גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

4 חודשים לכניסת קרפור: האם היא השפיעה על התנהגות הצרכנים?

כמעט מחצית מהצרכנים מפצלים רכישות בין חנויות ורשתות כדי להוזיל את סל הקנייה, וכ־40% נכנסים גם לקרפור - כך עולה מסקר שנערך באוניברסיטת רייכמן באמצעות פאנל המשיבים האינטרנטי Panel4all ● כ־45% מהמשיבים מדווחים כי הם קונים יותר מוצרי מותג פרטי

סניף קרפור סיטי בדיזנגוף, תל אביב / צילום: בר לביא
סניף קרפור סיטי בדיזנגוף, תל אביב / צילום: בר לביא

ארבעה חודשים חלפו מאז השיקה ענקית הקמעונאות הבינלאומית קרפור את פעילותה בישראל, ולמרות השתרשותה בתודעה, נראה כי עדיין לא ניתן לדבר על תנועת קונים רחבה לכיוונה. עם זאת, בין גלי העלאות מחירים, אינפלציה עולה, ריביות והחזרי משכנתה שמכבידים על הכיס, הישראלים כן משנים הרגלי צריכה של שנים ומודעים יותר מבעבר לצרכנות נבונה.

מגמות אלה ונוספות עולות מתוך סקר מיוחד שבוצע עבור גלובס על־ידי ד"ר דנה טבת, מומחית בהתנהגות צרכנים מבית הספר אריסון למינהל עסקים באוניברסיטת רייכמן, באמצעות פאנל המשיבים האינטרנטי Panel4All. הסקר נערך בקרב מדגם מייצג של 507 משיבים בני 18 ומעלה, כולל החברה הערבית. 

ראיון | הבעלים של טיב טעם מתקשה לראות את קרפור שורדת בישראל ומסביר למה לעולם לא יהיה לו מותג פרטי 
ניתוח | המהפכה צרפתית, ההפסדים ישראליים: מה יעלה בגורל קרפור? 
משרד הכלכלה בדק: באיזה סופרמרקט הכי משתלם לקנות, ומה קרה לבשורה של קרפור? 

רגישים לעליות המחיר

בהלימה לעליות המחירים שנרשמו בשנה החולפת, רוב מוחלט של הצרכנים סבור כי מוצרי הצריכה שהם קונים הביתה התייקרו, ושני שלישים סבורים כי הייתה התייקרות משמעותית בחצי השנה האחרונה. 

מבין אלה, כשליש סבורים כי המוצרים התייקרו ב־6%-10%, וכמעט 30% מאמינים כי הם התייקרו ב־16%-20%. ישנם גם 11% הסבורים כי המחירים התייקרו אפילו יותר מ־20%. הנתונים משקפים תפיסה שלא בהכרח תואמת מציאות: בפועל, חלק מהעלאות המחירים היו באחוזים בודדים בלבד.

 

עד כמה השתנו הרגלי הקנייה בשנה האחרונה? "כמעט מחצית מהצרכנים (48%) מפצלים קניות בין חנויות ורשתות כדי להוזיל את הקנייה", אומרת טבת. "חשוב להדגיש כי פיצול סלים הוא תהליך שדורש מאמץ מיוחד. כשאדם מפצל את הקנייה, הוא למעשה אומר שהוא עובד כדי להוזיל את הסל שלו.

"אם התשובות שניתנו בסקר משקפות את ההתנהגות האמיתית, זה אומר המון. פיצול קנייה זו העמקה של התנהגות צרכנית בתקופה של מחירים גבוהים, והבנה שצריך להשקיע מאמץ וזמן כדי להגיע לסל זול".

מחפשים רשתות זולות

מהדוחות הכספיים של רשתות המזון לרבעון האחרון עלה כי נתח המותג הפרטי, שנחשב זול יותר מהמותגים הגדולים והמוכרים, רושם גידול. כך, למשל, אצל רמי לוי הוא עלה לכ־24.5% (ברבעון המקביל אשתקד: 21.9%), וביוחננוף לכ־29% (ברבעון המקביל אשתקד: 20%).

נתונים אלה משתקפים גם בסקר, כאשר כמעט מחצית מהצרכנים (46%) מדווחים כי הם קונים יותר מוצרי מותג פרטי בשנה האחרונה, לעומת 22% בלבד שקונים פחות מוצרי מותג פרטי.

בנוסף, קרוב לשני שלישים (64%) מדווחים כי עברו לקנות בחנויות או ברשתות זולות יותר, לעומת רק 17% שלא עשו זאת. האם זה אומר שבניגוד למה שידענו בשנים קודמות, לא נותרה נאמנות צרכנית למותגים מסוימים ולרשתות ספציפיות?

"ההרגשה התפיסתית של אנשים היא שהם לא נאמנים, והם מדגישים את זה", מציינת טבת. "מבחינתי, אם מישהו אומר שעבר לרשתות אחרות, מפצל קניות וקונה יותר מותג פרטי, גם אם במקום לקנות שלוש פעמים בשבוע באותו הסופר הוא קונה שלוש פעמים בשני סופרים - תפיסתית הוא עשה מאמץ.

"זה נתון משמעותי שמעיד על הלך־הרוח: 'בוא נהיה חכמים יותר'. העובדה ששניים משלושה אנשים אומרים שהם משנים את הרגלי הקנייה שלהם, מצביעה על ניסיון להיות הרבה יותר שקולים". 

ד''ר דנה טבת, בי''ס אריסון למנהל עסקים, אוניברסיטת רייכמן / צילום: רענן כהן

גם אם לא מתבצע שינוי בהתנהגות, עדיין נראה כי נושא המחירים השתרש במודעות. 80% מהמשיבים מודעים יותר למחיר המוצרים שהם קונים, מתוכם 50% מודעים מאוד. פחות מ־6% ציינו כי אינם מודעים.

קרפור: בעיקר מותג פרטי

כאמור, השנה נכנסה לארץ לראשונה קמעונאית מזון בינלאומית גדולה, קרפור. לפי הסקר, 87% מהצרכנים מודעים להגעתה לישראל - מסקר שערכנו לפני שנה עלה כי כ־70% שמעו על קיומה - וקרוב ל־40% ביקרו בה עד כה מאז פתיחתה.

במבחן המציאות, רק 5% אימצו את קרפור כרשת העיקרית שבה הם עורכים קניות. כ־40% קונים בה במקביל לרשתות אחרות, וכשליש קונים בה לעיתים רחוקות. כרבע התנסו ברשת, ובחרו לא להמשיך לערוך בה קניות.

לא מן הנמנע - והסקר מאושש זאת - כי צרכנים מגיעים במיוחד לסניפי קרפור על־מנת לרכוש מוצרים שיותר זולים אצלה - למשל קורנפלקס, קפסולות קפה ומוצרי טואלטיקה וניקיון של המותג הפרטי - אולם לא משלימים את כל סל הקנייה. כך, לפי הסקר, 55% מהקונים הקבועים בקרפור מבצעים ברשת רק חלק מהקנייה, ורק כ־20% קונים ברשת את כל קניותיהם.

מהסקר עולה כי הסיבות העיקריות שמושכות צרכנים לקרפור הן מחירים הנתפסים כאטרקטיביים, המותג הפרטי של הרשת ונוחות. חוויית הקנייה אינה מהווה שיקול משמעותי בהחלטה לרכוש ברשת.

טבת מפנה את תשומת־הלב לכך ש־31% מהמשיבים "סבורים כי המחירים בקרפור נמוכים ביחס לחנויות ורשתות אחרות, ואילו כ־40% סבורים כי המחירים דומים. רק כרבע (24%) סבורים כי היא יקרה יותר. בראי הזמן, ההתנסות בחנות לא שינתה את תפיסת המחיר בקרב הצרכנים למרות ציפייה למחירים נמוכים יותר, ולמרות שגם בה המחירים עלו".

נכון לעכשיו כולל המותג הפרטי של קרפור בישראל פחות מ־1,500 מוצרים, אך נראה כי עוצמת המותג מאפילה על העובדה שרוב המוצרים בחנות דומים לאלה שקיימים אצל המתחרות, ופחות או יותר באותם המחירים. לאחרונה הצהיר מנכ"ל קרפור, אורי קילשטיין, כי בחודש הקרוב יגיעו לארץ עוד 150 מוצרי מותג פרטי, וכי עד סוף 2024 יעמוד מספרם על 3,000.

קרפור סללה את הדרך לספאר ההולנדית, שצפויה לפתוח סניף ראשון בכפר סבא בחודשים הראשונים של 2024, כפי שנחשף בגלובס. לפי הסקר, קרוב ל־90% סבורים כי יבקרו בסניפים של הרשת. עם זאת, לרוב קיים פער משמעותי בין כוונה לבין התנהגות בפועל.

בשורה התחתונה, מהסקר הנוכחי עולה כי 56% מהמשיבים סבורים כי כניסת רשתות בינלאומיות לארץ מסייעת בהורדת מחירים של מוצרי מזון, משקאות, ניקיון וטואלטיקה, וזאת לעומת 70% שהיו סבורים כך בשנה שעברה. "נראה כי יש יותר ציניות ופחות אמון ביכולת הרשתות הזרות לכונן תחרות משמעותית שתוריד מחירים", מסכמת טבת.

עוד כתבות

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

סקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות חברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● על פי ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס