משרד הבריאות שם קץ לשירות מיילדת אישית בבתיה"ח

במקרה של נשים שכבר שילמו על השירות והן אמורות ללדת לאחר יום ראשון, תוכלנה לעשות זאת אך לא מאוחר מ-1 באפריל

שנה וחצי לאחר שנחשף ב"גלובס" כי מספר בתי חולים ממשלתיים בישראל ממשיכים להציע שירותי "מיילדת אישית" על אף האיסור שקיים על שירותי רפואה פרטיים בבתי החולים הללו, משרד הבריאות שיגר היום הנחיה שלפיה עליהם להפסיק תא השירות המדובר עד יום ראשון הקרוב. במקרה של נשים שכבר שילמו על השירות והן אמורות ללדת לאחר יום ראשון, תוכלנה לעשות זאת אך לא מאוחר מ-1 באפריל.

ההנחיה הזו, עליה חתומה היועצת המשפטית של המשרד, עו"ד מירה היבנר הראל, נוגעת אך ורק לבתי חולים ממשלתיים כדוגמת תל השומר, רמב"ם ועוד, ולבתי חולים עירוניים-ממשלתיים, כדוגמת איכילוב בת"א ובני ציון בחיפה. כלומר, בבתי חולים ציבוריים שבבעלות קופות חולים כללית כמו מאיר בכפר סבא, או בתי חולים בבעלות עמותות ציבוריות כדוגמת הדסה בירושלים - ניתן יהיה לקיים את השירות הזה לפחות בשלב זה. כיום מוצע שירות מיילדת אישית בין היתר בבתי החולים תל השומר ומאיר, תמורת כמה אלפי שקלים.

היבנר מזכירה למנהלי בתי החולים הממשלתיים והעירוניים-ממשלתיים את האיסור שקיים על בחירת רופא לפי הוראות היועץ המשפטי לממשלה מראשית העשור הקודם, ומבהירה כי שירות מיילדת אישית נכלל באיסור זה.

"על פי רציונל האיסור, כל פעילות שיש בה העדפה של מטופל על פני משנהו, ביחס לשרותי הגורם המטפל וייחודם, הכרוכה בתוספת תשלום פרטית, אסורה אם לא הותרה במפורש בדרך המתאימה", כותבת היבנר. "שירות מיילדת הוא ב'גרעין' השירות הרפואי, והמעגל הפנימי ביותר שלו. ודין המיילדת כדין כל מטפל אחר", היא מבהירה.

לדבריה, אחד הפרסומים שמופיעים באחד מבתי החולים שלפיו שירות המיילדת האישית יינתן "ללא תלות במשך או בסוג הלידה", אלא כתלות בנכונות היולדת לשלם עבור השירות, "בא בהכרח על חשבון יולדות אחרות שאולי נזקקות לליווי אינטנסיבי יותר של מיילדת, בשל מצבן".