בשיתוף
צילום: Shutterstock, Nadia Leskovskaya צילום: Shutterstock, Nadia Leskovskaya

"זה יכול להיות גם חלק ממשחק": איך מחנכים פיננסית את הילדים

מיזם "למהזה כמהזה" של גלובס בשיתוף הראל ביטוח שם לעצמו מטרה לעורר מודעות פיננסית בקרב הקהל הצעיר. כחלק מהפעילות נערכה תחרות בין משפחות שבמסגרתה הן נתבקשו לספר על הדרך היצירתית בה הן מסבירות לילדיהם על כסף וחיסכון

הכתבה בשיתוף הראל ביטוח ופיננסים  

בשנים האחרונות ישנה מודעות רבה יותר לחשיבות של חינוך פיננסי לילדים. ברוב  מדינות ארגון ה- OECD מקודמות כיום תכניות אסטרטגיות לאומיות בנושא חינוך פיננסי. ב-16 מדינות נושא החינוך הפיננסי משולב בתכנית הלימודים ובכמה מהן הוא נחשב למקצוע חובה. זאת, מתוך הבנה שככל שנלמד את ילדינו בגיל צעיר על ערכו של הכסף, כך הם יגדלו להיות צרכנים נבונים ויתנהלו נכון כלכלית.

כחברת ביטוח מובילה בישראל, קבוצת הראל שמה לעצמה מטרה לקדם ולעודד את החינוך הפיננסי המקומי כחלק מתפיסת עולמה - ולה מספר שיתופי פעולה בתחום כמו מתחם התוכן "למהזה כמהזה", בשיתוף עם גלובס. למתחם גוייסו יוצרי תוכן, אושיות טיקטוק, שהסבירו מונחים פיננסיים בסיסיים לקהל הצעיר - באמצעות סרטונים ברשת החברתית. כמו כן, לכל מונח פיננסי צורף הסבר להורים כדי שיוכלו לתווך אותו לילדיהם ביחד עם הצעה לפעילות להמחשה.

"המיזם נעשה במטרה לעורר את השיח והמודעות לחינוך פיננסי ולסייע בהבנה ולמידה של חיסכון והתנהלות פיננסית נכונה - בייחוד בחופש הגדול", אומר מוטי לוי, סמנכ"ל הראל פנסיה וגמל. לאחרונה נשמעים ובצדק, קולות רבים בציבור הגורסים שיש מקום להקניית מודעות פיננסית בקרב בני הנוער. זאת על מנת להכין אותם 'לחיים האמיתיים'. מתוך הבנה שהנושא חשוב ודורש התייחסות, אנחנו בהראל 'הרמנו את הכפפה'. 'למהזה כמהזה' הוא חלק ממיזם רחב יותר של קבוצת הראל תחת המותג 'בריאות פיננסית', שבא להנגיש את העולם הפיננסי לקשת רחבה של גילאים במטרה לעודד את הציבור לשפר את הרווחה האישית והמשפחתית". עוד מציין לוי כי המונח "בריאות פיננסית", ששגור יותר בחו"ל מאשר בישראל - עוסק בקשר הישיר שבין יציבות כלכלית לאורח חיים מאוזן ובריא.

אז איך מלמדים ילדים מהם תקציב? ריבית? חיסכון והלוואה? כחלק מפעילות "למהזה כמזה?" נערכה תחרות שבמסגרתה התבקשו הורים לספר על הדרכים היצירתיות והמקוריות שבהן הם מסבירים לילדיהם על כסף וחיסכון. משפחות רבות לקחו חלק בתחרות ומתוך כל הרעיונות נבחרו שלוש משפחות זוכות. אז איך מסבירים לילדים על כסף וחיסכון, ומהו הטיפ להורים שמעוניינים להקנות חינוך פיננסי לילדיהם:

"ללמד את הילד שלא כל דבר הוא יכול לקבל"

משפחת ברון - נורית (בת 45, מרפאה בעיסוק) ואמיל (בן 49, עובד בהייטק) הורים לאורי (בן 7), מיה (בת 6) ודני (בן 4.5), מתגוררים בנתניה.

"הבן הבכור שלנו, אורי, ביקש לקבל במתנה משחק לנינטנדו. אנחנו פחות בעניין של חשיפה מרובה למסכים, אבל חשבנו שאפשר להפיק מכך תועלת באמצעות חינוך פיננסי. זה היה בחופש הגדול, בזמן שאנחנו ההורים היינו עסוקים בעבודה, אז הצענו לאורי לעשות הפעלות לאחים הקטנים שלו במהלך חופש. בתמורה הבטחנו לו דמי כיס שיאפשרו לו לרכוש את המשחק. הוא ערך להם הפעלה של בין חצי-שעה לשעה, שיחק איתם והקריא להם סיפורים. על כל חצי שעה של הפעלה הוא קיבל מאיתנו עשרה שקלים. הוא עמד במשימה ועד סוף החופש הגדול צבר מספיק כסף כדי לקנות את המשחק שרצה. היה לו חשוב להגיע בעצמו לחנות ולרכוש את המשחק. זה מאוד העצים אותו. עכשיו הוא מתכנן להקים דוכן ולמכור צעצועים שהוא כבר לא צריך. את הכסף שירוויח הוא רוצה לחסוך בקופת חיסכון.

הטיפ שלנו: חשוב לדעתנו ללמד ילד שלא כל דבר שהוא רוצה הוא מקבל. ממש כמו שאנחנו המבוגרים חושבים לפני כל רכישה, גם הילדים צריכים לחשוב עד כמה הם באמת צריכים את מה שהם רוצים. ילדים יכולים להתלהב גם ממשחק קטן ממש כמו שהם מתלהבים ממתנה גדולה ויקרה".

משחק משותף של האחים שאורי (הבכור) בחר עבורם
 משחק משותף של האחים שאורי (הבכור) בחר עבורם

מיינקראפט נינטנדו, המשחק שאורי חלם עליו וחסך כסף בשביל לרכוש אותו
 מיינקראפט נינטנדו, המשחק שאורי חלם עליו וחסך כסף בשביל לרכוש אותו

"לקבוע יעד ודרכים יצירתיות להשיג אותו"

משפחת גינת - נעמי (בת 36, פיזיותרפיסטית) ואורי (בן 37, מורה בתיכון) הורים לאליה (בת 8.5), תמה (בת 5.5), ומישאל (בן שנה ותשעה חודשים), מתגוררים בקיבוץ הרדוף.

"אצלנו בקיבוץ יש נוהג שבו הילדים מקימים דוכן ומוכרים משהו שהם הכינו בעצמם - עוגיות, עבודות יצירה או צעצועים שהם כבר לא צריכים. אנחנו ההורים מגדירים לילדים כמה כסף הם יכולים לדרוש עבור כל מוצר. אנחנו מעודדים את הילדים להיות עצמאיים ולהכין בעצמם דברים איכותיים. הם יושבים בדוכן במשך שעתיים, וכך הם לומדים על המאמץ שכרוך בלהרוויח כסף. בדרך כלל הם מתמחרים את המוצרים בסכום סמלי (בין 5 שקלים ל-40 שקלים), ודרך התמחור הם לומדים האם הם צריכים להוריד את המחירים ולעשות מבצע כדי למכור יותר. אחרי שהם מצליחים להרוויח סכום מסוים, מתחיל שיח של מה עושים עם הכסף. האם לרוץ ישר למכולת ולקנות ממתקים, האם לחסוך חלק מהכסף כדי לקנות משהו גדול יותר? מה נחשב יקר ומה זול?

הבת הבכורה שלי קנתה בחלק מהכסף שהרוויחה מתנות לאחים הקטנים שלה. היא גם חוסכת כסף בשביל לקנות לעצמה משהו גדול כמו בובה - וסיכמנו איתה שכשהיא תגיע לחצי מהמחיר של המוצר, אנחנו נשלים לה את היתרה. היא גם התחילה למחזר בקבוקים לקבלת פיקדון ולעזור בניקיון כדי לקבל דמי כיס. מצד שני, אנחנו גם מלמדים אותה על התנדבות. חשוב לנו שהיא תעריך את הדברים שיש מסביבה ואת המאמץ שהושקע כדי לרכוש את כל מה שיש לה. היא לומדת שאם היא רוצה משהו, היא יכולה לפעול כדי להשיג את זה.

הטיפ שלנו הוא לקבוע עם הילד איזשהו יעד לרכישה של מוצר מסוים, ולחשוב באופן יצירתי על דרכים שבהם ניתן להרוויח את הכסף עבורו".

אליה ותמה מוכרות שוקו ומשחקים שלא בשימוש כדי לחסוך כסף למשחק שרצו לקנות יחד / צילום: אלבום משפחתי
 אליה ותמה מוכרות שוקו ומשחקים שלא בשימוש כדי לחסוך כסף למשחק שרצו לקנות יחד / צילום: אלבום משפחתי

"אנחנו עורכים משחקי תפקידים - עם שטרות מונופול"

משפחת זוין - שירה (בת 33, מתכנתת), ויהונתן (בן 33, אברך), הורים למיכאל (בן 11), אריאל (בן 7), נועה (בת 4) ובקי (בת חודשיים), מתגוררים בבני ברק.

"החינוך פיננסי אצלנו הוא חלק מהחיים. אנחנו לא מושיבים את הילדים לשיעור בנושא, אלא עורכים משחק תפקידים. למשל, אנחנו מעמידים פנים שאנחנו הבנקאים והילדים הם לקוחות שמעוניינים לרכוש ג'ינס או אייפון חדש. הם מסבירים לנו למה הם זקוקים לרכישה ואנחנו מלמדים אותם על לקיחת הלוואה ועל התנאים שלה, בודקים איתם כמה הם מרוויחים כביכול והאם הם זכאים לקבלת הלוואה. אנחנו משתמשים בשטרות של מונופול במשחק התפקידים שלנו. הם מאוד נהנים מזה ולומדים על הדרך על מושגים פיננסיים. בנוסף, אנחנו נותנים להם לקרוא יחד איתנו את הדוחות השנתיים של 'החיסכון לכל ילד'. מאחר וזה הכסף שלהם והם נורא מרוצים מזה, הם מאוד מתעניינים במה כתוב בדוח - התשואות, המסלול שבחרנו ועוד. חשוב להעניק לילדים חינוך פיננסי כדי שבעתיד הם ידעו להתנהל נכון מבחינה כלכלית.

הטיפ שלנו הוא להפוך את החינוך הפיננסי לחלק ממשחק וכיף".

האחים מיכאל ואריאל משחקים יחד בבנקאי ולקוח
 האחים מיכאל ואריאל משחקים יחד בבנקאי ולקוח

כל הזכויות שמורות לגלובס

תקנון