גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"סביר מאוד שכל מודל גדול שמאומן היום ב-AI עובר דרך הטכנולוגיה של מארוול"

הזינוק במניית מארוול משקף מגמה רחבה יותר מ"הייפ" ה-AI, אומר רג'יב חוסיין, נשיא למוצרים וטכנולוגיות בחברה ● בראיון לגלובס מספרים הוא ונועם מזרחי, סמנכ"ל הטכנולוגיה, איך השפיעה הבינה המלאכותית על הפעילות, ומדוע הייצור העתידי ידמה לעבודת חייטות

נועם מזרחי, סמנכ''ל הטכנולוגיה העולמי של מארוול, ורג'יב חוסיין, נשיא הטכנולוגיות / צילומים: כדיה לוי ויח''צ מארוול
נועם מזרחי, סמנכ''ל הטכנולוגיה העולמי של מארוול, ורג'יב חוסיין, נשיא הטכנולוגיות / צילומים: כדיה לוי ויח''צ מארוול

הבינה המלאכותית, שפרצה לחיינו בסערה בשלהי 2022, רבות הודות לצ'אט-בוט הפופולרי ChatGPT, הפכה את שוק השבבים לשוק לוהט, והראשון שמצליח לייצר הכנסות מהטכנולוגיה שעתידה, כך מבטיחים לנו שוב ושוב, לשנות את פני העולם.

ראיון | הבכירה שעזבה את מטא כדי למצוא לאנבידיה מנוע צמיחה חדש
בדיקה טכנולוגית | מגיוס עובדים ועד עולם הרכב: בשורת ה־AI של אנבידיה

חברות שבבים, ובראשן אנבידיה, אף הצליחו למשוך איתן למעלה את הבורסות. לראיה, מאז תחילת השנה הנוכחית, טיפסו מדדי נאסד"ק ו-S&P 500 ב-10% וב-8.4%, בהתאמה. מדדי השבבים של פילדלפיה ו-SMH, מדד מוביל נוסף בבעלות חברת ואן-אק, עלו ב-24.6% וב-33.6%, בהתאמה, כפי שפורסם לאחרונה בגלובס.

ענקיות הטכנולוגיה במרוץ להקמת מודלים מבוססי בינה מלאכותית יוצרת, והביקוש אצל חברות השבבים עולה בהתאמה. מלבד אנבידיה, שהפכה ליקירת וול סטריט בשנה החולפת, פועלת בארץ חברת שבבים נוספת, שנמצאת גם היא בלב זירת הבינה המלאכותית. "סבירות גבוהה מאוד שכל מודל גדול שמאומן היום ב-AI עובר דרך הטכנולוגיה של מארוול", אומר לגלובס נועם מזרחי, סמנכ"ל הטכנולוגיה העולמי של החברה. לראיה, שווי מנייתה עלה בכ-70% ב-12 החודשים האחרונים.

 

"מיקוד בתשתית נתונים"

מארוול , אשר מחזיקה מעל 500 עובדים בישראל, עוסקת בייצור ופיתוח יחידות מעבדי נתונים הכוללים מעבדי איתות דיגיטליים ורכיבים המשמשים לתקשורת בפס רחב. קו המוצרים שלה מאפשר בין היתר תקשורת בין מעבדים, ביניהם גם המעבדים הגרפיים של אנבידיה. רג'יב חוסיין, נשיא למוצרים וטכנולוגיות במארוול, יחד עם מזרחי, מספרים בראיון לגלובס על פעילות החברה, על הקשר לבינה מלאכותית ועל התוכניות לעתיד, גם בזירה המקומית.

האם בדומה לאנבידיה למשל, ההשקעה המוקדמת שלכם בבינה מלאכותית היוותה את המנוע העיקרי שדחף את שווי המניה למעלה?
לדבריו של חוסיין, הזינוק בשווי המניות של מארוול ב-12 החודשים האחרונים משקף מגמה רחבה יותר מה"הייפ" סביב ה-AI. הוא מסביר כי החברה לא מתמקדת רק בפיתוח בינה מלאכותית, אלא בפיתוח פתרונות לאחסון נתונים, שאלו בתורם דורשים שימוש יעיל בבינה מלאכותית.

חוסיין מסביר כי "האסטרטגיה שלנו מבוססת על מיקוד בתשתית נתונים, לא מיקוד בבינה מלאכותית". לדבריו, בעוד שאנבידיה הייתה חלוצה בתחום הבינה המלאכותית עם המעבדים הגרפים ופלטפורמת ה-CUDA שלה, כיום מתחרות רבות פועלות להקים יכולות AI משלהן, זאת כדי לתת מענה פנימי בלתי תלוי ליישומים ומגוון דרישות מצד המשתמשים.

משרדי מארוול בקליפורניה, ארה''ב / צילום: Shutterstock

"הרצון לבנות יכולות בינה מלאכותית גורם לעלייה בדרישה לאותם פתרונות שביכולתם לשפר את העיבוד וההעברה של הנתונים. אזי, התמקדות אסטרטגית בפתרונות אלו ממקמת את מראוול כשחקנית מפתח במתן המענה לביקוש".

מזרחי מוסיף על ההכרה בחשיבות הבינה המלאכותית. "אני משווה אותה למהפכה התעשייתית. השינוי שהאדם עשה מבנייה בידיים למעבר למכונות, שאפשרו ייצור המוני, מהיר, מדויק וגדול יותר. האדם עבר ממצב שבו רוב הייצור הוא על ידיו, למצב שבו ישנה שליטה במכונות בקו הייצור". לדבריו, "הבינה המלאכותית תאפשר יכולות חדשות לבני האדם".

מה בעצם מארוול מפתחת?
"ניתן להסביר זאת באופן פשוט מאוד. הנתונים הקיימים אצל מגוון חברות הולכים ומצטברים, ואז חברות צריכות לעבד את הנתונים, כשהצורך הוא גם לעבד אותם במהירות. כדי להעביר את הידע מהמעבדים, נצרכת קישוריות ברוחב פס גבוה. כאן מארוול נכנסת למשחק", אומר חוסיין. "את אותה יכולת המרת הנתונים לידע בזמן קצר ויעיל מאפשרת בין היתר הבינה המלאכותית".

"נדרש זמן להטמיע מוצר"

פעילותה של מארוול מתפרסת על פני מספר תחומים, כאשר מלבד תחומי התקשורת ומרכזי הנתונים, החברה פועלת גם בעולם הסיבים האופטיים והחיבורים האופטיים בפרט.

בעברה התמודדה החברה עם קשיים, בין היתר בשל העובדה כי פיתחה מגוון רחב של מוצרים וניסתה למכור אותם גם ללקוחות פרטיים וגם לארגונים. משקיעים אקטיביסטים, שהמובילה שבהם היא קרן סטארבורד, היו בין האחראים העיקריים לשינוי, מסביר חוסיין. לדבריו, מארוול טכנולוגיות אומנם הוקמה ב-1995, אך רק ב-2016 "המשקיעים האקטיביסטים סייעו במימוש הפוטנציאל שלה. הם זיהו שהכנסות החברה מתבזבזות בין היתר על ניהול לא נכון ושלל ניסויי שווא.

"הוחלט על מינוי הנהלה חדשה, ומאט מרפי מונה למנכ"ל. כמו כן, החלו במהלכים פנים-ארגוניים, שמטרתם למקד את פעילות החברה, לנקות את חוסר היעילות הכללי שנוצר, ובפרט לייעל את הוצאת המזומנים. שם התחילה דרכה החדשה של מארוול".

רג׳יב חוסיין, נשיא מארוול טכנולוגיות העולמי / צילום: כדיה לוי

נקודה נוספת אליה מתייחס חוסיין בהקשר לצמיחת החברה, היא פרק הזמן הארוך במיוחד שמאפיין מוצרים בתעשיית השבבים עד לשלב שבו הם מניבים רווחים. לדבריו, פרק הזמן הממוצע להגיע לשיא ההכנסות מאותם מוצרים עומד על בין חמש לשבע שנים.

"כשמתחילים לעסוק בפיתוח קונספט למוצר חדש, המצב האופטימלי הוא פרק זמן של כשלוש שנים רק כדי להגיע לייצור. אחר כך נדרש פרק זמן שבו מטמיעים את המוצר במערכת. לאחר מכן, נדרש פרק זמן נוסף של עוד כשנה או שנתיים כדי לתפעל את המוצר באופן מלא, לבצע את הבדיקות בשטח ולהתחיל לייצר בנפחים מסחריים. להגיע לאותם נפחים זה סיפור שעשוי להימשך כשנה נוספת".

"תופרים מוצר במדויק"

כיצד ההתפתחות הטכנולוגית המואצת, כמו גם התנאים הכלכלים והגיאופוליטיים, משפיעים על צורכי הלקוחות ועל רצונותיהם?
מזרחי מספר כי אצל חברות רבות מתעורר החשש מכשלי אספקה, וכנגזרת מכך, הבנת חשיבות יכולת הייצור העצמית של ספקיות. הוא מסביר, כי "כיום, אנחנו רואים לקוחות רבים שאומרים לנו שהם רוצים לדעת שבאמתחתנו אלטרנטיביות ייצור, זאת אם חלילה מתרחש איזשהו כשל במקום מסוים, אזי יש ביכולתנו לספק את הנדרש בנתיב אחר".

כמו כן, לדבריו, הצורך העתידי של החברות אינו מוצרים מוגמרים. "חברות לא רודפות אחרי מוצרים אלא אחרי חברות שמחזיקות בטכנולוגיה שיכולה לייצר את המוצרים שיתאימו להן". מזרחי מדמה את המוצרים העתידיים שתספק החברה לעבודת חייטות. "תמיד אפשר לקנות פרטי לבוש מוכנים, אבל למען הפרטים החשובים באמת, הולכים לחייט והוא תופר בדיוק למידות הנדרשות".

ומה לגבי הפעילות המקומית?
"למארוול כיום מעל 500 עובדים בישראל. מרכז הפיתוח המקומי הוקם בשנת 2000, זאת לאחר שהחברה רכשה את חברת גלילאו טכנולוגיות. מזרחי הצטרף לחברה במסגרת אותה רכישה. "פעילות הליבה של חטיבת הנתבים של מארוול מתרחשת בישראל, ומרביתה היא אותה חטיבה מיתולוגית מגלילאו", הוא מספר. חוסיין מוסיף כי מבחינת יחידת הנתבים, כמעט כל המחקר והפיתוח של יחידה זו ממוקם בישראל, כ-80%-90%.

על שאלת הרחבת הפעילות המקומית, עונה מזרחי כי "מארוול ביצעה בשנים האחרונות מספר רכישות מאוד משמעותיות של חברות, ואין מניעה שזה יקרה גם בישראל".

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

חמאס: "קיבלנו את ההצעה של ישראל להפסקת אש - נבחן אותה ונעביר את תשובתנו"

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה, המחבל נוטרל ● צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון ● כ-30 שיגורים זוהו לכיוון מרחב החרמון, חלקם יורטו בידי כיפת ברזל. אין נפגעים ● עדכונים שוטפים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי