גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האלפא רומיאו החדשה: עם מחיר שאפתני והתנהגות כביש ללא תחרות

העדכון האחרון שימר את העיצוב החושני והמוכר של ה–SUV הגדול של אלפא ושדרג את הטכנולוגיה ואיכות הייצור ● יש מתחרים יותר מרווחים ומתוחכמים, אבל הקשר למורשת והתנהגות הכביש עדיין ללא תחרות ● מבחן דרכים

אלפא רומיאו סטלביו VELOCHE / צילום: יח''צ
אלפא רומיאו סטלביו VELOCHE / צילום: יח''צ

השבוע הודחה נבחרת איטליה מאליפות אירופה אחרי שהפסידה לשוויץ - מדינה שרוב תושביה אפילו לא יודעים שיש לה נבחרת כדורגל. החודש גם זכתה במקום הראשון ברשימת "50 הפיצריות הטובות ביותר באירופה" פיצרייה שממוקמת בלונדון. השחיקה המואצת בסמלים הלאומיים של איטליה לא פוסחת גם על ענף הרכב.

מסירות הרכב נחתכו ב-15%, והיבואנים יוצאים בגל הנחות כדי לעורר את השוק
מבחן דרכים | בפחות מ-200 אלף שקל: החשמלית שאי אפשר להתעלם ממנה, לטוב ולרע
במחירים אטרקטיביים: פלח הרכבים שצפוי לעשות קאמבק

רק לאחרונה, נאלצה ממשלת איטליה, בלחץ דעת הקהל, להזהיר את אלפא רומיאו לבל תעז לקרוא לקרוס-אובר החדש שלה המיוצר בפולין בשם "מילאנו". "רק מכונית שמיוצרת באיטליה יכולה לשאת שם של עיר איטלקית", נקבע.

אלפא לקחה את האיום ברצינות ושינתה את שם הרכב ל"ג'וניור" אבל היא עדיין מתכננת בשנים הבאות מעבר מואץ לדגמים חשמליים על בסיס פלטפורמה של רכב סיני. או כמו שאומרים האיטלקים, מאמא מיה. בינתיים יכולים חובבי המותג להתנחם בכך שדגמי הליבה של אלפא רומיאו ימשיכו להיות מונעים בשנים הקרובות גם במנועי בנזין קלאסיים וייוצרו במפעלים באיטליה על ידי פועלים שאוכלים לזניה ושותים קיאנטי בהפסקת הצהריים.

עיצוב חיצוני

אחד הדגמים הללו הוא ה-SUV הגדול STELVIO, שעבר לאחרונה מתיחת פנים ועדכון לקראת החלפתו בדור חדש בסוף 2025. העיצוב העגלגל והחושני הוא אחד מסימני ההיכר של הרכב ולפיכך עברו עליו המעצבים במכחול עדין ולא בפטיש. החרטום מצויד בפנסים חדשים עם מסגרת אור מעוצבת, וחדי העין יבחינו בגימור חדש של הגריל ובשינויים מינוריים בפגושים. קווי המתאר לא השתנו וגם לא הגריל המשולש והגג המשתפל לאחור.

הגרסה הבכירה מגיעה עם חישוקי "עלה תלתן" גדולים ומושחרים, שחושפים בוכנות בלימה מאסיביות בצבע אדום. צבע הרכב עמוק, מנצנץ ומושך תשומת לב.

פנים הרכב

תא הנוסעים ממוקם די גבוה אבל סף הכניסה והיציאה נוח. התא מרגיש מרווח ואוורירי בחלקו הקדמי תודות למרחב ראש נדיב, משטחי שמשות גדולים ומושבי ספורט רחבים שאוחזים היטב את הגוף. מרחב הכתפיים מאחור מרווח דיו לשלושה מבוגרים, אך הנוסע במרכז יתפשר על משענת גב נוקשה. הגג המשתפל נוגס במרחב הראש של נוסעים גבוהים מאחור ומרחב הרגליים סביר לרכב בגודל כזה אם כי יש נדיבים ממנו. תא המטען בנפח 525 ליטר יאכלס את רוב המטען הטיפוסי של כלי רכב כאלה.

עיצוב הפנים נועד לשלב בין טכנולוגיה עדכנית למורשת הנוסטלגית של אלפא והמשימה מוטלת על לוח מחוונים דיגיטלי, שמעוצב בשני מעגלים ששקועים בתוך מעטפת גלילית - ממש כמו באלפא של פעם. יש אפילו אפשר לבחור בגרפיקה שמכונה "מורשת" עם פונטים של מכוניות אלפא ישנות.

הנדסת האנוש "מסורתית" עם מוט הילוכים גדול, צמד להבי מתכת מלוטשים על עמוד ההגה לצורך שליטה ידנית בהילוכים, וכמות מכובדת של מתגים ידניים לצורך שליטה על מערכת האקלים והקול. אנחנו מעדיפים את הנדסת האנוש הזו על פני הקונספט נטול המתגים, אם כי יש עדיין מה לשפר - למשל תגובה קשיחה ולא מדויקת של מוט ההילוכים. תנוחת הישיבה גבוהה ומעניקה תצפית טובה לפנים ולצדדים אבל הראות לאחור תיאורטית למדי ודורשת שימוש תכוף במצלמה לנסיעה לאחור.

רמת הגימור ואיכות החומרים השתפרה מהותית לעומת הדור הראשון, כולל בידוד רעשים מצוין ותחושה מוצקה של הדיפונים. עם זאת פה ושם אפשר להיתקל במתגי פלסטיק זולים למגע ואלפא עדיין מתעקשת להיצמד למרקם "גרגרי" מחוספס בדיפוני הפלסטיק.

מולטימדיה ומצלמות

לצד לוח המחוונים ממוקם מסך מולטימדיה רוחבי וחד, בגודל מתון יחסית. מלבד תפריטי המגע יש גם מתג סיבובי לשליטה בתפריטי המסך ויש גם מערכת פיקוד קולי, אם כי היא מפגרת בשני דורות אחרי זו של הגרמנים. האבזור התקני בגרסה הבכירה בה נסענו (שמכונה "טריבוטו") נדיב וכולל מערכת קול רצינית, מושבי ספורט עם שליטה מקיפה, גג חשמלי, ערכה מקיפה של מערכות בטיחות ושלל ריפודי עור.

מנוע וצריכת דלק

כל הגרסאות המיובאות לישראל מצוידות במנוע 2 ליטר טורבו-בנזין, שמייצר 280 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית בת 8 מהירויות. זהו מנוע יעיל ונמרץ שמייצר תאוצות סבירות - 5.8 שניות מאפס למאה - למרות משקל נכבד של כ-1.75 טונות לפני נוסעים. במצב התכנות הרגיל התגובה הראשונית של המנוע ללחיצה על הדוושה די מתונה כדי להפחית את הפליטה והצריכה. במצב התכנות הדינמי התגובה מתחדדת, התיבה מעלה ומורידה הילוכים בזריזות וצבירת המהירות מרשימה.

צליל המנוע "המוזיקלי" של מכוניות אלפא המסורתיות הוחלף כבר מזמן בהמהום סתמי, אך מי שלא ישלים עם הגזירה ימצא בשוק האביזרים שלל אמצעים לשדרוג "הנוכחות האקוסטית". רגל רגועה במצבי התכנות המתונים תחלץ מהמנוע צריכה ריאלית של כ-10 ק"מ לליטר. נהיגה אגרסיבית "כמו באיטליה" תתקשה להשיג יותר מ-8 ק"מ לליטר. יש כיום בשוק מתחרים הרבה יותר חסכוניים.

על הכביש

אלפא היא אולי אחת החברות האחרונות שמתייחסות ברצינות ל-S (ספורט) שבראשי התיבות SUV. ואכן הנהיגה בסטלביו המחודש החזירה אותנו לעידן שבו כלי רכב תוכננו להנאה ולא רק להנעה. ההיגוי מהיר ומגיב מיידית לפקודות, ההיזון החוזר מהגלגלים מצוין, תנודות הגוף על כבישים מתפתלים מרוסנות היטב, ההנעה הכפולה מעבירה בדיוק את הכמות הנכונה של מומנט לגלגל בזמן הנכון ואם יוצאים לדרך הררית ומפותלת ללא "מטען מגביל", כמו נוסעים במושב האחורי, אפשר ליהנות מנהיגה ספורטיבית כהלכתה.

חלק מהקרדיט מגיע לחישוקי 21 אינץ' מאסיביים עם צמיגים נמוכי חתך ולבולמים בעלי שליטה אלקטרונית, שמשנים את קשיחותם בהתאם למצב התכנות. אבל אלה לא חישוקים אידיאליים לאספלט הישראלי המשובש ומעבר על מהמורות עירוניות במהירות נמוכה יטלטל את תא הנוסעים. בנסיעה בין עירונית הנוחות משתפרת.

מחיר

מחיר הסטלביו המחודש מתחיל ב-370 אלף שקל ומגיע עד 400 אלף שקל בגרסה המשודרגת. אלה מחירים די שאפתניים ויש בפלח לא מעט מתחרים חזקים, מהירים ומאובזרים לא פחות מבית מותגים נחשבים. אבל לאלפא עדיין יש קסם איטלקי, שבא לידי ביטוי גם בעיצוב וגם בנהיגה נמרצת על הכביש. גם נוסטלגיה היא מקדם מכירות רציני. מ-0 ל-100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו X3

390 אלף שקל לגרסת 20i של ב.מ.וו X3. תא נוסעים מרווח ונוחות נסיעה טובה. מנוע 2 ליטר טורבו מייצר 186 כ"ס. גרסת הפלאג-אין, עם 292 כ"ס, עולה 440 אלף. דור חדש בדרך.

ב.מ.וו X3 / צילום: יח''צ

אאודי Q5

381 אלף שקל לגרסת 45 של אאודי Q5. מנוע 2 ליטר טורבו בהספק 265 כ"ס, האצה ל־100 ב־6.1 שניות. תא נוסעים מרווח ועתיר טכנולוגיות והתנהגות כביש הדוקה.

אאודי Q5 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האולטימטום, המרוויחות והסיכוי לקאמבק: מאחורי הפרידה של שופרסל ו"חבר"

מועדון הצרכנות "חבר" הודיע כי החל מנובמבר ייפסק שיתוף-הפעולה עם רשת הקמעונאות הגדולה שהעניקה הנחות משמעותיות ללקוחותיו ● הסיבה: דרישת שופרסל לצמצם דרמטית את היקף ההטבות ● לאן יעברו לקוחות המועדון שמשלמים, עפ"י הערכות, כמיליארד שקל בשנה?

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המשך הלחימה ומניעת הברחות נשק: אלו העקרונות למו"מ עם חמאס

לשכת רה"מ פרסמה הודעה שבה נתניהו הבהיר: כל עסקה תאפשר לנו לחזור להילחם, לא נאפשר חזרת אלפי מחבלים לצפון הקצועה - ונמקסם את מספר החטופים החיים שיוחזרו מהשבי ● רס"ן ג׳לאא אבראהים נפל בקרבות בדרום רצועת עזה ● 3 פצועים מנפילת טיל נ"ט במרחב זרעית ● הפלסטינים מדווחים: בכיר בחמאס חוסל בעיר עזה ● עדכונים שוטפים

אילון מאסק מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: Reuters, Gonzalo Fuentes

טסלה הייתה "הכבשה השחורה" של וול סטריט. עכשיו היא עושה קאמבק

מניית טסלה נסקה לרמה של 77% מעל השפל באפריל, וכעת מציגה תשואה חיובית מתחילת השנה ● ברקע: הכוונה להשיק דגמים חדשים, והפרויקט המסתורי - ה"רובו-טקסי" - שצפוי להיחשף בחודש הבא ● מדוע חזרתו הפוטנציאלית של טראמפ עלולה לצנן את הקפיצה?

אלי גרונר / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות

אחרי חמש שנים בקרן של משפחת קוך: אלי גרונר עזב את תפקידו

גרונר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, שימש בחמש השנים האחרונות כמנכ"ל זרוע החדשנות של קבוצת קוך, KDT, והיה שותף להשקעות של מאות מיליוני דולרים בחברות הייטק ישראליות

ייבוא רכבים / צילום: Shutterstock

אלה האיומים איתם יתמודד ענף הרכב במחצית השנייה של 2024

המחצית הראשונה הסתיימה בירידה לא דרמטית במסירות בענף הרכב, שהביקוש וההיצע בו מושפעים מאוד מזעזועים חיצוניים ופנימיים ● אולם במחצית השנייה צפוי חוסר הוודאות בארץ ובאירופה להשפיע על שני המגזרים החמים ביותר: כלי רכב חשמליים ורכבים מתוצרת סין

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

גורמים ישראלים: התקדמות משמעותית בשיחות בקהיר

הנייה מאיים: המשך פעילות צה"ל בעזה תוביל לקריסת השיחות • 9 רקטות במטח לעמק החולה • גורמים ישראלים: התקדמות משמעותית בשיחות בקהיר • גלנט למשפחות חטופים: "עושים הכול כדי לממש את ההזדמנות שנוצרה" • לוחם נפצע קשה בצפון הרצועה • עדכונים בולטים

רני צים / צילום: איל יצהר

מצמצם חובות: התחנה החדשה במסע מימוש הנכסים של רני צים

לאחר שמכר את עסקיה הפיננסיים של קבוצת פסגות, מתמקד צים במימוש נכסי נדל"ן בחברת מרכזי הקניות הנושאת את שמו

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

מועדון "חבר" הפסיק את שיתוף-הפעולה עם שופרסל: "מצאנו כי המתווה שהוצע יפגע בכם באופן משמעותי"

אחרי דרישתה של שופרסל לצמצם את ההנחות הניתנות לחברי מועדון הצרכנות הכולל מאות אלפי משרתי קבע, בחבר עדכנו כי החל מ-1 בנובמבר הרשתות שופרסל ו-Be יפסיקו את מתן ההנחות במעמד החיוב ● מדובר בכוח קנייה משמעותי, שלפי הערכות בשוק הכניס לשופרסל כמיליארד שקל בשנה

נשיא צרפת עמנואל מקרון, מוקדם יותר היום / צילום: Reuters, Christian Hartmann

תוצאות האמת בצרפת: השמאל ניצח בבחירות, אך אין רוב לאף מפלגה

למרות הניצחון המפתיע בסיבוב השני של הבחירות, נגד המדגמים והתחזיות, לאף גוש לא צפוי רוב בפרלמנט, וצרפת נכנסת לטריטוריה לא-מוכרת מבחינה פוליטית

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; סולאראדג' קפצה בכ-9%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● נעילה מעורבת באירופה ● מדד ניקיי עלה בכ-0.5%, מדד הנג סנג צלל ב-2% ● ענקית המדיה פרמאונט גלובל מתמזגת עם סקיידנס מדיה ● מיטב: "שוק המניות ממשיך להתנפח ולהתנתק מהכלכלה, ממליצים להקטין חשיפה למניות בארה"ב לטובת שווקי אסיה" • בארה"ב עונת הדוחות נפתחת, בחמישי יפורסם שם מדד המחירים לצרכן

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

מה צפוי היום בהחלטת הריבית של בנק ישראל?

למרות הקונצנזוס בדבר השארת הריבית על כנה היום, בשווקים דרוכים לקראת מסיבת העיתונאים לאחר פרסום ההחלטה ● נתוני המאקרו מאפשרים הורדת ריבית אך בנק ישראל מתמקד באלמנטים המושפעים מהמלחמה ● מה ישתנה בתחזית הכלכלית?

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי סוף שבוע סוער: מה צפוי בשוק המט"ח?

השקל התחזק בחדות מול הדולר בסוף השבוע בעקבות אופטימיות בנוגע לעסקת חטופים אפשרית ● האם המגמה תימשך גם השבוע?

רכבי BYD לקראת יצוא מסין / צילום: Reuters, CFOTO

משרד התחבורה סוגר את "הדלת האחורית" ליבוא מכוניות חשמליות מסין

המשרד הודיע ליבואני הרכב כי החל מ-2025 לא יתאפשר לייבא לישראל כלי רכב חשמליים ב"תקינה אירופית לסדרות קטנות" ● הנפגעים המיידיים יהיו מותגי רכב צעירים או כאלה שעדיין לא נערכו לכניסה מלאה לאירופה ועדיין לא השלימו תקינה אירופית מלאה

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קל, מהיר וקומפקטי: הכטב"ם המתאבד החדש של ישראל

רפאל פרסמה כי השימוש המבצעי הראשון בחימוש המשוטט שלה, "מעוז", נערך כבר לפני שנה ● מדובר בכטב"ם בתצורת מסוק אשר יכול לשאת מגוון ראשי נפץ, כאשר לפי דיווחים הוא משמש את צה"ל במלחמת "חרבות ברזל" לצורך איתור חוליות טרור וחיסולן

אף אחד לא ניצח בבחירות בצרפת, ואלו חדשות רעות למדינה, לאירופה ולישראל

קמפיין ה"גוועאלד" נגד הימין הפופוליסטי עבד מעל המצופה, אבל הפרלמנט החדש שנבחר בצרפת מפוצל מתמיד ● הבעיה הגדולה: המדינה שקועה בחובות, וקיפאון כלכלי ושינוי מדיניות יפעלו לרעתה ● עבור ישראל, ההישג של מפלגת השמאל הרדיקלי LFI הוא חדשות רעות

תעשיית התרופות בעיקרון מרוצה מן ההחלטה, שיכולה לתת לה הגנה / צילום: Shutterstock

הפסיקה שעשויה לשנות את עולם התרופות

ביהמ"ש העליון בארה"ב פסק בניגוד ל"הלכת שברון", תקדים בן כ-40 שנה שאומר כי במקרים של אי-בהירות לגבי החוק, הפרשנות של הרשויות הממשלתיות המקצועיות, כל עוד היא סבירה וחוקית, גוברת על זו של בית המשפט ● וגם: חברת KHealth הודיעה על גיוס של 50 מיליון דולר ● השבוע בביומד

מסיבת קדם החתונה של בנו של האישר העשיר ביותר באסיה / צילום: ap, Rafiq Maqbool

ג'סטין ביבר הוא רק ההתחלה: מה צפוי בחתונה שעורך האיש העשיר באסיה?

אירועי "קדם חתונה" בנוכחות אלפי אנשים, קרוזים והופעות של כוכבי על ● האיש העשיר ביותר באסיה מחתן את בנו בשבוע הבא, באירוע שאף אחד לא יודע כמה יעלה

העיר ג'דה שבה יוקם המגדל. בעיגול: דונלד טראמפ / צילומים: shutterstock, AP-Andrew Harnik

העסקה להקמת מגדל טראמפ בערב הסעודית והחשש בארה"ב

"קבוצת טראמפ" הודיעה על הקמת מגדל יוקרה בעיר הנמל ג'דה שבערב הסעודית, השנייה בגודלה בממלכה ● מומחים חוששים מעיתוי העסקה ומהשלכותיה, אם נשיא ארה"ב לשעבר ייבחר שוב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

שלושה אנליסטים מובילים בוול סטריט ממליצים על שלוש מניות

פלטפורמת הדירוג TipRanks בחרה שלושה אנליסטים שבחרו שלוש מניות ● מיקרון תשכיל לנצל את ההזדמנויות בשוק הבינה המלאכותית ● הדגש שאמזון שמה כדי לשפר את המהירות ואת המבחר יבוא לידי ביטוי ● הירידה האחרונה במניית טוויליו היא הזדמנות קנייה

הודעות פנימיות של חמאס מגלות: הסיבות שהסכימו להפסקת אש

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התכתבויות פנימיות חושפות מדוע חמאס מרכך את הדרישות בהסכם להפסקת אש, עיתונאים זרים נכנסו לראשונה לרפיח, ההפגנות לוחצות על נתניהו, ומה ישראל יכולה ללמוד מצפון אירלנד ● כותרות העיתונים בעולם