גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

המאבק בדמנציה מתחיל למעשה בשנות ה-40 שלכם.

באמצע החיים, לא בשנות ה-70 או ה-80 שלכם, זהו הזמן שבו מתחילים להתרחש שינויים במוח שעלולים לסלול את הדרך לדמנציה, מחלת אלצהיימר וירידה קוגניטיבית בשלב מאוחר יותר, כך על פי מחקרים שהולכים ומתרבים.

נקיטת פעולה בשלב מוקדם יותר כדי לשפר את בריאות המוח - וחקירה מדוקדקת יותר של המוח בשלב "אמצע החיים", שנות ה-40 - עשויות לעזור לאנשים להישאר חדים יותר בשנותיהם המאוחרות, כך אומרים חוקרים. פעילות גופנית סדירה, שינה מספקת וביצוע פעילויות ששומרות על גירוי המוח הם כולם צעדים שיכולים לעזור לכם להילחם בדמנציה בשלב מאוחר יותר בחיים.

"גיל העמידה הוא הזמן המתאים להחלטות בנוגע לאורח החיים ולקבלת טיפול, שיביאו החזר עצום על ההשקעה בגיל מבוגר", אומרת טרי מופיט, פרופסור לפסיכולוגיה ולמדעי המוח באוניברסיטת דיוק.

מדענים נוספים מחפשים רמזים במוח של שלב אמצע החיים (midlife brain), מכיוון שהמאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים נכשלו במידה רבה, אומר אחמד חרירי, פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח, גם הוא מאוניברסיטת דיוק.

כמעט שבעה מיליון אמריקאים סובלים ממחלת האלצהיימר, הסוג הנפוץ ביותר של דמנציה, על פי איגוד האלצהיימר. הנתון צפוי לעלות לכמעט 13 מיליון עד 2050.

"פרשנות הגיונית מאוד לכשלים הללו היא שניסיונות הטיפול בוצעו מאוחר מדי לאחר שהצטבר נזק רב מדי במוח", אומר חרירי.

מה קורה למוח באמצע החיים

מספר האנשים הצפויים לחלות בדמנציה עולה, ורבים מאיתנו מודאגים בנוגע לסיכונים הצפויים לנו בשלב מאוחר יותר בחיים. גם רופאים ומדענים מתמקדים כיום בנושא.

בגיל העמידה מתחילים חלקי המוח להשתנות מהר יותר, במיוחד ההיפוקמפוס, שחשוב לזכירת אירועים יומיומיים, אומר סבסטיאן דוהם-האנסן, דוקטורנט באוניברסיטת קורק באירלנד ומחבר ראשון של מחקר סקירה על הזדקנות המוח שנערך במרס ופורסם בכתב העת Trends in Neurosciences.

בשנות ה-40 וה-50 החומר הלבן במוח מצטמצם - הקשרים בין אזורי המוח יורדים בנפחם, אומר דוהם-האנסן. הדבר מביא כנראה למהירות עיבוד איטית יותר, מה שעלול להשפיע על הקוגניציה, הוא אומר.

בנוסף, יכולים להצטבר בדם חלבונים, ולגרום דלקת בדרגה נמוכה שעלולה להשפיע על יכולתו של ההיפוקמפוס לקודד ולאחסן מידע חדש, הוא אומר.

אנשים שומרים על כישוריהם המילוליים המבוססים על שפה למשך כל החיים, אומרת מופיט. אבל המהירות שבה אתה מעבד מידע והיכולת שלך לפתור בעיות חדשות של לוגיקה והקשה פוחתות בהדרגה עם הגיל.

המחקר שלה מצא שקבוצות מסוימות של אנשים מאבדות תפקוד קוגניטיבי מהר יותר במהלך אמצע החיים. קבוצות אלה כוללות אנשים שהחלו להשתמש בקנאביס או בטבק כשהיו בני נוער והמשיכו להשתמש בשנות ה-40 לחייהם, ואנשים עם רמות גבוהות של עופרת רעילה בדמם מילדותם. אבל אפילו מחוץ לקבוצות הללו, חלק מן האנשים מזדקנים מהר יותר בשנות ה-40 וה-50 לחייהם, והמחקר הראה כי ניתן לקשר זאת להתפתחות דמנציה בשלב מאוחר יותר בחיים.

נשים באמצע החיים מתמודדות עם סיבוכים נוספים של גיל המעבר, שבמהלכו מתרחשים שינויים פתאומיים ברמות ההורמונים שעשויים להשפיע על המוח, אומרת ג'סיקה קאלדוול, מנהלת המרכז למניעת אלצהיימר אצל נשים בקליבלנד קליניק בלאס וגאס. מוחה של אישה יכול להסתגל לשינויים הללו על ידי ארגון מחדש, אך מדענים עדיין חוקרים כיצד הדבר קורה ומה ההשפעה הסופית.

לא כולם מאמינים שאמצע החיים הוא נקודת מפנה חדה בבריאות המוח. מהירות העיבוד היא החלק שיורד במידה הרבה ביותר בתפקוד הקוגניטיבי ככל שאנשים מזדקנים, אך ההידרדרות הזו מתרחשת בהדרגה ומשתנה מאדם לאדם, אומר ד"ר דיוויד קנופמן, פרופסור לנוירולוגיה ב- Mayo Clinic ברוצ'סטר, מינסוטה.

אוקיי, אז מה אפשר לעשות?

שמירה על בריאות הלב באמצע החיים היא הדרך הטובה ביותר למנוע ירידה קוגניטיבית, אומר קנופמן. בריאות המוח ובריאות הלב קשורות קשר הדוק.

אותם הדברים שיכולים להוביל לחסימה של עורקים המובילים אל הלב יכולים להשפיע על העורקים המובילים אל המוח, ולעכב את זרימת הדם ואת אספקת החמצן.

אין דרכים מובטחות למניעת דמנציה, אך יש צעדים שעשויים לעזור הן למוח והן ללב שלכם, כמו להקפיד על פעילות גופנית סדירה, לשמור על תזונה בריאה ולא לעשן, וכן לנסות להימנע ממצבים כמו סוכרת, לחץ דם גבוה וכולסטרול, השמנת יתר, או לנהלם אם כבר קרו. כמו כן יש לטפל בדום נשימה חסימתי בשינה.

עבור מטופלים בגיל העמידה, הרופאים מתמקדים לעתים קרובות בשינויים באורח החיים כגון תזונה ופעילות גופנית כדי לנהל את לחץ הדם ואת הסיכון לסוכרת, אומרת קאלדוול. אבל הצעדים האלה חשובים באותה מידה לבריאות המוח בהמשך הדרך.

"אכילת תזונה מזינה יותר, פעילות גופנית ושינה מספקת קשורים כולם לתוצאות טובות יותר בבריאות המוח", אומרת קאלדוול.

חשוב גם להישאר פעילים ומעורבים מבחינה חברתית ומנטלית, אומר קנופמן. "יש יתרונות לעבודה בסביבה מאתגרת - זה מגרה את המוח - ונראה שזה קשור לתוצאות טובות יותר", הוא אומר.

אין שום סיבה לחכות עד אמצע החיים כדי להתחיל ליישם את השיפורים הללו בבריאות, מוסיפה קריסטין ביט וולהובד, חוקרת פסיכולוגיה במרכז לשינויי תוחלת חיים במוח ובקוגניציה, באוניברסיטת אוסלו בנורווגיה. רבים משינויי אורח החיים שיכניסו אותך למסלול טוב יותר בגיל מבוגר יכולים להתחיל לפני אמצע החיים, היא מציינת.

עוד כתבות

דובר צבא ירדן במסיבת עיתונאים / צילום: Reuters, Laith Al-jnaidi

בזמן מלחמת חרבות ברזל: תרגיל בינ"ל במעורבות לבנון בירדן

בתרגיל משתתפים כוחות יבשה, אוויר וים מ־33 מדינות כמו ארה"ב, בריטניה וצרפת וגם צבאות לבנון, מצרים ועיראק משתתפים בו ● לדברי דובר צבא ירדן, התרגיל מיועד לעזור במאבק בארגוני טרור ומהווה תגובה "להתפשטות כטב"מים, נשק ביולוגי, כימי וגרעיני"

אין לנו צפון אחר / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

אין לנו צפון אחר: פרויקט מיוחד לחבל הארץ שאסור לנו לאבד

המחקר שחושף את מצב המפונים מהצפון ● העסקים שנאלצו לעזוב, אבל התחילו מחדש במקום אחר ● סיור במטולה ובכפר גלעדי, חושף סצנה מסוף העולם ● והיכולות שחיזבאללה עדיין שומר במגירה

אמיר דהן בהריסות של בית שנפגע מירי נ''ט, מטולה / צילום: אלה לוי וינריב

מנהל קרן הפיצויים: "בתל אביב לא מפנימים שיש מלחמה בצפון. הנזקים יתגלו ביום אחד"

מאז פרצה המלחמה קרן הפיצויים של רשות המסים שילמה כ־13.9 מיליארד שקל על הנזקים, אך כשהעומד בראשה אמיר דהן מסתכל על הזירה הצפונית הוא מבין שהכיס רחוק מלהיסגר ● בראיון לגלובס הוא מספר על העבודה תחת אש, מסביר למה לא כל מי שנפגע יזכה לשיפוי מהמדינה, ונערך ליום שאחרי: "אי אפשר לתאר את הלחץ שיהיה לנו כשהמפונים ירצו לחזור לבתים שלהם"

עזריאלי ספירלה / הדמיה: KPF

80 קומות לפחות: המגדלים החדשים שישנו את קו הרקיע של תל אביב

שורת גורדי שחקים בני עשרות קומות צפויה לשנות את פניה של תל אביב וסביבתה בתוך עשור, והמבנים הגבוהים של היום יסתכלו מלמטה על הענקים של העתיד ● המגדלים החדשים לא ישמשו את הדיירים רק למגורים או לעבודה, אלא יכללו בתי קפה, חנויות ואפילו שטחים ציבוריים ● וגם: האם בבנייה החדשה נצטרך לוותר על הרכב? ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

סם אלטמן, מנכ''ל OPEN AI / צילום: ap, Patrick Semansky

אירוע החשיפה של Open AI: דגם חדש של ChatGPT

OPEN AI חשפה הערב מספר יכולות חדשות במוצריה ● סם אלטמן כתב בחשבון ה-X שלו: "לא GPT-5, לא מנוע חיפוש, אבל אנחנו חושבים שאנשים יאהבו"

מיזם ''אבנים עם לב אדם'' / צילום: פרויקט אבנים עם לב אדם

המגזר העסקי זוכר: יוזמות ההנצחה האזרחיות

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת חיילים וחיילות שנפלו במערכות ישראל ונפגעי פעולות איבה, ובהם נופלי מלחמת חרבות ברזל

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה / צילום: ap, Adel Hana

דיווח: יחיא סינוואר מסתתר במנהרות בח'אן יונס

עם פתיחת אירועי יום הזיכרון הופעל צבע אדום בעוטף עזה ● פעמיים בתוך זמן קצר נשמעו אזעקות בשדרות: חלק מהרקטות יורטו וחלק נפלו בשטחים פתוחים • בצה"ל מעדכנים על התקדמות הלחימה בג'באליה, רפיח וזייתון: יותר מ-150 מטרות טרור הושמדו ביממה האחרונה ● עדכונים שוטפים

עדן גולן הדהימה את העולם, ואוניברסיטת פרינסטון הסתבכה עם איראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך סיקרו בעולם את ההופעה של עדן גולן באירוויזיון, אוניברסיטת פרינסטון מסתבכת עם איראן ובלבנון טוענים שנתניהו מנסה להאריך את המלחמה ● כותרות העיתונים בעולם 

מוליק מרצה על AI בכנס TriNet PeopleForce 2023 / צילום: ap, Jason DeCrow

הפרופסור שהפך לאחד היועצים המובילים בתחום הלוהט בעולם, בחינם

איתן מוליק מאוניברסיטת פנסילבניה אימץ את טכנולוגיית ה–AI הרבה לפני שהייתה פופולרית, וכעת נחשב לאוטוריטה המובילה בתחום ● עם אשתו לילך לצדו ("כותבת הפרומפטים הטובה בעולם"), הם מייעצים לתאגידים הגדולים ביותר ולקובעי המדיניות בארה"ב - ובחינם

איסטנבול / צילום: Shutterstock

למרות הפסקת המסחר: ישראל החזירה דיפלומטים לשגרירות באנקרה

בחודש האחרון החלה ישראל להחזיר דיפלומטים ישראלים לטורקיה ● זאת למרות התקררות היחסים בין המדינות, והחלטת אנקרה להפסיק את הסחר עם ישראל עד להפסקת אש בעזה ● מה עומד מאחורי ההחלטה הישראלית?

אילוסטרציה: shutterstock

תיקון החוק שמפלה לטובה יורשי דירה בפרויקטים של פינוי בינוי

המחוקק החליט להבחין בין שותפים "רגילים" בדירה לבין בעלים אשר ירשו במשותף דירה ● כך ההבחנה משפיעה על תמורות בהתחדשות עירונית

ערן אור, מנכ''ל ומייסד חברת XRHealth / צילום: יח''צ

טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה ● כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן

אייר קנדה בנתב''ג / צילום: איל יצהר

אחרי יונייטד ואיזי ג'ט: חברה נוספת דוחה את החזרה לישראל

האפשרות לטוס ישירות לטורונטו תידחה עד אוגוסט: חברת התעופה אייר קנדה שהשהתה את פעילותה בישראל דוחה את החזרה שתוכננה ומצטרפת לאיזיג'ט, יונייטד איירליינס ואייר אינדיה שהשהו את חזרתן בשל השלכות מתקפת הכטב"מים האיראנית ● אייר אינדיה אמורה לחזור לפעילות בהמשך השבוע

מטה ARM בסן חוזה, קליפורניה / צילום: Shutterstock, Tada Images

דרמה בענף השבבים: ארם תשיק מעבדי בינה מלאכותית משלה

ארם צפויה להקים חטיבת פיתוח שבבי בינה מלאכותית שעשויה גם להתפצל ממנה לחברה נפרדת בשנה הבאה, לפי דיווח ביפן ● מדובר בחדשות רעות לאנבידיה ששולטת בענף מעבדי הבינה המלאכותית וחדשות טובות לסופטבנק - בעלת 90% ממניות ארם

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

חנות של רשת גיימסטופ / צילום: Shutterstock

80% בחצי שעה: האם המניה שהטריפה את וול סטריט תעשה זאת שוב?

מניות המם חוזרות לסיבוב נוסף? גיימסטופ (GME) מזנקת בוול סטריט ● ברקע הזינוק נמצא ציוץ אחד של קית' גיל, מי שגרם לזינוק המניה ב-2021, אחרי 3 שנים של שתיקה ● שתי מניות מם נוספות, רדיט ו-AMC, מטפסות אף הן

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעקבות הפרסום בגלובס: אאורה מתקנת את הדיווח בדבר זכייתה בפרויקט ההתחדשות העירונית בגבעתיים

כזכור, בעירייה טענו כי הנתונים שפרסמה החברה אינם תואמים את התכנון שהיא מקדמת ● בחברה מפרסמים כעת "דוח משלים" לדיווח הראשון ובו גרסה מסויגת יותר, ומפורטת פחות, של הצפוי בפרויקט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

הסקר ממנו עולה אופטימיות בקרב יועצי השקעות ישראלים ● אחרי שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים ● המשקיע המיליארדר שסבור כי מפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב ● וגם: מה גורם בעיקר למשקיעים לחפש הזדמנויות בשוקי חו"ל?

אבו סיתה נואם בפני הקונגרס הפלסטיני. בחודש שעבר בברלין / צילום: Reuters, Halil Sagirkaya

המפה של סלמאן והפתק של אפרת

שלושה אינטלקטואלים פלסטינים חגגו שלושה רגעי ניצחון. המתיישבת "הפולנייה" השאירה לאחד מהם פתק ● ואז בא 7 באוקטובר

טוקיו, יפן / צילום: טלי בוגדנובסקי

הפד במלכוד: הריבית בארה"ב עלולה להחריב את הין היפני

מדיניות הריבית של הפד מייצאת את בעיותיה של ארה"ב ליפן, והין יורד למחיר שלא היה כמוהו זה 34 שנה ● יפן החלה לתמוך במטבע ובהיותה המחזיקה הזרה הגדולה ביותר של אג"ח אמריקאיות, היא עלולה לפנות למכירה מסיבית וללחוץ על הריבית בארה"ב עוד יותר כלפי מעלה ● הסחרור היפני מאיים על הכלכלות והשווקים הבינלאומיים