גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהפך במפלגה הדמוקרטית: "יום שלישי הגדול" של ביידן

סגן הנשיא לשעבר רושם התאוששות חסרת תקדים ● האיש שהוספד רק בשבוע שעבר ניצח לפחות בתשע מ-14 מדינות ● הוא חילץ את טקסס מידי סנדרס, הביס אותו בכל הדרום, היכה אותו בצפו-מזרח ובמערב התיכון ● סנדרס נחל ניצחון חשוב בקליפורניה ● נראה שהדרך אל ההכרעה התארכה מאוד

מהפך במפלגה הדמוקרטית: "יום שלישי הגדול" של ג'ו ביידן / צילום: Marcio Jose Sanchez, AP
מהפך במפלגה הדמוקרטית: "יום שלישי הגדול" של ג'ו ביידן / צילום: Marcio Jose Sanchez, AP

צירוף המלים "אין הכרעה" נשמע כמו ההיפך מדרמה, משהו מעין "אין חדשות". אבל הכול יחסי, והיחס כאן הוא בין ציפיות לתוצאות.

בשבוע שעבר השתרר הרושם, שברני סנדרס אינו ניתן עוד לעצירה, ו"יום שלישי הגדול" יהיה מעמד הכתרתו הלא-רשמית כמועמד המפלגה הדמוקרטית לנשיאות.

ביום הזה, אתמול, הצביעו 14 מדינות של ארה"ב בעת ובעונה אחת בבחירות המקדימות. זה היה הסיבוב הגדול ביותר של עונת הבחירות. הוא נועד להכריע את הכף בשלב מוקדם. עונת המקדימות מסתיימת רשמית רק ביוני, אבל ניצחון מסיבי ביום שלישי הגדול היה מקצר אותה הלכה למעשה.

אומנם שתי המפלגות הגדולות ערכו בחירות מקדימות, אבל אצל הרפובליקנים הן היו רק עניין פורמלי, מפני שאיש אינו מאיים על בכורתו של הנשיא טראמפ. אצל הדמוקרטים הן עמדו להזניק את סנדרס ליתרון כה מוחץ במספר הצירים לוועידת המפלגה עד שהיה מקום להניח, כי החמצן יאזל מריאותיהם של יריביו.

החדשות מאתמול הן שהכף לא הוכרעה. בזמן כתיבת הרשימה הזו, הבוקר, סנדרס זכה בנתח האלקטורלי הגדול ביותר של יום שלישי הגדול: קליפורניה. אבל...

לא רק שחורים

ג'ו ביידן, סגן הנשיא רב-המעידות ועתיר-החולשות, שהוכרז מת פוליטי בסוף פברואר, הצליח לנצח אתמול לפחות בתשע מדינות. אחדים מניצחונותיו היו מרשימים, או מדהימים. הוא היכה לא רק את סנדרס, אלא גם את מייקל בלומברג, שתקציב הבחירות שלו היה חבית ללא תחתית (הוא הוציא 559 מיליון דולר).

ניצחונו המרשים ביותר של ביידן היה במדינת וירג'יניה, ליד וושינגטון הבירה. הוא קיבל שם 54% מהקולות, לאחר שהשקיע חצי מיליון דולר בפירסומות. בלומברג קיבל פחות מ-10%, לאחר שהשקיע 18 מיליון דולר. אכן, הכסף לא יענה את הכול (ובלומברג עשוי לפרוש מן המירוץ עוד היום).

הניצחונות האלה רחוקים מלהעניק לביידן יתרון ממשי במניין הצירים לוועידת המפלגה במילווקי, שבה יתמנה המועמד הדמוקרטי בסוף הקיץ. אבל הם מעניקים לו תנופה בלתי רגילה. מוטב לזכור שהוא נחל את נצחונו הראשון באיזשהן בחירות מקדימות רק בשבת שעברה, במדינת דרום קרוליינה. שם הוא ניצח בזכות תמיכה מסיבית של מצביעים שחורים. למצביעים האלה נודעת חשיבות עצומה במפלגה הדמוקרטית, אבל השאלה היתה תלויה ועומדת אם הוא מסוגל לנצח גם בין לבנים.

ובכן, התשובה ניתנה אתמול, והיא חד משמעית: כן, בהחלט, בשורה של מדינות, בשורה של אזורים.

הורישו לו את תומכיהם

הסקרים לא חזו את נצחונותיו. אבל אין זה מפני שהסקרים רעים. הסקרים הביאו בחשבון את נוכחותם של שני טוענים נוספים לנשיאות, שהתחרו עם ביידן על קולותיהם של דמוקרטים מתונים. השניים החליטו לפרוש ב-36 השעות שקדמו להצבעה, כדי לעזור לביידן לבלום את סנדרס.

המהלך הזה עורר מלכתחילה ספקות בין משקיפים פוליטיים: האומנם מועמד פורש יכול להוריש את תומכיו למועמד אחר? התשובה: יכול גם יכול, ויכולה גם יכולה.

קחו למשל את מדינת מינסוטה, במערב התיכון של ארה"ב, על גבול קנדה. ביידן ניצח בה אתמול בהפרש משכנע, אף כי לא הציב בה את כף רגלו אף פעם אחת במהלך שנה של מסע בחירות. הכיצד?

ובכן, הסנטורית של מינסוטה, איימי קלובוצ'אר, הייתה בעצמה טוענת לנשיאות עד יום ב'. היא הסתלקה מן המרוץ, מפני שהכירה בהתמעטות סיכוייה. היא סמכה מיד את ידיה על מועמדות ביידן, והעמידה את מלוא התשתית הארגונית שלה במינסוטה לרשותו. הוא ניצח שם מבלי להתאמץ.

לדעתי, התוצאות במינסוטה הן מן החשובות ביותר של יום שלישי הגדול, אף כי התקשורת האמריקאית מיעטה לעסוק בהן. חשיבותן נובעת מן הגיאוגרפיה. מרכז הכובד של הבחירות המקדימות עובר בשבוע הבא למערב התיכון. זו חוליה קריטית לחלוטין, מרכז היסטורי של תעשיה כבדה ושל איגודים מקצועיים. הדמוקרטים יתקשו לחזור לשלטון בלי תמיכה מסיבית מן המערב התיכון.

ניצחון של סנדרס במינסוטה היה מעמיד בספק ניכר את יכולתו של ביידן לנצח בשורה של מדינות מפתח במערב התיכון, כמו מישיגן (יום ג' הבא) ואילינוי (בעוד שבועיים). זה עדיין יכול לקרות, אבל סיכויי ביידן השתפרו פלאים.

מסצ'וסטס. לא, טקסס

קרו אתמול שורה של דברים מפתיעים, ודרגת ההפתעה השתנתה ככל שהתארך הערב. ב-11 בלילה, למשל, היה נדמה שהפתעת היום התחוללה במדינת מסצ'וסטס, בצפון מזרח ארה"ב. זו מדינת הבית של הסנטורית אליזבת' וורן, הטוענת למועמדות המפלגה לנשיאות, ומחזיקה בדעות שקוראים "פרוגרסיביות", זאת אומרת שמאליות-פופוליסטיות. היא יצאה בהתקפה חזיתית על ביידן בימים האחרונים של מערכת הבחירות.

מה מרות היו התוצאות בשביל הסנטורית וורן. ביידן הגיח הרחק מאחור, וניצח בהפרש משכנע. למען האמת, היא נדחקה למקום השלישי, אחרי סנדרס. איש לא ציפה לתוצאה הזו.

אבל הפתעת מסצ'וסטס התחילה להחוויר לאחר חצות (שעון וושינגטון), כאשר מספרים לא צפויים התחילו לזרום מטקסס. המדינה הענקית הזו, השנייה בארה"ב במניין אוכלוסייה, עמדה על פי רוב הסימנים לבחור בסנדרס. סיבה מרכזית אחת: 31% מתושביה הם 'לאטינוס', או היספאנים, יוצאי אמריקה הלטינית. סנדרס הצליח לגייס יותר לאטינוס מכל מועמד אחר.

רוב הערב, התוצאות מטקסס העמידו את סנדרס בעמדת יתרון. אבל סמוך לחצות התהפכה הקערה. ביידן עבר ליתרון ולא שמט אותו עוד. מוטב להבין שאפילו הפסד של ביידן בהפרש קטן היה נחשב להישג בלתי צפוי בהתחשב ביתרונו הארגוני של סנדרס ובהשקעת הזמן והכסף.

ניצחון של ביידן בטקסס הוא לא פחות ממהמם. הוא מקנה ליום שלישי הגדול את הזכות להיחשב למהפך. אין פלא שאנשי סנדרס היו הבוקר אבלים וחפויי ראש. אחד מהם ממדינת מישיגן, עבדול סאייד, הודה בשידור בסי.אן.אן, "לא לערב הזה ציפינו".

אדמה חרוכה

סנדרס עצמו נשא נאום משונה להפליא בעצרת במדינת הבית הזעירה שלו, ורמונט, על גבול קנדה, שבה נחל נצחון קל. הוא לא הזכיר אף אחת מן המדינות שבהן הובס, והעמיד פנים שהיום הנחיל לו ניצחון גדול. הוא גם יצא בהתקפה חזיתית מרה על ביידן, שהבהירה את כוונותיו מכאן ואילך: מלחמת אזרחים בתוך המפלגה - ואדמה חרוכה. לא ברור איך הוא יוכל להמליץ לתומכיו להצביע בעד ביידן נגד טראמפ אם יובס.

נראה בעליל שהסרת הכפפות הזו מתיישבת עם מצב הרוח בין פעילי מטה הבחירות שלו. עבדול סאייד הנ"ל, מבריק ורהוט, התלונן שהממסד הדמוקרטי נשא את ביידן "על קביים". זה כרגע הנרטיב: סנדרס נאבק נגד "הממסד הדמוקרטי", שיצא ממאורותיו כדי להביס את "התנועה" שהוא הקים כדי לכונן צדק חברתי עלי אדמות.

למרבה העניין, חלקים ניכרים של המדיה מאמצים את הנרטיב הזה. בדיקה לא שיטתית ב-48 השעות האחרונות מעלה, כי הצירוף "הממסד הדמוקרטי" מתאזרח עכשיו לא רק בראיונות או בפרשנויות, אלא אפילו במסירה עניינית של חדשות.

השימוש בו מעורר את כעסם של תומכי ביידן. האומנם אפשר להניח שכמה דמויות של "הממסד הדמוקרטי" יצליחו לעשות מניפולציה ושטיפת מוח למיליוני בוחרים בתוך שלושה ימים?

האין אנשי סנדרס מתחייבים בנפשם הפוליטית אם הם מפקפקים ברצינות דאגתם של מיליוני מצביעים דמוקרטיים, שברני סנדרס אינו מסוגל לנצח את דונלד טראמפ; או רצינות דאגתם שסנדרס מציע מרשם פוליטי כל כך קיצוני ,עד שהוא מאיים על אושיות המפלגה הדמוקרטית, שהייתה בחצי המאה האחרונה מפלגת מרכז-שמאל מתונה, בוודאי לא מפלגה רדיקלית מהפכנית.

אין ספק שמלחמה לנו כאן על נפשה של המפלגה הדמוקרטית. ג'ו ביידן הצליח לקום לתחיה בימים האחרונים מפני שהרבה דמוקרטים חושבים את סנדרס ל"טראמפ של השמאל". בניגוד לרוב הישראלים, הדמוקרטים אינם מחשיבים השוואה עם טראמפ למחמאה.

הרוח חוזרת ונכנסת

חולשותיו של ביידן מדברות בעדן. סקרי יציאה מן הקלפי מאשרים כישלון עצום ממדים שלו להגיע אל לאטינוס ואל צעירים. סקר יציאה בקליפורניה מראה, כי בעוד שסנדרס נהנה מתמיכתם של 72% מבני 18 עד 29, ביידן מקבל רק 5%. זה נתון מחריד. מזלו של ביידן הוא שקבוצת הגיל הזו קטנה יחסית, בסביבות 14% מן המצביעים, והיא אינה נוטה להצביע. הוא חזק הרבה יותר בין בני 65 ומעלה (37% לעומת 21% לסנדרס).

סקרי היציאה מאשרים שהנכס הגדול ביותר של ביידן הוא הנחת המצביעים שיש לו הסיכוי הגדול ביותר להכות את טראמפ. זה מה שחשבו המצביעים ברוב חודשי 2019, עד שהרוח התחילה לצאת ממפרשי ביידן, תוצאה של מסע בחירות כושל, ארגון לקוי, רטוריקה משעממת.

הרוח חוזרת ונכנסת בהם עכשיו. אבל לביידן יש רקורד ארוך מאוד של הכשלה עצמית. ברני סנדרס, לעומת זאת, הצליח לעורר התלהבות אותנטית, כך שעוד ארוכה הדרך. 24 השעות האחרונות האריכו אותה עוד יותר.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב https://tinyurl.com/yoavkarny-globes

ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק כי גם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על מנת לפעול