נזקי החות'ים נחשפים במסמך חדש, ויש נפגעת אחת מפתיעה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המספרים מאחורי נזקי מתקפות החות'ים בים האדום נחשפים, מחאות פרו־פלסטיניות שוטפות את רחובות מרוקו, וארגנטינה בוחנת אפשרות לעסקת ענק ביטחונית עם ישראל וארה"ב • כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בין־לאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

הצוללת | החוקרת שבטוחה: זה המסר שישראל חייבת להעביר למדינות ערב
ניתוח גלובס | שלטים יאסרו על כניסת ישראלים: כך נראה החרם הצרפתי על ישראל
השבוע בתעשיות הביטחוניות | המטוס העתידני של יפן, בריטניה ואיטליה, והעסקה של תע"א

1המספרים מאחורי נזקי החות'ים נחשפים

65 מדינות, 29 ענקיות אנרגיה וחברות ספנות רבות - אלו רק חלק מהמספרים שחשף המודיעין האמריקאי (DIA) על אודות הנזקים שגרמו המורדים החות'ים, בעקבות מתקפותיהם בים האדום. בין המדינות שמציינים בוושינגטון כאלו שניזוקו מפעולות שליחיה של איראן בתימן, נמנות לא רק כאלו מהמערב, אלא גם טורקיה, רוסיה, סין, קטאר, ובאורח פלא גם איראן עצמה.

בדוח מצוין כי המשמעות של החלטת מרבית ענקיות הספנות העולמית להסיט את הנתיב מאסיה לאירופה מהים האדום לכף התקווה הטובה גובה עלויות רבות. "שימוש בנתיבי שיט חלופיים סביב אפריקה מוסיף כ־11 אלף מייל ימי, 2-1 שבועות למשך ההובלה, וכמיליון דולר עלויות נוספות לכל שיט", מציינים בדוח.

ב־DIA מוסיפים כי נכון לאמצע פברואר, תנועת ספינות המכולות דרך הים האדום צנחה בכ־90% ביחס לדצמבר האחרון. "שילוח דרך הים האדום מהווה בשגרה כ־10%-15% מתוך הסחר הימי הבינלאומי. ההשפעות היו פחות חמורות בתחומי הובלות אחרים, כמו אוניות צובר ומכליות".

מאת אגנס חילו. מתוך "ברייקינג דיפנס". לקריאת הכתבה המלאה

2שת"פ ביטחוני ישראלי, אמריקאי וארגנטינאי

מאז כניסתו של חבייר מיליי ללשכת הנשיא בבואנוס איירס, יחסי ארגנטינה־ישראל פורחים בתחומים רבים - וכך גם בתעשיות הביטחוניות. לאחר שדווח לאחרונה כי ארגנטינה שוקלת לרכוש מרפאל טילי נ"ט מדגם ספייק LR2 (גיל 2), עתה מציינים באתר ZM הדרום־אמריקאי, כי ארה"ב וישראל עשויות לשלב זרועות באספקת מסוקי בלק הוק לבואנוס איירס.

צבא ארה"ב כבר הודיע כי בכוונתו להפריש בשנה הבאה 51 מסוקים, בגין התייעלות והטמעת אמצעים חדשים, וצוין מחיר ליחידה: כ־2 מיליון דולר. חברות ביטחוניות ישראליות, כך לפי הדיווח, מציעות לממשלתו של מיליי לרכוש עשרה מסוקים מארה"ב, ואלו יעברו הליך שדרוג ומודרניזציה, בהתאם לצורכי חיל האוויר הארגנטינאי. לאחר מכן, עשויה להתבצע רכישה של עשרה מסוקים נוספים. בה בעת, מדווחים ב־ZM כי אפשרות פחות אטרקטיבית היא קליטה בצבא של מסוקי בלק הוק מלשכת הנשיא.

השוק הארגנטינאי צומח מצד החברות הישראליות, אף שבשוק הדרום אמריקאי רק לאחרונה צבא ברזיל צבא ברזיל הסמיך את זרוע היבשה שלו להקים קבוצת חשיבה לשינוי מועדי האספקה במסגרת החוזה עם רפאל לרכישת טילי נ"ט מדגם ספייק LR2, כפי שדווח באתר באתר Tecnologia & Defesa הברזילאי. מעבר לכך, צבא ברזיל החליט להשהות באופן זמני את החתימה על רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט, לאחר שהחברה הישראלית זכתה במכרז מקומי בסוף חודש אפריל.

מאת חואן חוסה רולדן. מתוך ZM. לקריאת הכתבה המלאה

3מחאה מרוקאית אנטי־ישראלית רחבת היקף

116 צעדות ב־48 ערים התקיימו ברחבי מרוקו במהלך סוף השבוע, במסגרת מחאה אנטי־ישראלית רחבה. מאחורי המפגן הפרו־פלסטיני, לכאורה, עומד גוף בשם "הארגון המרוקאי להגנה על סוגיות האומה", שם בעל קונוטציה פאן־אסלאמית. באותו ארגון מסרו כי הם ארגנו את המחאה, כדי שזו "תבטא את הסולידריות של העם המרוקאי עם העם הפלסטיני והנושא הפלסטיני".

לפי נתוני משרד הבריאות של חמאס, מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, נהרגו כ־37,300 פלסטינים, כאשר לטענתם, רובם נשים או ילדים. כמו כן, לפי אותו מקור, יותר מ־85 אלף נוספים נפגעו. לאורך המלחמה, מתמודד מלך מרוקו, חסן השישי, עם מחאות שונות ברחבי המדינה - אולם ניכר כי רבאט פועלת לשימור השקט ביחסים עם ישראל. לצד זאת, המרוקאים גם מעבירים סיוע הומניטרי לרצועת עזה.

מאת אחמד אסמאר. מתוך "אנאדולו". לקריאת הכתבה המלאה

4בצמרת פורצות המחשבים בעולם: איראן

נשיא מיקרוסופט, בראד סמית', סיפר לוועדת ביטחון המולדת בוושינגטון, כי החברה מזהה בממוצע כ־300 מיליון מתקפות סייבר נגד לקוחותיה מדי יום, כשרובם מתבצעים מאיראן, מסין, מרוסיה ומקוריאה הצפונית. סמית' טען כי שיפור ההגנות של מיקרוסופט לא יספיק מול המומחיות והאגרסיביות הגוברת של ארבע המדינות הללו.

בדוח של הסוכנות האמריקאית לאבטחת סייבר ותשתיות (CISA) לסיכום שנת 2023, צוין כי איראן מהווה איום סייבר משמעותי. בסוכנות הגדירו את יכולות הסייבר האיראניות כהולכות ומתעצמות, תוך ביצוע פעולות אגרסיביות שמכוונות לרשתות ולנתונים של ארה"ב ובנות בריתה. בדצמבר, לדוגמה, משמרות המהפכה ביצעו מתקפת סייבר על מתקני מים אמריקאיים - שלאחריה, החליטו בוושינגטון להטיל סנקציות.

בד בבד, חברת אבטחת הסייבר האמריקאית CrowdStrike מצאה כי מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, האקרים שפועל בשירות איראן הגדילו את היקף פעילותם. יתר מכך, חלה עלייה מובהקת במתקפות סייבר, כשהיעדים הותאמו לאירועי המלחמה. במבט צופן פני עתיד, מרכז ניתוח האיומים של מיקרוסופט (MTAC) צופה כי איראן, רוסיה וסין עשויות לנסות להשפיע על הבחירות לנשיאות ארה"ב.

מתוך "איראן אינטרנשיונל". לקריאת הכתבה המלאה