גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פעם אחר פעם היא הצילה את ג'ו ביידן, עכשיו היא תקבע גם את גורלו הפוליטי

ג'יל ביידן, אשתו השנייה של נשיא ארה"ב, הצילה אותו ואת ילדיו מתלאות גורלם • היא התחתנה עם משפחה שהחליטה עוד לפני 50 שנה לשלוח את ג'ו אל הבית הלבן • האם עכשיו היא תיקח מידיו את המושכות?

ג'יל ביידן / צילום: Reuters, IMAGO
ג'יל ביידן / צילום: Reuters, IMAGO

"מה תגיד ד"ר ג'יל?", הייתה פחות או יותר השאלה הראשונה שנשאלה בחוגים פוליטיים לאחר תבוסת ג'ו ביידן בוויכוח הטלוויזיוני עם דונלד טראמפ ביום חמישי שעבר. 

הגברת הראשונה, שעוזריה מקפידים על תואר הדוקטור שלה (במדעי החינוך), דיברה מיד. בעלה יצא מאולפן הטלוויזיה, חיוור ומקרטע, אל קהל תומכים שהמתין לו. היא פנתה אליו בחיוך שהיה מחויך קצת יותר מדי, ואמרה לו: "ג'ו, אתה כל כך היטבת (great job), אתה ענית על כל שאלה, ידעת כל הזמן". והיא פנתה אל הקהל, "ומה טראמפ עשה? הוא ש-י-ק-ר". הקהל החרה-החזיק אחריה. 

פרשנות | גורל מועמדותו של ג'ו ביידן ייחרץ בשבעת הימים הבאים
"סוגיית-הגיל" האחרת: בוחרים ותיקים צוברים כוח ברחבי העולם

ללא כל עונג או שמחה לאיד צריך לומר, שד"ר ג'יל נראתה ברגע ההוא כמו אחות רחמניה, המנסה לחזק את רוחו של חולה במוסד סיעודי, שגופו וזיכרונו בגדו בו. מי שהתברכו בהורים או בהורי הורים באים בימים יכולים להעריך את המחווה האנושית ואת חיוניותה. מי לא היה רוצה לנחם את האיש הזקן ההוא, הכורע תחת מטען של עצב ושל בהלה. 

 

חוץ מזה כמובן שהאיש מעורר האהדה הוא נשיא ארה"ב והמפקד העליון של צבאותיה, עמוד התווך של העולם החופשי, המטפל בשורה של משברים דרמטיים. ברגע ההוא שלאחר השפלתו, לעיני 60 מיליון צופים בשידור חי, היה ברור למדי שג'יל ביידן היא עמוד התווך היציב של עמוד התווך הרעוע. ברגע ההוא התחוור, במידה שהיה בכלל ספק, כי היא תחרוץ את גורל נשיאותו. 

מה הם קיוו שהיא תעשה

היא תשלב את ידה בידו, הם יעלו בכבש המדרגות אל קומת המגורים באגף המערבי של הבית הלבן, בצל דיוקנאותיהם של 45 נשיאים (כולל זה שמירר את חייו שעה קלה קודם). היא תיקח אותו אל המטבח, ותרתיח לו חליטת צמחים. היא תלטף את מצחו, ותשכיב אותו לישון, אולי עם טבלית או שתיים של מלאטונין. ולמחרת בבוקר היא תגיד לו, זהו, ג'ו, הגיע הזמן להזדקן בשקט, הרחק מעין ההמון הסוער, מבלי להישפט על כל תנועה ועל כל הגה. וג'ו יפרסם אז את מכתב הפרידה שלו לעם האמריקאי. 

רוץ, ג'ו, היא אמרה / צילום: Reuters, IMAGO

זה מה שתעשה ד"ר ג'יל למחרת מוצאי יום חמישי הנורא והאיום. כך קיוו כנראה הרבה מאוד דמוקרטים. יומיים אחר כך נועדה משפחת ביידן המורחבת באתר הנופש הנשיאותי בקמפ דייוויד, בהרי מרילנד, לא הרחק מוושינגטון. בתקשורת דווח שהביידנים הוזמנו לשם כדי להחליט מה ייעשה במועמדותו של ג'ו. 

שעות אחדות אחר כך התחילו ההדלפות. "כל המשפחה מאוחדת", אמר יודע דבר לא מזוהה לניו יורק טיימס. לא זו בלבד שד"ר ג'יל וצאצאיה לא דחקו בנשיא לפרוש, אלא הם חיזקו את התעקשותו להישאר. "קום על רגליך והוסף נא להילחם", הם אמרו לפטריארך. 

רוץ, ג'ו, היא אמרה

לפי אחת הביוגרפיות של ביידן, עוד ב-2004 ד"ר ג'יל כינסה מועצה משפחתית, כדי לדון באפשרות שג'ו יתמודד על הנשיאות ב-2008. ג'ו חשש, שג'יל וילדיהם יטילו וטו. להפתעתו היא פתחה את הפגישה במלים, "אני רוצה שתתמודד". ג'ו נדהם. "מדוע?", הוא שאל. 

זה היה מייד לאחר שג'ורג' בוש הבן חזר ונבחר, בזמן מלחמת עיראק. הדמוקרטים היו מדוכדכים ומודאגים. התפשט ביניהם החשש שאין להם עוד נוסחת ניצחון, והרפובליקאים הצליחו לפלג את אמריקה ללא תקנה. ג'יל השיבה לג'ו: "אני חושבת שאתה יכול לאחד את ארצנו". מעניין עד כמה התשובה לא השתנתה. 

ב-2008 ביידן לא התקרב כלל אל הנשיאות. הוא פרש בימים הראשונים של הבחירות המקדימות, לאחר שקיבל רק 4% מן הקולות בסיבוב הראשון, במדינת אייווה. המנצח, ברק אובמה, קיבל 32%. בניגוד לצפוי, אובמה הציע את סגנות הנשיא לביידן. לג'יל לא היה כל ספק שהוא צריך להסכים. 

לימים אמר ביידן על אשתו, "אני מקבל הרבה אשראי שאינני ראוי לו… תמיד היה לי על מי להישען". לאחר מותה של אשתו הראשונה, בתאונת דרכים איומה ב-1972, שבה נהרגה גם בתם הקטנה, "ג'יל באה והצילה את חיינו". הוא כלל ב"חיינו" את שני בניו מאשתו הראשונה, בו והאנטר. בו מת ב-2015 מסרטן המוח. כאשר נידונה האפשרות של נישואי ג'ו וג'יל, בניו דיברו עליה בגוף ראשון: "אנחנו חושבים שעלינו להתחתן עם ג'יל, האינך מסכים, אבא?". 

עד מהרה ג'יל גילתה, שהיא אינה עומדת להינשא רק לג'ו, אלא לכל משפחת ביידן. ערב נישואיהם, שני אחיו של ג'ו, ג'ימי ופרנק, הזמינו אותה לארוחת ערב. לפי ביוגרפיה אחרת של ביידן, הם אמרו לה, כי חלומה של המשפחה הוא שג'ו יהיה הנשיא. "האם יש לי בעיה עם זה? אני מניחה שחשבתי שזה יעבור להם". 

ערגה משפחתית ומחרוזת

הנה תזכורת על גילו של ביידן, אם היא נחוצה: הפעם הממשית הראשונה שבה שקל להתמודד על הנשיאות הייתה בבחירות של 1984. הוא ניסה על אמת ב-1987, והתקפל בבושת פנים לאחר שהתגלה כי נאום בחירות שנשא נגנב מילה במילה מזה של פוליטיקאי בריטי ידוע. חודשים אחדים אחר כך הוא לקה במפרצת במוחו, היה קרוב למות, ועצם הקריירה הפוליטית שלו הועמדה בספק. הוא התאושש, והחיידק הנשיאותי לא מש ממנו. 

הנשיאות היא יעד קשה להשגה. 45 יחידים הגיעו אליה ב-235 השנה האחרונות. משפחות נרתמות, ומוותרות על פרטיותן ועל שלומן הנפשי. הנכונות לעשות כן לאורך שנים היא כמעט מובנת מאליה. אבל המקרה של משפחת ביידן מיוחד, בהתחשב באורכו. 

אפשר לשער איך מתעצבים חייו של אדם, המתחיל לחלום על הבית הלבן ב-1972, מגיע אליו לבסוף ב-2021, ונאבק על ארבע שנים נוספות ב-2024. האומנם הגזמה היא לטעון, שג'ו ביידן היה מעדיף למות בבית הלבן? הוא ציטט השבוע את חיוויו של אביו, ש"השאלה היא לא כמה פעמים מפילים אותך, אלא באיזו מהירות אתה קם על רגליך". אבא מת בגיל 86, וביידן אולי יגיע לגיל הזה בבית הלבן, אם יחזור וייבחר. 

מה ארוכה ומתישה הייתה הדרך. במהלכה הבית הלבן התרחק והלך. יותר מפעם אחת עלה אל נכון בדעתו שאין לו הכריזמה, אין לו כישרון הדיבור, אין לו קשרי הדם ואין לו המזל והנסיבות. ואו אז, פתאום, הנסיבות נוצרות והמזל מאיר לו פנים, והוא מגיע אל הבית הלבן בגיל שבו אנשים מתרווחים בכורסת נדנדה בבית אבות. 

ביידן הוא איש דתי, ושייך לכנסייה הקתולית. מסופר עליו כי ברגעי המשבר הגדולים של חייו הוא פורש לחדר שקט, מגלגל את חרוזי הרוזאריום ומתפלל לבתולה הקדושה. דתיותו מנחה את חייו, אם כי לא את הפוליטיקה שלו. 

אין לנו ידיעה על יחסיו עם אלוהים. לג'ורג' בוש הבן היו יחסים אישיים כאלה, והוא הרבה לדבר עליהם. ביידן בא ממסורת דתית אחרת. אבל היתכן שהוא חושב כי ההשגחה העליונה הטילה עליו להציל את ארצו? היתכן שבצר לו, בימים האלה, הוא מבקש את עצתה של הבתולה הקדושה? 

מי יודע. ברור בהחלט שהוא מבקש את עצתה של ג'יל ואת הצלתה. היא הצילה את הביידנים פעם אחר פעם מתלאות הגורל. עכשיו מוטלת עליה המשימה, להציל את ג'ו מיומרות פוליטיות שהקיץ עליהן הקץ, כנראה. 

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.

עוד כתבות

צילום מיקרוסקופי של ''אמבה אוכלת מוח'' / צילום: Reuters, CDC

"אמבה אוכלת המוח": מי בקבוצת הסיכון וכיצד ניתן לטפל?

מותו של הצעיר בן ה-26 מזיהום מוחי שנגרם מהטפיל נגלריה פאולרי, או בשמו הפופולרי "אמבה אוכלת-מוח", מעלה שאלות וחששות רבות ● איך מאבחנים את המחלה, האם אפשר לטפל בה, וכיצד אפשר להיזהר? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

לא רק ישראל: הדוח שחושף את חולשתן של הכלכלות הגדולות

דוח חדש של S&P חושף שאף לא אחת ממדינות ה-G7 צפויה לרדת בשנים הקרובות לרמות החוב-תוצר שקדמו למגיפת הקורונה ● לכמה מדינות עדיין יש דירוג אשראי מושלם, מי התאוששו ממשברים פיננסיים ושוב צומחות, ואיך חוסר היציבות בישראל עלול לדרדר את מצבה

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

גורמים ישראלים: התקדמות משמעותית בשיחות בקהיר

הנייה מאיים: המשך פעילות צה"ל בעזה תוביל לקריסת השיחות • 9 רקטות במטח לעמק החולה • גורמים ישראלים: התקדמות משמעותית בשיחות בקהיר • גלנט למשפחות חטופים: "עושים הכול כדי לממש את ההזדמנות שנוצרה" • לוחם נפצע קשה בצפון הרצועה • עדכונים בולטים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האולטימטום, המרוויחות והסיכוי לקאמבק: מאחורי הפרידה של שופרסל ו"חבר"

מועדון הצרכנות "חבר" הודיע כי החל מנובמבר ייפסק שיתוף-הפעולה עם רשת הקמעונאות הגדולה שהעניקה הנחות משמעותיות ללקוחותיו ● הסיבה: דרישת שופרסל לצמצם דרמטית את היקף ההטבות ● לאן יעברו לקוחות המועדון שמשלמים, עפ"י הערכות, כמיליארד שקל בשנה?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; סולאראדג' קפצה בכ-9%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● נעילה מעורבת באירופה ● מדד ניקיי עלה בכ-0.5%, מדד הנג סנג צלל ב-2% ● ענקית המדיה פרמאונט גלובל מתמזגת עם סקיידנס מדיה ● מיטב: "שוק המניות ממשיך להתנפח ולהתנתק מהכלכלה, ממליצים להקטין חשיפה למניות בארה"ב לטובת שווקי אסיה" • בארה"ב עונת הדוחות נפתחת, בחמישי יפורסם שם מדד המחירים לצרכן

אילוסטרציה: Shutterstock

אחד מהסטרימרים הטובים בשוק שייך לחברה המפתיעה הזאת

הסטרימרים מביאים כוח נוסף לטלוויזיה, ולעתים ממשק המשתמש שלהם עדיף משמעותית מזה שהיא מציעה באופן מובנה ● בדקנו את הביצועים של 4 מכשירים בשוק מבית היוצר של אפל, אנבידיה, גוגל ושיאומי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

שלושה אנליסטים מובילים בוול סטריט ממליצים על שלוש מניות

פלטפורמת הדירוג TipRanks בחרה שלושה אנליסטים שבחרו שלוש מניות ● מיקרון תשכיל לנצל את ההזדמנויות בשוק הבינה המלאכותית ● הדגש שאמזון שמה כדי לשפר את המהירות ואת המבחר יבוא לידי ביטוי ● הירידה האחרונה במניית טוויליו היא הזדמנות קנייה

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

השאלות שמונחות לפתחו של בג"ץ בעקבות עתירת עובדי חדשות 13

מינויה של מנכ"לית חדשות 13 יוליה שמאלוב־ברקוביץ' הוביל למאבק משפטי, המציף שאלות כמו מהי חברת חדשות, מה המנדט של בעל השליטה בחברה הזכיינית, מה המנדט של הרשות השנייה ומה תפקידה ● בג"ץ יצטרך להכריע בין הצדדים, ונראה כי גם הפעם הוא יתמקד במישור הפרוצדורלי

ענף הבנייה במשבר / צילום: שלומי יוסף

המניות נופלות, מנכ"לים פורשים: כך נפגעו חברות המוצרים לבית מההאטה בשוק הנדל"ן

המחסור החמור בפועלים בענף הבנייה והתחרות העזה מובילים להאטה משמעותית במכירות וברווחים של ספקיות המוצרים לבית ● התוצאה: מניות צונחות, מנכ"לים מוחלפים, ולאחרונה גם ארגון חוב מחדש בחברת הדלתות רב בריח, שם טוענים: "הבעיה היא שאין מספיק עובדים. מישהו צריך לשחרר את הפקק שנוצר מהתאונה הזאת"

רני צים / צילום: איל יצהר

מצמצם חובות: התחנה החדשה במסע מימוש הנכסים של רני צים

לאחר שמכר את עסקיה הפיננסיים של קבוצת פסגות, מתמקד צים במימוש נכסי נדל"ן בחברת מרכזי הקניות הנושאת את שמו

חיסכון לכל ילד. הביטוח הלאומי מפרסם נתונים מספריים / עיצוב: אפרת לוי

הלכתם על סיכון נמוך? הפסדתם: המספרים מאחורי חיסכון לכל ילד נחשפים

לפי נתוני הביטוח הלאומי, כמעט 80% מכספי תוכנית החיסכון לילדי ישראל מנוהלים כיום בקופות גמל, המניבות תשואות גבוהות בהרבה לעומת הבנקים, בפער שיעמוד על עשרות אלפי שקלים בסיום התקופה ● המנהלים הגדולים של כספי התוכנית הם אלטשולר שחם והראל

אריה דרעי / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

"חוק הרבנים" הוסר מסדר היום ברגע האחרון, בש"ס מאיימים: "ההתנהלות תפרק את הממשלה"

הקואליציה לא הצליחה לגבש רוב לחוק לאחר שבן גביר הודיע על התנגדותו עד שיצורף לקבינט המצומצם • נתניהו ביטל את הפגישה עם השר לביטחון לאומי, שתקף: "מתנהל כממשלה של איש אחד" • בעוצמה יהודית האשימו את הליכוד ואת ש"ס בדיל עם המפלגות הערביות במטרה לקדם את החוק • גורמים בש"ס זועמים: "אי אפשר לתפקד ככה"

אלי גרונר / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות

אחרי חמש שנים בקרן של משפחת קוך: אלי גרונר עזב את תפקידו

גרונר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, שימש בחמש השנים האחרונות כמנכ"ל זרוע החדשנות של קבוצת קוך, KDT, והיה שותף להשקעות של מאות מיליוני דולרים בחברות הייטק ישראליות

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

הגירעון התקציבי ממשיך לגדול: טיפס ל-7.6% ביוני

נכון לחודש יוני, הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים הסתכם בכ-146 מיליארד שקל וגדל בכ-0.4% נקודות אחוז מהתוצר, ביחס לגירעון בסוף מאי ● הוצאות הממשלה זינקו לעומת התקופה המקבילה אשתקד, גם בנטרול הוצאות המלחמה

העיר ג'דה שבה יוקם המגדל. בעיגול: דונלד טראמפ / צילומים: shutterstock, AP-Andrew Harnik

העסקה להקמת מגדל טראמפ בערב הסעודית והחשש בארה"ב

"קבוצת טראמפ" הודיעה על הקמת מגדל יוקרה בעיר הנמל ג'דה שבערב הסעודית, השנייה בגודלה בממלכה ● מומחים חוששים מעיתוי העסקה ומהשלכותיה, אם נשיא ארה"ב לשעבר ייבחר שוב

ספינה צבאית איראנית באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

תעלומה: מי אחראי להטבעתה של ספינת המלחמה האיראנית

ספינת המלחמה ששקעה למצולות הפכה למבצעית לפני שש שנים בלבד ● בעבר היא התפרסמה כספינה הראשונה שהגיעה לאוקיינוס האטלנטי מבלי כל צורך לעגון בדרך ● מי שככל הנראה מסייעת למספנות האיראניות בידע בבניית הספינות היא קוריאה הצפונית

אילון מאסק מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: Reuters, Gonzalo Fuentes

טסלה הייתה "הכבשה השחורה" של וול סטריט. עכשיו היא עושה קאמבק

מניית טסלה נסקה לרמה של 77% מעל השפל באפריל, וכעת מציגה תשואה חיובית מתחילת השנה ● ברקע: הכוונה להשיק דגמים חדשים, והפרויקט המסתורי - ה"רובו-טקסי" - שצפוי להיחשף בחודש הבא ● מדוע חזרתו הפוטנציאלית של טראמפ עלולה לצנן את הקפיצה?

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

מה צפוי היום בהחלטת הריבית של בנק ישראל?

למרות הקונצנזוס בדבר השארת הריבית על כנה היום, בשווקים דרוכים לקראת מסיבת העיתונאים לאחר פרסום ההחלטה ● נתוני המאקרו מאפשרים הורדת ריבית אך בנק ישראל מתמקד באלמנטים המושפעים מהמלחמה ● מה ישתנה בתחזית הכלכלית?

נמל התעופה בן גוריון. לא ידוע מספר היורדים מהארץ / צילום: Shutterstock

כמה ישראלים עזבו את הארץ בשנה האחרונה? אף אחד בישראל לא יודע

בדיקת גלובס מול כלל הגורמים בישראל שבודקים את נתוני ניתוק התושבות והכניסה והיציאה של הישראלים מהארץ, מגלה כי לאף אחד אין תשובה לשאלה אחת: כמה באמת עזבו מאז המלחמה? ● בלמ"ס וברשות האוכלוסין מקבלים את הנתונים מאותו מקור, ובכל זאת מציגים תוצאות סותרות ● למה כל־כך קשה למדוד זאת?

שכונת אילת השחר, בני ברק / צילום: חיים כהן שור

דירה אחת ממחיר למשתכן, השנייה בשוק החופשי. מה פער המחיר?

דירת 3 חדרים בשכונת אילת השחר בבני ברק, במסגרת מחיר למשתכן, נמכרה ב־1.16 מיליון שקל, לעומת דירה בשוק החופשי שנמכרה ב־2.27 מיליון שקל ● ניתוח העסקאות באזור בחודשים אפריל-יוני מעלה כי ההפרש בין דירות השוק החופשי לדירות מחיר למשתכן מגלם פער של 1-1.4 מיליון שקל