוחה יחד עם שיח משפחתי אמיץ עם יועצים חכמים ורגישים, יכול להוביל לסט אפשרויות הרבה יותר רחב ממה שהכרנו עד היום בקשר למעבר בין דורי"

מפעל נשר - מלט רמלה / צילום: תמר מצפי

נשר העניקה הנחה של מיליוני שקלים: כעת ביהמ"ש הכריע בתביעה נגדה

החל משנת 2002 העניקה נשר הנחות, רק ללקוחותיה הגדולים ● נגד חברת המלט הוגשו מספר תביעות ותובענות ● בית המשפט המחוזי מרכז בלוד קבע היום כי נשר העניקה תנאים מועדפים לחברות הגדולות, ובכך ניצלה לרעה את מעמדה בשוק

מסעוד פזשכיאן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

"אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם": המועמד המפתיע לנשיאות איראן

ביום שישי הקרוב ייגשו להצביע אזרחי איראן לסיבוב נוסף של הבחירות לנשיאות ● בסיבוב הראשון הוביל הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן, אך הוא לא השיג את המינימום הדרוש לניצחון ויתמודד מול השמרן הקיצוני סעיד ג'לילי ● "אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם", פרס פזשכיאן את משנתו בכנס בחירות

דירות חדשות / צילום: Shutterstock

מה גורם להתאוששות הביקושים בשוק הנדל"ן והמשכנתאות?

למרות המלחמה והריבית הגבוהה, הישראלים חוזרים לרכוש דירות ולא רואים ירידת מחירים באופק; אסקפיזם או התנהלות רציונלית? התשובות בפנים ● הטור מתפרסם לקראת הוועידה השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס שתיערך ביום ראשון הקרוב ה-7.7 במתחם האירוח "גבריאל" בנס ציונה

שקדי עגל איסקנדר / צילום: אסף קרלה

פאסטל של גל בן–משה היא חוף מבטחים בעיר של טרנדים

השף בעל כוכב המישלן בברלין אמנם לא ממציא את הגלגל בפאסטל, אבל מציג פרשנות אישית למנות ביסטרו מקומיות, עונתיות וטובות

השר גולדקנופף מבקר באדמות היישוב תילה / צילום: יח''צ

10 קילומטר צפונית לבאר שבע: בשקט בשקט אושרה השבוע הקמת עיר חדשה. למה אף אחד לא רצה קרדיט?

בשקט בשקט הממשלה אישרה השבוע הקמת עיר חדשה בישראל, 10 קילומטר צפונית לבאר שבע, אבל איש לא מיהר לקחת על זה קרדיט ● למה? כי הדרך אל היעד נראית עקומה וסלקטיבית מאי פעם, בזמן שהגוף התכנוני הכי חשוב במדינה הפסיק להקשיב לאנשי המקצוע

פרופ' אריה בלדגרין / צילום: אלי דסה

שיאן האקזיטים בביומד משיק קרן הלוואות חדשה, ויש לו מסר למשקיעים הישראלים

היזם והמשקיע הישראלי–אמריקאי, שמאחוריו שורה של אקזיטי ענק ותרופות חדשניות לסרטן, מוביל מיזם חדש שיסייע לחברות צעירות בתחומי מדעי החיים ● בשיחה עמו, הוא מספר על מתחם הביומד שהוא בונה בלב הרווארד, מסביר למה הוא צופה עתיד מזהיר לחברת הסרטן הישראלית יורוג'ן ומדבר על קשריו עם הגופים המוסדיים

אמיר אליחי, מייסד ומנכ''ל Carbyne / צילום: מאט קאר

הוא הקים מיזם כשעבד כמאבטח בארה"ב ואז היה שוד ששינה את חייו

הוא היה אמור להתחיל התמחות, אבל אז נקלע לאירוע שאילץ אותו להעיד במשטרה: "זו הייתה חוויה נוראה" ● אז הוא חשב על כלי שיצליח לייעל את המערכת כולה: "אנחנו תומכים במוקדי 911 מ־120 מדינות בעולם" ● אז למה המשטרה מסרבת לשתף איתו פעולה? ● שיחה קצרה עם אמיר אליחי, מייסד ומנכ"ל Carbyne

אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

הסוד של הפנטהאוז היוקרתי ביפו נחשף: בונקר מפני טילים

תקרות בעובי מטר, בטון מזוין, ריהוט חסין אש ובידוד מפני אטום ● הכירו את האנשים שלא ייתנו למלחמה הבאה להפתיע אותם, גם במחיר של מיליוני שקלים ● "יש לי רשימת המתנה של שכנים שאומרים שאם תהיה מתקפת טילים הם באים אליי"

בינה מלאכותית לא מחסלת משרות? ספרו את זה לפרילנסרים / צילום: Shutterstock

שנתיים לאחר השקת ChatGPT: מהם הג'ובים שהכי נפגעו?

שנתיים לאחר שהושקו שירות ChatGPT ומודלים דומים לו, מחקרים קובעים בוודאות: AI נוגסת נתחים משמעותיים מהכנסתם של עצמאים ● זה ניכר בתחומים שבהם מצטיינת בינה מלאכותית יוצרת, כמו כתיבה, תרגום או תכנות ● מה זה אומר על העתיד של שוק העבודה כולו, ומי דווקא מצליח להרוויח מזה?

''מחכים שהמטבע יחזור ל־3.6 שקל לדולר'' / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל אולי לא יוריד את הריבית בשבוע הבא, אבל הדרמה צפויה להסתתר במקום אחר

עפ"י ההערכות בשוק, בנק ישראל צפוי להשאיר גם בשבוע הבא את הריבית על רמה של 4.5%, אך עדכון התחזיות יוכל להצביע על הצפי להמשך השנה ● בינתיים, פרמיית הסיכון של ישראל רק מוסיפה לעלות, והשקל נחלש ביותר מ־1.3% מול הדולר מאז ההחלטה באפריל

שי ג'ינפינג, נשיא סין, וולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: ap, Sergei Bobylev

בייג'ינג ומוסקבה: יחסי יריבות בין ידידות בחצר האחורית של רוסיה

המדינות של מרכז אסיה בוחרות יותר ויותר להתקרב לסין, ולחזק את היחסים שלהן איתה, בעוד שמלחמת אוקראינה מחלישה את אחיזתה של רוסיה ברפובליקות הסובייטיות לשעבר

אילוסטרציה: Shutterstock

הפסיכולוג שחקר כמה חוויות טובות צריך כדי למחוק זיכרון שלילי אחד

פרופ' רוי באומייסטר שינה את כל מה שאנחנו יודעים על כוח רצון בניסוי הצנונית והעוגיות המפורסם שלו ● עכשיו הוא רוצה לעזור לנו להתגבר על אפקט השליליות, שצובע גם את החוויות הטובות שלנו בשחור

S&P 500 / צילום: Shutterstock, Aleksandra Gigowska

אסור להציע מסלול נאסד"ק לפנסיה? המוסדיים הולכים בין הטיפות

רבים בשוק זעמו על הרפורמה של רשות שוק ההון, לפיה ההשקעות חייבות להיות מפוזרות בלפחות 3 מדדים שונים ביותר, כאשר כל אחד מהם חייב להיות בין 50%-10% ● בתי ההשקעות וחברות הביטוח מצאו דרכים יצירתיות לעקוף את ההנחיה

חוקרים מטקסס מאשימים את חיל האוויר הישראלי בשיבושים בשמיים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: על רקע המלחמה היציבות הפיננסית של ישראל בנסיגה, בסיס חיל האוויר של ישראל התגלה כגורם לשיבושי GPS של חברות תעופה ותושב עזה חושף את הזוועות שמבצע חמאס בבני עמו • כותרות העיתונים בעולם 

חסן נסראללה, מזכ''ל חיזבאללה / צילום: Associated Press, Hussein Malla

המתקפה החריפה על הצפון. מה אפשר ללמוד מיעדי הטילים של חיזבאללה?

המתקפה הנוכחית הגיעה בעקבות חיסול מפקד יחידת עזיז של חיזבאללה ע"י ישראל ● מדובר בפגיעה המשמעותית ביותר של ישראל בחיזבאללה, מאז חיסול מפקד יחידת נאסר ומפקד כוח רדואן ● עד כמה המתקפה של חיזבאללה חריגה בהיקפה, וכמה רקטות וכטב"מים יש לארגון הטרור השיעי? ● גלובס עושה סדר

מסעוד פזשכיאן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

בישראל היו שמחים שיפסיד: נשיא איראן הרפורמיסט החדש

בסיבוב השני של הבחירות באיראן ניצח הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן ● כעת נושא העולם את עיניו אל הנשיא החדש, שעשוי להביא תפנית ליחסיה של איראן עם העולם ● "אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם", פרס פזשכיאן את משנתו בכנס שהתקיים לפני הבחירות

ג'וש פריידנברג בביקור ביד ושם במרץ האחרון / צילום: פרטי

בית האופרה של סידני הואר בצבעי כחול־לבן. את מה שקרה אחר כך קשה היה לחזות

ג'וש פריידנברג, בעבר בכיר בממשלת אוסטרליה וכיום יו"ר בגולדמן זאקס, הזדעזע מהאלימות שחוו יהודים בארצו אחרי 7 באוקטובר ● אז הוא יצר סרט תיעודי - שזכה לכותרות בעולם ● בראיון מיוחד הוא מספר על הבורות ביחס לסכסוך הישראלי־פלסטיני ומסביר מדוע דווקא הביקור בארץ עשה אותו אופטימי

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

ראש המוסד חזר מהשיחות בקטאר, לשכת רה"מ: "יש עדיין פערים"

יו"ר המחנה הממלכתי לרה"מ: ניתן גיבוי מלא לכל מתווה אחראי שיביא להשבת החטופים • צה"ל ושב"כ חיסלו 7 מחבלים בפעילות בג'נין, מתוכם חוליית המחבלים שאחראית למותו של סרן אלון סקאג'יו ז"ל • דיווח: חמאס עדכן את חיזבאללה כי הוא מקבל את ההסכם להפסקת אש • רקטה פגעה בבית בקריית שמונה, אין נפגעים • עדכונים בולטים

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

כך מנעה לשכת השר לביטחון לאומי מידע לפי חוק, והציבור משלם

פרוטוקול דיון שהתקיים השבוע בביהמ"ש המחוזי בירושלים מקנה אינדיקציה נוספת לשפל ביחסי הנהלת המשרד לביטחון לאומי והייעוץ המשפטי ● עמותת "הצלחה" הגישה בקשת חופש מידע למשרד; למרות שהוסכם למסור מענה לבקשה, המענה לא הגיע ● העמותה פנתה לבית המשפט - והציבור יממן את ההוצאות