גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקץ להפסקות חשמל? זה הפתרון של המדינה

חברת נגה העבירה את תוכניתה לאגירת כ-2,500 מגה־וואט במתקנים ברחבי הארץ ● המהלך מאפשר לשמור הספק שלא נצרך ולהזרימו בעת הצורך

שאול גולדשטיין מנכ''ל חברת נגה - ניהול מערכת החשמל / צילום: ענבל מרמרי
שאול גולדשטיין מנכ''ל חברת נגה - ניהול מערכת החשמל / צילום: ענבל מרמרי

מנכ"ל נגה - ניהול מערכת החשמל, שאול גולדשטיין, העביר ליו"ר רשות החשמל, אמיר שביט, את התוכנית של החברה הממשלתית להטמעת כ־2,500 מגה־וואט למתקני אגירה ברחבי הארץ. כך נודע לראשונה לגלובס.

למרות התנגדות שרי הממשלה: הוות"ל אישרה שתי תחנות כוח במרכז
כך תוכלו לחסוך אלפי שקלים בחשבון החשמל שלכם

במסמך, מגדיר גולדשטיין את ההספק שניתן לקלוט ברשת החלוקה, לפי תחמ"ש (תחנת משנה, שמפעילה חברת החשמל וממירה מתח גבוה למתח נמוך או להיפך). זו תוכנית חשובה, הן ברמת הפסקות החשמל המתרבות בחודשים האחרונים והן ברמת הטמעת האנרגיות המתחדשות. פתרונות אגירה מאפשרים לקחת הספק שלא נצרך, לשמור אותו - ולפרוק אותו בעת הצורך. כדבר שבשגרה, במיוחד לאחר הפסקת החשמל שבה נותקו כ־300 אלף בתי אב ביוני, מנהל המערכת לוקח מקדם ביטחון - רזרבה. 

בעוד שמשק החשמל בישראל עורך שימוש משמעותי באנרגיות מתחדשות, שמתבססות ביותר מ־90% על סולאר, רזרבת החשמל ב־12:00 ביום שלישי עמדה על כ־6,000 מגה־וואט - זאת, בעת שצריכת החשמל הייתה כ־8,193 מגה־וואט. אותה רזרבה נרחבת לא נותרת בשימוש כי אין מה שיצבור אותה, כך שלמעשה, המדינה משלמת ליצרניות על זמינות לאנרגיה שלא נצרכה.

פתרונות אגירה מאפשרים, למשל, לקחת את עודפי הייצור משעות האור שאינן שעות שיא צריכה, ולשמור אותן לשעות 21:00-17:00 שבהן חלק משמעותי מהאזרחים בבתים והתצרוכת עולה. כך, היקף הייצור הנדרש מתחנות כוח פוסיליות פוחת. מעבר לכך, ברגע שמטמיעים אנרגיות מתחדשות בהתאם לתחמ"ש שקרובה למוקדי הביקוש, הפגיעה הפוטנציאלית מהפסקות חשמל פוחתת.

אם, לדוגמה, ישנה נפילה ביחידת ייצור בהיקף מסוים, אבל למנהל המערכת, נגה, יש שליטה על מערכות אגירה בהספק דומה - אזרחים פחות יסבלו מהפסקות חשמל, אם בכלל. זאת, משום שמנהל המערכת יוכל להורות לפרוק את האנרגיה שנאגרה לתוך הרשת. כיום, להבדיל, לנגה יש סמכות על 300 מגה־וואט בתחנת האגירה השאובה במעלה גלבוע, ואין לה שום שליטה על מערכות אגירה במתח עליון.

במסגרת מסמך האגירה, בחנו בנגה את יכולת רשת ההולכה לקלוט מתקני אגירה שיתחברו לרשת החלוקה, בהתאם לתוכנית הפיתוח 2030 של מנהל המערכת. "מסמך זה מנחה להספק המצרפי באזור הזנה של תחמ"ש של מתקני אגירה שניתן לחבר לרשת החלוקה, וכל זאת מעבר למותקן ובהתאם להנחות היסוד", מסביר גולדשטיין במכתב לשביט. "ככל שיתווספו מתקני אגירה שלא ניתן לנהל אותם באמצעים טכניים או כלכליים, עלולה להיווצר פגיעה בשרידות המערכת. על כן, לעמדת מנהל המערכת קיים צורך חיוני בניהולם".

הקצאת ההספק למתקני אגירה לפי אזורים היא חשובה בפני עצמה, וממנה עולה כי 607 מגה־וואט אושרו לאזור השפלה, ו־529 מגה־וואט לאזור חיפה, כרמיאל והחוף. כלומר, כ־45% מההקצאות הן במוקדי הביקוש או סמוכים אליהן. נקודה משמעותית מאוד, כשרוצים פתרונות מהירים ויעילים למגבלות ההולכה למוקדי הביקוש.

היחסים המתוחים בין נגה לחברת החשמל

במסמך מכותב גם מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר, שמערכת היחסים הקלוקלת שלו עם נגה ידועה לכל. זו באה לביטוי, למשל, בראיון בחודש ינואר למגזין G שבו אמר, בין השאר: "מישהו מכיר את נגה? בשביל רוב הישראלים זה שם של בחורה". בעקבות הרפורמה במשק החשמל מ־2018, חברת החשמל תישאר מונופול אך ורק במקטעי ההולכה והחלוקה.

על כן, בסמכותה נותרת שאלת תשובות המחלק, האישור לחיבור מיזמי אנרגיה ככלל, ואנרגיות מתחשות בפרט, לרשת החשמל. חברת החשמל ספגה ביקורת רבה מחברות האנרגיות המתחדשות על היקף תשובות המחלק השליליות, או כאלו שהתעכבו בהיעדר מקום ברשת. בחודש ספטמבר האחרון, אמנם, אושר צירוף 2,000 מגה־וואט אנרגיות מתחדשות לרשת הקיימת, אך זה עדיין מעט.

כעת, גולדשטיין התייחס במכתב לנושא תשובות המחלק, ונותן הוראות בתור מנהל המערכת לחברת החשמל. "למנהל המערכת שמורה הזכות להורות למחלק לשנות את תוכנית ההעמסה הפרטנית של המתקן מטעמים של תפעול, הבטחת שרידות המערכת ואמינותה", כותב גולדשטיין. "היזם יתקין מערכת לצורך שידור נתונים בזמן אמת ביחס למצב הטעינה (charge of state) של מתקן האגירה. על־מנת לאפשר למנהל המערכת לממש את אחריותו, מנהל המערכת מנחה את המחלק לתת תשובות מוגבלות למתקני האגירה, כך שתנאי לתשובה חיובית הוא שהמחלק יהיה רשאי לשנות את תוכנית ההעמסה, בהתאם להוראות מנהל המערכת מטעמים של שרידות ואמינות המערכת, ובמקרים חריגים, גם משיקולי תפעול". בנוסף, דורש גולדשטיין: "חח"י מתבקשת ליידע את מנהל המערכת במקרים של מתן תשובות מחלק שליליות, עקב המצוין במסמך".

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון