גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פריון הייתה אחת הישראליות המבטיחות בנאסד"ק. אז למה המניה צונחת?

בשנים קודמות חברת הפרסום הדיגיטלי הניבה למשקיעים בה תשואה של מאות אחוזים ● אלא שבתקופה האחרונה, ובפרט מאז עזיבת המנכ"ל דורון גרסטל, היא במומנטום שלילי, ואפילו דוחות טובים לא מצליחים להביא את המניה להתאוששות

דורון גרסטל וטל יעקובסון / צילום: אוהד דיין
דורון גרסטל וטל יעקובסון / צילום: אוהד דיין

מה עובר על מניית חברת הטכנולוגיה הישראלית פריון נטוורק ? המניה, שהרגילה את המשקיעים בה לעליות דו־ספרתיות מדי שנה, הניבה בסך הכול תשואה של כ־700% בחמש השנים האחרונות.

עם זאת, מהשיא האחרון שרשמה באפריל אשתקד נחלשה המניה ב־43%, בניגוד למגמה הכללית בשוק, ומשקפת לפריון שווי נוכחי של 1.15 מיליארד דולר. ביום מסחר אחד בשבוע שעבר אף נפלה המניה ב־20% במחזור גבוה, לאחר פרסום הדוחות לשנת 2023.

השווי קפץ פי 5 ביום: החברה הקטנה מהרצליה שעשתה סנסציה בוול סטריט  
בלעדי | קרן ההשקעות החדשה של השמות הכי חמים בסייבר הישראלי
מנהלים בגופי השקעה מהגדולים בעולם ממליצים: אלו ההזדמנויות בישראל 

פריון היא חברת אדטק (פרסום דיגיטלי) המספקת פתרונות למפרסמים בערוצים דיגיטליים שונים כגון חיפוש באינטרנט, וידאו, אודיו וטלוויזיות חכמות. המספרים בדוחות שפרסמה החברה היו טובים כשלעצמם, עם צמיחה שנתית של 16% ל־743 מיליון דולר ורווח נקי Non-GAAP של 167 מיליון דולר, גבוה מתחזיות השוק.

 

עם זאת, ההכנסות מתחום הווידאו ירדו ברבעון האחרון ב־33%, מה שהוסבר בהסטת תקציבים לערוצי פרסום רווחיים יותר, וגם התחזית שמסרה החברה ל־2024 הייתה פושרת למדי. בשנה זו פריון צופה צמיחה של 17% כשבשוק ציפו ליותר, ושיעור EBITDA ברמה של 21%, לעומת 23% ב־2023.

לאחרונה רכשה פריון ב־100 מיליון דולר את הייבסטק הקנדית, שהכניסה אותה לעולם פרסום החוצות הדיגיטלי. את הרכישה הזו הוביל המנכ"ל טל יעקובסון, שהחליף בתפקיד את דורון גרסטל באוגוסט שעבר (אגב, לאחר עזיבתו גרסטל נותר זמן קצר בדירקטוריון, שגם אותו עזב בנובמבר שעבר).

גרסטל נכנס לתפקיד המנכ"ל באפריל 2017, בעת שפריון נסחרה בשווי של כ־120 מיליון דולר בלבד, סבלה משחיקה בשוק המסורתי שלה, התמודדה עם חוב שנלקח לצורך מימון רכישה גדולה שנתיים קודם לכן, והחלה להתאושש ממאבק שליטה שהתחולל בה. כעבור שש שנים, בפברואר 2023 הודיע על פרישתו הצפויה, כאשר שווייה של פריון (בנאסד"ק ובת"א) הגיע ל־1.5 מיליארד דולר - יותר מפי 12 לעומת שווייה ביום שבו נודע על מינויו למנכ"ל.

באותה עת, סיפר גרסטל לגלובס כי כשהגיע לחברה "המצב בפריון היה מאוד קשה, עם חוב, הכנסות בירידה ובעיקר - בעיה תדמיתית גדולה מול שוק ההון וקושי לגייס עובדים". על המהלך שהעלה את החברה על דרך המלך, אמר כי "את סיפור הטרן־אראונד אני מחלק תמיד לשלושה חלקים: הראשון הוא לדאוג מאוד לכל נושא המאזן - להתחיל להרוויח, לייצר מזומנים ולהחזיר חוב, כי חברה צריכה שיהיו לה רגליים פיננסיות איתנות; השני, במקביל לצמצומים שנדרשים חייבים לשים גז על פיתוחים טכנולוגיים, שיהוו את הכוח העיקרי לשלב השלישי - שהוא צמיחה".

איפה מנועי הצמיחה האורגניים?

אלא שלאחר הודעת הפרישה, ועוד לפני עזיבת גרסטל בפועל, מניית פריון החלה לרדת מהשיא שרשמה באפריל, והמגמה השלילית הוחרפה עם כניסת יעקובסון לתפקיד (מאז כניסתו איבדה החברה כשליש מערכה). גורם בשוק אומר שהשוק מתקשה לתמחר את פריון בהשוואה לחברות אחרות, ומצד שני קשה להעריך אותה לפי סביבת המאקרו, דווקא משום שהיא פעילה בתחומים רבים. לדבריו, המניה "מדוכאת" כבר תקופה, מאז ששניים מהאנליסטים הבולטים המסקרים אותה הורידו המלצות.

אחד מהם היה Stifel שבאפריל שעבר הוריד המלצה מ"קנייה" ל"החזק", ובשבוע שעבר אחרי פרסום הדוחות חתך את מחיר היעד מ־31 דולר ל־25 דולר, בשל תהייה איפה נמצאים מנועי הצמיחה האורגניים של פריון מכאן והלאה. במקביל, אופנהיימר נותר חיובי על המניה אך הוריד את מחיר היעד מ־45 ל־35 דולר, בשל מה שמזהים שם כ'לחץ מחירים בווידאו'.

לדברי אותו גורם בשוק, ייתכן שמשקיעים ציפו ליותר תרומה ב־2024 מהייבסטק שנרכשה, וייתכן שחלקם כשראו שפריון דיווחה על ירידה של 3% בהכנסות מפרסום ברבעון הרביעי, החלו לחשוש שהרכישה בוצעה בשל מחסור במנועי צמיחה אורגניים; ובתחום החיפוש שעלה ב־33% קיים חשש מהתלות במיקרוסופט, שהיא לקוח מרכזי.

מצד שני, היסודות הכלכליים של פריון עדיין חזקים מאוד: יש לה יתרות מזומנים בסך 473 מיליון דולר, אחרי רכישת הייבסטק ואחרי שייצרה תזרים של 155 מיליון דולר מפעילות ב־2023, ואין סיבה לחשוש שיצירת המזומנים תיפסק ב־2024. "יש פה שתי אפשרויות", מאבחן הגורם: "או שזאת הזדמנות מצוינת להיכנס למניה או שיש פה משהו שלילי עמוק יותר".

גורם אחר מהתעשייה העריך שהנפילה במניה אחרי הדוחות הייתה תגובת יתר. "החברה תמשיך לצמוח, אך המשקיעים כנראה התרגלו בפריון לרבעונים של beat & raise (לעקוף התחזיות ולהציג תחזיות טובות קדימה, ש'ח'ו') והפעם כנראה ציפו למעט יותר בתחזית", הוא אומר. פריון מצפה השנה להכנסות של 860-880 מיליון דולר, נמוך מתחזיות השוק שהיו ל־887 מיליון דולר, וממשיכה לצפות למיליארד דולר הכנסות ב־2025.

באופנהיימר העריכו שפריון תבצע עוד רכישה או לחלופין רכישה עצמית משמעותית ב־2024. עוד שימוש לכסף הוא השקעות: בשיחת הוועידה הסבירו בכיריה כי החברה צפויה להשקיע השנה בטכנולוגיה, אך לא סיפקו מספרים. המטרה לדבריהם היא לאפשר לחברה להרחיב את הפתרונות הרב־ערוציים שלה ולהוביל לצמיחה בשיעור דו־ספרתי בהכנסות וב־EBITDA בשנים הבאות.

ההשקעות במו"פ "לא בקצב של ענף הפרסום"

המטרה של פריון היא לתת ללקוחות את כל הערוצים על פלטפורמה אחת כך שהם יוכלו לבצע אופטימיזציה בקמפיין שלהם תוך כדי תנועה. ההשקעות יהיו גם ב־AI, ויעקובסון אמר בשיחת הוועידה בתגובה לשאלת אנליסטית כי החברה כבר השיקה מוצר Gen-AI (בינה מלאכותית יוצרת) שמוטמעת בכל התשתיות שלה.

"אנחנו רואים את פריון כחברה עם היצע ייחודי בתחום האדטק", מסכמים כלכלני סטיפל. "בעיקר באמצעות רכישות אסטרטגיות, החברה אספה מיקס של נכסים שמשרת את שלושת עמודי התווך של הפרסום הדיגיטלי כפי שהיא רואה אותם: חיפוש, רשתות חברתיות וכן וידאו/טלוויזיות חכמות".

עם זאת, בחברת ההשקעות מסבירים את הגישה הניטרלית שלהם כרגע בכך שהפוטנציאל של פריון בשוק החיפוש תלוי בבינג (מנוע החיפוש) של מיקרוסופט וקשה עדיין לאמוד אותו, וגם כי היו רוצים לראות את פריון משקיעה יותר במחקר ופיתוח כדי לעמוד בקצב של הסביבה המשתנה ללא הרף של הפרסום.

פריון הוקמה בשנת 1999 והחלה את דרכה בתחום האפליקציות לדואר האלקטרוני (בשמה הקודם - אינקרדימייל), ובהמשך הרחיבה פעילותה לאינטרנט ולפרסום דיגיטלי. היא נסחרת בנאסד"ק משנת 2006.

עוד כתבות

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו