גרינספן: "ירידת מחירי הבתים עלולה להוביל למיתון חוזר"

יו"ר הפדרל ריזרב היוצא בראיון בתוכנית "פגוש את העיתונות ב-NBC: "בירידה של 5%-8% אל מתחת למחירי הדירות הנוכחיים, ישנו בלוק גדול מאד של משכנתאות שקועות, וירידה שכזו תגרור עלייה משמעותית בהיקף העיקולים"

"ירידה במחירי הבתים בארה"ב עלולה להוביל למיתון חוזר" אמר יו"ר הפדרל ריזרב היוצא, אלן גרינספן בראיון שנתן בתוכנית "פגוש את העיתונות ברשת NBC. גרינספן הוסיף כי "ההאטה בהתאוששות הכלכלית בארה"ב מרגישה כמו "מיתון לכאורה" וכי יתכן שהכלכלה תצטמצם שוב במידה ומחירי הבתים ימשיכו לרדת".

לשאלה האם התכווצות נוספת של הכלכלה ל"תחתית כפולה" אפשרית, ענה גרינספן "זה יתכן, אם מחירי הבתים ירדו. מחירי הבתים למיטב יכולתי לשפוט, באמת השטתחו במהלך השנה האחרונה".

"אם מחירי הבתים ישארו יציבים, אני חושב שנצליח להתגבר על הגרוע ביותר במסגרת משבר הדיור. אך בירידה של 5%-8% אל מתחת למחירי הדירות הנוכחיים, ישנו בלוק גדול מאד של משכנתאות, אשר נמצאות מתחת לפני המים או עלולות לשקוע (מושג המתייחס לירידת שווי הנכסים אל מתחת לשווי המשכנתאות אותם צריכים הלווים להחזיר, י.ג.), וירידה שכזו תגרור עלייה משמעותית בהיקף העיקולים, עיקולים אלו יזינו עוד את הירידה במחירי הבתים והדבר יגרום לבעיה".

האטה בפעילות הכלכלית וירידה בפעילות הנדל"ן למגורים בארה"ב הנובעת מפקיעתה של תוכנית הסובסידיות הממשלתית שכללה הטבות מס לרוכשי הדירות, העלו את החששות כי הכלכלה עלולה לגלוש למיתון נוסף עוד לפני שתספיק להתאושש מהמיתון הקשה ביותר שפקד את ארה"ב מאז שנות ה-30'.

לדברי גרינספן, מרבית הכלכלנים מצפים ל"ירידה קטנה" במחירי הבתים. האיגוד הלאומי של סוכני הנדל"ן בארה"ב דיווח כי ביוני חלה נפילה זה החודש השני ברצף במחירי הבתים. הבתים נמכרים בבקצב שנתי של 5.37 מיליון, ויו"ר האיגוד העריך כי היקף העסקאות בחודשים הקרובים צפוי להיות "נמוך מאד".

"הבעיה הבסיסית שלנו היא שיש לנו כלכלה עם הפרעות רבות. כל ההתאוששות התרכזה בעיקר בבנקים הגדולים, ובעסקים הגדולים ובידיהם של הפרטיים בעלי ההכנסות הגבוהות אשר הוסיפו כ-800 מיליארד דולר לדיווחי המס שלהם (טופס 401) ומבזבזים אותם תוך שרק הם מובילים את הפעילות הצרכנית".

גרינספן חזר על אזהרתו כי הגירעון הפיסקלי עלול לדחוף מעלה את שיעור הריבית ארוכת הטווח ולאיים על ההתאוששות. על שוק העבודה אמר גרינספן "אין שם דבר שאני יכול לראות אשר יבלום את המגמה או את הרמה של האבטלה הנוכחית. שאר הכלכלה, העסקים הקטנים, הבנקים הקטנים ושיעור משמעותי מאד משוק העבודה, אשר נאבקים באבטלה טרגית - קורעים את הכלכלה". אולם גרינספן הוסיף כי "במידה וההתאוששות בשוק המניות תמשך - ימריץ הדבר גם את הכלכלה".

גרינספן הופיע בתוכנית לצידם של מושל פנסלבניה, אד רנדל, וראש עיריית ניו יורק, מייקל בלומברג.