גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ככה נראה הסיוט של רומן אברמוביץ'

שווי הנכסים שלהם גדול פי 39 משלו; למרבה הבושה, הם גנבו לו את רוביניו מתחת לאף; והם לא סופרים אפילו את ריאל מדריד. קרן ההשקעות של אבו דאבי, שרכשה את מנצ'סטר סיטי, מאיימת להפוך את צ'לסי ואת האוליגרך שלה ללא רלוונטים

כמו ילד שנלחם כדי להשיג את מבוקשו והיה קרוב להשתלט עליו, נאלץ רומן אברמוביץ', עד כה בעל הכח בכדורגל האנגלי, לוותר עליו משהגיע ילד גדול יותר ממנו עם צלצול הפעמון לשיעור. ההימור של צ'לסי נכשל, לא קאקה ולא רוביניו יפארו את הסגל של הכחולים בעונה הקרובה. ועל התחליף שלהם, שון רייט-פיליפס, הם ויתרו מראש כשהעבירו אותו בגלל "שלא יוכל לשחק עם רוביניו באותה קבוצה", למנצ'סטר סיטי. אותה סיטי, שרכשה את רוביניו במהלך של הרגע האחרון. צ'לסי, מצידה, נותרה עם סטוק של חולצות שכבר הודפסו עם שמו של רוביניו עליהן. עד כדי כך לא היו מסוגלים בצ'לסי להאמין שהם יפסידו לראשונה במו"מ על שחקן.

רגע, מנצ'סטר סיטי? אותו מועדון שלפני שבועיים התפרסם שהוא עלול לפשוט רגל בגלל שהונו של בעליו, טאקסין שינוואטרה, ראש ממשלת תאילנד לשעבר, הוקפא בגלל הליך משפטי נגדו בנוגע לשחיתות ומרמה? כן. לשינוואטרה נותרה כעת רק רבע מהבעלות על הסיטי, אחרי שבתחילת השבוע רכשה ממנו חברת אבו דאבי יונייטד גרופ (ADUG) ממשפחת המלוכה של איחוד האמירויות, 75% מהשליטה, ואת החובות, תמורת סכום של כ-260 מיליון ליש"ט.

לא רק את רוביניו רצו לקנות בסיטי. "לצערי הגיעה הצעת המכירה בזמן החופשה שלי, אחרת היה לנו יותר זמן לבצע רכש רציני", הסביר הדוקטור לכלכלה סולימן אל פאחים, שמנהל את ADUG. ביום שני פרצה הסיטי למיקוח בין טוטנהאם ומנצ'סטר יונייטד באשר לדימיטאר ברבאטוב, והסכימה לשלם אף יותר מהמחיר שנקבה טוטנהאם. יונייטד הגיבה בשליחת אלכס פרגוסון לקבל את פני הכוכב בשדה התעופה, והעברתו המיידית למבדקי בריאות.

את המחיר של טוטנהאם שילמה יונייטד בשיניים חרוקות ואף נאלצה להוסיף חלוץ בן 20 בהשאלה (פרייזר קמפבל). ברבאטוב העדיף את המוניטין ואת ליגת האלופות על פני ההצעה הכספית, "אבל אנשים הבינו שסיטי הוא מועדון עם יכולת פיננסית לקנות כל שחקן בעולם", לדברי אל פאחים. אל פאחים מבטיח להחתים לא פחות מ-18 שחקנים חדשים בשנתיים הקרובות, והבהיר שהוא יכול להציע הרבה יותר מריאל מדריד על כריסטיאנו רונאלדו. "כסף לא משחק עבורנו תפקיד ויש לנו כיסים עמוקים מאוד". ב-135 מיליון ליש"ט ריאליים הוא מעריך את שוויו של הפנומן הפורטוגלי.

שייח' מט לאברמוביץ'?

ההון של ADUG מגיע מקרן ההון הריבונית של אבו דאבי, ADIA. לזכות הקרן, ששייכת למשפחה השליטה באבו דאבי, משפחת אל נחיאן, עומדים יותר מ-500 מיליארד ליש"ט (הונו של אברמוביץ', אגב, מוערך ב-13 מיליארד ליש"ט). אל פאחים עצמו הוא איש עסקים נודע שהתעשר מעיסוק בנכסי נדל"ן. לכן יש להתייחס בזהירות להצהרות שלו, כי בניגוד לאח המופרע מדובאי, באבו דאבי משחקים את המשחק אחרת.

ההשקעות של המשפחה ידועות בסולידיות והרצינות שלהן, 4.5% מהסיטיקורפ למשל. אבו דאבי היא האמירות הגדולה באיחוד הפדרלי, שמונה בסך הכל 850 אלף אזרחים, ויותר מארבעה וחצי מיליון תושבים. אמירות שלהבדיל מדובאי, שהפכה "לדונאלד טראמפ על אסיד", מרכז פיננסי ותיירותי עם בעיות של הברחת סמים ומאפיה, משקיעה מיליארדים בתרבות וחינוך (בשנים הקרובות יפתחו בעיר אבו דאבי מוזיאון גוגנהיים על שטח של 50 דונם, סניף של אוניברסיטת ניו יורק ושל הספרייה הציבורית בניו יורק, ועוד).

אבו דאבי שולטת על 95% מעתודות הנפט של איחוד האמירויות, שמהוות חמישית מהאספקה העולמית ושוויין כטריליון דולר, ומחזיקה חלק ניכר מההשקעות הבינלאומיות של האיחוד בסך טריליון נוספים.

עבור אבו דאבי, מנצ'סטר סיטי היא עסק משתלם, למרות שלא יביא עימו רווח פיננסי. העסקה נעשתה ברצינות הנאותה, אבל מטרתה תדמיתית ולא פיננסית. אבו דאבי צופה תמיד בשקט ובודקת הצלחה של אסטרטגיות אצל משקיעים דומים, וההצלחה שבאה עם הפרסום ושיפור התדמית העולמית אצל צ'לסי של אברמוביץ', והכוונה של קרן DIC של דובאי לרכוש את ליברפול, עודדה את משפחת אל נחיאן להפעיל את ADUG.

הכדורגל האנגלי הוא שדה פעולה פופולארי ומוצלח תדמיתית, ושווי הערך שלו עצום לכל משקיע. זו הסיבה שב-ADUG לא מיהרו לדווח על אהבה למועדון, מורשתו ואוהדיו. הם באו לליגה, הקבוצה עצמה מעניינת אותם פחות, למרות שהיא שייכת לאחד המועדונים הוותיקים, שהיה המועדון הבכיר במנצ'סטר עד לאמצע המאה העשרים ואחד המועדונים הגדולים באנגליה ובעולם באותה תקופה.

(מידל) איסטלנדס

עבור הליגה האנגלית והעומד בראשה, ריצ'רד סקדאמור, זו רק עליית שלב נוסף בסולם. משקיעים מביאים כוכבים ופופולאריות, שמגבירים עניין והכנסות, ובעקבותיהם מגיעים משקיעים חדשים. רק שיכול להיות, שזה השלב האחרון בסולם. המעבר לשליטה של אנשי עסקים במועדונים עבר בשקט, וגם ההשתלטות של מיליונרים מפוקפקים מסוגו של קן בייטס בצ'לסי במהלך שנות התשעים היתה רק שלב טבעי נוסף. כניסתו של אברמוביץ' למשוואה הביאה לזינוק בסדרי הגודל. מיליארדרים כבדים מרחבי העולם השתלטו על מועדונים בריטיים והעשירו אותם ברכש של שחקנים לפי הישג ידם, הבנתם בכדורגל וכוחו של המנג'ר בכל מועדון. נדמה היה שאברמוביץ' הוא דוגמא לשיא הגלובליזציה והקפיטליזם בכדורגל.

אבל אז באו אלה שביישו את הרוסי: הערבים. והם לא היחידים. דובאי, כאמור, כבר מנסה להיכנס לפרמיירליג. בעתיד אולי כדאי לקחת בחשבון את קטאר ובחריין, שהן יותר עשירות אפילו מאיחוד האמירויות, וגם להן קרנות השקעות ענקיות שמטרתן לוודא את הישרדות הנס הכלכלי במפרץ הפרסי בארבעים השנה האחרונות תוך הפסקת התלות בנפט.

במגרש המשחקים הזה לעשירים, כנראה שיקרו שני דברים. האחד, סגירה של ליגה בכירה בלי ירידות, בה בעלי הקבוצות הם אוליגרכים, איילי תעשיה, ברוני נפט, שייח'ים עשירים כקורח, וכדומה. למרות האיסור באנגליה על אדם לשלוט ביותר מקבוצה אחת, יכולים במשפחות האצולה והמלוכה הערביות לפזר בעלות בין בני משפחה. ולכן ייווצרו בעתיד הנראה לעין חוקים שישימו סייגים לאופן שבו הכסף שולט בכדורגל. שאם לא כן, הצלחה בכדורגל תהיה אך ורק פונקציה של הארנק.

כרגע יש מי ששמחים על כך. שבירת המונופול של ארבע הגדולות באנגליה הוא תהליך מבורך, בייחוד עבור האוהדים המשועממים כבר. אבל בעתיד ידרשו תקרת שכר, חוקי העברות נוקשים וקוד התנהגות דומה לליגות אמריקאיות מקבילות, כמו ה-NFL וה-NBA.

אוהדי סיטי כבר חובשים כפיות, והוסיפו את המילה "מידל" לאיסטלנדס, שמו של הרובע בו מצוי אצטדיונה הביתי של הקבוצה. במשחק הראשון אחרי ההשתלטות על התכולים, תבוא דווקא צ'לסי למשחק במידל איסטלנדס.

ורומן ארמוביץ' ייאלץ להרגיש את מה שהרגישו רוב מאמני הקבוצות ששיחקו מול צ'לסי עד כה - אימה וקנאה.

עוד כתבות

איור: Shutterstock

קיבלתם דירה בירושה? האם היא תחולק עם בן הזוג במקרה של גירושים

בית המשפט המחוזי קבע כי אף שהדירה ניתנה בירושה לבעל, היא תיכלל במסגרת איזון המשאבים הכולל ותחולק לשני בני הזוג, בין היתר כיוון ששימשה למגורי הצדדים במשך 18 שנים

ארז כלפון / צילום: יח''צ

ארז כלפון מונה ליו"ר הזמני של שופרסל

יו"ר קצא"א ארז כלפון, המכהן גם כיו"ר מינהלת הליגות לכדורגל, ימונה לתפקיד היו"ר הזמני של שופרסל ● זאת לאחר שבעקבות לחצים שהופעלו במערכת הבריאות, הניסיון של האחים אמיר למנות את הדירקטור הבלתי תלוי פרופ' יצחק שפירא ליו"ר - כשל

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

18 חיילי צה"ל נפצעו מנפילת כטב"ם, אחד מהם במצב קשה

הפלסטינים מדווחים שצה"ל תקף מהאוויר "ב-3 פצצות" במחנה פליטים נור א-שמס, וכי מדובר בניסיון חיסול • כוחות צה"ל בלחימה ממושכת במרכז הרצועה, רפיח וסג'עייה • שתי סגירות מעגל מהירות: חיל האוויר תקף חוליות מחבלים ששהו במבנים צבאיים של חיזבאללה • עדכונים שוטפים

ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ', בישיבת ממשלה / צילום: יריב כץ - ידיעות אחרונות

הלחץ של נתניהו, הפשרה של סמוטריץ׳: כך עשוי להיראות מבצע המס הגדול לשחרור "רווחים כלואים"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מקדם פשרה שתאפשר להוציא לפועל מבצע לשחרור דיבידנדים של חברות במס מופחת, כפי שנחשף בגלובס, חרף ההתנגדות באוצר ● המתווה החדש מצמצם את היקף המבצע ומתמקד ברווחים שנצברו בחברות עד 2020, תוך קביעת סנקציות ● כמה כסף ייכנס לקופת המדינה, ולמה גורמי המקצוע מתנגדים?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

פתיחה ירוקה בוול סטריט; באירופה ממשיכות העליות

מדד הקאק מזנק ב-1.8% ● התשואות על אג"ח ממשלתיות בארה"ב מזנקות ● המסחר באסיה ננעל בעליות קטנות ● בהונג קונג לא מתקיים היום מסחר ● בלאומי צופים: "ירידה במחיר הנפט, ומנגד עליית מחיר הגז הטבעי, וגם האורניום" ● ג'יי.פי מורגן: "מדד S&P 500 ירד במחצית השניה של השנה ב-22%"

המטבוליזם של הישראלים השתנה בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר / אילוסטרציה: Shutterstock, mi_viri

פחות שומן, יותר פחמימות: כך המלחמה משפיעה על הישראלים

חברת לומן, שפיתחה מכשיר הבוחן את תוצרי המטבוליזם, בדקה מדגם של 100 משתמשים. אצל כ-60% מהם חל מעבר לשימוש ביותר פחמימות כמקור אנרגיה - למרות ששמרו על התזונה שלהם דומה ● וגם: הניסוי הקליני המוצלח של חברת התרופות האמריקאית אלנילם ● השבוע בביומד 

שר החקלאות אבי דיכטר / צילום: יריב כץ - ידיעות אחרונות

משרד החקלאות רוצה להחליף שם. לא תאמינו כמה זה יעלה לכם

בהחלטת ממשלה שעברה היום הוחלט לשנות את שמו של משרד החקלאות ופיתוח הכפר ל"משרד החקלאות וביטחון המזון הגולמי" ● עפ"י בדיקה שערכה התנועה לאיכות השלטון, עלות שינוי שם המשרד צפויה להגיע לסכום של 1.5-2 מיליון שקל ● משרד החקלאות בתגובה: "העלויות המוזכרות מופרכות"

אילוסטרציה: shutterstock

זה לא יימשך ככה: התחזית הקודרת של ג'יי.פי מורגן למניות בוול סטריט

בג'יי.פי מורגן צופים שמדד S&P 500 ירד ב-22% עד סוף השנה: "תשכחו מנחיתה רכה" ● בחברת המחקר BCA research חושבים שהירידה תהיה אפילו חדה יותר ● הפעם האחרונה בה נרשמה ירידה דומה הייתה ב-2008, לאחר פשיטת הרגל של ליהמן ברודרס

וורן באפט / צילום: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הצוואה של וורן באפט: כך יתחלק הונו של משקיע העל

המשקיע המפורסם המחזיק במניות ברקשייר האת'וויי בשווי מעל 130 מיליארד דולר, עתיד להפנות את מרבית הונו לקרן צדקה חדשה שתנוהל ע"י ילדיו ● "אני מרגיש טוב מאוד לגבי הערכים של ילדיי, ויש לי 100% אמון בהתנהלותם", אמר ● בקרן גייטס הוא כנראה מאמין פחות

ליאור אשכול / צילום: ניר סלקמן

ליאור אשכול מסיימת את תפקידה כמנכ"לית וולט ישראל; זה הקידום שתקבל

מנכ"לית וולט ישראל, ליאור אשכול, מסיימת את תפקידה ותקודם בקרוב לתפקיד בהנהלה הגלובלית, במסגרתו תהיה אחראית על הפעילות בשווקים אסטרטגיים של וולט בעולם, ביניהם ישראל ● היא תישאר בתפקידה הנוכחי עד לאיתור ומינוי מחליף

פרנק מלול, מנכ''ל i24NEWS / צילום: יורי סקוירסקי

התחרות, המיסגור הפוליטי והמודל העסקי: מנכ"ל i24NEWS מדבר על התוכניות

ערוץ החדשות בעברית i24NEWS עולה לאוויר בצל המלחמה, ויפעל בפלטפורמות המשדרות על גבי אינטרנט בלבד ● בראיון לגלובס מתייחס המנכ"ל פרנק מלול לזיהוי הערוץ כימני עוד לפני שהתחיל לפעול, לתחרות מול קשת, רשת, ערוץ 14 והשחקניות הבינלאומיות, ולבעלים פטריק דרהי: "אין לו שאיפה פוליטית. הוא רוצה שיהיה בישראל ערוץ חדשות חזק"

הדמיית חוות השרתים המתוכננת. בעיגול: שלי לנצמן, מנכ''לית מיקרוסופט ישראל לשעבר / צילום: יח''צ, רמי זרנגר

מנכ"לית מיקרוסופט ישראל לשעבר תקים חוות שרתים בהשקעה של 1.1 מיליארד שקל

שלי לנצמן חברה לקבוצת לוינשטיין ולשותפה בריטית, שיממנו את הקמת חוות השרתים התת–קרקעית בנתניה, על אף שכבלי התקשורת הימיים לא נפרשו באזור ● טרם נמצא לקוח לחווה, שתתפרש על פני 13.5 אלף מ"ר, אך מוערך שהיא מיועדת לענקיות הענן העולמיות

הפרעות בקייסרי במהלך הלילה (בין ראשון לשני) / צילום: צילום מסך מטוויטר

טורקיה: סורי הטריד ילדה בת 5, עיר שלמה נכנסה לכאוס

פרעות קיצוניות התחוללו ברחבי העיר קייסרי, בעקבות מקרה בו אזרח סורי הטריד מינית ילדה בת 5 ● בעוד שמרבית רשתות התקשורת המרכזיות נמנעו מסיקור האירועים, תושבי העיר החריבו עסקים של סורים ושרפו מכוניות, והמשטרה המקומית התקשתה להשתלט על המצב

בדנמרק מתקשים לעכל את ההפגנות הפרו-פלסטיניות

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחבלים פלסטינים ביו"ש לוקחים דוגמה מחמאס, פורן פוליסי מסבירים איך סמוטריץ' פועל להחלשת הרשות הפלסטינית, וגם: ביקורת בדנמרק על ההפגנות הפרו-פלסטיניות ● כותרות העיתונים בעולם

מעבירים או מקבלים 2,000 שקל בחודש בפייבוקס או ביט? העמלות החדשות יגיעו גם לכיס שלכם

החל מ־2025, מאות אלפי לקוחות ביט ופייבוקס יידרשו לשלם עמלה חדשה שלפי הערכות תגיע לכ־1% ● בין אותם מאות אלפים נמנים בעלי עסקים קטנים וסטודנטים, ובשוק בו כמעט אין תחרות, כמות הלקוחות המשלמים צפויה ללכת ולגדול

עו''ד ד''ר גיל לימון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המשנה ליועמ"ש בדיון על מינוי נציב שירות המדינה: פתוחים לדיון על הרכב ועדת האיתור

ועדת החוקה דנה היום בסוגיית מינוי נציב שירות המדינה ● במוקד הדיון - נוהל בדבר אופן מינוי הנציב שגיבשה היועצת המשפטית למשרד רה"מ, שלומית פרגו-ברנע, בהסכמת היועמ"שית, גלי בהרב-מיארה, אשר נדחה בשלב זה ע"י הממשלה ● עיקר המחלוקת בין הצדדים נוגע לשאלת מעורבותו של נתניהו בהליך בחירת הנציב

אילוסטרציה: Shutterstock, Igal Vaisman

הדד-ליין של החשכ"ל לחרדים פקע: כך ייראה השינוי הדרמטי ברשתות החינוך של ש"ס ויהדות התורה

היום פקע האולטימטום של החשכ"ל יהלי רוטנברג לרשתות החינוך המשויכות למפלגות החרדיות: עמידה בסטנדרטים ניהוליים מקובלים - או ניתוקן ממערכות הכספים של המדינה והוצאת חשבות האוצר מתוך המוסדות ● בחשכ"ל יבנו יחד עם הרשתות מבנה ארגוני חדש, והן יידרשו למנות מנהל כספים משלהן שייקח אחריות על הפעילות הפיננסית, במקום חשבות האוצר

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יואב דודקביץ , ידיעות אחרונות

למרות התנגדות היועמ"שית: ועדת השרים אישרה את שינוי שיטת הבחירה בנציב השופטים

בהרב-מיארה מתנגדת להצעת החוק של ח"כ רוטמן, לפיה בחירת נציב תלונות הציבור על השופטים תעבור לידי הכנסת ● לדברי היועמ"שית, משמעות ההצעה היא "הענקת בכורה לשיקולים פוליטיים בבחירת הנציב על פני השיקולים המקצועיים", דבר ש"עלול להוביל לפגיעה בעצמאות ובאי-התלות של הרשות השופטת"

ידין ענתבי / צילום: תמר מצפי

נער האוצר שהפך למנכ"ל בנק הפועלים: הדרך של ידין ענתבי לפסגה

ענתבי כיהן בתפקיד הממונה על שוק ההון, הביטוח והחיסכון הפנסיוני בשנים הגורליות שלאחר חקיקת רפורמת בכר, ש"בראה" את שוק ההון הישראלי כפי שאנחנו מכירים אותו כיום ● בתפקידו כראש חטיבת שווקים פיננסים ובנקאות בינלאומית של הפועלים, הצליח ענתבי להיחלץ מפרשת העלמות המסים בארה"ב. כעת הוא הופך למנכ"ל הבנק

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה של חברת סלייס / צילום: באדיבות מגדל

יראו את הכסף? מכירת הקופות המסלוליות של סלייס יוצאת לדרך

בעקבות אישור בית המשפט המחוזי, הודיע המנהל המורשה בסלייס, רו"ח אפי סנדרוב, כי הוא יוצא בהליך למכירת ארבע קופות מסלוליות ● סנדרוב: "מדובר בצעד שנועד להבטיח לכ-90% מלקוחות סלייס חזרה לפעילות סדירה תחת גוף מנהל מקצועי"