גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העדות החזקה לכך שהחורף בשוק הדיור כבר כאן

רוב רוכשי הדירות החדשות יקבלו אותן בעוד שנתיים לפחות, מה שיכול להסביר למה הלחץ הגדול לירידות מחירים עדיין מתעכב ● הזינוק בעלויות המימון דחק את הקבלנים למכור בעיקר סחורה תיאורטית, כשהמשמעות היא ויתור על אחוז ניכר ממחיר הדירה ● כך נראה שינוי כיוון בשוק שבוער כבר יותר מעשור: איטי, אבל דרמטי

החורף בשוק הדיור כבר כאן / צילום: Shutterstock
החורף בשוק הדיור כבר כאן / צילום: Shutterstock

איך יודעים שהחורף בענף הנדל"ן למגורים כבר כאן? העדות החזקה ביותר לשינוי נמצאת בכלל בנגזרת השנייה של השוק, שכמעט ולא זוכה לתשומת לב: השיעור הבלתי נתפס של דירות שנמכרות כרגע "על הנייר". העובדה שרוב הקונים של הדירות החדשות רוכשים כעת אופציה לדירה, ולא דירה אמיתית. כן, למרות ועל רקע הדיווח הטרי על עליית מחירי הדיור בעוד 1.2% באוקטובר ועלייה שנתית של 20.3%.

חקיקה פרסונלית והבטחות למכביר: נתניהו מסתבך והשבעת הממשלה מתרחקת | טור סופ"ש 
הזינוק במחירי הדירות: אי האמון של הציבור ניצח את העלאות הריבית | פרשנות 

עלויות המימון דוחקות את הקבלנים לפינה

לפי נתונים שפרסמה השבוע הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, בחודשים האחרונים נרשם שיא בהיקף המכירה של דירות הנמצאות מאוד רחוק ממועד מסירת המפתחות בפועל (בין מועד חתימת החוזה למועד הצפוי למסירת הדירה). בספטמבר ובאוקטובר שיעור הדירות שנמכרו כשהן מיועדות למסירה רק בעוד שנתיים לפחות (סוף 2024) עמד על 70% מכלל הדירות שמכרו הקבלנים בשוק החופשי, יותר מ־1,000 דירות מתוך ה־1,500 שנמכרו (עוד כ־400 דירות נמכרו במסגרת מחיר למשתכן, גם הן כמובן עמוק על הנייר). מדובר בשיעור מכירות על הנייר הגבוה פי שניים מרמת המכירות לפני שנתיים, ופי שלושה משיעור ה"פרי־סייל" שדורשים בדרך כלל הבנקים כדי לממן את הקמת הפרויקט בפועל ("אל תציב מנוף או פיגומים לפני שנראה שרבע מהדירות נמכרו").

 

צריך להבין מה כל זה אומר לנו על השוק (בעירבון מוגבל כמובן, כשהמון עננים עדיין מסתירים את הראות). ראשית, יש פה הצהרה מאוד מעניינת של הקבלנים. אלה שמוכרחים להאמין וגם להצהיר שוב ושוב שהמחירים רק יעלו (אחרת נחכה למחר ולא נקנה מהם היום), מעדיפים כעת להיפטר מכמה שיותר סחורה תיאורטית, במקום לחכות שנה או שנתיים - רגע לפני שהפרויקט יהיה מוכן ואנשים יהיו מוכנים לכאורה לשלם הרבה יותר כשהם רואים וממששים את הדירה שיקבלו. זה לא אומר בהכרח שהיזמים הללו חושבים שהמחירים דווקא בדרך למטה, אלא שעלויות המימון עבור הקמת הפרויקט מציקות להם פי כמה וכמה ממה שהן הציקו לפני מספר חודשים (כשריבית הפריים עמדה על 1.6% באפריל, לעומת 4.75% כעת).

דוגמה טרייה: השבוע דיווחה חברת האשראי החוץ בנקאי מניף, כי במסגרת העמדת אשראי ליזם בתחום המגורים היא התקשרה עם תאגיד פיננסי לקבלת אשראי בריבית של פריים פלוס 3.25% עד 6.25%. בעברית, מדובר על ריבית שנתית של 8%־11% (שעוד צפויה לעלות). ובמילים יותר מפורשות: ליזם כדאי להשיג כבר עתה תזרים מהקונים כדי לסגור לפחות חלק מההלוואות הללו, גם בעבור הנחה מאוד משמעותית. ודאי כשהם רואים שאמנם אין כמעט היצע זמין למסירה, אבל הלמ"ס כבר מדווחת על שיא בהיתרי בנייה ובשיווקי קרקעות לבנייה (כ־80 אלף דירות בקצב שנתי) ועל 49.1 אלף דירות חדשות שנותרו למכירה בסוף אוקטובר, בשלבים כאלה ואחרים של בנייה, הנתון הכי גבוה מזה יותר משנתיים.

אבל במקביל, הכמות הגדולה של דירות שנמכרות על הנייר מצביעה על הקצב האיטי שבו פועל השוק ועל הזמן הרב שלוקח לספינה האדירה להראות לנו שהיא שינתה כיוון. לטוב ולרע, הקונים על הנייר רוכשים למעשה מעין אופציה, ולא דירה אמיתית. מי שקונה דירה כל כך לא אפויה, על אחת כמה וכמה כשחברות גדולות וותיקות כמו אפריקה ישראל, שיכון ובינוי או רוטשטיין מאפשרות להקפיא את ההצמדה למדד במחיר העיסקה, יודע שיש עוד המון זמן עד שיתברר האם הוא "בתוך הכסף" או "מחוץ לכסף" בשפת האופציות. יקח הרבה מאוד זמן עד שיתגלה מה היה טיב ההימור, וכמה כסף הם הרוויחו או הפסידו כשקפצו באיחור על הרכבת הדוהרת. וקחו בחשבון שאף אחד לא מכיר ישראלי שקנה כזו אופציה ב־15 השנים האחרונות (כזו שקיבעה מחיר לדירה שתתקבל רק בעוד כמה שנים) ולא הרוויח בענק כשהגיע מועד המימוש, אצל חלקם רק בימים אלו.

בשוק כמו נדל"ן המשברים נחשפים לאט

ולכן, ברור שגם החרדה שלהם משינוי הרוחות בשוק היא בעירבון מוגבל. כשמדובר על שנתיים לפחות עד לקבלת המפתח, יש גבול למידת הלחץ והפאניקה להעמיד מיד את דירתם הקיימת למכירה או להתפשר על המחיר עבורה (אם מדובר במשפרי דיור) ואין כמובן שום סיבה לסיים כבר עתה את החוזה מול המשכיר הנוכחי (אם מדובר בקונים שזו דירתם הראשונה). ככה זה בשוק כמו נדל"ן: אם יש כרגע צרות, אם יש עודף היצע וירידה דרמטית בביקוש שאמורים להכות במחירים - נוכל לראות בזמן אמת ניצנים ראשונים בלבד של משבר. עוד קצת סבלנות.

כוכבי השבוע

מצוין: היתר הבנייה שהפך למשל על יעילות ישראלית

לפני כמעט 30 שנה, ב־1993, רכש הרצל חבס מגרש בשטח 9 דונם להקמת 2 מגדלים ממזרח לדרך נמיר בתל אביב. פרויקט שלימים יקרא "מגדלי YOO" ויחנוך את שכונת פארק צמרת בתל אביב (שכוללת 12 מגדלים). "מי יקנה דירה במגדלים שלך, על אי תנועה בין אוטוסטרדות שחותכות את תל אביב, כשכמה מאות מטרים מערבה ממש אוטוטו מקימים 3 מגדלים?", שאלו את חבס מומחי נדל"ן שונים, כשבתקשורת דיווחו על התקדמות בקבלת היתר בנייה לפרויקט הגדול שעומד לקום בכיכר המדינה, אחרי עשורים של סחבת.

השבוע, יותר מ־15 שנה אחרי שנמכרו כל הדירות במגדלי YOO ו־80 שנה אחרי שהקרקע בכיכר המדינה נרכשה בתחילת שנות ה־40 על ידי כ־20 ישראלים אופטימיים, הגיע היתר הבנייה לפרויקט בכיכר התל אביבית המרכזית. והנה לכם משל מצוין ליעילות הישראלית.

בלתי מספיק: היזמים שנהנים מהמערב הפרוע ביו"ש 

השבוע קרסו פיגומים באתר בנייה בגבעת זאב, והותירו 2 הרוגים ופצוע קשה. אבל מדובר ביישוב שנמצא מעבר לקו הירוק. אז במינהל הבטיחות שבמשרד הכלכלה יכלו רק להשתתף בצער המשפחות, ולדווח לקונית כי "דיני הבטיחות בעבודה אינם חלים מעבר לקו הירוק, ולכן הטיפול והאכיפה מצויים בידי המשטרה". המשטרה אמנם עצרה את הקבלן ואת מנהל העבודה תושבי הגליל (בכל זאת היו פה הרוגים), אבל מדובר בתזכורת לכך שהשטח המשפטי האפור שמעבר לקו הירוק גם משרת לא מעט אנשים, כנראה גם בשמאל וגם בימין.

בזמן שפוליטיקאים ותושבים יהודים החיים ביו"ש מתרעמים על הקושי לאשר תוכניות בנייה או לפתח כבישים, כדאי לזכור שלא מעט יזמים נהנים מאזור ללא דיני בטיחות, אליו שום מפקח לא יגיע כדי לבדוק שלעובדים יש קסדה ורתמות ושממילא לאף אחד גם אין שום יכולת להטיל עליהם קנסות.

עוד כתבות

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

״חזירות״: הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

השכירויות שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיעות לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות