איך בדקנו ולמה / איור: Shutterstock
ב־7 באוקטובר עסקים רבים חוו טלטלה אדירה שבאה לידי ביטוי בעיקר בצניחה בביקושים וגיוס נרחב של עובדים למילואים, ונותרו במידה רבה ללא מענה. אמנם הממשלה מכירה בכך והעבירה תוכנית סיוע, אך בעוד שבאוצר מדברים "על מה העסקים צריכים", נדמה שהשאלה "העסקים רוצים ומבקשים?" הלכה לאיבוד.
● סקר עסקים תחת מלחמה | "חשש מרכזי כעת הוא מכדור שלג בתשלומים"
● סקר עסקים תחת מלחמה | מה צריכים העסקים הקטנים והבינוניים כדי לשרוד
זו הסוגיה שעמדה לנגד ענינו כשיצאנו לבחון ביחד עם בנק הפועלים ולראשונה מאז שהחלה המלחמה, את מצב העסקים בישראל בימים קשים אלה. הסקר נערך כחודש וחצי לאחר פרוץ הלחימה באמצעות שאלון אינטרנטי, בין התאריכים ה־14 ל־20 בנובמבר, ובו השתתפו 296 עסקים, מתוכם 69% עצמאיים ו־31% מנהלים שכירים המייצגים את קהילת העסקים הזעירים (עובד אחד בלבד), הקטנים (2־9) והבינוניים (10 ומעלה) בישראל. טעות הדגימה המרבית עמדה על 7.46%.
על מנת להגדיל את היריעה, הסקר נערך בקרב מגוון רחב של ענפים, מגזרים ומיקומים ברחבי הארץ, בהם שיווק, חינוך, הדרכה, הייטק ונדל"ן. באופן זה, אנחנו שואפים להציג מדגם מייצג של הקהילה העסקית הרחבה והמגוונת במדינת ישראל, ולתת מקום למגוון הרחב של הקולות כדי להעיד על מגמות משמעותיות. את הסקר ביצעה חברת המחקר "2thePoint" המתמחה בסקרים לעסקים.
בשבוע הקרוב נציג את התשובות שסיפקו העסקים לשורת שאלות, החל מהקשיים עימם הם מתמודדים, דרך הפגיעה בהכנסות וכלה במענה שהם מקבלים.
***גילוי מלא: סקר עסקים תחת מלחמה הוא פרויקט מערכתי שנעשה בשיתוף בנק הפועלים