גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לאחר 106 שנה, נשיא ארה"ב משמיע את המילה הנכספת: ג'נוסייד

ההכרה הרשמית של ממשלת ארה"ב בהשמדת מיליון וחצי ארמנים בידי טורקיה מנחמת את הארמנים, ומעמידה את טורקיה על רגליה ● מה היא תעשה? מה היא יכולה לעשות?

משתתפים  בטקס הזיכרון השנתי לשואת הארמנים בקליפורניה היום / צילום: Reuters, David Swanson
משתתפים בטקס הזיכרון השנתי לשואת הארמנים בקליפורניה היום / צילום: Reuters, David Swanson

הארמנים המתינו ליום הזה בחיל ורעדה במשך עשרות שנים. הם חזרו והפצירו בנשיאים אמריקאיים להכיר בחורבן עמם על אדמת טורקיה. הם נמצאו שם 2,500 שנה או יותר, כאשר הקיסרות העות'מנית השמידה או גירשה את כל האוכלוסיה הארמנית.

נשיאים אמריקאיים הביעו לא פעם רגשי חמימות כלפי הארמנים, וגילו הבנה לדרישתם. אבל היחסים עם טורקיה במאה השנה האחרונות היו תמיד חשובים יותר מעשיית הצדק עם הארמנים.

טורקיה, תחת ממשלות שונות, חילוניות או דתיות, נהגה להזהיר את ארה"ב שהכרה בהשמדת הארמנים תזיק לקשרים הדו-צדדיים. טורקיה היא חברה בברית נאט"ו, ויש לה הצבא השני בגודלו בברית לאחר ארה"ב. האמריקאים ערבו לקיומה של טורקיה לאחר מלחמת העולם השנייה, כאשר ברית המועצות גילתה עניין גובר בפירוקה. בסיסים חיוניים של צבא ארה"ב, בייחוד של חיל האויר האמריקאי, הורשו להתקיים על אדמת טורקיה.

היחסים עומדים בסימן הצטננות זה כמעט 20 שנה, מאז עליית הניאו-איסלאמיסטים לשלטון, ב-2002. טורקיה הידקה את קשריה הצבאיים עם רוסיה, נגד רצון בעלות בריתה בנאט"ו. היא פועלת בחלקים אחרים של המזרח התיכון נגד אינטרסים אמריקאיים, או לפחות מתעלמת מהם.

הארמנים מתייחדים עם זכר הנספים אחת לשנה, ב-24 באפריל. התאריך הזה נעשה מוקד של שתדלנות ארמנית, ובמרוצת השנים נעשו נסיונות חוזרים לציין אותו רשמית בוושינגטון. אבל רק היום בקעה המלה "ג'נוסייד" מפי נשיא ארה"ב.

"בכל שנה ביום הזה אנחנו מתייחדים עם זכרם של אלה אשר מתו בג'נוסייד הארמני של התקופה העות'מנית, וחוזרים ומתחייבים למנוע זוועה כזאת מלחזור ולהתרחש אי פעם בעתיד", אומרת הכרזת ביידן. "אנחנו עושים כן שלא על מנת להטיל אשמה, אלא כדי להבטיח שמה שקרה לא יקרה עוד".

שר החוץ של טורקיה, מבלוט צ'אבוסואולו, מיהר לדחות את ההכרזה. הוא ידע זה ימים אחדים שהיא ממשמשת ובאה. "איש אינו יכול ללמד אותנו דבר על עברנו", הוא צייץ. "אופורטוניזם פוליטי הוא הבגידה הגדולה ביותר בשלום ובצדק". הוא הוסיף: "אנחנו דוחים מעיקרה את ההצהרה הזו, המיוסדת אך ורק על פופוליזם".

מיליון וחצי ארמנים נרצחו 

הכרה בהשמדת העם הארמני מפעמת כדיבוק ביחסי ארה"ב-טורקיה עוד מסוף שנות ה-80. אז שלטו בטורקיה ממשלות חילוניות. איסלאמיסטים ישבו בכלא, או היו מחוץ לחוק, או נחשבו לשוליים לחלוטין.

אבל בעיני טורקיה המודרנית, זו שקמה לאחר מלחמת העולם הראשונה, השימוש במושג 'השמדת עם', או 'ג'נוסייד' באנגלית, היה שקול כנגד קריאת-תיגר על עצם הלגיטימיות של קיומה.

זה עניין קצת מוזר, בהתחשב בזה שאשמת הג'נוסייד מוטלת על משטר שחדל להתקיים ב-1918; משטר, שטורקיה עשתה ככל יכולתה להתנער ממורשתו כמעט בכל מובן אפשרי, לפחות עד עליית טאייפ ארדואן. אבל כל הזכרה של הארמנים הניבה עוויתות עצבניות, לפעמים קולניות, לפעמים לא-רציונליות. העוויתות האלה גברו בשנות ה-70 וה-80, כאשר קיצונים ארמניים ניהלו מסע טירור רצחני נגד דיפלומטים טורקיים בחו"ל.

ישראלים הכירו היטב את הרגישות הטורקית. הממשלה באנקרה נהגה להגיב בכעס ובאיומים, כאשר שמעה ישראלים, אפילו לא-רשמיים, מדברים על ג'נוסייד. ממשלות שמאל וימין בארץ נהגו להפציר בתקשורת להימנע מן השימוש. לא פעם, ראיונות טלוויזיה ורדיו צונזרו. ועידה על רצח עם בירושלים, ב-1982, נאלצה לבטל סדנה על הארמנים תחת לחץ של ממשלת טורקיה. הדובר הראשי בה עמד להיות אלי ויזל, אבל הוא נכנע להפצרות של יהודי טורקיה.

ב-1989 הוגשה הצעה לסנאט של ארה"ב להכריז על יום התייחדות עם רצח העם הארמני. את ההצעה הגיש סנאטור בכיר מאוד, בוב דול, רפובליקן, לימים מועמד מפלגתו לנשיאות. טורקיה ביקשה אז מישראל ומן הקהילה היהודית בטורקיה להתגייס למאמץ נגד ההצעה. הרב הראשי של יהודי טורקיה שלח פאקס לכל חברי הקונגרס בגנות הארמנים. סגל השגרירות הישראלית בוושינגטון, כולל השגריר דאז משה ארד, השתדלו בקונגרס נגד ההצעה. היא הוסרה מסדר היום על פי בקשת הנשיא דאז, ג'ורג' בוש האב.

מאורעות 1915 בקיסרות העות'מנית התרחשו בעיצומה של מלחמת העולם הראשונה. הטורקים טוענים, שצריך להבין אותם בהקשר של מלחמה כוללת, והארמנים לחמו לצד אויבי טורקיה. זה נכון במידת מה. צבאות רוסיה אמנם פלשו לטורקיה, וארמנים תמכו בהם.

אבל הגירוש המלא של כל האוכלוסייה הארמנית אל המדבר הסורי נופל תחת הקטגוריה של השמדת-עם במשפט הבין לאומי, אף כי הקטגוריה הזו כשלעצמה לא הייתה קיימת לפני 106 שנה.

ישבו באסיה הקטנה, או אנטוליה, 1,500 שנה לפני שהגיעו אליה הטורקים מצפון-מזרח אסיה. ממלכה ארמנית חזקה השתרעה מן הים הכספי עד הים התיכון, והגיעה אל שיא התפשטותה במאה הראשונה לפני הספירה. היה לה אפילו גבול משותף עם ממלכת החשמונאים. מדינה ארמנית קטנה בהרבה הייתה קיימת בימי הביניים בקיליקיה, הפינה הדרום מזרחית של חוף הים התיכון, סמוך לגבול המודרני עם סוריה.

בזמן הגירוש של 1915, הארמנים היו מיעוט בארצם. כורדים וטורקים אתניים היו הרוב. אבל חותמם של הארמנים היה טבוע על הגיאוגרפיה ועל האדריכלות של מזרח טורקיה. הערכות מעמידות את מספר הארמנים שחוסלו בשנים הבאות על מיליון וחצי.

שגריר יהודי של ארה"ב בטורקיה, הנרי מורגנת'ו (מורגנטאו), היה מן הראשונים שהזעיקו את דעת הקהל העולמית לנוכח רדיפת הארמנים. ב-1920, ארה"ב שקלה בקשה לקבל עליה מנדט לכונן מדינה ארמנית, בדומה למנדט הבריטי בארץ ישראל. אבל רגשי הבדלנות בארה"ב גברו על כל מחויבות מוסרית.

הג'נוסייד של 1915 יצר פזורה ארמנית ניכרת בארצות המערב. שתי הקהילות הגדולות ביותר התהוו בארה"ב ובצרפת, וארמנים התחילו למלא תפקידים בולטים בחיי המסחר והפוליטיקה של הארצות האלה. צרפת הקדימה להכיר בג'נוסייד, ואפילו להעניש היסטוריונים שהכחישו אותו. אחד מהם היה ההיסטוריון היהודי הבולט של המזרח התיכון, ברנרד לואיס.

בארה"ב, השפעת הארמנים ניכרה בייחוד בקליפורניה. ב-1982 נבחר אמריקאי-ארמני למושל המדינה, ג'ורג' דוקמג'יאן. אמריקאי-ארמני אחר, אדוארד דג'רג'יאן, היה שגריר ארה"ב בישראל בימי ביל קלינטון הראשונים.

נשיאים אמריקאיים נהגו להעלות מס שפתיים לזכר הג'נוסייד, כאשר התמודדו על הנשיאות. אבל 'ריאל-פוליטיק', זאת אומרת הצרכים המעשיים של הדיפלומטיה ושל הפוליטיקה, הביאו אותם להשתמט ממילוי הבטחות. רגישותה של טורקיה הכריעה את הכף, בעיקר בימים שבהם היחסים בין ארה"ב לטורקיה היו טובים, או סבירים.

הערכות כי הנזק ליחסים יהיה מוגבל

הצטננותם ההדרגתית של היחסים מקילה כמובן על הנשיא ביידן לנקוט עמדה פומבית, שאיש מקודמיו לא העז לנקוט. אבל היא לבדה אינה יכולה להסביר את הכרזת הנשיא.

הטורקים מתארים אותה כ"פופוליזם". רוצה לומר, הנשיא ביידן קורץ לקהילה הארמנית. זה הסבר מסופק, בהתחשב במספרים הקטנים למדי של ארמנים באמריקה. הערכה מקובלת מעמידה אותם על חצי מיליון, אם כי ארמנים אמריקאיים טוענים למספרים גבוהים יותר, אולי מיליון. ריכוזיהם הגדולים ביותר הם בדרום קליפורניה ובמרכזה. אבל קליפורניה אינה שדה מערכה. היא מצביעה לטובת הדמוקרטים פעם אחר פעם ברוב עצום.

ארדואן וביידן בפגישה ב-2016 / צילום: Reuters, oshua Roberts

אולי הטורקים רומזים לרגשות אנטי-מוסלמיים, או לרגשי סולידריות של נוצרים אמריקאים עם הארמנים. בימים הבאים נשמע אל נכון יותר על הגדרת ה"פופוליזם".

כיוצא בזה נשמע גם ספקולציות על מניעי ביידן. ייתכן שהסיבה החשובה ביותר קשורה במאמץ עצום הממדים של ממשלו להתנער לא רק ממדיניותו של קודמו, אלא בייחוד מן הדימוי הבינלאומי שדבק באמריקה תחת דונלד טראמפ: של אנוכיות, ציניות ואדישות לזכויות אדם.

מן הסתם, הממשל גם הגיע למסקנה שהנזק ליחסים עם טורקיה יהיה מוגבל. חולשתה הכלכלית והאסטרטגית של טורקיה כנראה תגביל את תגובת הנגד שלה.

אבל "פופוליזם", ששר החוץ שלה טופל על ביידן, הוא עיקרון פעולה המנחה דווקא את הנשיא ארדואן. הפיתוי להסיח את דעת הקהל הטורקית ממשבר רפואי, כלכלי ופוליטי עשוי להיות גדול מנשוא. ארדואן כבר עשה כן לא פעם, לטובת מניותיו הפוליטיות, אם גם לרעת מעמדה הבין לאומי של ארצו.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com ובhttps://tinyurl.com/yoavkarny
ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

אזעקות בצפון ובעוטף עזה; דיווח בלבנון: "תקיפה משולבת של חיזבאללה"

המשלחת הישראלית תמריא לקהיר בשעות הקרובות ● הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • עדכונים בולטים

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית