הוכרזו הזוכים בפרס וולף הנחשב למנבא הזכייה בנובל

פרסי וולף לשנת 2024: הרופאים ששיקמו ראיה בשיטה חדשנית, המתמטיקאים הישראלים שהמציאו מחדש את תחום ההצפנה והחקלאים שפענחו את תעלומות הצמחים

פרופ' בוטונד רוסקה. זכה פרס וולף לרפואה 2024 / צילום: Reuters, Axel Heimken
פרופ' בוטונד רוסקה. זכה פרס וולף לרפואה 2024 / צילום: Reuters, Axel Heimken

קרן וולף הכריזה היום (ד') על זוכי וזוכות הפרס לשנת 2024. פרס וולף הוא פרס ישראלי הניתן בכל שנה למספר מובילים ומובילות בתחומי המדע והאמנות. הפרס נחשב למנבא של הנובל בתחומים המשותפים לשני הפרסים. יותר משליש מזוכי פרס וולף בתחומים האלה זכו מאוחר יותר בנובל.

שאלות ותשבות | תיכנס לסל התרופות? ה-FDA אישר את התרופה של אלי לילי לאלצהיימר. אלו המשמעויות 

השנה הוכרזו פרסים בחמישה תחומים: רפואה, פיזיקה, מתמטיקה, חקלאות ומוזיקה. חמשת הפרסים, בסך 100 אלף דולר בכל תחום, יוענקו השנה לתשעה זוכים משש מדינות: ישראל, ארצות הברית, אנגליה, צרפת, שוויץ והונגריה.

הפרס ברפואה מוענק במשותף לפרופ' בוטונד רוסקה (Botond Roska) מהמכון לרפואת עיניים מולקולרית וקלינית בבאזל (IOB) ופרופ' ז'וזה אלן סאהל (Jose-Alain Sahel) מאוניברסיטת פיטסבורג, ארה"ב ואוניברסיטת סורבון, צרפת. החוקרים פיתחו טכנולוגיה לשינוי גנטי של תאים ברשתית העין כך שיהפכו רגישים לאור, וכך הם מחליפים קולטני אור שנפגמו כתוצאה מטראומה או מחלות גנטיות. בשיטה זו הצליחו השניים להשיב חלקית את חוש הראייה לאדם עיוור, על ידי יצירת חלבונים לוכדי אור באחת מעיניו ובכך פרצו דרך בטיפול בעיוורון.

פרס וולף במתמטיקה לשנת 2024 מוענק במשותף לפרופסור עדי שמיר ממכון ויצמן למדע, ישראל ולפרופסור נוגה אלון מאוניברסיטת פרינסטון, ארה"ב, על "תרומותיהם החלוציות לקריפטוגרפיה מתמטית, לקומבינטוריקה ולתיאוריה של מדעי המחשב".

פרופסור עדי שמיר זוכה בפרס וולף על היותו, כך על פי ועדת הפרס, הכוח המוביל בהפיכת הקריפטוגרפיה לדיסציפלינה מדעית, המבוססת במידה רבה על מתמטיקה. הוא נחשב לאחד מאבות שיטת ההצפנה RSA. לתגליותיו השפעה עצומה על תחומים מתמטיים רבים.

פרופסור נוגה אלון זוכה בפרס וולף על השפעתו העמוקה על מתמטיקה בדידה ותחומים קשורים נוספים. תרומותיו המכוננות כוללות פיתוח טכניקות בקמובינטוריקה, תורת הגרפים ותיאוריה של מדעי המחשב, ופתרון בעיות ארוכות שנים בתחומים אלה וכן בתורת המספרים האנליטית, גיאומטריה קומבינטורית ותורת המידע.

פרס וולף בפיזיקה לשנת 2024 מוענק לפרופסור מרטין ריס (Martin Rees) מאוניברסיטת קיימברידג', אנגליה, על תרומותיו החלוציות לאסטרופיזיקה של אנרגיות גבוהות, יצירת גלקסיות ומבנים ביקום, וקוסמולוגיה. תרומותיו הבולטות נעות מאסטרופיזיקה של אנרגיות גבוהות לרבות מנגנונים להתפרצויות קרני גמא, סילוני רדיו רבי עוצמה ויצירת חורים שחורים בגרעיני גלקסיות, ועד להבנת הפיזיקה של הכוכבים הראשונים, והיווצרות המבנים הגדולים והגלקסיות הראשונות בתום "העידן האפל".

פרס וולף בחקלאות לשנת 2024 מוענק במשותף לשלושת הזוכים: פרופסור אליוט מ. מאירוביץ (Elliot Meyerowitz) מקאלטק והמכון הרפואי האוורד יוז, ארה"ב, פרופסור ג'ואן קורי (Joanne Chory) ממכון סאלק, ארה"ב, ופרופסור ונקטסן "סונדר" סונדראסן (Venkatesan "Sundar" Sundaresan) מאוניברסיטת קליפורניה, דיוויס, ארה"ב, על גילויים מרכזיים בביולוגיה התפתחותית של צמחים התורמים לשיפור יבולים.

תעלומה בת 100 שנה

פרופסור אליוט מ. מאירוביץ זוכה בפרס וולף על תרומות רבות ויוצאות דופן לתחום הגנטיקה ולהבנתנו את הבסיס המולקולרי של צמיחה והתפתחות צמחים. הוא פתר את התעלומה בת מאה השנה על האופן שבו צמחים יוצרים דפוסי עלים ופרחים ספציפיים, והמעבדה שלו שיבטה ואפיינה רבים מהגנים הללו.

פרופ' מאירוביץ מצא את הקולטן הראשון אי פעם להורמון צמחי והיה הראשון לשבט ולרצף גן מצמח האראבידופסיס. הוא סייע בקידום אראבידופסיס כ"אורגניזם מודל" המשמש במחקר ביולוגי וגנטי של צמחים ברחבי העולם. תרומותיו הקונספטואליות החלוציות לתחום הגנטיקה המולקולרית והמורפוגנזה של הצמח פתחו את תחום מדעי הצמח המודרני.

פרופסור ג'ואן קורי זוכה בפרס וולף על תרומתה לביולוגיה התפתחותית של צמחים שסללו את הדרך לעבודה חדשנית עדכנית ולהתקדמות גדולה בהבנת תהליכים הכרחיים לשיפור היבול: איתות אור, איתות הורמונים, הימנעות מצל, זמן פריחה, ויסות גדילה, ועמידות למחלות.

פרופסור ונקטסן סונדרסאן זוכה בפרס וולף על גילויים חלוציים בגנטיקה ובביולוגיה מולקולרית של רביית צמחים ויצירת זרעים ועל יישום ידע זה לפיתוח גידולים היברידיים מתרבים עצמאית אשר ישנו את החקלאות, ויהפכו גידולים בעלי יבול גבוה לשימושיים על ידי חקלאים.

פרס וולף במוזיקה לשנת 2024 מוענק למלחין במוזיקה הקלאסית, גיורג' קורטג, הונגריה, על, לדברי ועדת הפרס: "תרומתו למורשת התרבותית של העולם, שהיא ביסודה מעוררת השראה ואנושית".

קורטג זוכה בפרס וולף על היותו דוגמה למוזיקאי רב מעלה ואנושי. המוזיקה שלו, העוסקת בשאלות הקיומיות של נפש האדם, מתמקדת ברגשות יסוד כמו אהבה, צער, פחד, חרדה, ייאוש ורצון להרמוניה ופיוס. האמנות שלו נעה בין צורות קטנות, כמו יצירותיו הקצרות בפסנתר, לבין קנטטה או אופרה בקנה מידה גדול, ומשקפת את העבר והווה של כל ההיסטוריה של המוזיקה המערבית. ההשפעה של קורטג על מוזיקאים רבים היא עצומה. עמיתיו ותלמידיו זכו לספוג ממנו רוח ייחודית של מסירות למוזיקה, חשיבה מבנית והרמונית ומכן חוו את הדרכתו כנושא לפיד האנושיות.