גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew
רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

התנודתיות בוול סטריט מזכירה רכבת הרים. ביום שישי המדדים המובילים צנחו והשלימו רצף ירידות שלא ראינו כשנה. אפילו אנבידיה, החברה הלוהטת התורנית, צנחה ביום אחד ב-10% ואיתה כל מגזר השבבים. מדד הפחד זינק לשיא של 5 חודשים וכך גם תשואות האג"ח לעשר שנים. אלא שאז הקערה התהפכה שוב, והבורסה האמריקאית הציגה יומיים של עליות מרשימות בזמן חג הפסח.

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה? 
ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת 
התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים 
"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה 

בבנקים הגדולים בארה"ב, סיטי, גולדמן זאקס וג'יי.פי מורגן, מנסים להבין האם השווקים "יקרים מדי" והם בדרך למטה, או שמא המגמה החיובית של הרבעון הראשון תשוב.

גולדמן זאקס: תנודתיות עכשיו, יציבות אחר כך

כשמדברים על השאלה האם השוק יקר או לא, נהוג להביט במכפיל הרווח של החברות. מכפיל הרווח משקף כמה משקיעים מוכנים לשלם עבור כל דולר של רווח שנתי שהחברה מייצרת. ככל שהמכפיל גבוה יותר, כך המניה נחשבת ל"יקרה" יותר ביחס לרווחיה. נכון להיום, מכפיל הרווח של מדד ה-S&P 500 עומד על 21 - גבוה מאוד ברמה היסטורית.

כלכלני בנק ההשקעות גולדמן זאקס, ציינו לאחרונה שהיחס מהווה התייקרות של יותר מ-15% בשווי מניות המדד לפי הערכתם. התייקרות המניות יכולה להעיד על אטרקטיביות נמוכה לשווקים, כאשר המימושים מתחילים להתרחש לנגד עינינו. באיגרת למשקיעים, ציינו הכלכלנים כי "סיכוי גבוה יותר שההקלה המוניטרית תגיע מאוחר יותר ולאט יותר ממה שצפו תחילה (הצפי היה לחודש יוני). הדבר עשוי להיטיב עם המניות 'האיכותיות' של השוק ולהעיק על מניות הקטנות". הם מוסיפים כי "כפי שזה נראה, הסיכוי להורדת ריבית במדינות אחרות לפני ארה"ב, מעניק להן תמהיל 'ידידותי' יותר של צמיחה בטווח הקצר". הם מעריכים שבטווח הארוך הבורסה האמריקאית תעלה וכי השנה תיסגר בעליות, אך בטווח הקצר צפויה תנודתיות "לא קטלנית".

סיטיבנק: הסנטימנט החיובי נחלש

המחשה לחוסר הוודאות בשוק האמריקאי ניתן לראות בתשואות האג"ח הממשלתיות, שנמצאות בשיא של כחמישה חודשים. סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר, אומר כי אנשים תמיד מסתכלים על אטרקטיביות, מה שהוביל לאחרונה משקיעים למשוך כסף משוק המניות לכיוון שוק האג"ח. "אם הריביות יישארו גבוהות לאורך זמן, תידרש הערכה מחודשת של הסיכונים", הוא אומר.

בהערה למשקיעים שפרסמו בסיטיבנק, העריכו כלכלני הבנק שהסנטימנט לגבי המשך השוק השורי נחלש משמעותית. כלומר, התחזיות על המגמה החיובית שאפיינה את וול סטריט בשנה שעברה וברבעון הראשון של 2024 נראות כעת אופטימיות מדי. זאת, לאור "סימני אינפלציה דביקה והסיכונים הנובעים מהמתיחות הגיאופוליטית", כשהכוונה היא בין היתר למציאות במזרח התיכון ולעימות בין ישראל לאיראן בפרט.

עוד הוסיפו בבנק כי "הפוזיציה של משקיעי מדד ה-S&P 500 נמצאת בשולי 'השוק השורי', הנאסד"ק נמצא בעמדה נייטרלית לחלוטין". במילים פשוטות, המשקיעים מעריכים כי S&P 500 צפוי להמשיך לעלות מעט, והנאסד"ק צפוי להישאר ברמתו הנוכחית בתקופה הקרובה.

 

ג'יי.פי מורגן: מזהירים מפני שאננות יתר

באופן דומה, גם בג’יי.פי מורגן ציינו במהלך החג כי בשל הנתונים החיוביים של הכלכלה האמריקאית המשקיעים "צופים שיתבצע עדכון לתחזיות הריבית, מה שיביא לתיקון בשוק המניות". בבנק רואים את מכפילי הרווח גדלים בעוד שמרווחי האשראי מצטופפים, קרי רמת הסיכון של המניות גדלה גם היא.

בבנק אומרים כי שטף הדוחות הצפוי בימים הקרובים, הכולל בין היתר את גוגל, מטא ומיקרוסופט, יכתיב במידה רבה לאן יילכו השווקים ועשוי להביא דווקא ליציבות בטווח הקצר. עם זאת, בבנק מזהירים משאננות יתר ומהערכות שווי מוגזמות של מניות. "הנרטיב הנוכחי בשוק והדפוסים דומים יותר ויותר לאלו של הקיץ שעבר, כאשר 'הפתעות אינפלציוניות' כלפי מעלה ועדכונים 'ניציים' של הפד הובילו לתיקון בנכסי סיכון", כתבו האסטרטגים של הבנק ללקוחותיהם.

מה הביא להתייקרות המניות בוול סטריט?

רפי גוזלן, כלכלן ראשי ב-IBI, מסביר שהתשובה נעוצה בציפיות להורדת ריבית. "בתחילת השנה החל תמחור מחדש של הורדות הריבית ע"י הפד בארה"ב, כאשר השוק עבר מצפי של 6-7 הפחתות לאזור השלוש. בשבועיים האחרונים אנו רואים התמתנות נוספת להפחתה אחת בלבד. "השווקים מבינים שהאינפלציה עודנה גבוהה ובהתאם לכך הפד לא ימהר לבצע הקלות מוניטריות בקרוב".

וסצ'ונוק מאופנהיימר מציע סיבה נוספת, והיא מניות הטכנולוגיה שהתייקרו מאוד. לדבריו, חלקן במדד עלה וכך גם מכפיל הרווח שלהן. "הן נסחרות בשווי יותר גבוה גם אבסולוטית וגם יחסית למניות אחרות".

השווקים שהפכו לאטרקטיביים יותר

כשהתנודתיות כה גבוהה, האם כדאי להפנות את תשומת הלב לשווקים מחוץ לארה"ב? גוזלן מ-IBI חושב שכן. "זה נכון בעיקר לגבי אירופה. יפן אמנם עשתה תיקון לאחרונה והשווקים התחזקו, אך גם היא נחשבת יקרה מאוד. בפעילות הכלכלית האירופית חל שיפור, ושם בניגוד לארה"ב יש צפי להורדת ריבית בקרוב". גם וסצ'ונוק צופה כי "יכול להיות שנראה ביצועי יתר של אירופה לעומת ארה"ב בטווח הקצר".

אפשרות אחרת ששניהם מציינים היא השקעה בנכסים שנחשבים לבטוחים יחסית בתקופה של תנודתיות דוגמת הדולר והזהב, או אג"ח ממשלתיות. "אנו רואים אגרות חוב עם תשואה גבוהה וגם האג"ח הקונצרניות בארה"ב מעניקות תשואה טובה, והן מהוות תחליף עם פחות סיכון לעומת שוק המניות".

איפה השוק הישראלי נמצא בכל אלו?

השווקים בישראל עלו מתחילת השנה בכ-2.5% (ת"א 35) אך בחודש האחרון המדד המוביל נחלש ב-2.8%. גוזלן אומר שהשוק הישראלי לא יקר כלל וכלל. עם זאת, "אין פה רק תכנון כלכלי נטו לשווקים. המלחמה הביאה לעלייה בפרמיית הסיכון של ישראל". המתיחות בשבועיים האחרונים מול איראן הביאה לנסיקה בפרמיה זו לשיאים של יותר מעשור. עם זאת, הנתונים הכלכליים של ישראל עודם חיוביים, עם משק מתאושש, צריכה פרטית חזקה וצפי להתאוששות בצמיחה בשנה הבאה.

וסצ'ונוק מוסיף כי באופן כללי, "השוק הישראלי יותר דומה בהרכבו לשוק האירופי מאשר האמריקאי, עם נתח חברות צמיחה קטן, ויותר מניות פיננסים ונדל"ן. המתיחות משפיעה לרעה על השווקים, אך רגיעה תשפיע לחיוב. הבנקים בישראל חזקים ויש כסף מוסדי בבורסה הישראלית, ולכן ייתכן שנראה מצב טוב יותר".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום