סדר בניירת: טופס 106, חשבונות, קנסות, חוזים - מה לזרוק בסוף השנה ומה לשמור?

תיבת הדואר שלכם מפוצצת בדו"חות לקראת סוף השנה? איזה מכולם צריך לשמור ולכמה זמן, ומה אפשר לבדוק כדי להרוויח מהם כסף, או לפחות לא להפסיד

שכר

תלושי משכורת - לזרוק

טופס 106 - לשמור

דבר המומחה עו"ד (רו"ח) ענת טנא, שותפה בכירה במשרד אלתר עורכי דין: טופס 106 מקבלים מהמעביד בדרך כלל בחודש מארס, והוא מרכז את כל המידע שיש בתלושים. אם רוצים, מבקשים החזר ממס הכנסה. ההתיישנות במס הכנסה היא עד שלוש שנים מתום שנת המס שבה הוגש הדו"ח, אבל ניתן להאריך אותה בקלות יחסית בשנה ובעזרת אישור נציב אפילו בשנתיים. גם נישום שלא חייב בהגשת דו"ח, יכול להגיש אם הוא רוצה בכך.

דבר המומחה עו"ד גיא אופיר, מומחה למשפט מסחרי ממשרד גיא אופיר: רבים מהשכירים בישראל אינם יודעים שהם זכאים לתיאום מס. שימו לב: תיאום המס הוא משהו שהאזרח צריך לעשות באופן פעיל - רשויות המס לא יחזירו כסף אם לא תבקש, ויש להגיש אותו עד שנה מסוף שנת המס הרלוונטית. אפשר לעשות את זה במחלקת השכר במקום העבודה, ואז אין צורך ללכת למס הכנסה.

חיסכון פנסיוני

חברות ביטוח, קרנות פנסיה, קופות גמל - לשמור

דבר המומחה עו"ד (רו"ח) ענת טנא: את הדו"חות הרבעוניים אין צורך לשמור - רק את השנתיים.

"אישור שנתי לצורך דו"ח" מפרט את כל ההפקדות והרווחים שהיו בשנה השוטפת, וצריך לשמור אותו 6 שנים למקרה שמס הכנסה יבקש. זה נכון בעיקר לעצמאים, אבל גם לשכירים. "אישור שנתי לצורך הצהרת הון" - לשמור ללא הגבלת זמן למקרה שיום אחד תצטרך להגיש הצהרת הון.

דבר המומחה עו"ד גיא אופיר: בדקו את הדו"חות השנתיים שמגיעים הביתה וודאו שהמוטבים שלכם בביטוח המנהלים מעודכנים. אם מצבכם המשפחתי השתנה (התגרשתם, נולדו לכם ילדים) - עדכנו את הרשימה. גם אם בצוואתכם ציוויתם את כספכם לאדם מסוים, הוא לא יקבל את הכסף מביטוח המנהלים אלא אם כן הוא המוטב.

ביטוח לאומי

תקבולים ותשלומים - לשמור

דבר המומחה עו"ד (רו"ח) ענת טנא: אם קיבלתם מביטוח לאומי תשלומים כלשהם צריך לשמור את הדו"ח לצרכי מס הכנסה. אם זו קצבה שוטפת, מספיק לשמור את האישור החד פעמי.

דבר המומחה עו"ד גיא אופיר: מומלץ להתנהג כאילו החשבון איתם אינו מתיישן לעולם ולשמור הכל. אפילו אם יש לכם חוב מלפני 15 שנה, במוסד לביטוח לאומי יוכלו לקזז לכם אותו מסכום שמגיע לכם.

בנק

דיווחים שוטפים, פירוט מחברות האשראי - לזרוק

דבר המומחה עו"ד גיא אופיר: באחריות הבנק לשמור. במקרה שצריכים מסמך, אפשר לקבל אותו שוב תמורת תשלום סביר.

חסכונות והשקעות

לשמור

דבר המומחה עו"ד (רו"ח) ענת טנא: מאז הרפורמה ב-2002, כל הרווח מניירות ערך, הריבית על פיקדונות ועל אג"ח, ודיבידנדים - חייב במס. צריך לשמור את האישור השנתי שהבנק ניכה את המס במקור, ולצרף לדו"ח (אם מגישים).

חשבונות

חשמל, סלולרי, אינטרנט, ארנונה, טלפון וכו' - לא חייבים לשמור

דבר המומחה עו"ד (רו"ח) ענת טנא: אצל עצמאים אפשר להשתמש בחלק מהבית כמשרד, ולהפיק ממנו הכנסה. למשל, אם עובדים מהבית שהוא דירה של ארבעה חדרים, אפשר להזדכות על החלק היחסי (במקרה זה, 25%) על ארנונה, חשמל, אינטרנט, וכו'.

דבר המומחה עו"ד גיא אופיר: בכל הקשור להתגוננות מפני תביעות, אם פיניתם נכס שכור, ודאו שחיובי הארנונה שונו על שם הדייר שנכנס. זה נכון גם לחשמל ולטלפון. חברות הסלולר נוהגות להגיש תביעות אפילו זמן רב לאחר סיום ההתקשרות נגד לקוח שלטענתן הפר את ההתחייבות לתשלום פיצוי מוסכם (למשל על מעבר לחברה אחרת). זה יכול להגיע לאלפי שקלים. אגב, אני ממליץ לא לדבר בכלל עם מרכזי השירות - רק להתנהל איתם בכתב, ולשמור את ההעתקים.

משכנתא והלוואות

לשמור

דבר המומחה עו"ד (רו"ח) ענת טנא: אם זו דירה יחידה, היא פטורה ממס, אבל אם בבעלותכם דירה אחרת, ובבוא היום תרצו למכור אחת מהן ללא פטור, תוכלו להגיש למס הכנסה דו"ח, ולקזז את הריבית על המשכנתא - שהיא הוצאה מוכרת. אגב, על מכירת דירה מגיעים קיזוזים על תיווך, על שיפוצים ולפעמים בכלל לא מגיעים לחבות המס ולא צריך לבזבז פטור, לכן כדאי לשמור את כל התיעוד בעניין.

קנסות

לשמור

דבר המומחה עו"ד גיא אופיר: קנס משולם כדאי לשמור לפחות 3 שנים, כדי שתוכלו במידת הצורך להוכיח ששילמתם.

הסכמים וחוזים

לשמור

דבר המומחה עו"ד (רו"ח) ענת טנא: חוזים והסכמים על עסקאות חד פעמיות כמו מכירה וקנייה של בית או מכונית, חובה לשמור. תצטרכו אותם אם תידרשו פעם להצהרת הון, או במקרה שתמכרו יום אחד את הבית ותצטרכו להוכיח מתי קניתם אותו, לצורך פטור ממס.

דבר המומחה עו"ד גיא אופיר: גם הסכמי שכירות לשמור שבע שנים.

תרומות

לשמור

דבר המומחה עו"ד (רו"ח) ענת טנא: אפשר לקבל עליהן זיכוי במס.

שונות

הכנסות חריגות, ירושה, מתנה, זכייה, פסקי דין - לשמור

דבר המומחה עו"ד (רו"ח) ענת טנא: במקרה של ירושה, כדאי לנסות לקבל העתק של צו הירושה ולשמור את התקבולים, למקרה של דרישה להצהרת הון. כך גם במקרה של מתנה או זכייה בפרס.

דבר המומחה עו"ד גיא אופיר: בניגוד למסמכים אחרים, פסקי דין לא מתיישנים אחרי שבע שנים אלא תקפים ל-25 שנים. לכן, אם יש לכם פסק דין (למשל, בדיני עבודה או תביעות קטנות) שמרו אותו היטב.