גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההתרסקות של WeWork: משווי של 47 מיליארד דולר להערת עסק חי

חברת חללי העבודה המשותפים פרסמה אזהרה לפיה קיים ספק משמעותי לגבי יכולתה להמשיך ולפעול, לנוכח הפסדיה הכבדים ותזרים מזומנים שלילי מפעילותה ● מניית החברה שהקים היזם הישראלי אדם נוימן צללה בכ־99% מאז החלה להיסחר בניו יורק

חלל עבודה של Wework / צילום: שירן כרמל
חלל עבודה של Wework / צילום: שירן כרמל

חברת חללי העבודה המשותפים WeWork (ויוורק) פרסמה הערת אזהרה לפיה קיים ספק משמעותי לגבי יכולתה להמשיך לפעול ולהתקיים כעסק חי. זאת, לנוכח המשך צבירת ההפסדים שלה ותזרים שלילי מפעילותה השוטפת. על החברה רובץ חוב (נטו) לטווח ארוך של כ־3 מיליארד דולר. במסחר המאוחר בניו יורק ביום ג' צנחה מניית החברה ב־17% ומשקפת לוויוורק שווי של כ־370 מיליון דולר בלבד - ירידה של 99% מהשווי שלפיו נרשמה למסחר בוול סטריט לפני כשנתיים.

מנכ"ל אמות: "מצב הרוח במשק ירוד. רואים שלא פותחים עסקים חדשים"
מנכ"ל המשכירה הגדולה לחברות הייטק מגלה: כך נראית המציאות החדשה בענף

וויוורק, שבעבר נחשבה לאחד הסטארט־אפים בעלי השווי הגבוה בעולם (47 מיליארד דולר בשיא, בעת שהייתה עדיין חברה פרטית), הודיעה ביום שלישי שמלאי עודף של נכסי נדל"ן משרדי, תחרות גדולה יותר בתחום חללי העבודה ואי ודאות כלכלית הובילו להפסד של 349 מיליון דולר ברבעון השני של 2023. החברה התמודדה עם קצב חילוף מנויים (שוכרים) גדול יותר וביקוש נמוך מכפי שצפתה, וזה גרם לירידה בכמות לקוחותיה במיקומים שונים ביחס לשנה שעברה.

"שיעור נטישה גבוה יותר וביקוש חלש משצפינו"

המנכ"ל הזמני דיוויד טולי מסר כי "בסביבה תפעולית קשה, הצגנו צמיחה בהכנסות ושיפור דרמטי ברווחיות. היצע עודף של נדל"ן מסחרי, התגברות התחרות והתנודתיות המאקרו־כלכלית הובילו לשיעור נטישה גבוה יותר וביקוש חלש משצפינו. אנחנו בטוחים ביכולת שלנו לענות על הצרכים של עסקים בכל הגדלים, הסקטורים והגיאוגרפיות, והחזון שלנו לטווח ארוך נותר ללא שינוי".

וויוורק גייסה בשנות חייה מיליארדי דולרים מגופים בראשות סופטבנק, המשקיע הפיננסי הגדול ביותר שלה, אבל הצמיחה שלה החלה להיתקע בשלהי העשור הקודם. זאת לאחר שמשקיעים הביעו חששות לגבי סגנון הניהול החריג של המייסד-השותף הכריזמטי אדם נוימן, ועסקאות שעשו גורמים הקשורים אליו עם החברה. נוימן נאלץ לעזוב את החברה ב־2019 בלחץ המשקיעים הגדולים (בראשות סופטבנק), ותחת ההנהלה החדשה וויוורק החלה להיסחר בניו יורק באוקטובר 2021 לאחר שמוזגה לחברת SPAC.

במחיר שאליו הידרדרה המניה כיום, סופטבנק, בעלת המניות המרכזית בוויוורק, רושמת הפסד של מיליארדי דולרים על השקעתה בחברה. נכון לדיווח מלפני מספר חודשים, סופטבנק החזיקה ב־55.4% ממניות וויוורק שהשווי הנוכחי שלהן הוא פחות מ־200 מיליון דולר. בוויוורק ציינו עם פרסום הדוח ביום שלישי כי יכולת החברה להמשיך להתקיים כעסק חי תלויה ב"יישום מוצלח של תוכנית ההנהלה ב־12 החודשים הקרובים".

הודעת החברה כללה את פירוט הצעדים שבכוונתה לנקוט לשיפור הנזילות והרווחיות, ובהם קיצוץ עלויות על ידי ארגון מחדש ומו"מ מחודש על תנאי החוזים מול הלקוחות, הגדלת הכנסות על ידי צמצום התחלופה במנויים והגדלה של מכירות חדשות. כן מתכוונת החברה לגייס הון נוסף באמצעות הנפקת חוב או מניות או בדרך של מכירת נכסים.

תהיות על המודל העסקי והניהול

את WeWork הקימו אדם נוימן ומיגל מקלבי האמריקאי. השניים החלו לפעול יחד להקמתה בשנת 2008, ובשנת 2011 חנכה החברה את הנכס הראשון שלה - כשהחלה להשכיר חללי עבודה משותפים במנהטן. שמונה שנים מאוחר יותר, לאחר סדרת גיוסי ענק והתרחבות גיאוגרפית מואצת, וכשוויוורק כבר הייתה יוניקורן - אך כנהוג באותן שנים גם הפסדית ושורפת מזומנים - היא הגישה תשקיף לקראת הנפקה בוול סטריט, שחשף הפסדי ענק. במקביל התעוררו תהיות רבות בנוגע למודל פעילותה העסקית ולהתנהלות של נוימן שעמד בראשה.

החברה, שבשוק הפרטי כבר קיבלה כאמור שווי של 47 מיליארד דולר זמן קצר טרם הגשת התשקיף, בהובלת הכספים שהזרימה לתוכה סופטבנק, גילתה שהשוק הציבורי של סוף 2019 הרבה פחות נדיב. היא הורידה את השווי לפיו תכננה להנפיק באותה עת לכ־25 מיליארד דולר, אך גם על השווי הזה היא נאלצה לוותר לבסוף, בשל חששות המשקיעים באשר למודל העסקי שבו היא פועלת. בסופו של דבר ההנפקה בוטלה, ונוימן הודח מתפקיד המנכ"ל. עם זאת, הוא יצא מהחברה עם הון גדול, לאחר שמכר חלק ממניותיו לתאגיד היפני סופטבנק.

בינתיים, הגיעה הקורונה ואיתה הריחוק החברתי והעבודה מהבית, וענף חללי העבודה המושכרים השתנה, גם אם אחרי תקופה מסוימת עובדים חזרו למשרדים. גם כך הצליחה וויוורק לרכוב על טרנד חדש בשווקים - הנפקות ה־SPAC שבהן חברות ללא פעילות מיזגו לתוכן עסקים קיימים לפי שוויים מנופחים. שנתיים לאחר ההנפקה שבוטלה, הפכה וויוורק לחברה ציבורית כשמוזגה ל־SPAC שכזה בשווי של מעל 9 מיליארד דולר.

מאז היא איבדה כאמור כמעט את כל שוויה, כשבתקופה האחרונה היא מושפעת לרעה מהחששות ממיתון בארה"ב ומקיצוצי משרות בענף הטכנולוגיה, שפגעו בביקוש לחללי עבודה משותפים. הללו מצטרפים לטלטלה העוברת על שוק המשרדים בשל חוסר הרצון של עובדים לחזור לעבודה מלאה מהמשרדים.

על רקע כל אלה ניסתה וויוורק מוקדם יותר השנה לחזק את מצבה הפיננסי. בחודש מרץ, כך דווח בוול סטריט ג'ורנל, הסכימה החברה למחזר את הסכם החוב עם סופטבנק וכמה נושים בוול סטריט, עסקה שהקטינה את החוב של החברה ביותר מ־1.5 מיליארד דולר.

כחלק מהעסקה, נמסר בג'ורנל, וויוורק גם תקבל השקעה מהמממן הוותיק של סופטבנק, רג'יב מיסרה, שהקרן החדשה שלו, One Investment Management, הסכימה להעמיד כמעט 500 מיליון דולר בחוב בריבית גבוהה לוויוורק. במרץ הבטיחה החברה במצגת שפרסמה כי "עסקת המימון מחדש צפויה לממן במלואה את התוכנית העסקית של וויוורק ולספק מרווח נזילות נדיב". אלא שכעת מתפרסמת אזהרת החברה במסגרת הדוחות, מה שמעלה ספק גדול לגבי הצלחת התוכנית שלה לשיקום העסק.

WeWork ישראל: "אנו גוף עצמאי"

מ־WeWork ישראל נמסר כי "החברה פועלת תחת הסכם זיכיון של WeWork העולמית והינה גוף עצמאי בבעלות מלאה של קבוצת אמפא. WeWork ישראל מביעה ביטחון מלא בצוות ההנהלה של WeWork העולמית ובטוחה שזו תשכיל לצלוח גם את האתגר הנוכחי".

עוד כתבות

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ישראל לא תשלח משלחת לקהיר, ממתינים לתשובת חמאס

הותר לפרסום: עידו אביב, בן 28 מכרמיאל, וקאלקידן מהרי בן 37 מפתח תקווה, נפלו בקרב ברצועת עזה • משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • צבא ארה"ב מציג: תמונות מהקמת הרציף ההומניטרי בים התיכון סמוך לרצועת עזה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" ● עדכונים בולטים

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

הבורסה בפרנקפורט / צילום: Reuters

מגמה מעורבת באירופה; פולקסווגן דיווחה על ירידה של 20% ברווח התפעולי

הניקיי קפץ ב-1.2% ● בקרן המטבע הבינלאומית העלו את תחזיות הצמיחה באסיה ● בהמשך היום יתפרסמו נתוני האינפלציה והתמ"ג בגוש האירו ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בתל אביב; טבע וקמטק מזנקות בכ-6% כל אחת

מדד ת"א 35 קופץ ב-1.5% ● השקל מזנק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב"ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן