גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיהו דוד ומיהו גוליית במלחמה בקווקז?

לישראל יש אינטרסים ביטחוניים בגללם היא תמוכת באזרבייג'ן במלחמה עם ארמניה אבל לא רק האינטרס הביטחוני מנחה אותנו ● לאורך השנים ארמניה ביצעה מהלכים שוניים במחלוקת באזורים אותם כבשה ולישראל אסור להסכים לכך, גם ברמה המוסרית

בתים הרוסים באזור הגבול שבין ארמניה ואזרבייג'ן לאחר ההפצצות של צבא אזרבייג'ן לעבר אזורי מגורים / צילום: Associated Press
בתים הרוסים באזור הגבול שבין ארמניה ואזרבייג'ן לאחר ההפצצות של צבא אזרבייג'ן לעבר אזורי מגורים / צילום: Associated Press

הציבור הישראלי מתבונן על המתרחש כעת בקווקז ותוהה במי עליו לתמוך בעימות. לישראלים רבים יש היכרות עם האזור: חלקנו מכירים עולים יהודים מאזרבייג'אן שסיפרו על החיים ללא אנטישמיות, חלקנו בקשרי ידידות עם בני הקהילה הארמנית בישראל. וכולנו טיילנו ברובע הארמני בירושלים. כמו כן, בשנים האחרונות טיילו הרבה ישראלים בחבל הקווקז, הנמצא פחות משלוש שעות טיסה מנתב"ג.

כבר יותר מ-20 שנה למדינת ישראל יש עמדה בסכסוך. ישראל מנהלת ברית אסטרטגית עם אזרבייג'אן ללא קשר לאיזו מפלגה מנהיג את הקואליציה. הברית הזאת מורכבת מהרבה יותר ממה שגלוי לעין - מכירת תוצרת התעשייה הביטחונית הישראלית ורכישת נפט אזרבייג'אני (בין 30%-40% מסך הנפט שמגיע לישראל).

אזרבייג'אן, הגובלת באיראן, מסייעת לישראל בסוגיות הביטחוניות החשובות ביותר. לרבות במאמצים לעצירת איראן מהשגת נשק גרעיני. אזרבייג'אן משתפת פעולה עם ישראל במניעת טרור, ויחד עם ארה"ב מנהלת שיתוף פעולה מודיעיני ברמה הגבוהה ביותר.

בסמוך לגבול עם אזרבייג'אן, חיים באיראן כ-30 מיליון אזרבייג'אנים, שהם למעשה שליש מאוכלוסיית איראן. האזרבייג'אנים האיראנים לא מורשים להשתמש בשפתם או לחנך את ילדיהם בשפתם, ונוטים לראות באזרבייג'אן השכנה מולדת תרבותית.

על אף שרוב אוכלוסיית אזרבייג'אן היא שיעית, טהרן תומכת בארמניה הנוצרית בסכסוך. זאת, משום שאיראן חוששת מכך שאזרבייג'אן כמשגשגת והיציבה, תוכל להוות מקור משיכה למיעוט האזרבייג'אני באיראן, ולעורר שאיפות להתנתק מהשלטון המרכזי בטהרן.

מנגד, ארמניה מנהלת שותפות אסטרטגית עם איראן ורוסיה. בארמניה הוקמו שני בסיסי צבא רוסיים, ורוסיה שולטת במרחב האווירי ובהגנה האווירית של ארמניה. ארמניה עוזרת לאיראן לעקוף את הסנקציות שהוטלו עליה, וראש ממשלת ארמניה הציעה לאיראן שמדינתו תהפוך לנתיב מעבר של גז איראני לאירופה. יחידת צבא ארמניה משרתת לצד צבא רוסיה בסוריה.

לא רק אינטרס ביטחוני - מה עם הצד המוסרי?

אין ספק כי מבחינת האינטרסים הביטחוניים ישראל צריכה לשתף פעולה עם אזרבייג'אן וצריכה לחשוש מקשר עם ארמניה, המקורבת לאיראן, סוריה ורוסיה. אבל מה לגבי השיקול המוסרי? האם ישראל שעברה שואה לא צריכה לתמוך בארמנים שעברו טבח בתחילת המאה שעברה? האם הארמנים בתור נוצרים הם לא מיעוט נרדף על ידי מוסלמים? זה מה נציגים ארמנים טוענים בכלי התקשורת הישראליים בשבועות האחרונים.

אני מאמינה, שעוולות היסטוריות שעם עבר אינן נותנות לו זכות מוסרית לפגוע בעם אחר. כך גם אין לתת לארמניה פטור מאחריות הפגיעות המוסריות שלה. לפני פחות משלושים שנה, בזמן המלחמה בין ארמניה לאזרבייג'אן בתחילת שנות ה-90, ארמניה גירשה בכוח כ-800 אלף אזרבייג'אנים מבתיהם והפכה אותם לפליטים.

בזמן המלחמה, ארמניה כבשה לא רק את נגורנו-קרבאך, אלה גם שטחים נרחבים נוספים בהם כלל לא גרו ארמנים. רוב הלחימה היום מתרחשת בשטחים אלה. בשטחים הכבושים מחוץ לנגורנו-קרבאך, ארמניה בנתה התנחלויות ומביאה לשם מתנחלים המקבלים תמריצים כלכליים מהממשלה.

אבל הפליטות של האזרבייג'אנים שונה מאוד ממה שאנחנו מכירים. אחרי הגירוש מבתיהם, בניגוד למדינות ערב, אזרבייג'אן לא החזיקה את הפליטים שלה במחנות פליטים, ולא ניצלה את פליטותם כקלף מדיני. בניגוד לפלסטינים, האזרבייג'נים לא הפעילו טרור כדי למשוך את תשומת לב של העולם למצוקתם.

האזרבייג'אנים וממשלת אזרבייג'אן האמינו, בנאיביות אפשר לומר, כי מאחר והאו"ם, ממשלת ארה"ב, אירופה ועוד מכירים בשטח הכבוש כחלק מאזרבייג'אן, מדינות העולם והמוסדות הבינ"ל יעזרו ליישוב הסכסוך ולהשיב הביתה מאות אלפי פליטים אזרבייג'אנים. מדוע הישראלים לא שמעו על הגירוש והפליטים האזרבייג'אנים? כי הם לא הפעילו טרור. האם זה מסר נכון של המערכת הבין-לאומית, שרק אלה שמפעילים טרור זוכים לטיפול?

מאז תחילת שליטתה בשטחים הכבושים, ארמניה לא פעלה בהגינות לקידום שלום עם אזרבייג'אן. מספר המשחקים הרוסי היא העתיקה את טענתה, שכלל לא כבשה את השטחים האלה וכי מדובר ב"מדינת ארטסח" (השם בארמנית לאזור נגורנו-קרבאך), והיא לא קשורה לארמניה. רוסיה מנסה את אותה הטקטיקה בשליטה שלה בחבלי ארץ במדינות אחרות: אבחזיה, דרום אוסטייה, דונבאס וטרנסנסטריה. כוחות הצבא של ארמניה שולטים בשטחים הכבושים, רוב ה"שרים" בנגורנו-קרבאך הם נציגי שלטון של ארמניה, ושני הנשיאים הקודמים של ארמניה, היו קודם "שרים" בנגורנו-קרבאך.

בתהליכי משא ומתן שהתרחשו בעבר בהובלת ארה"ב, הציעו לארמנים לסגת מאזור אחד של השטחים הכבושים (מחוץ לנגורנו-קרבאך, באזור לא מאוכלס), תמורת פתיחת מסחר ויחסים עם טורקיה. ארמניה סירבה להצעה זו. יירבאן נוקטת בגישה של "אף שעל" ומתמידה בבניית התנחלויות והבאת מתיישבים חדשים לשטחים הכבושים.

לגבי הטענה שישראל צריכה לתמוך בארמניה בתור מיעוט נוצרי בסביבה של מוסלמים, צריך לומר שארמניה מסתדרת יפה מאוד עם מדינות מוסלמיות רבות, בראש ובראשונה איראן וסוריה. שנית, ישראל צריכה לשאוף דווקא לקשרים עם אומות מוסלמיות. ישראל ואזרבייג'אן מנהלות קשרים חמים כבר 30 שנה, ואזרבייג'אן סייעה לישראל להפוך לגורם לגיטימי במרחב המוסלמי. דבר שעזר למדינות כמו איחוד-האמירויות להתגבר על החשש מקשר גלוי עם ישראל.

הילדים שלי גדלו בישראל בתקופת האינתיפאדה השנייה. בתקופה של טרור רצחני תדיר. באותם שנים, הקפדתי להביא אותם לאזרייב'אן וגם לפגוש אזרבייג'אנים, כדי שהם יגדלו בלי לחשוב שהעולם המוסלמי כולו הוא נגד ישראל ונגד היהודים. רציתי שהם יידעו שהטרור אינו לגיטימי - שיש עמים שהפכו לפליטים, והם לא סבורים שזה נותן להם תירוץ להריגת חפים מפשע. בסכסוך כעת אזרבייג'אן היא דוד, ולא גוליית. לא רק אינטרסים ביטחוניים מצדיקים את הברית בין ישראל לאזרבייג'אן, אלא גם שיקולים מוסריים. 

הכותבת היא חברת סגל באוניברסיטה של הצי אמריקאי ומומחית לקווקז, מיעוטים אתניים באיראן ומדיניות אנרגיה

עוד כתבות

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס