גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock
סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

הרבעונים האחרונים היו מעולים למניות בשוק השבבים. הן עלו בשיעורים חדים, לעתים אפילו תלת ספרתיים בשנה האחרונה, כשצמד המילים "בינה מלאכותית" מלהיב את השווקים.

אבל בסוף השבוע האחרון, מניות החברות השונות התמודדו עם ירידות משמעותיות:  אנבידיה נחתכה ב-10%, מה שהוריד אותה למקום החמישי מבחינת שווי השוק, מתחת לאלפאבית (גוגל). מניית TSMC יורדת ביותר מ-6% אף היא, ובחמישה הימים האחרונים, מדד פילדלפיה העוקב אחרי מניות שבבים, ירד ב-10%. מה גורם לזה?

יותר מחצי מהתשואה נמחקה: הסיבות לירידות החדות בוול סטריט, ומה קרה לאנבידיה?
בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028
אלה הן 10 המניות הכי יקרות בוול סטריט 

"קודם כל, הירידות מתבקשות. אי אפשר רק לעלות", אומר לגלובס סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר. "שוק השבבים יצא מפרופורציות לגמרי. מצד אחד, אנבידיה לדוגמה מראה ביצועים יפים, אבל השוק מתמחר את זה מעל ומעבר. היא פי שניים מפייסבוק, פי 4-5 מטסלה. אלו מספרים דמיוניים", הוא אומר.

אלון לסט, אנליסט הטכנולוגיה של מיטב אומר לגלובס כי "מה שיכול לגרום לירידות החדשות האלו, זה למעשה התיקון לעליות קודם לכן". לדבריו, "במידה מסוימת, סקטור השבבים נהנה מתשואה עודפת משמעותית, גם על פני הסקטורים האחרים וגם בתוך עולמות אחרים בטכנולוגיה כמו תוכנה וחומרה. התיקון מאוד מתבקש, וקשה לתזמן את המצב שזה יקרה. זה עצבנות על רקע תשואות היתר שהמניות האלו הדגימו כבר תקופה ארוכה".

דוחות לא מוצלחים ותחזיות פושרות

על פי אנליסטים, בין הטריגרים לירידות ניתן להצביע על אזהרות של חברות בתחום השבבים שמובילות את התעשייה. ראשית, ביצרנית השבבים TSMC דיווחו שהם רואים חולשה בהמשך השנה, וזו אזהרה משמעותית. שנית, היו דוחות לא מוצלחים של חברת ASML, שהיא חברת ציוד לשבבים, בשל כמות נמוכה של הזמנות חדשות. יתרה מכך, היו אינדיקציות גם מענקית הטכנולוגיה אפל, שדיברה על חולשה בשוק הטלפונים הסלולריים. על פי החברה, הביקוש למכשירים בירידה ועל כן גם הביקוש לשבבים.

"למרות כל הסיבות הללו, אזהרות TSMC ואפל ודוחות לא טובים של חברת ASML, אנו מעריכים שזמני האספקה של שבבי הבינה המלאכותית מתחילים להתקצר משמעותית. זה אומר אחד מבין שני דברים: הביקושים מתחילים להירגע או שקצב האספקה מצליח לעמוד בדרישות של השוק", מסביר וסצ'ונוק.

לדבריו, "עוד לא התחלנו לראות את הירידה במכפילים, המניות רצו די חזק. אמנם 2022 הייתה שנה חלשה, אבל שוק השבבים ירד פחות משאר הסקטורים. אנחנו נמצאים כעת אחרי כמה שנים של עליות רצופות".

הטרנד הלוהט שמושך את כל תחום השבבים מעלה הוא AI, אך לדברי וסצ'ונוק הוא פחות או יותר היחיד שעושה זאת. "הסגמנטים האחרים בשוק השבבים מאוד חלשים. חולשה מאוד מובהקת אפשר לראות בשוקי הסלולר, התקשורת, הרכבים והמחשוב. סביר שימשיכו הביקושים בסגמנט הבינה המלאכותית, אבל זה סגמנט קטן בשוק השבבים".

לסט ממיטב מסכים כי שם המשחק הוא בינה מלאכותית. "כל חברה שמזכירה AI, הערכים שלה עולים. ישנן חברות שהן תתי סקטורים של ציוד לשבבים ומחירי המניות שלהם מגלמים מניות צמיחה. יש פה ציפיות יתר מהחברות האלו לאורך זמן שבנקודה מסוימת מוצאות את הרגעים הנכונים", הוא אומר.

נתון נוסף שהכביד על השוק בכלל ועל מניית אנבידיה בפרט, הוא מניית סופר מיקרו קומפיוטר , שנחשבת לאחת ממרכיבות השרתים העיקריות של אנבידיה וצנחה בשישי האחרון ב-23%. הסיבה: בשוק התרגלו שהחברה מפרסמת הערכות מקדמיות על תוצאותיה הרבעוניות, והפעם היא בחרה שלא לעשות כן, בחירה שעוררה סימני שאלה וחששות בשוק.

"נראה שלא תהיה התאוששות"

הקונצנזוס בקרב האנליסטים היה ששנת 2024 אמורה להיות שנה חזקה מאוד מבחינת שוק השבבים, אך בפועל הדוחות מגלים אכזבה מסוימת. "ראינו בתחילת השנה שלא הייתה חוזקה, ועכשיו מסתכלים על המחצית השנייה של השנה וטוענים שתהיה התאוששות בשוק השבבים. זה נראה שלא תהיה התאוששות, ויכול להיות שכל השנה תהיה אנמית. אני לא רואה מאיפה הצמיחה בשוק השבבים יכולה לבוא", אומר וסצ'ונוק מאופנהיימר. לדבריו, הציפיות עדיין גבוהות וזה בא לידי ביטוי בתמחור מניות השבבים.

בנוסף לדוחות המאכזבים, גם נתוני המאקרו מכבידים, והם כוללים בעיקר את הריבית הגבוהה בארה"ב, שלא צפויה לרדת בקרוב, ואת המתיחות במזרח התיכון, שעשויה להתבטא בעליית מחירי הנפט. "כל עוד הריבית תישאר גבוהה זה משפיע על הוצאות ההון, מה שמשפיע על התמחור של החברות. וזה גם גלום בירידה שראינו בחברות השבבים וחברות התוכנה שסומכות עליהן, כמו מיקרוסופט ומטא", אומר וסצ'ונוק.

גם ליאור צימרמן, אנליסט בחדר המסחר של בנק הפועלים, טוען כי לאי הורדת הריבית תפקיד משמעותי. "חברות נהנו מתשואה גדולה בצל החשיבה שהריבית עומדת לרדת. דבר נוסף, ראינו חולשה בסין, נרשמו שם אינדיקציות מאוד ברורות של חולשה. אפשר לראות את החולשה במניות הסיניות ובמדדים הסיניים. ובנוסף, זה תחרות - לפני יומיים דיברו על זה שאנבידיה לבד בשוק, והיום אפשר לראות ניתנים של חברות שבאות ומאיימות על מה שקורה פה".

גם לסט מסכים כי גורמי המאקרו האלו משפיעים במיוחד. "יש קורלציה מאוד ברורה בין חברות שרגישות למאקרו, לבין חברות שנוטות לנושא של בינה מלאכותית. החברות שנקשרות לבינה מלאכותית זה אאוטלייר לחולשה הכללית שאנחנו רואים במניות. העליות שאנחנו חווים זה הרבה גלום בבינה מלאכותית".

מה שעולה מהר יורד מהר

עם זאת, התהליכים במניות קורים במהירות, בעיקר בשוק השבבים. ככל שהעלייה חזקה ומהירה יותר, כך גם הירידה תהיה מהירה לפי וסצ'ונוק. "נכון לעכשיו הקטליזטורים לא נמצאים, כי הדוחות בעוד חודש ויש זמן. מה שבטוח, אפשר ללמוד מה צפוי מהמתרחש בוול סטריט, וממה שקרה בדוחות נטפליקס לפני מספר ימים. למרות דוחות חזקים, עדיין המניה נפלה. וזה נבע מזה שהיא פשוט עלתה הרבה לפני כן. אנשים מעדיפים לממש רווחים, מאשר להסתכן בהמשך".

בתוך כך, לסט מסביר כי קשה לדעת מה יקרה בעתיד. "צריך לקחת בחשבון שאנחנו נמצאים בשינוי טכנולוגי רדיקלי, שהשלכות שלו על תעשיית הטכנולוגיה ועל הכלכלה עולמית באופן כללי הן מאוד משמעותיות. קשה לכמת את זה בטווח של שנים קדימה, כי קשה להגיד מה התמחור האמיתי של החברות. בדיוק מה שקרה לטסלה, כשהרכבים החשמליים היו בעליה. לא יודעים מה יקרה מחר כשיש מניות עם תהליכי שינוי רדיקליים". לסט מסביר שיש "בהחלט פוטנציאל להמשך ירידות".

"אל תמהרו להספיד"

אנבידיה הפכה לשם נרדף למהפכת ה-AI ולהשקעה מוצלחת עם תשואה פנומנלית של כמעט 90% ברבעון הראשון. מאז היא מאבדת גובה, כשהשיא היה בשישי האחרון. לדברי צימרמן מבנק הפועלים, "האנליסטים לדוגמה מצביעים על אנבידיה ורואים שהיא משמרת את מחיר היעד והאנליסטים לא מעלים אותם יותר. יש לחצים מבנקים ועוד נגזרות, וכל הדברים האלו יוצרים לחץ על השוק. אם היה כאן סקטור שהיה ודאי לפני כמה חודשים, פתאום נשאלת השאלה האם התמחורים האלו הגיוניים".

צימרמן חושב כי "מוקדם מדי להספיד את הסקטור הזה. הוא מאוד משמעותי, עדיין צומח, הוא מאוד תזרימי והפוטנציאל עצום. אני לא רואה גופים שעושים שיפט משמעותי. הם ירצו לראות מה קורה עם הריבית בהחלטות הבאות. המניות האלו עדיין טובות וסביר שאנשים יחזיקו אותם עדיין ואולי קצת יצמצמו. הירידות לא הסתיימו עדיין, יש עדיין לחץ. אין קטסטרופה, כן מימושים של כמה אחוזים עד הסיכון הבא".

עוד כתבות

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"