"חוויה משפילה": עדויות של ישראלים מחוץ לתערוכת הנשק בפריז

רוב הישראלים בחרו שלא להגיע לתערוכת הנשק יורוסאטורי (Eurosatory) בפריז • אלה שכן הגיעו, גילו שהתו שהונפק להם לא מאפשר כניסה לתערוכה • לא רק זאת, אלא שחברות בינלאומיות ביקשו לכסות מוצרים ישראלים שהציגו

תערוכת הנשק בפריז. בלי ישראלים / צילום: Reuters, BENOIT TESSIER
תערוכת הנשק בפריז. בלי ישראלים / צילום: Reuters, BENOIT TESSIER

הישראלים הבודדים שהגיעו לתערוכת הנשק יורוסאטורי (Eurosatory) בפריז לא הצליחו להיכנס לתערוכה עם התגים שנופקו להם בעת ארגון האירוע ובטרם החליטה צרפת להחרים את התעשיות הביטחוניות הישראליות מהתערוכה.

ניתוח | שלטים גדולים יאסרו על כניסת ישראלים: כך נראה החרם הצרפתי על ישראל
פרטים חדשים על ההחלטה שדרדרה את יחסי ישראל-צרפת לשפל
משגר הטילים הישראלי שהצליח להשתחל לתערוכת הנשק הצרפתית 

מרבית הישראלים שהוזמנו לתערוכה נמנעו מהגעה, אך היו בודדים שהחליטו לבחון את החלטת ממשלת צרפת וכיצד היא מיושמת בפועל. א', ישראלית שהגיעה הבוקר (ב') לתערוכה כנציגה של חברה ביטחונית, מספרת לגלובס כי היא לא הצליחה להיכנס.

"חוויה משפילה" 

"הגענו לתערוכה בה מציגות חברות ישראליות כבר שנים רבות. בירידה מהשאטל קיבלה את פנינו הפגנה של צרפתים עם דגלי פלסטין שהפגינו בצעקות נגד ישראל. נכנסנו כמו כולם, עברנו את הבידוק הביטחוני. יש לנו תגים שהונפקו מראש עבורנו כמציגים בתחילת הארגונים של התערוכה, ואז לאחר ההחלטה בסוף מאי שלא לאפשר לחברות ישראליות להציג, הם הומרו בתגי מבקר. בשלב סריקת התגים נחסמה לנו הכניסה".

בידוק בכניסה לתערוכת הנשק בצרפת. אין כניסה לישראלים / צילום: תמונה פרטית
 בידוק בכניסה לתערוכת הנשק בצרפת. אין כניסה לישראלים / צילום: תמונה פרטית

א' ניסתה לברר מדוע התגים נחסמו אך הדיילות טענו כי אינן יודעות. "ניסינו את התגים בכל הדלפקים וביקשנו עזרה מכל הדיילות. הן הפנו אותנו מאחת לשנייה, ללא פתרון. אנחנו לא יודעים אם הן מיתממות, או שבאמת הן לא יודעות מדוע התג נחסם ולא עודכנו שאסרו על ישראלים להיכנס".

לדברי א', כל האירוע היה משפיל. "זו היתה חוויה משפילה ולא נעימה. חשבנו שאנחנו חלק מהעולם המערבי, מתעשייה גלובלית. מסתבר שאירופה חזרה 80 שנים אחורה".

התערוכה הביטחונית היוקרתית המתקיימת בפריז בין התאריכים 21-17 ביוני, נחשבת לאחת החשובות בתעשיות הביטחוניות. השנה האירוע מתקיים בצל החלטת ממשלת צרפת מה-31 במאי לאסור את השתתפותן של חברות ישראליות. החברה המארגנת, קוג'ה (Coges) לא פירטה על סיבת ההחלטה, אבל במשרד ההגנה הצרפתי ציינו כי היא נובעת מכך שישראל לא נענתה לדרישת הנשיא עמנואל מקרון להפסקת הלחימה ברפיח.

האיזור בו היו מיועדות לציג החברות הישראליות, עומד שומם / צילום: תמונה פרטית
 האיזור בו היו מיועדות לציג החברות הישראליות, עומד שומם / צילום: תמונה פרטית

"פקחים צרפתים דורשים מחברות לכסות את המערכות הישראליות בתצוגות"

ביום חמישי האחרון הופיעו עורכי הדין של החברה המארגנת את תערוכת הנשק יורוסאטורי (Eurosatory) בפני בית משפט בעיירה בוביני, וניסו להשתמש בכל הנימוקים המשפטיים כדי למנוע את ההחלטה שעוררה סערה בישראל. הדיון עסק בעתירה של קבוצת של ארגונים לא-ממשלתיים משפטיים פרו-פלסטיניים וארגונים הפועלים נגד סחר בנשק, שדרשה לא רק למנוע מחברות ישראליות להציג בתערוכה אלא למנוע מכל ישראלי או אפילו נציג הקשור לתעשיות הביטחוניות הישראליות כניסה לתערוכה שנפתחה הבוקר.

רותם מי-טל, מנכ"ל אסגארד מערכות, חברה טכנולוגית אשר מפתחת מערכות צבאיות, עבור התעשיות הביטחוניות, היה אמור להשתתף בתערוכה אך בעקבות החלטת ממשלת צרפת נמנע מבעוד מועד מלהגיע. עם זאת, קולגות בתעשיות הביטחוניות שנמצאים בתערוכה סיפרו לו כי יש חרם על מוצרים ישראלים, גם אלה שמוצגים דרך חברות לא ישראליות. "פקחים צרפתים מסתובבים בין דוכנים של חברות ענק זרות, ודורשים מהעובדים לכסות את המערכות הישראליות שנמצאות בהן", מספר מי-טל ומציין בציניות, כי הוא מציע לתעשיות האירופאיות לקחת את זה צעד אחד קדימה: "אם כבר, אז כבר, וביושרה כנה לא להציג בתערוכה גם את המערכות הצבאיות שלהן אשר מוטמעת בפנים טכנולוגיה ישראלית. במערכות זרות רבות ישנם כרטיסים אלקטרונים, מעבדים, מקודדים, תוכנה וטכנולוגיה ישראלית".

הפגנה פרו פלסטינית מחוץ לתערוכת הנשק בצרפת / צילום: תמונה פרטית
 הפגנה פרו פלסטינית מחוץ לתערוכת הנשק בצרפת / צילום: תמונה פרטית

לדבריו, זאת צביעות לא לאפשר להציג מוצרים ישראליים, אבל כן להציג מוצרים אירופאיים אשר מתבססים על פתרונות ישראליים. "אסור להוריד את הראש, יש להיות גאים בתוצרת ישראלית כחול־לבן ובתעשייה הישראלית, ולהבין שיש פה במשחק אינטרסים ושיקולים שונים גם מעל לשולחן וגם מתחת לשולחן".

א' מוסיפה, כי החרם נגד ישראל בתערוכה לא נגמר רק במוצרים וישראלים שמגיעים ישירות מישראל, אלא מתברר שגם ישראלים שמתגוררים בחו"ל ועובדים בחברות זרות מזוהים כישראלים וכניסתם נמנעת. "בכניסה פגשנו בחור ישראלי שעובד בחברה אמריקאית ורשום כמציג בביתן של החברה האמריקאית, אך גם הוא היה חסום. לא ברור איך קישרו בינו לבין החרם הישראלי, הוא בכלל לא קשור לחברה ישראלית".

לישראלים שנמצאים בפריז יש קבוצת וואטסאפ ובה עדכונים שוטפים על ההתנהלות של מארגני הכנס כלפי הישראלים או כל מה שנתפס "כישראלי". כך למשל מספר אחד העובדים בחברה ביטחונית כי "עובדת שלנו נכנסה לתערוכה עם דרכון גרמני, אך כשראו שהיא נולדה בישראל ביקשו ממנה לחתום על מסמך שהיא לא עובדת עבור חברה ישראלית" .

א' ויתרה להיום על הניסיון להיכנס לתערוכה בה החברה שלה מציגה מוצרים מדי שנה. "חזרנו למלון, בבושת פנים. יום עבודה אחד כבר כנראה התבזבז לנו. מחכים להחלטת בית המשפט בהמשך לערעור שהוגש הבוקר".