גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רוח רעה נושבת בימין הקיצוני בארה"ב: נגד המערב, אוקראינה ועכשיו גם ישראל

הגעגועים אל ימי הבדלנות הישנים מתפשטים ומתחזקים, ותומכים נלהבים של טראמפ תוקפים במדיה החברתית את ישראל ● רוב הרפובליקאים עדיין לטובתה, אבל רוב הרפובליקאים מצייתים לטראמפ, שדיבר על ישראל בימים האחרונים בתערובת של טינה ושל בוז

תומכי ימין בארה''ב / צילום: ap, Charlie Neibergall
תומכי ימין בארה''ב / צילום: ap, Charlie Neibergall

ההיסטוריה של יחסי הימין האמריקאי עם ישראל מסובכת. ישראלים, בייחוד מפני שהם עצמם פנו ימינה, התרגלו לחפש את ידידיהם בימין. בדור האחרון החיפוש הזה שינה את פני ישראל. אוצר מילים שלם יובא מן הימין האמריקאי, יחד עם תוכניות פעולה ופקודות מבצע.

היסטורית, הימין האמריקאי היה אדיש עד עוין לישראל: אדיש במובן הזה שהימין לא התעניין בעולם החיצון, לפחות לא במובן של התחייבויות פעילות לשלומו. הימין מצטט עד היום את עצת הפרידה של ג'ורג' וושינגטון, בסוף נשיאותו, ב-1797, שלא לכרות בריתות קבועות מעבר לים. עצת הפרידה ההיא זרעה את זרעי הבדלנות הרת-האסון של כמעט 150 השנה הבאות.

הימין הזה לא התפעל מהופעתה של מדינת ישראל על במת ההיסטוריה. נשיא דמוקרטי הוא שהכיר בה. התקופה הצוננת והמפחידה ביותר ביחסי ישראל-ארה"ב הייתה כהונתו הראשון של הנשיא הרפובליקאי אייזנהאור, במחצית הראשונה של שנות ה-50. מזכיר המדינה שלו ויועציו לא היו סתם אדישים, אלא עוינים.

זה היה ברוב המובנים ימין מתון, קלאסי, לא ימין קנאי, בענייני פנים או בענייני חוץ. אייזנהאור, הגנרל ששחרר את מערב אירופה והכריח גרמנים לבקר במחנות הריכוז הסמוכים למקומות מגוריהם, עשה כמיטב יכולתו להימנע מכל מהלך צבאי מעבר לים. חמתו בערה בו להשחית כאשר ישראל עשתה יד אחת עם בריטניה ועם צרפת נגד מצרים של עבד א-נאצר ב-1956.

ריצ'רד ניקסון, שהיה סגנו, ונעשה נשיא שמונה שנים אחריו, הגיע אל הבית הלבן עם מטען דומה. צינה נשבה ממנו כלפי ישראל, עד שהגיעה שעת המבחן של יום הכיפורים, ושינתה את הכול. צינה חדלה להיות אופציה, אם כי נשיא רפובליקאי הוא שציווה ב-1975 על "הערכה מחדש" של היחסים עם ישראל מפני שהיא סירבה תחילה לקבל את תנאי הסכם הביניים עם מצרים שהנרי קיסינג'ר ניסה להכתיב לה.

ניציות תורגמה לידידות

כאשר נשיא רפובליקאי חזר אל הבית הלבן, ב-1981, הוא אומנם התנגש עם ישראל בשורה של עניינים. רונלד רייגן מיהר למכור מטוסי ביון מתוחכמים לערב הסעודית, הרבה לפני שאיזשהו יורש עצר סעודי שקל להכיר בישראל; הוא ביקר את ישראל בחריפות על השמדת הכור הגרעיני העיראקי, ושקל להטיל עליה סנקציות; הוא ביקר את ההפצצות הישראליות על מערב ביירות, והחזיק צילום של ילדה לבנונית פצועה סמוך לשולחנו. אך אף על פי כן הוא נתפס כ"ידיד הגדול ביותר של ישראל בבית הלבן". ידידותו לישראל נכרכה בחבילה אחת עם איבתו העמוקה לברית המועצות, שאותה כינה "אימפריית הרשע".

מזמן רייגן ואילך, ניציות קלאסית של ימי המלחמה הקרה תורגמה אוטומטית לידידות כלפי ישראל. הנכונות לכונן ברית אסטרטגית נשארה טבועה בצופן הגנטי של מדיניות ארה"ב גם לאחר המלחמה הקרה. אבן הפינה הייתה התפיסה של שותפות-גורל בין הארצות הדמוקרטיות. היא עזרה למערכת היחסים הזו להתגבר על מכשלות, כמו ההסתייגות הקשה שעורר בנימין נתניהו בממשלי ביל קלינטון וברק אובמה.

אבל אז השתנה משהו בימין האמריקאי: הגלובליזם של 75 השנה הקודמות נמאס עליו. עוד לפני דונלד טראמפ, אבל ביתר שאת לאחר עלייתו, הימין, או לפחות חלק שלו, חזר אל שורשיו הבדלניים.

טראמפ בעצרת בחירות: ישראל ממלאת אותו טינה ובוז, ומשפיעני רשת ימניים מצטרפים אליו / צילום: ap, Charlie Neibergall

זה התחיל מייד עם התמוטטות ברית המועצות, ב-1992. הביטויים המיידיים היו הבוז להסכמים רב-צדדיים, ההסתלקות החד-צדדית משיתוף פעולה בינלאומי בענייני אקלים, עיצומי הסחר המקיפים על סין, האיום להטיל שכמותם גם על ארצות אחרות וההתנגדות להתחייבויות צבאיות מעבר לים.

אבל להסתלקות מן הגלובליזם היה עוד צד, מבשר רעות: ההתכחשות לעצם הרעיון של סולידריות בין הדמוקרטיות.

להתכחשות הזו התחילו להתלוות צדדים כמעט פתולוגיים, בייחוד החיבה לעריצים. דונלד טראמפ הזמין את שר החוץ הרוסי ללשכתו, זמן קצר לאחר שהושבע לנשיא, ושיתף אותו בסודות ביון שקיבל מן המוסד; טראמפ פלירטט בגלוי עם פוטין, והודיע כי הוא נותן יותר אמון בהבטחותיו של הרודן הרוסי מאשר בהערכות שירותי הביון של ארה"ב; טראמפ הכריז, לפני שנבחר לנשיא ב-2016, כי ברית נאט"ו "מיושנת", ולאחר שנבחר נהג בה בביטול, והאשים אותה (כפי שנהג להאשים כמעט כל גורם זר) ב"ניצול" של ארה״ב.

התכחשות לבעלי ברית

ג'ו ביידן החזיר את הניציות המסורתית של המלחמה הקרה ואת הסולידריות המערבית אל מרכז הזירה. הוא אומנם נכשל כישלון חרוץ באפגניסטן, אבל הנהיג קואליציה מערבית חסרת תקדים בתמיכה באוקראינה. עכשיו הוא עושה כן באופן חסר תקדים לחלוטין כלפי ישראל. שום נשיא לפניו לא היה עושה כן. ישראלים צריכים לשאול את עצמם אם נשיא כלשהו אחריו יעשה כן.

מן האגף הטראמפיסטי של הפוליטיקה האמריקאית נושבת רוח רעה של התכחשות לבעלי ברית ולידידים. מספר גובר של חברי קונגרס רפובליקאיים רוצים להפסיק כל סיוע לאוקראינה.

ישראלים שהאמינו כי אין קשר בין הצלת אוקראינה לביטחון ישראל עמדו בימים האחרונים על טעותם. הם מוזמנים להאזין לקולות אנטי-ישראליים רמים וצורמים, הבוקעים עכשיו מן הימין הקיצוני בארה"ב. ביטויים של אהדה גלויה לחמאס, הוקעה של גילויי ידידות כלפי ישראל, גינוי של "הנטאי הפרו-ישראלי במדיה המערבית" וצילומים עוינים, לא פעם מפוברקים, ממלאים את הרשת.

אלה אנשים הנושאים את דגל טראמפ, ומתכוונים לנהל מסע בחירות אינטנסיבי לטובתו בשנה הבאה. כללית, הם עושים כן כדי להרוס את הקונספירציה המסתורית שהם (ועמיתיהם בישראל) מכנים 'דיפסטייט', מדינת הצללים. אבל אל המשימה הזו מתלווה בעוצמה גוברת המגמה של הריסת ברית הדמוקרטיות המערביות.

ציפיות ומציאות משתנה

הערותיו של טראמפ עצמו בימים האחרונים מדברות בעדן: מ"חיזבאללה הוא ארגון פיקח", ועד תלונותיו על סירובה של ישראל לסייע לארה"ב בחיסול הגנרל האיראני קאסם סוליימני בתחילת 2020. הן מזכירות לנו שטינה ובוז מדריכים את השקפותיו של טראמפ על אנשים ועל ארצות. נראה שישראל נהנית עכשיו גם מטינתו וגם מרגשי הבוז שלו. כך הוא טיפל בדמוקרטיות האירופיות והצפון-מזרח אסיאניות בזמן נשיאותו.

הרוב הגדול של הרפובליקאים בקונגרס תומכים בישראל. אבל רפובליקאים באשר הם, מגלים חשק מוגבל לחלוק על טראמפ בפומבי. ייתכן שישראל תהיה היוצאת מן הכלל, אבל מי היה רוצה לנסות.

יתר על כן, נשיאים אינם זקוקים לאישורים או להצבעות בקונגרס כמעט בשום עניין הנוגע למדיניות חוץ. ג'ו ביידן עתה זה שלח אל מזרח הים התיכון שני כוחות משימה אדירים של הצי מבלי להזדקק או לקבל אישור מן הקונגרס. טראמפ יוכל לעשות את ההיפך.

הקושי ליישב ציפיות טבעיות עם מציאות משתנה הוא תמיד מטריד. הוא מטריד עכשיו שבעתיים, כאשר ישראל זקוקה ליציבות ביחסי החוץ שלה. הנשיא ביידן התגלה כסלע איתן. הסקרים בארה"ב חוזרים ומלמדים עד כמה הבוחרים שם אינם מסכימים עם הרושם הזה.

לזרים אין ברירה אלא להביא בחשבון שינויים דרמטיים בארה"ב. כמובן, עדיף להיות ישראלים על פני אוקראינים במשוואה אמריקאית חדשה, אבל קצת קשה להתנחם בזה.

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.

עוד כתבות

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר