ההשוואה המקוממת של התובע בהאג: על ישראל לנהוג כמו בצפון אירלנד

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, אמר בראיון ל"סנדיי טיימס" כי ישראל הייתה צריכה להגיב להתקפת חמאס ב־7 באוקטובר כפי שהגיבו כוחות הביטחון הבריטיים להתקפות של ה־IRA • "הבריטים לא אמרו 'ברחוב המרכזי של בלפסט יש ללא ספק כמה חברי IRA, ולכן בואו נפיל עליו פצצות של טון'", אמר חאן

כרים חאן, התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג / צילום: ap, Peter Dejong
כרים חאן, התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג / צילום: ap, Peter Dejong

התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, כרים חאן, הגיב לראשונה בראיון שהתפרסם ב"סנדיי טיימס" על הביקורת הבינלאומית שנמתחה עליו בעקבות דרישתו להוציא צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט.

הצווים מהאג: מאיפה מגיעה הסמכות לתת אותם, ומה אפשר לעשות עכשיו?
פרשנות | המסר המסוכן של האג: אין הבדל בין מנהיג טרור למנהיג דמוקרטי
צ'כיה תעמוד לצד ישראל, ומה תעשה גרמניה? בית הדין בהאג עשוי לפלג את אירופה
שאלות ותשובות | האם נתניהו וגלנט לא יוכלו לטוס לחו"ל? כל המשמעויות של ההחלטה הדרמטית המסתמנת

חאן הגן על החלטתו ואמר כי מדובר ב"רגע מבחן בינלאומי" לבית הדין הפלילי בהאג, שבו תיבדק השאלה אם הוא עוסק בהעמדה לדין של מנהיגי עולם שלישי בלבד, כפי שנטען נגדו בעבר, או גם נגד מנהיגים מערביים. "באמריקה הלטינית, באפריקה ובאסיה מסתכלים על זה כקו פרשת מים", אמר, כשהוא מעניק הצצה לשיקוליו.

בהתבטאות חריגה במהלך הראיון אמר חאן, הזהיר מאוד בדרך־כלל מבחינה תקשורתית, כי ישראל הייתה צריכה להגיב להתקפת חמאס ב־7 באוקטובר כפי שהגיבו כוחות הביטחון הבריטיים להתקפות של ה־IRA, הצבא האירי הרפובליקני, במהלך שנות "הצרות" בצפון אירלנד. "הרי היו ניסיונות להרוג את מרגרט תאצ'ר, היו פיגועים... אבל הבריטים לא אמרו 'ברחוב המרכזי של בלפסט יש ללא ספק כמה חברי IRA, ולכן בואו נפיל עליו פצצות של טון'", אמר חאן.

"ניתחנו באופן אובייקטיבי"

ההשוואה בין צפון אירלנד, שהיא חלק מהממלכה המאוחדת, לבין עזה, ובין הטרור של ה־IRA לבין הטרור האיסלמיסטי של חמאס, עשויה לצרום לרבים. צפון אירלנד היא טריטוריה ריבונית בריטית שבה חיים יחד קתולים ופרוטסטנטים. ה־IRA נהג להתריע מראש על מכוניות תופת ופצצות מוטמנות, וכיוון את רוב התקפותיו לכוחות ביטחון בריטיים. בפיגוע הגדול ביותר שלו, מכונית תופת באומה, נהרגו 29 בני אדם. לפי ההערכות המחמירות ביותר, כ־1,000 אזרחים נהרגו במהלך שלושה עשורים של עימות, ולא נלקחו בני ערובה דוגמת החטיפה ההמונית של אזרחים תמימים לעזה ב־7 באוקטובר.

חאן גם אמר בראיון כי בנוגע לצווי המעצר לבכירים הישראלים, הרי ש"זו כל תבנית הפעולה שמסמנת את התכלית. ניתחנו אותה באופן אובייקטיבי ורציונלי". במסגרת זו, אמר, צריך לראות את "מספר המאפיות שהיו יעד לתקיפה, העובדה שסגרו את המים לרצועה, מנעו הכנסת טבליות לטיהור מים... כיוונו על בארות, כיוונו על אנשים שהיו בתור למזון, ועובדי סיוע נהרגו".