גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הברבור היקר בעולם? תביעה של 20 מיליון שקל על השימוש במותג קלין

פרימוטק טוענת בתביעה נגד המתחרה כי "קלין ודמות הברבור הם מסימני המסחר הוותיקים בענף מוצרי הניקוי במדינת ישראל", וכי שניב עשתה שימוש בסימנים אלה לשם ייצור ומכירה של מוצריה ללא הרשאה

דמות הברבור של קלין / צילום: מצגת החברה
דמות הברבור של קלין / צילום: מצגת החברה

זמן קצר לאחר הצטרפותה לבורסה בתל אביב של חברת מוצרי הצריכה פרימוטק  היא תובעת את המתחרה הבורסאית הוותיקה שניב  תעשיות נייר, בגין שימוש בסימני המסחר "קלין" ודמות הברבור הנלווית למוצרי ניקוי שהיא משווקת - סימנים המשמשים לפי הגדרתה כ"סימן הבית" (housemark) שלה.

פרימוטק תובעת משניב פיצוי כספי של 20 מיליון שקל בגין הנזקים שנגרמו לה, ובפנייתה לבית המשפט מבקשת להוציא לשניב ולחברות-הבנות שלה צו מניעה קבוע לחדול משימוש במוצרים הרלוונטיים, צו השמדת מוצרים קיימים, מסירת דוחות מפורטים לגבי ייצורם ועוד.

בתביעה מסבירה פרימוטק, בין היתר, כי "קלין ודמות הברבור הם מסימני המסחר הוותיקים בענף מוצרי הניקוי במדינת ישראל (אם לא הוותיקים ביותר), והם מצויים בשימוש בישראל לגבי חומרי ניקוי זה כ-70 שנה... קלין ודמות הברבור אוצרים בתוכם מוניטין עצום בן עשרות שנים למוצרי ניקוי ויתר המוצרים לגביהם הם רשומים".

לטענתה, כפי שעולה מפנייתה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, שניב ושתי חברות-בנות שלה, הנתבעות גם הן (קלין פרופשיונל וסאסאטק אגש"ח), הפרו "ברגל גסה ובוטה את סימני המסחר קלין ודמות הברבור... בייצור, שיווק של מוצרי ניקוי תחת סימנים זהים ו/או דומים, עד כדי הטעיה לסימני המסחר של התובעת (פרימוטק, א' ל')".

 

בכך, מציינת פרימוטק, "רכבו הנתבעים על המוניטין העצום" שלה וכן "זרעו הטעיה ובלבול בקרב לקוחות בישראל ושילשלו לכיסם רווחים, תוך התעשרות פסולה על חשבון התובעת" ותוך הסבת נזקים כבדים לפרימוטק, "לרבות למוניטין ולתדמית שלה".

"הנתבעים עשו כן", ממשיכה פרימוטק, "מתוך ידיעה ומודעות ברורה למעשיהם ובחוסר תום-לב מוחלט, וזאת על אף התראות התובעת לנתבעים ונציגיהם, על אף הפגישות בין הצדדים וחרף הבטחות הנתבעים בעבר להימנע מכך".

עוד לפי פרימוטק, בשימוש בסימני המסחר קלין ודמות הברבור קיים "ניסיון ליהנות מהילת המוניטין העצום שנרכש לסימנים בישראל בתחום מוצרי הניקוי, הנייר ושל יתר המוצרים המקוריים". 

השקיעה "עשרות מיליוני שקלים" בפרסום סימני המסחר

פרימוטק רכשה במהלך שנת 2005 את הבעלות בסימני המסחר קלין ודמות הברבור ואת המוניטין הגלום בהם תמורת מיליוני שקלים מחברת יוניליוור, ומאז שנת 2006 היא עושה שימוש מסיבי, ייחודי ורצוף בישראל בסימני המסחר שלה, לייצור ושיווק מגוון מוצרי ניקוי, חיטוי וטואלטיקה תחת סימנים אלה, והשקיעה "עשרות מיליוני שקלים" בפרסומם.

לפי הסבריה, "סימנים אלה רשומים אצל רשם סימני המסחר לראשונה מאז שנות ה-50 של המאה הקודמת. הסימן קלין רשום במגוון צורות למילה קלין באותיות עבריות (ללא הגבלה לגופן/גרפיקה כלשהי) והן למילה זו באותיות לטיניות KLEEN", וגם "דמות הברבור רשומה בווריאציות גרפיות שונות".

רישומם של סימני מסחר אלה, מדגישה פרימוטק בפנייתה לבית המשפט, מקנה לה "זכות לשימוש בלעדי בהם בישראל, הן בשוק הפרטי והן בשוק המוסדי".

לפי הנתונים שמציגה פרימוטק, מאז החלה להשתמש במותגים אלה ועד היום, היא מכרה בישראל מוצרים "בכמויות עצומות בשווי קמעונאי של מאות מיליוני שקלים". במהלך השנים "עברה הגרפיקה של סימני המסחר קלין ושל דמות הברבור 'מתיחות פנים' עיצוביות, לשם התאמתם לרוח הזמן".

"הכירה מקרוב את התובעת ואת סימני המסחר"

לפי תיאוריה של פרימוטק, שניב, הנתבעת, שימשה בעבר כקבלן ייצור שלה "וייצרה עבורה בעבר מוצרי נייר טואלט באריזות הנושאות את קלין דמות הברבור", לפי דוגמאות שפרימוטק סיפקה לה לצורך העבודה, כך ששניב "הכירה אפוא היטב ומקרוב את התובעת ואת סימני המסחר קלין ודמות הברבור".

ואולם בהמשך, לפי פרימוטק, שניב "עשתה שימוש בסימנים אלה... לשם ייצור ומכירה ללא הרשאה של מוצרי נייר זהים למוצרי התובעת".

עוד עולה מכתב התביעה כי בעבר מנכ"ל שניב ובעל השליטה בה, פסח ברנט, בחן את האפשרות לרכישת המותג קלין מפרימוטק, ואולם "המגעים לא עלו יפה, בשל אי-הסכמה על המחיר לרכישת המותג הנודע".

בהמשך, בשנת 2019 רכשה שניב את השליטה בחברת קלין פרופשיונל, העוסקת בשיווק מוצרים לשוק המוסדי, כחלק מרצונה לצמוח בשוק זה, בעוד שפרימוטק כבר התריעה בעבר בפני אותה חברה שנרכשה, כבר בשנת 2015, לגבי הפרת זכויותיה.

פרימוטק מסבירה כי התביעה נגד שניב והחברות-הבנות שלה מוגשת לאחר כישלון ניסיונותיה "להביא להפסקת ההפרות ולקבלת פיצוי הולם בגינן".

הצטרפה לבורסה עם גיוס של 70 מיליון שקל

שניב עוסקת בייצור ושיווק נייר ביתי גולמי, ובנוסף מייצרת ומשווקת מוצרי ניקיון, מוצרים לרכב ומוצרי טיפוח אישי. החברה, שבשליטת משפחת ברנט, נסחרת בבורסה בשווי שוק נוכחי של כ-320 מיליון שקל, אחרי שמנייתה נחלשה ב-20% כמעט בשנה האחרונה.

פרימוטק היא ממשיכת דרכה של חברת קליר, שהוקמה בשנת 1985, ואשר הגיעה לבורסה בתל אביב כבר בשנת 2006 (ונמחקה ממנה בעשור הקודם), והיא עוסקת בייצור, יבוא ושיווק של "חומרי ניקוי, מוצרי נייר, מוצרי ניילון, מוצרים לשימוש חד-פעמי, תמרוקים" ועוד. לחברה יש זרוע לשיווק מוצרים לשוק המוסדי ושיווק דרך קמעונאים לצרכן הסופי - שוק משני מבחינת כלל הפעילות.

פרימוטק, שבשליטת היו"ר אלי זנה והמנכ"ל אלי גבריאל, הצטרפה לבורסה בחודש מאי האחרון, עם גיוס הון ראשוני של כ-70 מיליון שקל, אחרי שקיצצה בכ-30% את שוויה בהנפקה, לפחות מ-300 מיליון שקל "לפני הכסף". מאז איבדה מנייתה כמעט 20%, והיא משקפת לחברה שווי נוכחי של כ-290 מיליון שקל.

הסכסוך על "הבלוק הלבן" הסתיים בפשרה

אין זו הפעם הראשונה שבה עולה לכותרות סכסוך הקשור לשימוש בסימן מסחרי של חברה הנסחרת בבורסה. באמצע העשור הקודם התגלע סכסוך שכזה בין חברת איטונג מקבוצת אינרום תעשיות בנייה (אז בשליטת קרן פימי של ישי דוידי) ובין חברת XELLA הגרמנית, בנוגע לשימוש בשם ובסימן המסחרי של הבלוק הלבן.

החברה הגרמנית הגישה לבית המשפט המחוזי בחיפה "בקשה למתן סעד זמני להפסקה מיידית של השימוש בסימני המסחר על-ידי איטונג", ולאחריה הגישה איטונג בקשה לסילוק הבקשה והתביעה ולעיכוב ההליכים.

השימוש בשם איטונג, כסמלם המסחרי של בלוקים בעלי כושר בידוד תרמי ואקוסטי גבוה, קיים כבר מאז שנות ה-50 של המאה הקודמת. כאמור, XELLA פנתה לאינרום בבקשה לסיים את מערכת ההסכמים.

בסופו של דבר הגיעו הצדדים הסכמות, שבמסגרתן הוחלט כי איטונג תוכל להמשיך לעשות שימוש בלעדי בסימני המסחר עד וכולל שנת 2025, עבור תשלום חד-פעמי במזומן בסך של 1.6 מיליון אירו.

עוד כתבות

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות בתל אביב; היום עדכון המדדים, אלה שיוצאות ואלה שנכנסות למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

עליות בוול סטריט; קוואלקום ונובוקיור מזנקות לאחר הדוחות

נאסד"ק עולה ב-0.3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● תשואות אגרות החוב עולות, האוצר מתכנן למכור אג"ח בשווי של טרליון דולר בקרוב ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי