גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הצעיר שמוביל את מהפכת השירות בבנק לאומי

מתן סמיש, ראש אגף השירות בחטיבה הבנקאית של בנק לאומי, מגלם את רוח הזמן שנושבת בענף הפיננסים: "הערך הכי גדול ללקוח הוא השירות שהוא מקבל מהבנק. בכל תלונה אני רואה כישלון אישי" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

מתן סמיש, ראש אגף השירות בחטיבה הבנקאית של בנק לאומי / צילום: יונתן בלום
מתן סמיש, ראש אגף השירות בחטיבה הבנקאית של בנק לאומי / צילום: יונתן בלום

מתן סמיש, ראש אגף השירות בחטיבה הבנקאית של בנק לאומי, מגלם את רוח הזמן שנושבת בענף הפיננסים: "הערך הכי גדול ללקוח הוא השירות שהוא מקבל מהבנק. בכל תלונה אני רואה כישלון אישי"

"כל מה שילד צריך הוא מבוגר אחד שיאמין בו", היא אחת האמירות המפורסמות שמיוחסות לרב שלמה קרליבך. לפי מה שמספר מתן סמיש, ראש אגף השירות בחטיבה הבנקאית של בנק לאומי, האמירה הזאת היא אחד העוגנים שהובילו אותו לתפקיד משמעותי באחד משני הבנקים הגדולים בישראל.

סמיש מבהיר כי הוא חייב חלק ניכר מההצלחה שלו למשפחתו, שהעניקה לו את הבסיס והערכים להצטיין. "גדלתי בקריות, בן למשפחה דתית-לאומית, הצעיר מבין שישה אחים. תמיד הערצתי והערכתי את הוריי על מסירותם בגידול שלנו", הוא מספר. "אין ספק שהאנשים הראשונים שדחפו אותי ואת אחים שלי הם ההורים - וזה הדרייב הבסיסי להצלחה שלנו. בסופו של יום המשפחה היא העוגן האמיתי שלי. זה ערך שאני ואשתי משתדלים להנחיל גם לילדים שלנו".

סמיש הגיע לבנק לפני כשמונה שנים והחל את דרכו כיועץ בחטיבת האסטרטגיה. לאחר מכן מונה למנהל האסטרטגיה של החטיבה העסקית ובהמשך שימש מנהל האסטרטגיה של החטיבה הבנקאית ושל חטיבת המשכנתאות. לפני כן עבד בחברה לייעוץ אסטרטגי. הוא בוגר תואר ראשון בכלכלה ומינהל עסקים בהצטיינות מאוניברסיטת חיפה ובעל MBA עם התמחות במימון (במסלול מצטיינים) מאוניברסיטת בר אילן.

מה משך אותך לעולם הבנקאות?

"אני חלק מהעולם הפיננסי מאז שהתחלתי את הקריירה שלי בחברה לייעוץ אסטרטגי. המעבר לבנק לאומי היה טבעי מבחינתי".

בשנה האחרונה הוא אחראי על השירות ללקוחות הבנק, על כל היבטיו ובכל ערוץ שהלקוח בוחר בו. "אנחנו מובילים מהפכת שירות במערכת הבנקאית, ומביאים לכך שבלאומי לקוח יכול לצרוך את שירותי הבנקאות במגוון רב של דרכים. מאחורי כל תהליך כזה יש הרבה מאוד עבודה מאחורי הקלעים. המטרה היא בסופו של דבר להגיע לשירות הטוב ביותר עבור הלקוח, באופן שבו הוא בוחר לפגוש את הבנק - באפליקציה, בסניף או בטלפון", מסביר סמיש.

לפי בנק ישראל, כיום יותר מ־90% מהלקוחות מעדיפים לקבל את השירות שלהם מהבנקים מרחוק ולא להגיע פיזית לסניף. כיצד זה משפיע על אסטרטגיית השירות שלכם?

"מדובר בתופעה מובנת, לאור העולם הדיגיטלי שבו אנו חיים כיום. לכן, לצד חיזוק הסניפים שלנו, דאגנו בשנים האחרונות להפוך את חוויית השירות הדיגיטלית למתקדמת בתחומה. בין השאר, בכך שבאפליקציה שלנו יש את היקף השירות הנרחב ביותר מבין הבנקים, ובכלל, אנחנו היחידים כיום בישראל שמאפשרים לקבל מרחוק שירות בנקאי מלא מקצה לקצה, כולל באמצעות שיחות זום".

"מגיעים ללמוד מההצלחה שלנו"

כראש אגף השירות בחטיבה הבנקאית, ובמסגרת מהפכת השירות שמובילים בבנק בפרט ובמערכת הפיננסית בכלל, הוביל סמיש את הקמת סיירת מנכ"ל. "זהו מוקד שירות מיוחד שכפוף למנכ"ל הבנק חנן פרידמן ואמון על פתרון פניות של לקוחות שלא טופלו תוך יום אחד", הוא מסביר.

"הבנק שם כיעד אסטרטגי להוביל את השירות במערכת הפיננסית בישראל. במסגרת זאת התמקדנו בפתרון שורת סוגיות שמטרידות לקוחות. אחת מהן היא סגירה מהירה ככל הניתן של הטיפול בפניות לקוחות, במגוון נושאים", מוסיף סמיש.

"כחלק מהתהליך של טיפול מהיר ויעיל בלקוחות הבנק, הובלתי בשנה האחרונה את ההקמה ואת הניהול של סיירת מנכ"ל. זאת במסגרת ההתחייבות חסרת התקדים של לאומי לפתור באופן מלא כל פנייה של לקוח תוך 24 שעות לכל היותר.

"אני חושב שמהלך מהסוג הזה, שבו המנכ"ל שם את עצמו בחזית ומתחייב באופן אישי לטפל בבקשות של לקוחות שלא טופלו, הוא יוצא דופן, ויש בו אמירה משמעותית מול הלקוחות. זה מהלך שהשפיע גם על לקוחות לאומי וגם על העובדים. הרצון להיות חלק מסיירת מנכ"ל נתן לכולם מוטיבציה ענקית להיות חלק מההצלחה הזאת.

"נוסף על כך, אני חושב שהסיירת השפיעה באופן דרמטי על התודעה הציבורית: אין מי שלא שמע על היוזמה הייחודית הזאת. אנחנו חווים בשנה החולפת זרם בלתי פוסק של אנשי שירות מגופים עסקיים בתחומים מגוונים, שמגיעים ללמוד מההצלחה שלנו".

מעבר לכך הוביל סמיש מהלך נוסף שמלמד על הלך הרוח בבנקים, ועל כך שמבינים שם שכשהעולם כולו עובר למודל של בנקאות פתוחה והכוח נמצא אצל הלקוח, לעתים התועלות בשיתוף פעולה עם צד שלישי, בין היתר עם חברות פינטק, גבוהות יותר מאשר לעשות הכל "בתוך הבית".

"ברמה המקצועית, הישג אחד שאני גאה בו היה בתפקידי הקודם כמנהל האסטרטגיה של החטיבה הבנקאית והמשכנתאות, שם הובלתי והוצאתי לפועל, תחת ראש החטיבה איל אפרת, את העסקה שבה הבנק רכש 20% מחברת מימון בקליק, בה אני מכהן כדירקטור כיום". בפברואר 2022 השקיע לאומי 85 מיליון שקל בחברה המתמחה במתן אשראי בנקודות מכירה (BNPL - Buy Now Pay Later), חברה בת של ERN שבשליטת חברת הביטוח מנורה מבטחים. 65 מיליון מתוך הסכום הועברו בתמורה למניות, ו-20 מיליון שקל נוספים הועמדו כהלוואת בעלים לחברה.

במה שונה ההתנהלות כדירקטור לעומת התפקיד כמנהל מקצועי?

"במסגרת תפקידי כדירקטור אני נחשף לגיבוש אסטרטגיות עסקיות חדשות, ומסייע להנהלת החברה יחד עם שאר הדירקטורים לוודא שאנחנו עומדים ביעדים שהוגדרו בתוכנית העבודה, ושהחברה מכינה את עצמה בצורה מיטבית לאתגרי המחר".

"שאיפות משיגים בעבודה קשה"

באמצע מרץ פרסם הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל את הסקר השנתי שלו על אודות השירות בבנקים. לפי סמיש, "אנחנו בעיצומו של תהליך מהפכת השירות שהכרזנו עליו, ואנחנו נחושים להמשיך בו עד שנהיה במקום הראשון".

היו לך כישלונות לאורך הדרך? מה למדת מהם?

"בכל פעם שאני מקבל תלונת שירות מלקוח, אני רואה בכך כישלון אישי שלי. אנחנו שואפים לשירות הכי נוח עבור הלקוחות שלנו - וזו לא רק סיסמה. זו התחייבות שאנחנו עובדים עליה קשה".

כפי שהוא אומר בעצמו, השירות הוא פקטור שיכול להביא את הלקוח לבחור אם להישאר בבנק בו הוא מנהל כיום את חשבונותיו, או לעבור לבנק אחר.

אילו שינויים המערכת הבנקאית צריכה לעבור לקראת השנים הבאות? מה אתה עושה כדי להביא את הבנק לשם?

"אני חושב ששיפור השירות במערכת הבנקאית הוא גיים צ'יינג'ר - זה הדבר הכי משמעותי עבור על הלקוח. בסופו של דבר, לכל בנק יש את המוצרים שלו, אבל ברוב המקרים הערך הכי גדול שניתן להשיא ללקוח הוא השירות שהוא מקבל מאיתנו".

איפה אתה רואה את עצמך בעוד עשר שנים?

"בתפקיד ניהולי משמעותי בעולם העסקי עם השפעה רחבה על המשק. ההשתתפות בפרויקט היא מחמאה אישית ענקית כמובן, אבל את השאיפות והיעדים בקריירה - במיוחד בתחום השירות - צריך להשיג בהרבה מאוד עבודה קשה, מסירות ודחף בלתי מתפשר להצטיין כל הזמן. בזה אני ממוקד". 

עוד כתבות

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

שר החוץ הטורקי מעוניין בשת"פ עם המיליציות הפרו־איראניות

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם