גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי לאחר שוויתרה על הסדר עם ארה"ב

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI
טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

במשך שני עשורים, נשארה איראן בצללים והסתמכה על מיליציות שמימנה ברחבי המזרח התיכון כדי שילחמו נגד ישראל. המתקפה הישירה שלה על ישראל בסוף השבוע שעבר סימנה תפנית אסטרטגית, והימור גדול.

איראן יודעת שהצבא הרשמי שלה חלש יותר בהשוואה לישראל ולבעלת בריתה העיקרית, ארה"ב. במשך רוב שנות קיומה מאז המהפכה האסלאמית ב-1979, רוב בנות הברית של טהראן בעולם לא תמכו בהתקפה ישירה על בעלת ברית של ארה"ב.

התבצרות במשרדים ומפגינים עצורים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב
WSJ | תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה
WSJ | רשימות המתנה ועלות של מיליארדרים: ההצלחה של ישראל מקפיצה את הביקוש למערכות הגנה

מתקפת הכטב"מים והטילים האדירה של איראן על ישראל - שצבא איראן קיבל את מלוא האחריות עליה ונשבע לחזור עליה אם ישראל תגיב - הגיעה לאחר שנים של בניית קשרים דיפלומטיים חזקים יותר עם יריבות של ארה"ב כמו רוסיה וסין, שיפור היחסים עם שכנות כמו ערב הסעודית ופיתוח הכלכלה באמצעות מכירת נפט, למרות הסנקציות שהטילו עליה במערב. ההתקפה המחישה באופן דרמטי את המעבר של טהראן מניסיון להסדר עם המערב לעימות גלוי עם ארה"ב ובעלות בריתה.

כעת, איראן וישראל עומדות על סף הסלמה של מעגל האלימות, שטמונות בה סכנות קיצוניות לשני הצדדים. חברי קבינט המלחמה הישראלי אמרו שהמדינה תגיב בזמן ובמקום שתבחר, וגורמים אמריקנים רשמיים אמרו כי התגובה צפויה להגיע בקרוב.

מתגברות הקריאות באיראן לפעולה נגד ישראל

פלג הולך וגדל של קיצוניים באיראן קרא לפעולה קשה יותר נגד ישראל, שכן היא גרמה נזק כבד לרשת המיליציות של טהראן, לרבות תקיפה החודש של מתקן דיפלומטי בדמשק שהרגה קציני צבא בכירים. עבור רבים מן הלוחמים האיראנים, המתקפה הזו דרשה תגובה משנת פרדיגמה.

"החלטנו ליצור משוואה חדשה", אמר האלוף חוסיין סלאמי, ראש משמרות המהפכה האסלאמית של איראן, הארגון הצבאי למחצה שביצע את התקפת הטילים בשבת. "מעתה והלאה אם המשטר הציוני יתקוף את האינטרסים, הנכסים, הדמויות והאזרחים שלנו בכל מקום שהוא, נתקוף אותו בתגובה מאיראן", אמר לטלוויזיה הממלכתית ביום ראשון.

התפנית טומנת בחובה סיכונים עצומים עבור טהראן, מעניקה לישראל הזדמנות להסיט את השיח מן המלחמה הלא-פופולרית בעזה, ומעמידה במבחן את היכולות הצבאיות של איראן, וייתכן שהיא לא תעמוד בו.

"האיראנים לא מחפשים פופולריות. הם מחפשים מינוף", אמר ג'ון אלתרמן, סגן נשיא בכיר במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים בוושינגטון. 

"האיראנים מרגישים שאין זה משנה מה יעשו, הם בכל מקרה נמצאים בקרב קיומי עם ארה"ב, בעלות בריתה ושותפיה. אז הם לא רואים ברירה אלא לקחת סיכון. והם רואים את המשך הישרדותם כניצחון", אמר.

התקיפה מגיעה לאחר שאיראן החלה לספק לרוסיה כטב"מים ששימשו כדי לתקוף את אוקראינה ואף סייעו בבניית מפעל כטב"מים על אדמת רוסיה - מהלכים שהבהילו את הגורמים הרשמיים בארה"ב ועזרו למוסקבה להשיג יתרון במלחמה באוקראינה. איראן גם המשיכה בפיתוח תוכנית הגרעין שלה, מאז שפרשה ארה"ב מההסכם עם טהראן ב-2018, מה שעורר דאגה כי המדינה קרובה יותר להשלמת נשק כזה - דבר שאיראן מכחישה. פקידים אמריקנים אומרים שהם לא מאמינים שאיראן עובדת כעת על בניית נשק גרעיני.

בחודש פברואר האחרון אמרו גורמים איראנים כי הגדירו שני קווים אדומים שחצייתם תגרום למתקפה רחבת היקף על ישראל: פגיעה ישירה בנכסים האסטרטגיים בתוך איראן, כמו מתקני הגרעין והפטרוכימיה שלה, או מתקפה קרקעית נגד המיליציה הלבנונית חיזבאללה, בעלת ברית יקרת ערך של איראן, ואחד האויבים המסוכנים של ישראל.

אפילו כשפגעה ישראל בבניין שאירח פעילות קונסולרית איראנית, תגובה צבאית לא הייתה מובנת מאליה, אמרו יועצי משמרות המהפכה וממשלת סוריה. איראן הייתה יכולה להחליט שלא להגיב, אמרו אותם האנשים. היא יכלה להחליט שלא להתייחס אל הבניין כאל חלק מן הטריטוריה שלה ולהתעלם ממותם של המפקדים בו, כפי שעשתה במשך שנים של התקפות קודמות על נכסיה בסוריה.

ישראל לא קיבלה אחריות על התקיפה בדמשק, ובכירים ישראלים אמרו כי המודיעין הראה כי הבניין אינו מתקן דיפלומטי אמיתי, אלא בניין המשמש למטרות צבאיות איראניות.

איראן רוצה להוכיח שהיא עדיין מובילה את ציר ההתנגדות

איראן החליטה להתערב בלחץ של 'ציר ההתנגדות' קבוצת מיליציות בעלות בריתה, שהותקפה שוב ושוב על ידי ישראל וארה"ב, לדברי יועץ למשמרות המהפכה.

בפגישה של מנהיגי משמרות המהפכה ביום שני, אמר עלי אכבר אחמדיאן, מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, כי "ההחלטה התקבלה בשל התסכול הגובר של החות'ים ואחרים בציר ההתנגדות מכך שאיראן לא עשתה דבר," אמר היועץ.

"ברקע המלחמה בעזה, גבר הלחץ של איראן להראות שהיא עדיין מובילה את ציר ההתנגדות, זה היה סוג של עימות עם ישראל", אומרת דליה דאסה קיי, עמיתה בכירה במרכז בארקל ליחסים בין-לאומיים של UCLA. "אני חושבת שהייתה תחושה שישראל מחזיקה בהגה, והם היו צריכים להפוך את היוצרות".

אף שהמתקפה האיראנית גרמה לנזק מועט ולפציעות מועטות, היקף התקיפות היה בגדר שינוי עבור איראן. עד כה היא התאפיינה בקבוצות חמושות שיכלו ללחוץ על אויבים כמו ישראל בעוד שאיראן עצמה שומרת על מרחק.

במהלך מלחמת הצללים הזו, ישראל, כך מאמינים רבים, הרגה מדעני גרעין איראניים, פתחה במתקפות סייבר על טהראן וביצעה יותר מ-400 תקיפות אוויריות נגד מטרות הקשורות לאיראן בסוריה ובמקומות אחרים באזור, כך דווח בעבר ב"וול סטריט ג'ורנל".

ישראל הגבירה את התקיפות על מטרות איראניות בעקבות התקפת חמאס ב-7 באוקטובר ובמהלך המלחמה בעזה. תקיפות המיוחסות לישראל הרגו לפחות 18 חברי משמרות המהפכה בחודשים האחרונים, ושיאן היה במתקפת ה-1 באפריל בדמשק, שהרגה גנרל איראני בכיר והביאה לתגובת איראן.

"זהו שינוי מאסיבי תקשורת בין המדינות, ואני חושב שזה כמובן מכוון כדי לשרטט כמה קווים אדומים מאוד ברורים בסכסוך שלהם עם ישראל", אמר סנאם וקיל, מנהל תוכנית המזרח התיכון וצפון אפריקה ב- Chatham House בלונדון.

איראן הזהירה מראש כי מתקפה מגיעה, ועדכנה את עומאן ואת שוויץ, שתי מדינות שבאופן מסורתי מתווכות בין איראן למערב, ונתנה לישראל ולשותפותיה המערביות והאזוריות זמן להתכונן, צעד שככל הנראה הגביל את הנזק מהתקיפה.

ובכל זאת, בניגוד לסבבי ההסלמה הקודמים, היקף התקיפה הצביע על ניסיון להסב נזק ממשי בתוך ישראל, אמרו אנליסטים צבאיים, עם יותר מ-300 טילים וכטב"מים מסוגים שונים. נדרשה פעולה משותפת ומורכבת עם ארה"ב ועם השכנות הערביות כדי להפיל את מרבית הטילים.

"אם הם רצו לערוך מתקפה סמלית, למה להשתמש בכל כך הרבה מערכות? אם זה רק סמלי, איך נראית מתקפה אמיתית? הם לא יכולים לשגר אלף טילים בבת אחת", אמר פביאן הינץ, מומחה לטילים ולמל"טים איראניים מהמכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים.

שאלה אסטרטגית מרכזית כעת היא איזה תפקיד, אם בכלל, ישחק חיזבאללה בהסלמה בין ישראל לאיראן. הקבוצה הלבנונית מנהלת עם ישראל סכסוך שמתחמם באיטיות מאז תחילת המלחמה בעזה, מחליפה ללא הרף אש עם כוחות ישראליים, אך ממתינה עם ארסנל הטילים המדויקים המתוחכם יותר שלה.

"מלחמת הצללים תימשך", אומר צ'אק פרייליך, לשעבר סגן היועץ לביטחון לאומי בישראל. "השאלה היא אם יהיה עימות גלוי".

עוד כתבות

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב"ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

"אינתיפאדה עולמית" מתפשטת בקמפוסים של ארה"ב, אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנאם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן