טכנולוגיית יירוט הרחפנים הרוסית החדשה שקיימת גם בישראל

רוסיה השיקה את מערכת "נטקומט", שמיירטת כטב"מים באמצעות שיגור רשת לעברם ומיועדת במיוחד להתמודדות מול הרחפנים של צבא אוקראינה • בעוד שהמערכת הרוסית רחוקה מלהיות תקדים עולמי, הייחודיות שלה נעוצה ביכולת להתקין אותה כמעט על כל רחפן אפשרי • חברת רובוטיכאן הישראלית יצרה רחפן בעל יכולות דומות

רחפן לוכד כטב''ם באמצעות רשת במהלך הדגמת מוצר בארה''ב / צילום: Reuters, Stephen Lam
רחפן לוכד כטב''ם באמצעות רשת במהלך הדגמת מוצר בארה''ב / צילום: Reuters, Stephen Lam

רוסיה השיקה את מערכת יירוט הכטב"מים "נטקומט", שמיועדת לסייע בהתמודדות הנדרשת מבחינתה עם היקף כלי הטיס הגדול שנמצא ברשות אוקראינה. המערכת משגרת רשת לעבר כטב"מים בניסיון להפילם, ומיועדת במיוחד להתמודדות נגד רחפני DJI מדגם "מאביק", בו מרבים בצבא אוקראינה להשתמש - בעקבות הזמינות שלו בשוק.

השבוע בתעשיות הביטחוניות | הנשק שמיוצר בקיבוץ יגור וכבר נמכר לעשר מדינות בעולם
עסקת המיליונים של משרד הביטחון עם חברה משדרות
חיזבאללה שם על הכוונת את המפעלים הביטחוניים

הרחפנים הללו מתוצרת הענקית הסינית הם זולים יחסית ומאפשרים לשאת איתם מטענים. הם מגיעים בעצמם עם מצלמה טובה, ואפשר גם במידת הצורך להפוך אותם לכטב"ם מתאבד (חימוש משוטט) בצירוף מטען זעיר. הסוגיה המעניינת שנוגעת למערכת "נטקומט" הרוסית, היא שמדובר למעשה במטען נלווה לכטב"ם. קרי, יכולה להיווצר סיטואציה בה רחפן DJI מאביק של צבא רוסיה יירט דגם דומה של צבא אוקראינה.

המערכת הרוסית רחוקה מלהיות תקדים עולמי. חברת רובוטיכאן מיישוב עומר ייצרה את הרחפן "ציפורים זועמות", שמצויד ברשת ייעודית ללכידת רחפנים. המטרה מאחוריו היא יצירת אמצעי שישמש באזורים מאוכלסים, כמו יישובים סמוכי גדר, בהם לא מעוניינים בנטרול בעזרת אמצעים נפיצים. הרחפן, שעשוי לחסוך שיגורי כיפת ברזל שמוערכים בכ־30 אלף דולר, יכול לצאת מגג של בית - וללכוד את הרחפנים.

מקבילות נוספות קיימות במדינות שונות. ביפן, למשל, משתמשים באמצעי לכידת כטב"מים באבטחת אירועים ציבוריים ותשתיות קריטיות. מדינה נוספת שמפעילה יכולות כאלו היא בריטניה, שמחזיקה יכולות צבאיות ואזרחיות כאחד ללכידת כטב"מים באמצעות רשתות. אולם, הייחוד של המערכת הרוסית היא אותה יכולת להתקין אותה כמעט על כל רחפן אפשרי.

באתר "בולגריאן מיליטארי" מציינים כי רשתות ללכידת רחפנים היא אחת השיטות המוקדמות ביותר שנוסו לטובת יירוט. אתגר מרכזי ביישומו, בדומה לכל היבט של הגנה אווירית במתאר רווי כטב"מים, הוא הזיהוי - והימנעות מיירוט כטב"מים ידידותיים. עבור זאת, נדרש מערך מסודר, שכולל, בין השאר, מכ"מים וחיישנים אופטיים, משום שפריסה של יכולות כאלו ללא מחשבה מעמיקה עלולה לגרום ליותר נזק מתועלת.

אחד הפתרונות של ישראל להפלת כטב"מים

במטרה ליצור יעילות גבוהה ככל הניתן, ישראל פועלת להטמעה מחודשת של תותחי וולקן לטובת יירוט כטב"מים. תותח וולקן, או בשמו הישראלי מחבט, מתבסס על מקלע גאטלינג (M61A1) מתוצרת ג'נרל דיינמיקס. מערך הנ"מ הישראלי הפעיל מאז 1975 פלוגות שהשתמשו בתותחי וולקן, שהותקנו על גבי נגמ"שי M 113 ("זלדה"), לצד משגר טילי סטינגר, מכ"מ ייעודי, מערכת תצפית יום ולילה, מערכת מעקב ומחשב בקרת ירי.  ב־2006, לאחר מלחמת לבנון השנייה, הוחלט לוותר על היכולת הזו - תוך הפניית תשומת לב להתקדמות הטכנולוגית.

כעת, מבינים במערכת הביטחון כי ישנה תועלת ביטחונית וכלכלית מיישום וולקן עבור יירוט כטב"מים. גורמים בשוק ציינו בשיחה עם גלובס כי כדור לוולקן עולה 10-6 דולר, בכפוף לגורמים כמו תקופה, היצע וביקוש, ארץ ייצור, היצרן עצמו וטיב חוזה הרכש. "על מטרה אווירית מסוג רוק"ק נדרשים כ-400 כדור, כך שיירוט כטב"ם לא אמור לעלות על 4,000 דולר", אומר גורם בשוק. כלומר, כ־14.8 אלף שקל לכל היותר - לעומת כ־30 אלף דולר לכל מיירט של כיפת ברזל.