אסור להציע מסלול נאסד"ק לפנסיה? המוסדיים הולכים בין הטיפות

רבים בשוק זעמו על הרפורמה של רשות שוק ההון, לפיה ההשקעות חייבות להיות מפוזרות בלפחות 3 מדדים שונים ביותר, כאשר כל אחד מהם חייב להיות בין 50%-10% • בתי ההשקעות וחברות הביטוח מצאו דרכים יצירתיות לעקוף את ההנחיה

S&P 500 / צילום: Shutterstock, Aleksandra Gigowska
S&P 500 / צילום: Shutterstock, Aleksandra Gigowska

השבוע נכנסה לתוקף רפורמת המסלולים של רשות שוק ההון. זו, שמה סוף להשקעות גמל ופנסיה שממוקדים בנאסד"ק. כך, החברות חייבות לפזר את הכסף על פני לפחות 3 מדדים שונים, כאשר בכל אחד מהם ישקיע הגוף לפחות 10% מהכסף ועד 50% מהכסף. בנוסף, נאסר להשקיע במספר מדדים ש־60% מההרכב שלהם (למשל חשיפה לענקיות הטכנולוגיה) חופף.

הנאסד"ק מול S&P 500 ראש בראש: במי עדיף להשקיע? 
מנהל ההשקעות שממליץ לשמור כעת על כסף נזיל
אנבידיה מסתבכת בצרפת: ענקית השבבים תואשם בפגיעה בתחרות?

רבים בשוק זעמו על הרפורמה, שלמעשה מונעת מהציבור את האפשרות להיחשף למדד המועדף עליו. הרשות, מנגד, מנסה לעשות סדר במסלולי הגמל והפנסיה ובעיקר למנוע מהחוסכים לשים את כל חסכונות חייהם במדד תנודתי כמו הנאסד"ק שמרוכז בטכנולוגיה.

אותו הרכב, אבל לא אותו מדד

אלא שבתי ההשקעות וחברות הביטוח מצאו דרכים יצירתיות לעקוף את ההנחיה של הרשות. הגופים ביצעו אמנם את ההתאמות כדי לעמוד בדרישות הרגולציה החדשה, אך בפועל יאפשרו לחוסכים להיחשף בעיקר לנאסד"ק. כך, אצל אלטשולר שחם מדובר על מסלול שמורכב ממדד ה־S&P 500 לצד מדד הנאסד"ק ומדד מניות שבבים. בהראל המסלול עוקב "אחרי מדדי מניות טכנולוגיה" ובמגדל המסלול מורכב מטכנולוגיה, שירותי תקשורת (שבהם נכללות למשל מטא וגוגל, נ"א) וצריכה מחזורית (שבה נמצאת אמזון, נ"א).

גם במיטב מסלול המניות מורכב משבבים (30%), שירותי תקשורת (20%), צריכה מחזורית (25%), תעשיית תוכנה ושירותים (15%) וחומרה ושירותים דיגיטליים (10%). האם מדובר בהרכב שונה מהותית מהנאסד"ק? לא ממש. אך בית ההשקעות בהחלט עומד בדרישות הרגולציה.

הסולידית, בעלת הבלוג הנושא את שמה, שמחנך לחסכנות והשקעה לטווח ארוך, הגדירה זאת כך: "מיטב עם מהלך מבריק. פירקו את מדד הנאסד"ק לסקטורים המרכיבים אותו והשקיעו בחמישה מדדים סקטוריאליים כדי להניב תשואה קרובה לזו של מדד הנאסד"ק".