הביטקוין הגיע לשפל של 5 חודשים. למה זה קורה?

תשלומי פיצויים של בורסה שפשטה רגל גורמים לחשש מהצפת השוק במטבעות ביטקוין • הביטקוין מתערער ויורד לשפל של כחמישה חודשים, וכנהוג גורר איתו את שאר מטבעות הקריפטו המרכזיים • אבל התחזית צופה שהביטקוין יחזור ויתחזק

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock
אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

הביטקוין ממשיך לרדת גם היום (ו') ב-7% והגיע לערך הנמוך ביותר שלו מחודש פברואר, כאשר מחירו עומד כעת על כ-54.2 אלף דולר. המטבע הדיגיטלי מהווה ברומטר לשוק המטבעות הדיגיטליים, ומטבעות מרכזיים נוספים צנחו. האת'ריום, המטבע השני בגודלו לאחר הביטקוין, צנח בכ-11% ביממה האחרונה, הסולאנה צנח בכ-7.5%. למה זה קורה?

WSJ | לא מחזיקים מניית אנבידיה? "הלך עליכם. כל השאר לא משנה"  
האנליסטים בטוחים: המניה שעומדת לזנק ואלו שעולות בקביעות במחצית השנייה של השנה 

נראה שיש לצניחה האחרונה מספר סיבות. הראשונה שבהם מגיעה דווקא מאירוע שהתרחש לפני יותר מעשור. בורסת הקריפטו היפנית, Mt. Gox, קרסה ופשטה רגל ב-2011 לאחר שפריצה אל הבורסה גרמה לכך שכמעט מיליון מטבעות ביטקוין אבדו. Mt. Gox הצליחה להציל רק כ-140 אלף מטבעות, שוויים הנוכחי של המטבעות שנמצאו הוא 9 מיליארד דולר. 

לאחרונה דווח כי הבורסה תתחיל לשלם בחזרה לנושיה במהלך חודש יולי. הנושים צפויים לקבל החזרים כספיים שחלקם נקובים בביטקוין, דבר שמעורר את חששם של רבים מפני אפשרות של ירידת ערכו של המטבע בשל הצפת השוק במטבעות. בשווקים לא בטוחים עד כמה זו תהיה חמורה, אך בשוק הקריפטו השמועות בדרך כלל מניעות את המחירים.

אירוע נוסף המביא לערעור שוק המטבעות המבוזרים הוא "הנזלה" של פוזיציות ארוכות טווח בחודש האחרון. לפי אתר CoinGlass פוזיציות על הביטקוין בשווי של כ-55 מיליון דולר הונזלו בשוק ב-24 השעות האחרונות. הנזלות אלו מבוצעות בדרך כלל ביוזמת הבורסות כאשר לסוחר המחזיק בפוזיציה ממונפת אין מספיק כסף בחשבונו כדי לכסות את ההפסדים.

התחזיות אופטימיות

למרות הירידות של התקופה האחרונה, 2024 עדיין נחשבת שנה מעולה עבור המטבע הדיגיטלי. מחיר הביטקוין עלה כ- 30% מתחילת השנה. השנה התרחש גם אירוע החצייה. השנה אושרו גם קרנות הסל העוקבות באופן ישיר אחר המטבע המבוזר, מהלך שהביא לשיא כל הזמנים בשער הביטקוין - 73 אלף דולר בחודש מרץ .

למרות ירידת המחירים היום, הצפי לעליות עתידיות עדיין קיים. דוח של חברת הדאטה CCData מציג כי מחזור המסחר של הביטקוין עדיין לא הגיע לשיאו ולכן המטבע ינסוק שוב לשיא בעתיד הקרוב. את הערכתם מבססים בחברה על סמך אירוע החצייה האחרון של המטבע. "לאחר אירועי חצייה מתרחש ייסוף בשוק המטבעות, לעיתים ימים רבים לאחר האירוע".

נוסף על כך, לפי הדוח, הפעילות בבורסות השונות  קטנה בחודשים האחרונים, פעילות התואמת אירועי חציי קודמים, שהובילו לעלייה בשווי הביטקוין. ב-CCDdata סבורים כי המטבע יחזור ויתחזק אל תוך 2025 .