גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"המפקד העליון הפך למסית העליון", מאשימה התביעה במשפט דונלד טראמפ

שעות ארוכות של טענות התביעה לא הזיזו את הסנאטורים הרפובליקאים מדעתם ● אבל הם הזדעזעו כאשר התביעה הקרינה סרטי וידאו שעדיין לא נראו על היקף ההשתוללות של תומכי טראמפ בקפיטול ב-6 בינואר ● הם היו רק "58 צעדים" ממליאת הסנאט

דונלד טראמפ / צילום: AP
דונלד טראמפ / צילום: AP

אף כי אין כמעט כל סיכוי שהסנאט של ארה"ב ירשיע את דונלד טראמפ בהסתה למרד, מהלך היום השני של משפטו אתמול חשף את המטרה הממשית של התביעה: לחקוק את 6 בינואר בזכרונו של הציבור האמריקאי, ממש כפי שנחקקו שם 7 בדצמבר 1941 ו-11 בספטמבר 2001.

השניים האחרים היו ימים של בגידה ושל השפלה לאומית, תוצאת התקפה מצד זרים. כל אחד מהם הניב נחישות והתקפת נגד. 6 בינואר היה שונה. התוקפים היו אזרחים אמריקאים, שהסתערו על הקפיטול, סמלה של הדמוקרטיה האמריקאית.

הם עשו כן מפני שהאמינו לדונלד טראמפ, כי הבחירות לנשיאות שבהן נוצח "נגנבו" ממנו. שלושה רבעים של תומכי הנשיא מוסיפים להאמין שהבחירות נגנבו, על-פי רוב הסקרים. ממילא הם מתקשים לתפוס את תוקפי הקפיטול באופן שבו תפסו את היפנים בפרל הרבור ואת אל קאעידה במגדלים התאומים. הקטגוריה במשפט הנשיא יצאה ביומיים האחרונים מגדרה להזכיר להם מה קרה לפני חמישה שבועות.

התביעה כוללת תשעה צירים דמוקרטיים של בית הנבחרים. בית הנבחרים הוא שהצביע לפני חודש להגיש כתב אישום נגד הנשיא דאז, דונלד טראמפ. על נציגי בית הנבחרים, כולם אנשי הרוב הדמוקרטי, מוטלת המשימה לשכנע את הסנאט להרשיע. הרשעה מצריכה רוב מיוחס של 67 מתוך 100. ספק גדול מאוד אם רוב כזה יימצא. התביעה מנסה אפוא ללמד היסטוריה.

עד התביעה: וידאו

לתביעה ולסנגוריה יש 16 שעות כל אחת כדי להציג את טיעוניהן. במשפט הזה אין עדים, אבל התביעה גייסה סרטי וידאו דרמטיים לדבר בשמה. אתמול היא הקרינה והשמיעה דברים שעדיין לא נראו ולא נשמעו.

היא הראתה את פלישתם של תומכי טראמפ אל האכסדראות הפנימיות של הקפיטול. שני סנאטורים בולטים נראו נמלטים בריצה, ומיד נמלטים בכיוון ההפוך. אחד מהם היה מנהיג הרוב הדמוקרטי, צ'אק שומר; השני היה המועמד הרפובליקאי לשעבר לנשיאות, כיום סנאטור, מיט רומני, שניהם בשנות ה-70 שלהם.

קטע אחד הראה את אנשי המטה של יושבת ראש בית הנבחרים, ננסי פלוסי, מסתתרים באחד החדרים בסוויטה שלה, מאחורי שתי דלתות. הם נשמעים מתלחשים, כדי שהפולשים לא ישמעו אותם. אחד הפולשים פורץ את הדלת החיצונית, אבל מוותר על הדלת הפנימית ונסוג. אחר צועד לאורך הפרוזדור, וקורא, "ננסי… ננסי… ננסי, איפה את". קשה לדעת מה היה האיש הזה עושה לפלוסי אילו פגש בה. אבל המעמד העביר חלחלה בגופם של סנאטורים משתי המפלגות.

קטע וידאו אחר הראה אנשי ביטחון מבריחים את סגן הנשיא דאז, מייק פנס, למקום מבטחים, כאשר הפולשים מתקרבים במהירות, "מרחק של 58 צעדים", בלשונו של אחד הקטגורים. חלק מן הפולשים קראו להוציא את פנס להורג. בחוץ המתינה רפליקה של גרדום עם חבל תלייה.

זקן הסנאטורים הרפובליקאיים (86), צ'אק גראסלי ממדינת איווה, אמר כי לפני שצפה בווידאו הוא לא ידע כמה קרובים היו הפולשים אל מליאת הסנאט ועד כמה הסכנה הייתה ממשית.

קטע אחר היה פסקול של קריאות לעזרה מצד שוטרי הקפיטול. הם היו מעטים, חסרי אונים ונואשים. אחד מהם קרא במכשיר הקשר, "איבדנו את הקו, איבדנו את הקו", זאת אומרת נאלצנו לסגת. בשלב מסוים, שוטר אחד ויחיד הפריד בין ההמון למליאת הסנאט, וניסה להטעות את הפורצים.

מה קרה שתי דקות לאחר הציוץ

כללית, הווידאו לא עורר רושם של ארגון צבאי מדוקדק, גם אם אחדים לבשו דגמ"ח וחבשו קסדות. אבל לא היה ספק במניעיהם וברצונותיהם. הם חזרו פעם אחר פעם על שמו של הנשיא. חלקם קראו בתוך הקפיטול, "הילחמו למען טראמפ", ו"עצרו את הגניבה", זאת אומרת גניבת הבחירות. אחרים אישרו, שהם נמצאים שם בשם טראמפ ובשליחותו.

ראש צוות התביעה, ציר הקונגרס ג'יימי ראסקין, שהוא פרופסור למשפט חוקתי, אמר על התנהגות טראמפ בזמן הפריצה לקפיטול: "המפקד העליון של ארה"ב הפך למסית העליון".

התביעה הציגה לוח זמנים של הכרזות הנשיא וציוציו. היא הקבילה אותם למאורעות בקפיטול, והראתה שהנשיא צייץ גינוי חריף לסגנו ב-2:24 אחה"צ. שתי דקות אחר כך, פנס הוברח ממליאת בית הנבחרים, שבה ישב בראש ישיבה שנועדה לאשר את תוצאות הבחירות.

טראמפ התלונן, שפנס לא עמד בציפיותיו. הנשיא תבע ממנו לפסול את תוצאות הבחירות משורה של מדינות, שבהן טראמפ טען לזיוף. פנס סירב, מפני שלא הייתה לו הסמכות לפסול תוצאות שהמדינות עצמן אישרו כדת וכדין. "חסר אומץ", צייץ הנשיא על סגנו הנאמן. הקריאה לרצוח את פנס פשטה מיד בין התוקפים.

משועממים, עייפים ומוסחי-דעת

הרפובליקאים במליאה גילו עניין מוגבל במהלך הרצאתה של התביעה. נאמני הנשיא כמעט השתדלו להיראות משועממים, עייפים ומוסחי דעת. אחדים קראו מגזינים, אחרים פשוט לא הקשיבו. האווירה השתנתה בזמן הקרנת הווידאו. העיניים ננעצו במסך, וסנאטורים וסנאטוריות הנידו בראשיהם. לא היו חילוקי דעות על הדרמטיות של הווידאו. אבל לא היו סימנים שהווידאו ישנה דעות.

השאלה התלויה ועומדת היא כמה רפובליקאים יפרקו את עול טראמפ, ויצביעו לטובת הרשעתו. לפי שעה המספר המשוער מגיע אולי לששה. נחוצים 17.

הסנאטורים מתפקדים במשפט הזה כחבר מושבעים, והם אמורים להצביע על יסוד הראיות המוגשות להם, לא על יסוד העדפותיהם הפוליטיות. אבל הסנאט הוא מוסד פוליטי, והאווירה ספוגה בפוליטיקה. אם, כצפוי, פוליטיקה היא שתכריע את הכף המשפט הזה יסתיים בזיכוי, לפחות במובן הטכני. נראה שהמשפט יימשך עד יום ב'.
_________________

רשימות קודמות ב yoavkarny.com וב https://tinyurl.com/yoavkarny-globes

ציוצים (באנגלית) ב twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"