זיהום אוויר: אי אפשר לחכות לממשלה

סדרת מחקרים שנערכה באירופה, ארה"ב וישראל, מצביעה על גוש דן כשלישי באירופה בחומרת זיהום האויר (גרועים ממנו רק אתונה ובוקרשט), זיהום הגורם למותם של אלפי אנשים בישראל בכל שנה, ולמחלות בדרכי הנשימה של 27,000 ילדים

לא צריך להיות פעיל איכות סביבה כדי לדעת, שצריך למעט בנסיעות ברכב הפרטי ולהשתדל לנסוע באוטובוס. הרכב הפרטי פוגע בבריאותנו ותורם להתחממות כדור הארץ, ואילו הנסיעה באוטובוס מונעת את המפגעים האלו. נכון? אז זהו, שלא.

סדרת מחקרים שנערכה באירופה, ארה"ב וישראל, מצביעה על גוש דן כשלישי באירופה בחומרת זיהום האויר (גרועים ממנו רק אתונה ובוקרשט), זיהום הגורם למותם של אלפי אנשים בישראל בכל שנה, ולמחלות בדרכי הנשימה של 27,000 ילדים. אותם מחקרים מצביעים דווקא על רכבי הדיזל הכבדים - האוטובוסים והמשאיות - כאחראים ליצירת הזיהום הקשה.

עד שנת 1994 אכן היה הרכב הפרטי אחראי לנזקים בריאותיים שנגרמו מחשיפה לעופרת שבבנזין. ואולם, החל משנה זו, בה הוטלה חובת השימוש בממיר קטליטי, ירד בצורה ניכרת השימוש בבנזין המכיל עופרת, ושילוב עובדה זו עם המנועים המתקדמים שהותקנו ברכב הפרטי הביא לכך, שמאז 1998 ועד היום, תחנות הניטור התחבורתיות של המשרד לאיכות הסביבה רשמו בכל הארץ רק חריגה אחת ברמות המזהמים הנפלטים מכלי רכב פרטיים.

לעומת זאת, באותה תקופה נרשמו אלפי חריגות בריכוזי המזהמים הנפלטים מרכבי דיזל, ותושבי גוש דן נחשפים לחומרים מסרטנים הנפלטים ממנועי הדיזל בריכוז המגיע עד פי ששה מהמקסימום המותר. מדינות רבות מעודדות מעבר מרכב פרטי לתחבורה ציבורית, אלא שהתחבורה הציבורית בארצות אלה מבוססת על רכבות וחשמליות, בניגוד לתחבורה בארץ המבוססת על אוטובוסים, שמרביתם מדגמים מזהמים. בנוסף, במדינות אלו כלי רכב פרטיים רבים הפולטים גזי חממה בכמות גדולה. לעומת זאת, מחקר שהוצג בשנה שעברה לפני הוועדה למדע וטכנולוגיה של הכנסת הבהיר, כי בגלל שטחה הקטן של ישראל, אין למתרחש בה שום השפעה על התחממות הגלובוס.

כדי לסלק ספק, יודגש מיד - בטווח הארוך, תחבורה ציבורית בלתי מזהמת המבוססת על רכבת עירונית ואוטובוסים המופעלים בטכנולוגיות מתקדמות, היא אכן הפתרון התחבורתי הנכון, אלא שבתנאים הקיימים כיום בישראל, עידוד השימוש באוטובוסים מגביר את הזיהום וגובה מחיר כבד בחיי אדם. הנפגעים העיקריים מהזיהום הם הילדים הלומדים בבתי הספר הממוקמים ליד צירי תנועה ראשיים, והאוכלוסיה החלשה המתגוררת בקרבת צירים אלה.

כמות הנפגעים הגדולה מחייבת טיפול מיידי בבעיה ואינה מאפשרת המתנה לפתרונות המוצעים כיום ע"י הממשלה, שיישומם נמשך על פני שנים רבות. על הרשויות לאסור באופן מיידי כניסת רכבי דיזל מיושנים, הן אוטובוסים והן משאיות, למרכזי אוכלוסיה, לנקוט בדרך המקובלת במקומות רבים בעולם ולחסום כבישים בימים בהם שורר זיהום אויר כבד, להרחיק את בתי הספר מצירי התנועה, ולעכב את בניית מגדלי המשרדים והמגורים בערים מזוהמות - עד להקמת תשתית תחבורתית נקיה.

המגמה השלטת בוועדות התכנון היא שימור שטחים פתוחים ע"י ציפוף הבנייה בערים, אך בהיעדר תשתית תחבורתית מתאימה, ציפוף הערים גובה מחיר כבד בחיי אדם.