53 מעלות בצל בדלהי ומוסקבה נכנסת לטווח האש של טילים אוקראיניים

איך אפשר לחיות בעיר אחת עם 20 מיליון איש כשהטמפרטורה מגיעה ל–53 מעלות • האומנם אוקראינה תורשה לירות טילים אמריקאיים על מוסקבה • רק הרשעה תעצור את טראמפ • משחק מסוכן במצרים: הרודן מייקר את הלחם • מה שולחת צפון קוריאה בבלונים • חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Rajesh Kumar Singh)
עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Rajesh Kumar Singh)

153 מעלות בצל

השבוע היה מקום לשאול אם חלקים ניכרים של הודו, ובהם עיר הבירה דלהי, עדיין ראויים למגורי אדם. ביום רביעי נרשמה בדלהי הטמפרטורה הגבוהה ביותר "מאז ומעולם": 53 מעלות.

החיים לא פסקו בעיר הבירה הענקית הזו, על 20 וכמה מיליון תושביה ועל התוהו־ובוהו האורבני שלה. אנשים אפילו הוסיפו לעבוד בבניין ובכריית תעלות, אם כי הכותרת ב"טיימס אוף אינדיה" ציטטה אותם, "לאיש לא אכפת אם אנחנו עדיין בחיים". בתי ספר נסגרו, ותלמידים הוזהרו להישאר בבית. אבל ברוב הבתים בדלהי אין מיזוג אוויר, ו"הבית" רחוק מלהיות מקלט בטוח. מחסור במי שתייה הוא עניין רגיל, אבל עכשיו הוא חמור במיוחד, וקנסות כבדים מוטלים על שימוש "לא חוקי" במים.

''דלהי בוערת ב-52.9 מעלות'', מודיע העיתון ההודי The Tribune
 ''דלהי בוערת ב-52.9 מעלות'', מודיע העיתון ההודי The Tribune

מאי-יוני הם זמן איום ונורא בצפון הודו ובמרכזה, כאשר רוח לוהטת נושבת ממדבר רג'סטן. אבל לזה צריך להוסיף תכנון לקוי. ערי הודו מרופדות בשכבות אינסופיות של בטון, החוזר ופולט את החום, אפילו בשעות הלילה.

מה תעשה הודו באקלים שלה? האם "הכלכלה עם שיעור הצמיחה המהיר ביותר בעולם" תוכל להוסיף ולצמוח באין מפריע?

2מוסקבה בטווח האש

הוויכוח על השימוש שאוקראינה תורשה לעשות בנשק מערבי התקרב השבוע להכרעה.

הוויכוח הזה מתנהל מיום הלחימה הראשון, בסימן החשש מפני "הרחבת המלחמה". אבל מתחזקת טענת הנגד, שאוקראינה לא יכולה להתגונן אם אין היא מורשית לפגוע במקורות האש הנורית לעברה.

כמעט כל המנהיגים הבולטים באירופה מחזיקים בדעה הזו, ולקראת סוף השבוע דיווח ה"ניו יורק טיימס" כי הנשיא ג'ו ביידן מתקרב להכריע לטובתה.

מה יקרה אם טילים מתוצרת אמריקאית או אירופית ישוגרו מאות קילומטרים אל עומק שטחה של רוסיה? התקשורת הרוסית פרסמה השבוע מפה, המראה כי אפילו מוסקבה תהיה בטווח האש.

3עבריין מורשע?

בזמן כתיבת הטור הזה עדיין לא ידענו את פסק הדין במשפט דונלד טראמפ, אבל קשה לדבר על חדשות השבוע מבלי לכלול את אחד המעמדים הדרמטיים ביותר בתולדות הקשר בין משפט לפוליטיקה.

ערב ההכרעה, אתר הרשת הפוליטי thehill.com פירסם מודל חיזוי של תוצאות הבחירות לנשיאות ולקונגרס, בעוד טיפה יותר מחמישה חודשים: סיכוי של 56% לנצחון טראמפ. מפלגתו מועמדת לנצח בבחירות לשני בתי הקונגרס. פירושו של דבר שבשנתיים הבאות לא תהיה הגבלה של ממש על כוחו של טראמפ.

מה יכול לשנות את כיוון נשיבת הרוח? אם בכלל, אולי המשפט. אם טראמפ יימצא חייב, האומנם רוב האמריקאים יהיו מסוגלים לשלוח עבריין מורשע לבית הלבן? זה יהיה מבחן מעניין, שלא לומר גורלי.

4לחם ומלחמה

החדשות החשובות ביותר ממצרים השבוע לא נגעו למעבר רפיח, אלא ללחם. ממשלת מצרים הודיעה כי היא מייקרת את מחיר הלחם ב-300%. הסכום שבו מצרים יכלו לקנות 12 כיכרות יספיק להם עכשיו לרכישת שלושה כיכרות בלבד.

הפעם האחרונה שבה שליט מצרי ניסה לייקר את הלחם היתה בתחילת 1977. השליט היה אנואר א-סאדאת, והתגובה היתה מהומות דמים. המשטר ביטל את הייקור, ואיש לא ניסה עוד, עד השבוע.

הפרשה ההיא היתה, לדעת היסטוריונים, מן הסיבות החשובות להחלטת א-סאדאת לפתוח ביוזמת השלום שלו, חודשים אחדים אחר כך. כמובן, צרות מבית לא תמיד מתחילות יוזמות שלום. לפעמים הן עושות את ההיפך.

5מה נפל עליהם

הרבה משלום העולם תלוי בהתנהגות רודנה הקפריזי של צפון קוריאה, המחזיק נשק גרעיני בין-יבשתי וחוזר ומנפנף בו. קוריאה עומדת תמיד על סף טרגדיה, אבל הפעם היא מעדיפה פארסה.

זה קרה השבוע, במהלך מלחמת הבלונים בין שני חלקי קוריאה. הדרום מפריח כרוזים ועלונים, בניסיון להרים במקצת את מסך הברזל המסתיר את צפון קוריאה מן העולם החיצון. הצפון הזהיר את הדרום מפני תגובה קשה.

בלון ענק שנושא אשפה נצפה בשדה אורז במחוז צ'ורוון בדרום קוריאה / צילום: Reuters, YONHAP NEWS AGENCY
 בלון ענק שנושא אשפה נצפה בשדה אורז במחוז צ'ורוון בדרום קוריאה / צילום: Reuters, YONHAP NEWS AGENCY

השבוע התברר אופי התגובה: בלוני ענק מלאים אשפה, שבחלקם יש גם צואת אדם. בשוך ההתקפה נספרו ברחבי דרום קוריאה 260 בלונים מן הצפון.

אחותו של הרודן הצפוני הגיבה בבדיחות דעת לא אופיינית."על מה הם מתלוננים? זה לא שהם נפגעו ממטר של קליעים. בסך הכול שלחנו מתנות מכל הלב". תחליף רצוי בהחלט למלחמה גרעינית.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.