גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אכיפה מינהלית: עיצומים כספיים של 725 אלף שקל לבכירי דורי בנייה לשעבר

ועדת האכיפה המינהלית קבעה כי אריאל וילנסקי, מנכ"ל חברת דורי לשעבר, סמנכ"ל הביצוע וסמנכ"ל הכספים לשעבר אחראים להכללת פרטים מטעים בדוחות בשנים 2012-2014 ● לפי הוועדה, תיק זה הוא מהחמורים בתיקי הדיווח שהובאו בפניה

ועדת האכיפה המינהלית קבעה כי אריאל וילנסקי, מנכ"ל חברת דורי לשעבר, סמנכ"ל הביצוע וסמנכ"ל הכספים לשעבר אחראים להכללת פרטים מטעים בדוחות בשנים 2012-2014. הוועדה הטילה עליהם עיצומים כספיים בסכום כולל של 725 אלף שקל והגבלות על כהונתם כנושאי משרה. השלושה ניהלו את ההליך המינהלי ללא עריכת הסדר.

ועדת האכיפה המינהלית, בראשות השופט בדימוס זאב המר, וחברי הרכב הוועדה, עו"ד רוני טלמור וד"ר מאיר סוקולר, קבעו כי התיק הוא מהחמורים בתיקי הדיווח שהובאו בפניה - הן מבחינת היקף הפרטים המטעים מבחינה כספית והן מבחינת משך תקופת ההפרה שהתפרסה על פני שישה רבעונים עוקבים.

הוועדה הטילה על וילנסקי עיצום כספי בסכום של 400 אלף שקל ומניעת כהונת נושא משרה למשך שלוש שנים. על סמנכ"ל הביצוע לשעבר של החברה, דורון מילר, הוטל עיצום כספי בהיקף של 250 אלף שקל ומניעת כהונת נושא משרה למשך שנתיים. על סמנכ"ל הכספים לשעבר, איתמר אלדר, הוטל עיצום בסכום של 75 אלף שקל ומניעת כהונת נושא משרה על-תנאי. וילנסקי ומילר ביצעו שש הפרות דווח של הכללת פרט מטעה, ואלדר ביצע שתי הפרות דווח של הכללת פרט מטעה.

ההחלטה מתפרסמת היום (ד') בחלוף 60 יום הנדרשים בחוק ניירות ערך ממועד מתן ההחלטה ועד לפרסומה, והיא מסיימת את הליך האכיפה המינהלי בתיק דורי. המעורבים הנוספים בתיק סיימו את עניינם בהסדרי אכיפה בעבר. על החברה הוטל עיצום כספי בסך 1.5 מיליון שקל.

הוועדה קבע כי בין השנים 2012-2014 דורי בנייה הייתה חברה ציבורית, נסחרה בבורסה לניירות ערך בתל אביב ונחשבה לאחת מחברות הבנייה הגדולות בארץ. החברה עבדה בכ-35 פרויקטים בהיקף של למעלה מ-40 מיליון שקל כל אחד. בשנים שחלפו לאחר התקופה הרלוונטית הועברה השליטה בחברה מקבוצת גזית גלוב לקבוצת לוזון, וכיום דורי היא חברה פרטית ואינה תאגיד מדווח. ביולי 2019 מונו לה נאמנים לפי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, וניתן נגדה צו הקפאת הליכים זמנית.

בתחילת 2013 נקלעה דורי לקשיים תזרימיים, שגררו דחיית תשלומים לספקים ולקבלני משנה. כתוצאה מכך נגרמו עיכובים בפרויקטים רבים וייקור עלויות. כתוצאה מהקשיים התזרימיים ובהנחיית וילנסקי למילר ולמנהל הבקרה התקציבית שהיו כפופים לו, הכלילו השלושה בדוחות הבקרה התקציבית של החברה פרטים מטעים, אשר גרמו להצגה בלתי נכונה של רווחיות הפרויקטים ולהכללתם בדוחות הכספיים עצמם.

עוד קבעה הוועדה כי הפרטים המטעים בדוחות הכספיים נבעו משימוש פסול בשלוש פרקטיקות: קביעת יעדי חיסכון לא ראליים אשר הופחתו מעלויות הפרויקטים בטרם הושגו; הכרה מוקדמת בהכנסות מ"חריגים" שבוצעו בטרם ההכנסות בגינן אושרו על-ידי המזמין, ללא בסיס המאפשר לאמוד באופן מהימן את שיעור ההכנסות הצפויות מחריגים אלה; והוצאת פרויקטים מהליך הבקרה התקציבית ומדוחות הבקרה התקציבית, לאחר שהוחלט שהגיעו להשלמת 90% (ולעיתים בפועל אף קודם לכך), דבר שהביא לכך שהוצאות שונות לגבי פרויקטים אלה לא נלקחו בחשבון עד להשלמת הפרויקט בפועל.

פעולות אלה גרמו לכך שהוכללו פרטים מטעים אשר גרמו להצגה לא נכונה של רווחיות הפרויקטים. רק במהלך ביצוע הסקירה לרבעון השני לשנת 2014 התגלו מלוא הטעויות, ונושא זה דווח לציבור המשקיעים ולרשות ניירות ערך. הדוחות הכספיים כללו פרטים מטעים אשר חייבו הצגה מחדש בדוחותיה הכספיים של החברה בגין טעויות בסכום של 441 מיליון שקל. מתוך סכום זה, סכום של 313 מיליון שקל מיוחס להפרות נושא ההסדר. כתוצאה מהתיקונים שבדיווחים, נמחקה יתרת העודפים של החברה, ונוצר לחברה גירעון בהון העצמי.

הדוחות עברו ממצב של הון עצמי חיובי של 241 מיליון שקל למצב של הון עצמי גירעוני בסך 220 מיליון שקל. הרווח הנקי של 9 מיליון שקל בדוח השנתי לשנת 2013 התברר כהפסד בגובה 128 מיליון שקל, והדבר אף החמיר בדוחות הבאים. מדובר בהשפעה מהותית ביותר ובריסטייטמנט של מאות מיליוני שקלים ובהיקף כספי עצום על פני שש תקופות דיווח.

עוד נקבע בוועדה כי וילנסקי ומילר נקטו טקטיקות פסולות, במסגרתן נקבעו שרירותית סכומים ומספרים בדוחות הכספיים של דורי, במטרה לשמור על הרווחיות בין דול כספי אחד למשנהו. הראיות התבססו על עדותה של עובדת מחלקת הבקרה התקציבית בחברת דורי.

הבירור המינהלי נערך על-ידי מחלקת מודיעין, חקירות ובקרת מסחר של רשות ניירות ערך. התיק המינהלי נוהל על-ידי ד"ר אילנה ליפסקר-מודעי, מנהלת מחלקת אכיפה מינהלית ברשות ניירות ערך. 

עו״ד יואב נרי, המייצג את מנכ״ל חברת דורי לשעבר אריאל וילנסקי, מסר בתגובה: "מרשנו סבור כי ההחלטה שגויה ופגומה מיסודה, ובכוונתו להגיש בימים הקרובים עתירה מינהלית לביטולה".

עורכות הדין שרון קלינמן והילה פרנקו, המייצגות את סמנכ"ל הכספים לשעבר איתמר אלדר, מסרו בתגובה: ״מההחלטה עולה כי בחברה התקיימה קנוניה שאלדר לא היה חלק ממנה, ולהפך - ועדת האכיפה המינהלית הכירה במאמציו ובתרומתו לגילוי העיוותים בדוחות ולהתנעת התהליך שהוביל לחשיפת הפרשה. מטעם זה הוועדה מצאה לנכון להטיל על אלדר אמצעי אכיפה פחותים משמעותית, שאף אינם כוללים מניעת כהונה בפועל.

"לטעמנו, הוועדה שגתה בכך שיחסה לאלדר אחריות כלשהי להפרות, ואף שלחה מסר שגוי לנושאי משרה בחברות ציבוריות, לפיו עדיף להתפטר לנוכח בעיות שצפות, ולא לפעול לתיקונן".

עוד כתבות

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, היום / צילום: חיים צח-לע''מ

בלינקן הגיב בביטול לדברי נתניהו על מבצע ברפיח: "אנשים אומרים דברים"

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות, הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות קלות בתל אביב; פלסאון תעשיות קופצת בכ-6%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"