גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה של איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock
איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

איראן מתכוננת למתקפת תגמול ישראלית על שטחה או על שלוחיה. ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל לבחור בתגובה שתמנע הסלמה במתיחות, שנגרמה ממתקפת הטילים והכטב"מים של טהראן בסוף השבוע.

האם זה מה שיעצור את הנשק האיראני? 
חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל
ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

איראן הודיעה ביום רביעי כי היא מכינה את חיל האוויר שלה לתקיפות, וכי חיל הים שלה יחל ללוות ספינות איראניות מסחריות בים האדום. טהראן גם החלה בפינוי צוותים מאתרים בסוריה שלחיל משמרות המהפכה האסלאמית יש נוכחות גדולה בהם, אמרו גורמים רשמיים ויועצים סורים ואיראנים.

משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחותם של הקצינים הבכירים שלהם בסוריה, בעוד שקצינים בדרג הביניים משנים את מיקומם במדינה, אמרו גורמי ביטחון סורים.

ישראל הודיעה כי בכוונתה להגיב, אך גורמים רשמיים אומרים כי יגיבו במועד שיבחרו ובצורה אחראית.

ממשל ביידן דוחק בישראל שלא להגיב ובמקום זאת להסתפק בכך שברית בתיווך ארה"ב, הכוללת את ישראל ומדינות ערב, הדפה בהצלחה את המתקפה של איראן בשבת. מתקפה זו כללה יותר מ-300 כטב"מים, טילי שיוט וטילים בליסטיים.

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

שר החוץ של בריטניה, דיוויד קמרון, ושרת החוץ הגרמנית אנאלנה בארבוק ביקרו בישראל ביום רביעי כדי לפגוש את ראש הממשלה בנימין נתניהו ולחזק את המסר של מניעת ההסלמה.

בנאום לממשלה לאחר מכן, אמר נתניהו כי תשובתו לדיפלומטים הייתה כי "נקבל את ההחלטות שלנו, ומדינת ישראל תעשה כל מה שנדרש כדי להגן על עצמה".

ישראל תגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

לאופן שבו ישראל תגיב יש פוטנציאל להרחיב את העימות של ישראל בעזה עם חמאס, הנתמך על ידי טהראן, למלחמה אזורית רחבה יותר. זאת תוצאה שנראה שרוב הצדדים משתוקקים להימנע ממנה, אם כי גובר החשש שישראל ואיראן עלולות לפרש לא נכון זו את כוונותיה של זו.

כדי לעודד את ישראל להגביל את תגובתה, אמר הבית הלבן ביום שלישי כי יטיל שורה של סנקציות כלכליות על איראן, לרבות על ארגון משמרות המהפכה ותוכניות הטילים והכטב"מים שלו. סנקציות אחרות עשויות להיות מופנות אל תעשיית הנפט של איראן וליכולתה להגדיל את הכנסות הממשלה.

כדי לאותת על כך שישראל שוקלת את המסר של ארה"ב ובעלות בריתה, הבטיחו גורמים ישראלים ביום שני למדינות המפרץ ולמדינות ערב אחרות, שתגובת ישראל למתקפה של איראן לא תסכן את ביטחונן וככל הנראה תהיה מוגבלת בהיקפה, כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל. ישראל תזהיר ככל הנראה את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ועשויה להגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן, כך לפי גורמים ערבים אזוריים.

משמרות המהפכה של איראן נקטו מבעוד מועד אמצעי חירום עבור מתקניהם ברחבי סוריה. חלק מחברי משמרות המהפכה פינו את הבסיסים שלהם בסוריה ואחרים עושים זאת בלילות, כאשר יש סבירות גבוהה יותר לתקיפות ישראליות. רק חיילים בודדים נשארים מאחור כדי להגן על מאגרי הנשק.

מתקנים בסוריה המקושרים לאיראן נתפסים על ידי מומחים צבאיים כאופציה שתאפשר לישראל להגיב, אך להימנע מסחרור חילופי מהלומות, שיובילו להתלקחות רחבה יותר.

זירת החיסול של הגנרל האיראני חסן מהדווי בדמשק / צילום: Reuters, Firas Makdesi

חיזבאללה הגדיל את מספר לוחמיו בגבול הסורי עם ישראל

טהרן, במקביל, אמרה שהיא תגיב לכל פעולה ישראלית, ואותתה על כך שאינה מעוניינת להמשיך במלחמת הצללים שלה עם ישראל - שנלחמה בעיקר עם שלוחיה - וכעת היא תתערב ישירות.

"הפעולה הקטנה ביותר נגד האינטרסים של איראן תיענה בהחלט בתגובה חמורה, נרחבת וכואבת נגד כל מבצעיה", אמר נשיא איראן, אבראהים ראיסי.

ישראל כבר מעורבת בחילופי אש כמעט יומיומיים עם הנציג החזק ביותר של איראן, הארגון הצבאי הלבנוני חיזבאללה. הצבא הישראלי אמר ביום שלישי כי פתח בתקיפות אוויריות והרג שני מפקדים בכירים בחיזבאללה ופעיל בדרג נמוך יותר שהיו מעורבים בשיגור רקטות וטילים נגד טנקים לעבר שטח ישראל. חיזבאללה אישר את כל שלושת ההרוגים.

בתגובה, פתח חיזבאללה ביום רביעי במתקפה על עיר בצפון ישראל עם כטב"מים וארטילריה, ולפי צה"ל פצע 12 חיילים. צה"ל הגיב בתקיפות אוויריות בדרום לבנון.

נראה כי חילופי האש האחרונים עם חיזבאללה בגבולה הצפוני של ישראל הם במסגרת כללי ההתקשרות ששני הצדדים קבעו באופן לא רשמי בתחילת המלחמה בעזה, כאשר חיזבאללה החל לירות על שטח ישראל, אך נמנע מלעורר מלחמה גדולה יותר. אך גם שני הצדדים האלה מסתכנים בחישוב שגוי.

חיזבאללה היה בכוננות גבוהה יותר במהלך המתקפה האיראנית בסוף השבוע, מתוך ציפייה לפעולת תגמול ישראלית בו-זמנית שעלולה לכוון לעמדות חיזבאללה, לדברי אדם המכיר את פעולות חיזבאללה. אך הארגון הוריד כעת את רמת הכוננות שלו, משום שחיזבאללה צופה שישראל לא תפגע בו בלבנון בתגובה למתקפה של איראן, אמר אותו אדם.

במקום זאת, קיבל חיזבאללה את עצתה של איראן לנקוט אמצעי זהירות בסוריה, משום שישראל עלולה לפגוע בבסיסי משמרות המהפכה, במחסנים ובעמדות חיזבאללה שם, הוסיף אותו אדם.

גורמי ביטחון סורים אמרו ביום רביעי כי חיזבאללה הגדיל בימים האחרונים את מספר לוחמיו בגבול הסורי עם ישראל, כדי לאסוף מידע מודיעיני על התקפות ישראליות אפשריות על לוחמיו ועל מתקניו.

התקיפה של איראן בשבת הייתה פעולת תגמול על מה שלדבריה היה תקיפה ישראלית על בניין דיפלומטי בדמשק, שהרגה קצינים בכירים בצבא האיראני. ישראל לא לקחה אחריות על התקיפה בדמשק, ואמרה שהבניין שימש למטרות צבאיות.

תוכנית הגרעין של איראן 

איראן פעלה גם להגן על תוכנית הגרעין שלה בסוף השבוע. ראש סוכנות האטום של האו"ם, רפאל גרוסי, אמר ביום שני לכתבים כי המתקנים האיראניים היו סגורים בסוף השבוע. הם נפתחו מחדש ביום שני. בעוד שבשנים האחרונות הגבילה איראן את המעקב של הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית אחר מיקומים הקשורים לתוכנית הגרעין שלה, לפקחים יש כעת גישה קבועה למתקני ההעשרה העיקריים של המדינה.

אנשים המכירים את תוכנית הגרעין של איראן אומרים כי איראן שומרת את החומר הבקיע המועשר ל- 60%, בדרגת כמעט-נשק, במכלים הניתנים להעברה בקלות, כדי שיוכלו לשנע אותו במידת הצורך. עם זאת, פעולה כזאת תתגלה כנראה על ידי אנשי סבא"א או על ידי המצלמות, ועלולה לגרום משבר. איראן התחייבה להתנהל בשקיפות בנוגע לתוכנית הגרעין שלה.

שרי החוץ של האיחוד האירופי דנו בשיחת וידאו ביום שלישי בסנקציות חדשות נגד איראן. ראש מדיניות החוץ של הגוש האירופי, ג'וזפ בורל, אמר כי בריסל תתחיל לעבוד על צעדים חדשים. עשויים להידרש כמה שבועות כדי לאשר אותם, אמרו דיפלומטים.

צעדים אלה יכללו סנקציות על איראן בגין מסירת טילים וכטב"מים למיליציות פרו-איראניות במזרח התיכון, סנקציות שצרפת וגרמניה דחפו לנקוט לפני התקפת סוף השבוע של איראן. הן גם יכינו את הקרקע לסנקציות על אנשים וישויות איראניות, אם יוכח שטהרן שלחה טילים לרוסיה עבור מלחמתה נגד אוקראינה.

חלק מן המדינות החברות באיחוד האירופי גם דוחפות להציב שוב את חיל משמרות המהפכה של איראן ברשימת ארגוני הטרור של הגוש, כפי שעשתה ארה"ב, צעד שנדחק בעבר על ידי מכשולים משפטיים ודיפלומטיים. האיחוד האירופי כבר מטיל סנקציות על משמרות המהפכה בשל עבודת הארגון לפיתוח נשק להשמדה המונית.

צה"ל המשיך לפעול גם נגד חמאס בעזה בימים האחרונים, ואמר שפתח במתקפות נגד 40 מטרות ברחבי הרצועה.

הפעילות בעזה הואטה בשבועות האחרונים, בהשוואה לתחילת המלחמה, משום שישראל שקלה האם לצאת למבצע מכריע בעיר רפיח שבדרום הרצועה - שיותר ממיליון פלסטינים הגיעו אליה כדי למצוא מחסה - ומשום שבכירים ישראלים התמקדו באיראן בימים האחרונים.

ישראל אמרה ביום רביעי כי הנמל הדרומי שלה באשדוד שימש לראשונה להעברת סיוע שנכנס לעזה. זהו נתיב שממשלת ישראל אמרה מוקדם יותר החודש שייפתח כדי להקל על המשבר ההומניטרי, בעקבות לחץ של ארה"ב.

הנשיא ביידן אמר בפוסט ב- X ביום רביעי כי 3,000 משאיות נכנסו לעזה ב-12 הימים מאז שלחץ על נתניהו בשיחת טלפון להגביר את הסיוע. "זה עדיין לא מספיק", כתב ביידן. "אנחנו ממשיכים להאיץ בישראל להגביר את המשלוחים היבשתיים, האוויריים והימיים".

חמאס, בהצהרה ביום רביעי, הודה לאיראן על המתקפה על ישראל בסוף השבוע וביקר את מדינות המערב על כך שעזרו לישראל להדוף את הטילים והכטב"מים.

בנואה פאוקון ואדם חמסדין תרמו למאמר זה.

עוד כתבות

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

מגמה מעורבת בוול סטריט; מניות השבבים צוללות

הנאסד"ק נסחר סביב רמות הבסיס ● AMD וסופר מיקרו צוללות בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט יורדים במעל ל-1% ● היום הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית