גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לקראת פסח: כל מה שמנהל צריך לדעת על זכויות עובדים בחגים

על דמי חגים, חופשות מרוכזות, עלויות והוצאות - גם בזמן מלחמה ● כך תיערכו לקראת חג הפסח במקום העבודה

כך תיערכו לקראת החגים במקום העבודה / צילום: Shutterstock
כך תיערכו לקראת החגים במקום העבודה / צילום: Shutterstock

בכל שנה מגיעים החגים, ואיתם גם שאלות בנוגע לזכויות העובדים והדקויות הקטנות שמנהלים עלולים לפספס. בכתבה הבאה נעשה סדר בכל מה שנוגע לזכויות עובדים, יחד עם טיפים שכדאי לכל מנהל ליישם כדי לוודא שהעובדים יקבלו את הזכויות כהלכתן. 

בשורה למעסיקים: לא ייאלצו לשאת בעצמם בהפרשות הסוציאליות של עובדים במילואים
לידיעת שרון גל: מה עושים אם המעסיק לא מוכן לקבל את ההתפטרות
מתווה החל"ת מסתיים, ועובדים בענף התיירות והפנאי נשארים ללא פתרון

מהו השכר עבור מי שעובד בערב חג?

כפי שמסבירה עו"ד איילת רם, שותפה במחלקת דיני עבודה במשרד ליפא מאיר ושות', אין תעריף מיוחד של שכר לעבודה בערב חג. עם זאת, עבודה בערב חג מזכה בגמול שעות נוספות לאחר 7 שעות. "במקומות עבודה בהם חל צו ההרחבה בדבר מעבר לשבוע עבודה בן חמישה ימים משנת 1990, בערב חג יהיה יום העבודה בן 7 שעות בתשלום 8, או בן 8 שעות בתשלום 9 (למעט ערב יום כיפור, לגביו נקבע כי יום העבודה יהיה בן 6 שעות בתשלום 9). בנוסף, קיימים ענפים מסוימים בהם חלים צווי הרחבה המעניקים הטבות נוספות בגין עבודה בערב חג".

"ערב החג נחשב ליום עבודה רגיל ולא חלק מהחג, ולכן העובד יהיה זכאי לתשלום שכר רגיל", מוסיפה עו"ד ליבי שוד-אלדר ממחלקת דיני עבודה במשרד AYR - עמר רייטר ז'אן שוכטוביץ ושות', "אולם זאת בכפוף לכך שכמו בימי שישי אורכו הרגיל של יום עבודה בערב חג הוא 7 שעות, ועל עבודה מעל ל-7 שעות יש לשלם גמול שעות נוספות".

עובד שאין לו סידור לילדים במהלך ימי החופשה במסגרות הלימודים, האם ניתן לחייבו להגיע לעבודה?

העובדה שאין מענה חינוכי לילד אינה מהווה פטור מהגעה לעבודה. "כמובן שעובד יכול לבקש לצאת לחופש בימים אלה, אך יש לזכור שהמעסיק אינו מחויב בהכרח לאשר חופשים בתאריכים שביקש העובד (למרות שעליו לקחת בחשבון גם את רצון העובד ככל שניתן). עם זאת, עובד זכאי לקחת יום חופש באחד מהמועדים המפורטים בתוספת של חוק חופשה שנתית, הכוללים, בין היתר, ערבי חג, ימי זיכרון ועוד, לרבות שני ערבי חג פסח וחג המימונה, כל עוד הודיע על כך למעסיק 30 ימים מראש", אומרת עו"ד רם.

ועדיין, על המעסיק לקחת בחשבון דבר נוסף, כפי שמתארת עו"ד הלית שמחוני ממחלקת דיני עבודה במשרד AYR - עמר רייטר ז'אן שוכטוביץ ושות'. "מצופה מהמעסיק לפעול בתום-לב ולקחת בחשבון שיקולים ענייניים ורלוונטיים, בשוויון וללא אפליה. לכן, סירוב גורף של המעסיק למימוש ימי חופשה עלול להיתפס כהתנהגות חסרת תום-לב".

האם עובד שסיים את שירות המילואים סמוך לחג יקבל שכר מהמעסיק או מהצבא?

עו"ד רם מסבירה כי עבור תקופה בה העובד שירת במילואים הוא יקבל תגמול מהמוסד לביטוח לאומי. במרבית המקרים, ובמיוחד אם מדובר בעובד חודשי, העובד יקבל את השכר עבור התקופה בה שירת במילואים מהמעסיק, שלאחר מכן יתחשבן מול ביטוח לאומי. עבור יום חג בו העובד נעדר מהעבודה, הוא יהיה זכאי לקבל דמי חג מהמעסיק.

9 ימי החג המזכים בתשלום הם: שני ימי חג ראש השנה, יום כיפור, שני ימי חג סוכות, שני ימי חג פסח, יום העצמאות ושבועות. אלא אם כן חלים הסכמים קיבוציים או צווי הרחבה על המעסיק הקובעים אחרת, ימי חג בשבת אינם מזכים בתשלום דמי חג.

"ככלל, עובדים בשכר שאינו חודשי (יומי/שעתי) זכאים לתשלום דמי חג רק אם עבדו באותו מקום עבודה לפחות 3 חודשים, ואם לא נעדרו מהעבודה יום לפני ואחרי החג, אלא אם היה מדובר בהיעדרות בהסכמת המעסיק או מכוח הדין. ככל שהעובד נעדר יום לפני החג עקב שירות מילואים, מדובר בהיעדרות מכוח הדין, ולכן היעדרות זו לא תפגע בזכאותו לדמי חג".

האם מעסיק יכול להכריח עובד לצאת לחופשה או להגביל אותו?

כאמור, המעסיק הוא הקובע את מועדי חופשות העובדים, תוך התחשבות במידת האפשר ברצון העובד, ולכן מעסיק יכול בעיקרון "להכריח" עובד לצאת לחופשה. "ואולם אם מדובר על חופשה של שבוע ומעלה, יש להודיע על כך לפחות 14 יום מראש. למרות זאת, אם לעובד אין יתרת ימי חופש, המעסיק אינו יכול לכפות עליו לצאת לחופש", מסבירה עו"ד רם.

עו"ד שמחוני מוסיפה כי מכיוון שיציאה לחופשה של עובד מחייבת את אישור המעסיק, המעסיק בהחלט יכול להגביל את משך החופשה של העובד, בהתאם לצורכי מקום העבודה ותוך התחשבות בבקשות העובד.

האם ימים בהם חלה עובד במהלך החופשה ייחשבו כימי חופש?

סעיף 5.א לחוק חופשה שנתית, התשי"א-1951, קובע כי ימים בהם העובד חולה ואינו מסוגל לעבוד, אינם נחשבים לימי חופשה. "לכן, במקרה שהעובד אשר שוהה בחופשה הציג למעסיקו ימי מחלה, לא ניתן לנכות עבור ימים אלה בגין חופשה, אלא יש לשלם בגינם דמי מחלה", אומרת עו"ד שוד-אלדר.

מה לגבי עובדים נוצרים/ערבים?

עובדים שאינם בני הדת היהודית רשאים לבחור לקבל דמי חג לפי הדת היהודית או לפי דתם. בכל מקרה יהיה מדובר על 9 ימי חג בשנה, אלא אם כן חלים הסכמים קיבוציים או צווי הרחבה על המעסיק הקובעים אחרת.

עוד כתבות

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה