גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ג'וליה זהר: "הוכחתי לחברה הערבית שאקזיט זה לא אסון"

בשנת 2022 מכרה ג'וליה זהר את טחינה אל–ארז לקרן פורטיסימו בתמורה לעשרות מיליוני שקלים ● בשיחה עם יובל כהן, מקים ומנהל הקרן, היא סיפרה על הדרך למכירה, מה חשב על כך הדור הבא והחיים שאחרי

ג'וליה זהר, בעלים של טחינה אל-ארז לשעבר ופעילה חברתית / צילום: תמר מצפי
ג'וליה זהר, בעלים של טחינה אל-ארז לשעבר ופעילה חברתית / צילום: תמר מצפי

לא קלה הייתה ההחלטה למכור את טחינת אל-ארז לקרן השקעות פרטית, אבל עבור ג'וליה זהר מנצרת, מסתבר שעדיין מדובר היה בצעד פשוט יחסית. בפברואר 2022 מכרה זהר את המפעל שהקים בעלה בשנות ה-90, ושאותו המשיכה ובנתה במו ידיה, תמורת עשרות מיליוני שקלים לקרן פורטיסימו שנוסדה ומנוהלת על ידי יובל כהן. זהר וכהן מתראיינים על עסקים משפחתיים במסגרת כנס החברות המשפחתיות של גלובס.

מה צריך לעשות כדי לגרום לדורות הבאים לרצות להישאר בעסק המשפחתי?
מנכ"לית יוליוס בר בישראל: אלה האתגרים שעומדים בפני חברות משפחות
אלונה בר און: "עסקים משפחתיים זוכים לשיעור גבוה של אמון" 

זהר ניהלה במשך 20 שנה את מפעל הטחינה שהקים בעלה, עד שמכרה אותו כאמור לפני שנתיים לקרן פורטיסימו. המפעל הוקם ב-1990 על ידי בעלה של ג'וליה אסד, והיא הייתה לפני כן הייתה מורה למתמטיקה.

איך הוקמה טחינת אל-ארז?
"ב-1990 בעלי פתח את העסק - ואני הייתי נגד. הוא היה מנהל בית המלאכה לתיקון מנועים וגנרטורים בנצרת. אחרי שבסוף שנות ה-80 החלו להגיע המנועים מסין לארץ, ראינו שאין מספיק עבודה טובה בעסק שלו. בעלי ראה מודעה למכירת מכונות של מפעל שנסגר. המטרה שלו הייתה לפרק את המנועים מהמכונות, לא להקים מפעל לטחינה. אבל אחרי שקנה אותן, אמר לעצמו אם המכונות פה, בואו נפעיל אותן. אני הייתי התנגדתי אבל הוא היה עקשן ולא שמע בעצתי והמשיך לייצור טחינה". 

מה עשיתם?
"שכרנו מקום אצל השכנים. בעלי עבד במפעל עד 2003, אז הלך לעולמו בהפתעה מהתקף לב. הגעתי למפעל, כשלפני כן הייתי מורה. נתתי המון חום ואהבה לתלמידים שלי, ואפילו קיבלתי תעודת הצטיינות. כשהגעתי לקחתי את המושכות על הכתפיים התחלתי ללמוד מה זה לעבוד מול הבנק ולנהל עסק. מה זה שומשום ומה זה ייצור. זה היה על חשבון הילדים, אבל שתי הסבתות שלהם היו אז בחיים. עבדתי 13 שעות כל יום כדי שהעסק יצליח. בתור אישה ערבייה, כולם שאלו אותי: מתי העסק הזה ייסגר? אבל זה נתן לי אתגר לקחת את העסק מהלב, מהראש, לחבק אותו. שכחתי מהילדים, אבל בסוף יצאו ילדים טובים".

איך ניהלת את העסק?
"הלכתי לבנקים, סידרתי את הדברים, הספקים לא רצו לתת לי סחורה. עד שהעסק התאזן תפעולית לקח לי שלוש שנים. הן עברו בלי רווח של שקל אחד, אבל הייתי עקבית. האופטימיות שלי והסבלנות שלי אפשרו לי להגיע לרווח בשנה הרביעית. התחלתי לראות את האור בקצה המנהרה. אם בהתחלה מכרנו רק בצפון, בהמשך הפצנו גם למרכז. בתקופה שלי העסק גדל פי 7." 

מי עזרו לך?
"הסיטונאים שהיו צריכים לקנות ממני את הטחינה עזרו לי. עבדתי יותר עם האינטואיציה שלי. אינטואיציה של אישה היא מאוד חזקה. היה לי בפנים משהו שנתן לי את הכוח להמשיך וללמוד את העסק טוב". 

המכירה קרתה לפני שנתיים. הסיפורים האלה מוכרים לך?
יובל: "אני נהנה להקשיב כי ג'וליה היא אישה מדהימה. נפגשנו פעם ראשונה ב-2016. הם עמדו לעבור למפעל החדש. ג'וליה היא אישה סוחפת ומקשיבה, ואז ראינו את המפעל החדש. היא הכירה כל פרט. בתור משקיעים, זה מקום מאוד מעניין גם לנו. בשנים שלאחר מכן נפגשנו עוד כמה פעמים. הם עוד לא היו מועמדים למכירה. אני חושב שחברות משפחתיות, אם לא באמת צריך לעשות את זה - אסור לגרום להן למכור את העסק. לא כל עסק צריך למכור, ועדיף לא למכור. אני לא דחפתי."

מדוע קניתם אותם?
יובל: "באיזשהו שלב נכנסנו לעולם המזון, דרך רכישת 'מלח הארץ' מידי שרי אריסון. אחרי זה, רעיון הצמיחה היה לא להתמקד רק במלח, אלא בעולם של מזון יבש. שמנו לנו כמטרה להיות ספק הרכיבים הכי איכותיים לבישול ולאפייה. במסגרת זה מסתכלים גם על טחינה. פגשנו לא מעט אנשים בעולם הטחינה. המוצר של אל-ארז הוא באמת מצוין. ג'וליה בנתה מפעל לתפארת, ממקום שהתחיל בתוך גראז' בנצרת. הניהול שלה הוא בלי פשרות. ראינו שבגלל היושרה שלה, מפעל שיש בו את הדבר הכי טוב שיש מבחינת איך שהוא מנוהל. זה גם היה חלק מהטריגר של ג'וליה. אין ספק שראינו נקודת פיתול. אחרי מלח הארץ קנינו את סוגת, מותגי עץ הזית (שמן), ולפני שקנינו את פרג ואת נחל'ה, עמדה אל-ארז. לתוך המכונה הגדולה שלנו, מבחינת הפצה, ניהול תהליכים, אפשר לקחת את הדבר הזה ולהקפיץ אותו קדימה." 

ניסית להכניס את הילדים, הדור הבא, לעסק?
ג'וליה: "הבן שלי בהתחלה לא רצה לבוא לעבוד במפעל, הוא הלך ועשה תואר ראשון באוניברסיטת רייכמן. אחר כך נסע למדריד לעשות תואר שני. הוא לא חשב על העסק ולא רצה להיות בו. אבל אחרי שבנינו את המפעל החדש, הוא התחיל להשוויץ מול החברים שלו. הוא התבגר וראה שהוא צריך להיות בארץ. הבת מההתחלה אהבה את העבודה במפעל ועזרה לי. תמיד בנות עוזרות לאימא. אנחנו משפחה מאוד טריוויאלית, שבראש הפירמידה זה אימא. ואימא מה שחשוב לה זה משפחה - להיות משפחה מלוכדת. דאגנו שנהיה משפחה ושלא יהיו בעיות או מריבות. לכן כשחשבנו על מה נעשה עם העתיד ועל ההמשך, לא חשבתי למכור את המפעל בחיים. 

"לפני פורטיסימו היו הרבה חברות, מהכי טובות בארץ, שרצו לקנות. איך ששמעתי אמרתי בשום פנים ואופן לא. זה היה הבייבי שלנו. בעלי עבד קשה, ואני עבדתי 20 שנים בעסק. עשינו מפעל לתפארת התעשייה הישראלית. חשבתי על עצמי גם בסוף, שהגעתי לגיל פנסיה. מאז שנולדתי הייתי עם אחריות גדולה על הכתפיים".

מה עוד הוביל למחשבות על מכירה?
ג'וליה: "אבא נפטר בגיל צעיר, ואני הייתי האימא בבית. אחר כך הייתי אחראית על ביה"ס והילדים. לא נחתי. אם לא עכשיו, מתי אראה עולם בלי נטל על הכתפיים. נכון שבחברה הערבית למכור או לעשות אקזיט - זה קטסטרופה. כשפתחתי את הדרך לחברה הערבית שיעשה אזקיט וימכור עסק משפחתי - זה לא אסון. אם את מוכרת זה אומר שאת עסק לא רווחי. היינו עסק רווחי וטוב והיה לנו עודף מזומנים. אחרת לא היו מתקרבים אלינו פורטיסימו".

ומה עם הנפקה של המפעל בבורסה?
ג'וליה: "הבן רצה בהתחלה. אבל מבחינתי הנפקה - זה לא אומר שאני נחה (אחריה). משום שאם אני מנפיקה, העסק אחר כך עדיין באחריותי. זה שעשיתי הנפקה לא אומר ש'נגמר הסיפור'".

יובל איך אתה רואה הנפקה של עסק משפחתי?
"תלוי בסיטואציה. אני נגד הנפקות. כי בסופו של דבר IPO זה כלי לגיוס כסף. בדרך כלל חברות משפחתיות לא נמצאות תחת הנטל של לעבוד מרבעון לרבעון. אחרי ההנפקה אתה לא עובד רק בשביל עצמך אלא גם עבור המשקיעים. אז כשאתה מוסיף לספקים ולעובדים, גם את העיתונאים ושוק ההון, זה נורא קשה. זה לחץ ואחראיות ולפעמים אתה עושה החלטות לא נכונות. מצד שני, אני יודע על אנשים שיצא להם טוב מאוד שיצאו לבורסה".

נפגשתם הרבה לפני המכירה? איך זה התגבש ולמה בחרת בפורטיסימו?
ג'ולה: "למה בחרתי בקרן הזאת? משום שהם הכי טובים בשוק. הם אנשים הגונים שמסתכלים על העולם בגובה העיניים. יובל הוא איש לבבי, אני התאהבתי בהם. דבר שני ראיתי שהם הגונים. כל מה שביקשנו טופל, והם גם שילמו טוב. בסוף אספתי את הילדים, עשינו ארוחה משפחתית ואמרתי בואו נדבר ונהיה ריאליים. אתם רוצים להיות דור המשך? אם אתם רוצים, אז נחכה עוד כמה שנים. אם לא - תנו לי להתחיל לראות עולם. יוסוף הבן שלי אמר לי ישר: אני לא רוצה להמשיך. אילנה אהבה ורצתה להישאר, היא מאוד קשורה למפעל. הבת אמרה לי זה הבייבי שלנו ולא רצתה. אז אמרתי בסוף בואו נהיה ריאליים והגיוניים, לא נחשוב ברגש אלא בראש. ככה זה היה ואז התחברנו עם פורטיסימו". 

תארי את היום שאחרי המכירה.
"למחרת הקלוזינג הגעתי למפעל ואמרתי 'העבירו את הכסף - זה כבר לא שלי'. באתי למחרת למפעל, הסתכלתי ואמרתי לעצמי - אני זרה פה. אני עשיתי הכל. אפילו את הדלפקים של המזכירות בחרתי, ואת הרהיטים והרצפה והקירות. בניתי את המפעל מאפס עם הקבלנים. נסעתי בכל העולם לקנות את המכונות. יום אחרי המכירה הרגשתי שמשהו לא בסדר, לקחתי את התיק ועזבתי את המפעל. נסעתי לילדים שלי בת"א ולא חזרתי לנצרת. זו פרידה, כמו לחתן את הבן, שיש לו כלה שתשמור עליו והוא מבסוט. אבל עדיין זה גם קשה כי זו פרידה. הבן ישר סידר טיסות ל-13 יום בחו"ל. הסתובבנו ברכב בכל אירופה. חזרתי, עשיתי סוויץ' ושכחתי מהכל. אני הכי שלווה, והכי שמחה שבעולם".

לבעלי חברות משפחתיות יותר קשה למכור?
יובל: "זה תהליך שונה לגמרי. הטרנזאקציה מאוד מורכבת. יש רכבת הרים בטרנזאקציה עצמה. זה לא רק עניין של מחיר. הם היו שלושה אנשים, וברוב המשפחות זה יותר משלושה אנשים. הבן אדם עובר גם רכבת הרים רגשית. לנו בתור קונים זו החלטה מאוד לא פשוטה. כי אני רוצה שיהיה להם טוב. אני שם את עצמי בצד של המוכר בכל דבר".

ג'וליה: "יובל כל הזמן שאל אותי: את מרגישה טוב? איך את?"

יובל: "עד היום אני דואג שלא תתחרט. אחרי הטרנזאקציה ואנחנו קנינו כמה חברות משפחתיות, אתה רואה שלחלק מהאנשים היום שאחרי הוא קשה. אחרי המכירה, אתה לוקח לעצמך משרד באיזה מגדל. לפני דקה נכנסת לקפיטריה במפעל שלך, בארוחת צהריים והעובדים קיבלו אותך. היה אחד שקשרו לו אפילו את הסינר והביאו לו את האוכל. הוא היה ממש מלך. ופתאום אתה בא ואין לך את הדבר הזה. אתה מקים לעצמך פאמילי אופיס, לפעמים לוקח לך מזכירה, ואתה לבד. זו נקודה כל כך קשה. אתה גם מתחיל להיות משקיע וכולם באים אליך כי הרי יש לך הרבה כסף. זה ממש לא פשוט. אנחנו בתור קונים אני כל הזמן חושב על הדבר הזה. כי אתה לא רוצה להיות במצב שלא עשית משהו שהוא באמת ווין-ווין". 

איך את רואה את הדברים היום, ממרום הפנסיה? מרוצה ההחלטה?
ג'וליה: "אני לא מרגישה געגוע. אני במקום אחר לגמרי. כשאני מבקרת את המפעל, עדיין העובדים יוצאים מהעבודה ומחבקים ואומרים שלום. עובדות הניקיון באות ומחבקות אותי. היום אני יותר פעילה חברתית. העובדים ראו בעיתון שטחינת אל-ארז נמכרת, הם פחדו ונבהלו. הייתי צריכה להרגיע אותם. הבאתי את הצוות של יובל שבא והרגיע, שהכל אותו הדבר נשאר. ובאמת הכל אותו הדבר נשאר."

גילוי מלא: הכנס בחסות - KPMG, LGA, GAC  מיתר עו״ד, יוליוס בר וגינסבורג ושות'

עוד כתבות

בנק ישראל / צילום: אורית דיל

בנק ישראל פחות אופטימי מלפני 3 חודשים. מה השתנה?

בנק ישראל הותיר את הריבית על כנה וחתך את תחזיות הריבית להמשך השנה ● במקביל, גם תחזיות האינפלציה והצמיחה עודכנו לרעה ● מה עומד מאחורי השינוי בתחזיות של הבנק המרכזי?

הנשיא ביידן מחזיק בגדר על מרפסת הקפיטול. מתעקש שהוא נשאר במרוץ / צילום: ap, Evan Vucci

ג'ו ביידן: "הו, בחייך, למבקרים אין מושג על מה הם מדברים"

הנשיא ביידן מתעקש שהוא נשאר במרוץ, ומודיע בראיון טלוויזיה חיוור כי יפרוש רק "אם ריבונו של עולם יירד ויגיד לי" ● הוא מסרב לעבור בדיקה רפואית ("אני עובר מבחן קוגנטיבי מדי יום, אני מנהל את העולם"), אבל הלחץ בתוך מפלגתו מתעצם ועשוי לעלות מדרגה

הקרבות הכבדים באזור דונצק בין הרוסים לאוקראינים / צילום: Associated Press

רוסיה ואוקראינה עומדות בפני קיץ קטלני, ואלפים עלולים למות

המלחמה בין רוסיה לאוקראינה נכנסת לתקופה קשה, וסביר להניח שעוד אלפים משני הצדדים ימותו במהלכה ● עבור אוקראינה, המשימה לעת עתה היא להשתמש בנשק מערבי חדש כדי להתבצר בעמדות בהן היא נמצאת

מסיבת קדם החתונה של בנו של האישר העשיר ביותר באסיה / צילום: ap, Rafiq Maqbool

ג'סטין ביבר הוא רק ההתחלה: מה צפוי בחתונה שעורך האיש העשיר באסיה?

אירועי "קדם חתונה" בנוכחות אלפי אנשים, קרוזים והופעות של כוכבי על ● האיש העשיר ביותר באסיה מחתן את בנו בשבוע הבא, באירוע שאף אחד לא יודע כמה יעלה

אלפים התאספו בכיכר הרפובליקה בפריז לאחר תוצאות הסיבוב השני של הבחירות, אמש (א') / צילום: Reuters, Kyodo

הפוזיציה החלומית והמכה הקשה: מאחורי המהפך הדרמטי בצרפת

לאחר שאת סיבוב הבחירות הראשון סיימה מפלגת הימין הפופוליסטית "האיחוד הלאומי" בפוזיציה חלומית, היא נחלה מפלה קשה בסיבוב השני והמכריע ● שיתוף פעולה טקטי בין גוש המרכז של עמנואל מקרון וגוש השמאל, שהצליח מעבר למצופה, הוא זה שהביא למהפך

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

מועדון "חבר" הפסיק את שיתוף-הפעולה עם שופרסל: "מצאנו כי המתווה שהוצע יפגע בכם באופן משמעותי"

אחרי דרישתה של שופרסל לצמצם את ההנחות הניתנות לחברי מועדון הצרכנות הכולל מאות אלפי משרתי קבע, בחבר עדכנו כי החל מ-1 בנובמבר הרשתות שופרסל ו-Be יפסיקו את מתן ההנחות במעמד החיוב ● מדובר בכוח קנייה משמעותי, שלפי הערכות בשוק הכניס לשופרסל כמיליארד שקל בשנה

נמל התעופה בן גוריון. לא ידוע מספר היורדים מהארץ / צילום: Shutterstock

כמה ישראלים עזבו את הארץ בשנה האחרונה? אף אחד בישראל לא יודע

בדיקת גלובס מול כלל הגורמים בישראל שבודקים את נתוני ניתוק התושבות והכניסה והיציאה של הישראלים מהארץ, מגלה כי לאף אחד אין תשובה לשאלה אחת: כמה באמת עזבו מאז המלחמה? ● בלמ"ס וברשות האוכלוסין מקבלים את הנתונים מאותו מקור, ובכל זאת מציגים תוצאות סותרות ● למה כל־כך קשה למדוד זאת?

יו''ר ועדת הכלכלה, ח''כ דוד ביטן / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

רפורמת היבוא: מחפשים פתרון לסתירות שמחוררות את ההצעה

במקרים רבים ההצעה להחיל את הרגולציה האירופית מתנגשת עם חוקים ישראליים, והדיון בחריגים אלה יועבר לוועדה ממשלתית, שתהיה סגורה לנציגי ציבור

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

כמעט 4 מיליארד שקל קוצצו השנה מהשירותים החברתיים, וזו רק ההתחלה

מתחילת השנה עבר תקציב 2024 ארבעה קיצוצים רוחביים בממשלה, שבאו על חשבון מספר תוכניות ציבוריות ● האחרון התרחש רק השבוע, לצורך המשך מימון פינוי תושבי הדרום והצפון ● המחלוקות בממשלה והמשך הלחימה מסמנים את הקיצוצים הבאים בדרך

אלי גרונר / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות

אחרי חמש שנים בקרן של משפחת קוך: אלי גרונר עזב את תפקידו

גרונר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, שימש בחמש השנים האחרונות כמנכ"ל זרוע החדשנות של קבוצת קוך, KDT, והיה שותף להשקעות של מאות מיליוני דולרים בחברות הייטק ישראליות

ספינה צבאית איראנית באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

תעלומה: מי אחראי להטבעתה של ספינת המלחמה האיראנית

ספינת המלחמה ששקעה למצולות הפכה למבצעית לפני שש שנים בלבד ● בעבר היא התפרסמה כספינה הראשונה שהגיעה לאוקיינוס האטלנטי מבלי כל צורך לעגון בדרך ● מי שככל הנראה מסייעת למספנות האיראניות בידע בבניית הספינות היא קוריאה הצפונית

צילום מיקרוסקופי של ''אמבה אוכלת מוח'' / צילום: Reuters, CDC

"אמבה אוכלת המוח": מי בקבוצת הסיכון וכיצד ניתן לטפל?

מותו של הצעיר בן ה-26 מזיהום מוחי שנגרם מהטפיל נגלריה פאולרי, או בשמו הפופולרי "אמבה אוכלת-מוח", מעלה שאלות וחששות רבות ● איך מאבחנים את המחלה, האם אפשר לטפל בה, וכיצד אפשר להיזהר? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; סולאראדג' קפצה בכ-9%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● נעילה מעורבת באירופה ● מדד ניקיי עלה בכ-0.5%, מדד הנג סנג צלל ב-2% ● ענקית המדיה פרמאונט גלובל מתמזגת עם סקיידנס מדיה ● מיטב: "שוק המניות ממשיך להתנפח ולהתנתק מהכלכלה, ממליצים להקטין חשיפה למניות בארה"ב לטובת שווקי אסיה" • בארה"ב עונת הדוחות נפתחת, בחמישי יפורסם שם מדד המחירים לצרכן

התחלות בנייה. אלו הערים הכי מבוקשות בהגרלת דירה בהנחה / אילוסטרציה: Shutterstock, XanderSt

98 אלף איש נרשמו להגרלה על 5,000 דירות. אלו הערים המבוקשות

מעל 98,185 זכאים נרשמו להגרלת דירה בהנחה שתערך הלילה ● מתוכם רק 4,633 צפויים להכנס לדירות בסבב זה ● זו העיר שחזרה לראש טבלת הביקושים

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

מה צפוי היום בהחלטת הריבית של בנק ישראל?

למרות הקונצנזוס בדבר השארת הריבית על כנה היום, בשווקים דרוכים לקראת מסיבת העיתונאים לאחר פרסום ההחלטה ● נתוני המאקרו מאפשרים הורדת ריבית אך בנק ישראל מתמקד באלמנטים המושפעים מהמלחמה ● מה ישתנה בתחזית הכלכלית?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

גורמים ישראלים: התקדמות משמעותית בשיחות בקהיר

הנייה מאיים: המשך פעילות צה"ל בעזה תוביל לקריסת השיחות • 9 רקטות במטח לעמק החולה • גורמים ישראלים: התקדמות משמעותית בשיחות בקהיר • גלנט למשפחות חטופים: "עושים הכול כדי לממש את ההזדמנות שנוצרה" • לוחם נפצע קשה בצפון הרצועה • עדכונים בולטים

תעשיית התרופות בעיקרון מרוצה מן ההחלטה, שיכולה לתת לה הגנה / צילום: Shutterstock

הפסיקה שעשויה לשנות את עולם התרופות

ביהמ"ש העליון בארה"ב פסק בניגוד ל"הלכת שברון", תקדים בן כ-40 שנה שאומר כי במקרים של אי-בהירות לגבי החוק, הפרשנות של הרשויות הממשלתיות המקצועיות, כל עוד היא סבירה וחוקית, גוברת על זו של בית המשפט ● וגם: חברת KHealth הודיעה על גיוס של 50 מיליון דולר ● השבוע בביומד

מתוך הסרט ''הקול בראש 2''. מאיים להיות תופעה מסדר הגודל של ''ברבי''

על הקלות שבה "הקול בראש" שינה את חוקי המשחק של דיבוב סרטים

שובר הקופות "הקול בראש 2" חייב את הצלחתו בעיקר לקולם של כוכבים ידועים ● בסרט השני עוררה ההפקה זעם כשהציעה משכורות מופחתות למדבבים שהתנגדו לתרום את קולם ● גם הבינה המלאכותית מאיימת על עתידם של המדבבים

שר התקשורת, שלמה קרעי / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

לא עוצר את הרפורמה: משרד התקשורת גייס משרד יח"צ ל"קידום מדיניות השר"

במשרד יצאו במכרז לגיוס יועץ תקשורת ייעודי לרפורמה בשוק התקשורת (תזכיר חוק השידורים) למשך שנה עם אופציה לשנה נוספת ● בראש המשרד שזכה, טלמון ובן שמעון תקשורת - אשר נתן את ההצעה הכספית הנמוכה ביותר - עומד דובר איחוד מפלגות הימין לשעבר

אף אחד לא ניצח בבחירות בצרפת, ואלו חדשות רעות למדינה, לאירופה ולישראל

קמפיין ה"גוועאלד" נגד הימין הפופוליסטי עבד מעל המצופה, אבל הפרלמנט החדש שנבחר בצרפת מפוצל מתמיד ● הבעיה הגדולה: המדינה שקועה בחובות, וקיפאון כלכלי ושינוי מדיניות יפעלו לרעתה ● עבור ישראל, ההישג של מפלגת השמאל הרדיקלי LFI הוא חדשות רעות