האיש שדחף את בריטניה לברקזיט שב להתמודד בבחירות ומבטיח "מרד פוליטי"

הפוליטיקאי הבריטי נייג'ל פאראג' הודיע כי יעמוד בראש מפלגת הימין הפופוליסטית "רפורמה", שדורשת יד קשה מול הגירה והורדת מסים • "אני הולך להוביל מרד פוליטי", אמר בהכרזה שמערבבת מחדש את הקלפים בבריטניה לקראת הבחירות הכלליות שיתקיימו בחודש הבא

נייג'ל פאראג' בעת הכרזתו על חזרה למערכת הפוליטית, אמש (ב') / צילום: Reuters, Maja Smiejkowska
נייג'ל פאראג' בעת הכרזתו על חזרה למערכת הפוליטית, אמש (ב') / צילום: Reuters, Maja Smiejkowska

נייג'ל פאראג', הפוליטיקאי הבריטי הפופוליסטי שהיה אחד הכוחות המשמעותיים ביותר ב"דחיפת" בריטניה לעזוב את האיחוד האירופי, הכריז אמש (ב') על חזרתו למערכת הפוליטית, לקראת הבחירות שיתקיימו בעוד כחודש. הצהרתו כבשה הבוקר את כותרות העיתונים בממלכה המאוחדת והסעירה את המערכת הפוליטית באירופה כולה. מדובר בסיבוב-פרסה בעבור פאראג', שהודיע בחודש שעבר כי לא יעמוד בראש מפלגת "רפורמה", שהוא עצמו סייע לייסד. 

שנה חזקה לחמש המניות שמחזיק באפט ביפן: היכו בפער את תשואת מדד ניקיי
פרשנות | שלוש בחירות בשלוש יבשות מאשרות: גואה הגל הפופוליסטי הגלובלי

ההכרזה מערבבת מחדש את הקלפים לקראת הבחירות ב-4 ביולי, ומהווה מכה קשה לשמרנים ולראש הממשלה רישי סונאק העומד בראשם, החוששים מפיצול בקולות הימין. עד כה, סונאק פעל לפי "תוכנית מלחמה" שתוכננה חודשים מראש, שמטרתה הייתה למצוא את נושאי הקמפיין הנכונים שיאפשרו לו לצמצם פער של יותר מ-20% מול הלייבור, המובילים בסקרים. מדי יום יצא ראש הממשלה המכהן בהכרזה אחרת, מהגדלה דה-פקטו של הפנסיות, דרך איומים לגבי מצבה הביטחוני העולמי של בריטניה תחת הלייבור ועד להבטחה לקבוע מכסות הגירה שנתיות. 

מתכוון להוביל "מרד פוליטי"

אמנם עד כה, ההכרזות והתכנונים לא ממש עזרו לו. הסקרים הראו כי הפער נשמר. אבל המכה האמתית נרשמה עם הודעתו של פאראג' על כך שהוא חוזר בו, וכי יתמודד מטעם מפלגת הרפורמה במחוז הבחירה קלקטון (שבו כעת יש נציג שמרני) וכן כי יעמוד בראש המפלגה, שהעמידה שורת מועמדים ברחבי בריטניה. במסיבת עיתונאים שקיים הסביר פאראג' כי "לא רצה לאכזב את קהל התומכים שלו" וכי המטרה שלו היא "לקבל יותר קולות מהשמרנים" וכן "לתבל קצת את הבחירות הכלליות הכי משעממות בהיסטוריה של בריטניה". הוא אמר כי הוא מתכוון להוביל "מרד פוליטי" נגד שתי המפלגות - השמרנים והלייבור. "שום דבר במדינה הזאת לא עובד כמו שצריך. מערכת הבריאות לא עובדת. הדרכים לא עובדות. אף אחד מהשירותים הציבוריים שלנו לא שווה משהו", אמר. 

מפלגת הרפורמה החליפה בשם את מפלגת ה"ברקזיט" שדחפה לפרישה חד-צדדית של בריטניה מהאיחוד האירופי, ואחרי שהשמרנים בראשות בוריס ג'ונסון למעשה אימצו את העמדות של מפלגת UKIP שקדמה להן, ושדרשה עצמאות בריטית מחודשת. פאראג' היה הדמות המובילה בשתי המפלגות הללו. המפלגה מבטיחה להילחם בהגירה הלא-חוקית ביד קשה, להיאבק במשבר יוקר המחייה, להוריד מסים, להפוך את המדיניות האקלימית שמקדמת אנרגיות מתחדשות ולהילחם ב"שיתוק שאחז במגזר הציבורי". המפלגה גם הציבה את עצמה נגד ההפגנות הפרו-פלסטיניות שהתקיימו בבריטניה ביום שביתת הנשק בשנה שעברה. "יש מספר הולך וגובר של בריטים מוסלמים שלא תומכים בערכים הבריטיים ומתעבים את הערכים שלנו", אמר פאראג' בראיון בחודש שעבר. 

עוד לפני הכרזתו של פאראג' זכתה המפלגה בסקרים ל-10% מקולות הבוחרים, שלפי פילוח שערכו כלי התקשורת הבריטיים שייכים ברובם ל"שמרנים מאוכזבים" מהחתירה למרכז של המפלגה בראשות סונאק וג'ונסון בשנים האחרונות. כעת, פאראג' כבר החל בקמפיין כאשר קרא ל"מעמד העובדים הפטריוטי" להצביע בעבור המפלגה, כדי "להביס את האליטות" המנהלות את המדינה.

דמות שנויה במחלוקת בבריטניה

פאראג' הפך אחרי שהושלם ה"ברקזיט" למנחה טלוויזיה ולבעל טור בעיתון השמרני "טלגרף". לפני כן, כיהן במשך יותר משני עשורים כחבר בפרלמנט האירופי, כולל קבלת משכורת נכבדת ותנאים טובים, למרות שהתנגד לקיום האיחוד וקרא לבריטניה לפרוש ממנו. הוא דמות שנויה במחלוקת בבריטניה. ביולי לפני כשנה נחשפה פרשה במסגרתה בנק Natwest דרש ממנו לסגור חשבון שהיה לו בבנק של החברה. פאראג' פרסם כי מדובר ברדיפה פוליטית, ולאחר מכן התברר כי מנכ"לית הבנק פירטה את מצבו הפיננסי בפני כתב של ה-BBC, מה שהוביל להתפטרותה. 

סונאק הזהיר בראיון שקיים אחרי ההודעה מכך שהבחירה במפלגת הרפורמה תביא בסופו של דבר לניצחון משמעותי יותר ללייבור, בשל פיצול הקולות בימין. במחוזות בחירה רבים שבהם נבחרים המועמדים ישירות היתרון של השמרנים קטן מאוד, והחשש הוא שכניסתה של מפלגת הרפורמה למרוץ באופן משמעותי יותר תשחק אותו. גם כעת, הסקרים שהתקיימו עוד לפני הכרזתו של פאראג' חוזים לשמרנים תבוסה מוחצת, וללייבור את הניצחון הגדול ביותר אי פעם עם 422 מושבים לעומת 140 לשמרנים בלבד. סקר אחר מעניק ללייבור 382 מושבים לעומת 180 לשמרנים. 

פאראג' אמר בעבר כי לא ירוץ בבחירות הנוכחיות, בין היתר כדי "לעזור לחבר" דונלד טראמפ לזכות בבחירות לנשיאות בארה"ב. הוא סיפר כי שינה את דעתו בלחץ קהל הבוחרים, ומכיוון שהוא רואה את התבוסה המסתמנת של השמרנים וינסה להפוך את מפלגת הרפורמה לאופוזיציה המשמעותית ללייבור. במסיבת העיתונאים שקיים אתמול הבטיח להנהיג את המפלגה במשך חמש שנים.