גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם חזון של "אפס נפגעים" אפשרי בענף הבנייה?

עם 1,026 אתרים וכ־70 אלף עובדים שכבר משתתפים בה היום, הוגי "תוכנית הכוכבים" - תוכנית הבטיחות של התאחדות הקבלנים - מציבים את הרף הגבוה ביותר, גם אם כרגע הוא נראה רחוק אפילו בעיניהם ● "ענף הבנייה צריך לחוות את אותו מהפך שעבר עולם הטיסות האזרחיות לפני 30 שנה"

טקס קבלת כוכב בחברת גרופין / צילום: התאחדות הקבלנים
טקס קבלת כוכב בחברת גרופין / צילום: התאחדות הקבלנים

ביום חמישי האחרון נהרג מוחמד חסין אל ח'טיב בתאונה באתר בנייה ברחוב גמליאל בבני ברק. הוא הפועל החמישי שנהרג בענף הבנייה מתחילת 2023, וזה רק החודש הראשון של השנה. על רקע מכת התאונות הנמשכת, בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ מקדמים ומרחיבים את תוכנית הדגל שלהם לקידום הבטיחות באתרי הבנייה, תוכנית הכוכבים.

"עד 2015, אם פועל נהרג, היו משכיבים אותו על אלונקה בצד וממשיכים לעבוד", אומר איל בן ראובן, חבר הכנסת לשעבר והיום יו"ר מטה הבטיחות בהתאחדות הקבלנים. "היו עובדים שעוסקים בבנייה 20 שנה ומעולם לא שמו על עצמם רתמה לעבודה בגובה. נדרש כאן שינוי משמעותי. כשאדם עולה לקומה ה־20, ובגלל טעות הוא נופל - אין כאן דרך חזרה, זה מוות ודאי".

איל בן ראובן / צילום: יח''צ

"הרעיון הוא ליצור שינוי תרבותי עמוק"

בן ראובן ניסה לקדם כמה יוזמות בתחום עוד כחבר כנסת, כדוגמת חוק עוזר בטיחות אשר מחייב נוכחות של אדם האחראי על בטיחות בלבד, בכל אתר בנייה גדול. היום הוא אחראי, בשיתוף חברת צומ"ת בטיחות והסתדרות עובדי הבניין, על תוכנית "כוכבי הבטיחות".

התוכנית מציעה חמישה שלבי הסמכה, אותם מכנים "כוכבים", המוענקים לחברות - החל בכוכב הראשון, המסמל שהחברה מוכנה להטמעת נהלי בטיחות חדשים, ועד לכוכב החמישי שמצביע על הסמכה לתקן הבטיחות הישראלי 45001.

התוכנית יצאה לדרך ב־2019 וכיום משתתפות בה 150 חברות בנייה בישראל, שמיישמות אותה ב־1,026 אתרי בנייה, שבהם עובדים כ־70 אלף פועלים. נכון להיום, עוד אין חברות אשר זכו בכוכב חמישי, אך לשלוש חברות ישנם ארבעה כוכבי בטיחות, ולתשע חברות יש שלושה כוכבים.

"הרעיון הוא יצירת שינוי תרבותי עמוק בתפיסת הפעולה בענף הבנייה, כדי להוביל לתיקון אמיתי", אומר בן ראובן. "איך יוצרים שינוי תרבותי? באמצעות חינוך, הסברה, תודעה ויצירת רצון של המנהלים ושל הקבלנים עצמם לתקן ולשנות, מתוך ידיעה שבטיחות המובילה לאיכות. כבר היום, ארבע שנים מאז שהתחלנו, אנחנו יודעים להגיד את זה בוודאות: חברה שעובדת בסביבה בטיחותית הופכת לחברה טובה יותר".

"רותמים את החברה, ולא מתרכזים באכיפה"

את התוכנית מפעילה חברת צומ"ת בטיחות, באמצעות כ־20 עובדים, כולם טייסי קרב בעבר וקברניטים בהווה. עמנואל רוזנצוויג, סמנכ"ל הפיתוח בחברה ומיוזמי התוכנית, אומר: "אנחנו מנסים להראות לחברות ולעובדים, שאפשר לשנות מציאות. לגרום למנהל עבודה, שמתמודד באתר הבנייה עם עשרות עובדים, מרביתם זרים, להאמין שהוא בעצמו יכול להשפיע על דרך העבודה ועל איך שהדברים קורים באתר. כך מתחילים בשינוי תרבותי: רותמים את החברה, ולא מתרכזים באכיפה, אלא במניעה, בפעולות ארוכות טווח. דרך המקום הזה אנחנו יכולים להגיע גם אל העובד הפשוט, שנמצא לפעמים אלפי קילומטרים מהבית שלו, מהמשפחה שלו, ולרתום אותו למאמץ".

אחת החברות הבודדות שמחזיקות כיום בארבעה כוכבי בטיחות היא חברת עץ השקד, לצד אלקטרה בנייה וחברת גיא ודורון לוי. "תפיסת ניהול הבטיחות בחברה, בהתאם לתוכנית הכוכבים, לא נותרה אך ורק בתחום הבטיחות", מספר יניב שפטניצקי, מנכ"ל עץ השקד הנדסה. "הרציונל בתוכנית מדבר על מצוינות בבטיחות, ואת המתודולוגיה הזו אנחנו משליכים, בהתאמות הנדרשות, גם על איכות, על ניהול כוח האדם והבדק. אני יכול לומר בוודאות כי השיטה דחפה לשיפור משמעותי בתפקוד ובתוצאות המחלקות השונות".

יניב שפטניצקי מנכ''ל עץ השקד הנדסה / צילום: יח''צ

במה למשל?
"ניתן לראות אצלנו תהליכים של עידוד הסמכות להעיר ולהאיר על תקלות וטעויות, מצד כלל הגורמים השותפים לבנייה לרבות הפועלים, וכתוצאה מכך אנחנו נהנים מ'חוכמת המונים' המשפרת באופן תמידי את התהליכים. במחלקת האיכות עברנו מביקורת איכות לתפיסה של תחרות בין האתרים, על איכות כל פרויקט ועל הדרכה נכונה ומקצועית, כולל פרסים משמעותיים למצטיינים - מעבר מביקורת והערות לתגמול ולתחרות".

בימים אלו נמצאת החברה בעיצומו של תהליך ההסמכה לכוכב החמישי, השלב הגבוה ביותר בתוכנית הכוכבים. הירתמות החברה להצטיינות בבטיחות נעוצה בין השאר בתאונת עבודה שאירעה באחד מאתרי החברה בשנת 2017, שבה נהרג טום לוי ז"ל. במסגרת ההליך המשפטי הוגש בין היתר, בצעד חריג, כתב אישום נגד שפטניצקי כנושא משרת מנכ"ל בחברה. בסופו של דבר הופחת האישום נגדו ונסגר בהסדר טיעון וללא הרשעה.

ובכל זאת, נדרשת בקרה רבה על כל חברה וחברה, וזו דורשת משאבים רבים. "לכל חברה יש מנהל תוכנית מטעמה, וחונך מטעמנו", מוסיף ד"ר יוסי שוב, מנכ"ל צומת בטיחות. "החונכים נפגשים עם כל חברה כ־50 פעמים, מהמנהלים ובעלי הבית ועד לפועל שבקצה. אנחנו בונים תשתית ניהולית שתתרגם את עקרונות התוכנית למעשים, מכינים לראשי הצוותים רשימות תיוג (check list) בכל השפות, ומטמיעים את הערכים שלנו: ביצוע תדריך בוקר בכל בוקר, ביצוע תחקירים במידת הצורך, העברת הסמכות ועוד".

"אנחנו מצלמים כמעט בכל יום את האינטראקציות עם העובדים, מנתחים את הסרטונים ומעבירים משובים. אנחנו מאמינים מאוד בבקרה עצמית, ומחנכים לכך", מוסיף בן ראובן. "ברוב החברות המשתתפות בתוכנית, המנכ"ל או ממונה הבטיחות מקבל דיווח יומי מדי בוקר על מי מהעובדים עשה תדריך בוקר ומי לא".

"אנחנו נגמרים מכל פועל שנהרג לנו"

כל חברת בנייה אשר מעוניינת להצטרף לתוכנית כוכבי הבטיחות יכולה לעשות זאת תמורת סכום של 35 אלף שקל בשנה. העלות המלאה של התוכנית היא כ־70 אלף שקל לשנה לכל חברה, אבל הסכום מסובסד על ידי קרן מנוף מקרנות הביטוח הלאומי והקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל.

בהסתכלות לעתיד, השלושה אינם חוששים להציב את הרף הגבוה ביותר לתוכנית, גם אם כרגע הוא רחוק מאוד: "אנחנו רוצים אפס נפגעים", מצהיר בן ראובן, "כי אנחנו נגמרים מכל פועל שנהרג לנו. גם 23 הרוגים זה יותר מדי, וגם שלושה. אני מאמין שאנחנו יכולים להתקרב לאפס כשלים ולאפס נפגעים. לפני 4־5 שנים הייתי סקפטי מאוד, אבל היום זה אפשרי. לצד זה, אנחנו יודעים שיש לנו עוד הרבה מאוד עבודה".

"אני דומע כשאני רואה הודעה על פועל הרוג. אסור שיהיה אחד כזה", מצטרף לדברים ד"ר שוב. "החזון שלנו מגדיר אפס כשלים בתכנון ובביצוע, מה שיוביל ליעד של אפס הרוגים. בשביל זה צריך לעבוד קשה מאוד, וחלק מהעניין הוא הרחבה מתמדת של התוכנית: אנחנו צריכים לדאוג לכך שבעוד ארבע שנים לא יהיה קבלן אחד, מתוך כ־8,000 קבלנים רשומים בישראל, שלא ייקח חלק בתוכנית".

"הענף צריך לעבור את אותו מהפך שעבר עולם הטיסות האזרחיות לפני 30 שנה", מוסיף רוזנצוויג. "בעבר תאונות אוויר היו דבר שכיח מאוד, והיום מטוס הוא כלי התחבורה הכי בטוח שיש".

ליישם את התוכנית בקרב 300 אלף עובדי בנייה

כדי להרחיב את התוכנית לכל הענף, אומרים אנשיה, תידרש מעורבות רחבה יותר של המדינה. "כאסטרטגיה, אנחנו לא מחכים לאף אחד: אנחנו רצים והמדינה רצה אחרינו", אומר בן ראובן. "אבל המדינה מוציאה בכל שנה מיליארדי שקלים בעקבות פציעות ותאונות קטלניות בעולם התעסוקה. אנחנו שבים ומבקשים: תנו לנו תקציב של 10 מיליון שקל בשנה מהמדינה, ונוכל ליישם את התוכנית הכוכבים גם בקרב 250 אלף או 300 אלף עובדי בנייה".

לדברים מצטרף גם ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "ברור שלא נוכל להשיג הכרעה מלאה של תאונות העבודה לבדנו. נדרשת השקעה מצד המדינה. הכסף הזה לא רק יציל חיים דה פקטו, אלא גם יקצר את זמן הבנייה ויביא לקפיצת מדרגה בפרודוקטיביות של הענף וברמת הבנייה בישראל". הנושא הונח על שולחנו של סגן שרת הכלכלה היוצא, יאיר גולן, אך לא הגיע להחלטה עד לפירוק הממשלה הקודמת. העניין טרם הועלה לדיון מעמיק בפני שר הכלכלה הנכנס, ניר ברקת.

זווית אחרת / המחלוקת על הנתונים: כמה עובדים נהרגו 

לפי הדוח המסכם של מינהל הבטיחות בעבודה, מספר התאונות הקטלניות בענף הבנייה ירד משמעותית ב־2022 בהשוואה לשנים קודמות, והסתכם ב־23 פועלים הרוגים, לעומת 32 ב־2020 וב־2021, ו־40 ב־2019. לפי נתונים שנאספו בידי גלובס בעזרת ארגון קו לעובד והקבוצה למאבק בתאונות בנייה ותעשייה שהקימה ד"ר הדס תגרי, מספר ההרוגים גבוה בהרבה ועומד על 34 פועלים.

במשרד הכלכלה מציינים כי שיטת הספירה וחלוקת התאונות בין ענפי המשק השונים נעשית כבר שנים באותה דרך. "הפערים השנה בין הרשימות השונות היו גדולים מתמיד, אבל כמו בכל שנה, הם נובעים מהדרך שבה מוגדר כל אירוע", מסביר חזי שוורצמן, מנהל מִינהל בטיחות ומפקח עבודה ראשי בזרוע העבודה במשרד הכלכלה. "בדוח עצמו אנחנו מפרסמים את כלל המקרים, גם אם הם אינם קשורים לפיקוח ולא מוגדרים על ידינו כתאונות עבודה, כדי לספק את התמונה המלאה".

בזרוע העבודה אומרים כי גם מבחינת מספר ההרוגים ל־100 אלף עובדים חלה ירידה, ל־7.6 - לעומת כ־14.6 ב־2019, אך מדובר עדיין בנתון גבוה יחסית להולנד (0.67 הרוגים ל־100 אלף עובדים), לגרמניה (כ־3.5 הרוגים ל־100 אלף עובדים) ולמדינות מפותחות אחרות.

"בהיעדר קריטריונים ברורים לסיווג תאונות עבודה, אפשר לשחק עם הנתונים", אומרת מנגד עו"ד דיאנה בארון, מנהלת מדיניות ציבורית בעמותת קו לעובד. "לא ייתכן שמנהל הבטיחות יסווג כתאונת דרכים עובד שנדרס על ידי רכב בובקט, נפגע ממלגזה בזמן העבודה או נפל מטרקטור בזמן נסיעה. מניפולציות לכאורה על הנתונים לא ישנו את המציאות, והיא שעובדים מחרפים את נפשם באתרי הבנייה כל יום. מרבית העובדים מדווחים שהם לא מקבלים אפילו חלק מציוד המגן ונעדרים הכשרה מקצועית או הדרכה מצד ממוני הבטיחות באתרי העבודה. צריך להקים אחת ולתמיד רשות לאומית לבטיחות ובריאות תעסוקתית, ולגבש תוכנית לאומית רב משרדית למיגור תאונות העבודה בישראל".

הטענה למשחק בנתונים אינה מגיעה רק מצד ארגוני החברה האזרחית. בשבוע שעבר הגיש אריק שמילוביץ', לשעבר סגן ראש מינהל הבטיחות, תביעה נגד ראש המינהל חזי שוורצמן על סך חצי מיליון שקל. בתביעה טוען שמילוביץ להתעמרות ובנוסף ששוורצמן עשה "מניפולציות סטטיסטיות" בנתונים כדי להקטין את מספר התאונות.

עוד כתבות

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"הבורסה בת"א אטרקטיבית": מנהל ההשקעות שבעד קמעונאות וביטחון

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן, אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע