הפרויקט הגרמני־ישראלי שישגר 126 מל"טים מתאבדים במקביל

הענקית הביטחונית הגרמנית השיקה משגר מכולה של 126 כלי טיס, אשר מיועד לשגר את החימושים המשוטטים מדגמי "הירו" של חברת UVISION, הממוקמת בצור יגאל • מדובר בבשורה גדולה לתחום הכטב"מים, שבאה בעקבות הסכם שותפות אסטרטגי שנחתם בין החברות כבר ב־2021

משגר המכולה של ריינמטאל / צילום: צילום מסך מאתר ריינמטאל
משגר המכולה של ריינמטאל / צילום: צילום מסך מאתר ריינמטאל

הענקית הביטחונית הגרמנית ריינמטאל הכריזה על בשורה גדולה לשוק החימושים המשוטטים (המל"טים המתאבדים) העולמי, בה יש מעורבות ישראלית משמעותית: משגר מכולה של 126 כלי טיס, שמיועד לשגר את החימושים המשוטטים מדגמי "הירו" של UVISION, שמקום מושבה בצור יגאל.

החברה הביטחונית שרוצה להנפיק בת"א לפי שווי של חצי מיליארד שקל
יותר טילים, פחות מל"טים: איזה נשק מכרו בתעשיות הביטחוניות בשנה החולפת?
משגר הטילים הישראלי שהצליח להשתחל לתערוכת הנשק הצרפתית

אתר TWZ (The War Zone) מדווח כי מסתמן שמכולת משלוח סטנדרטית תחולק לשלושה מערכים, שמונים כ־42 תאים כל אחד. זה עשוי להצביע על מערכת מודולרית, שמאפשרת להתאים את עצמה למכולות של 10, 20 או 40 רגל - כאשר ככל שהמכולה גדולה יותר, כך ניתן לשגר ממנה יותר מל"טים מתאבדים.

פלטפורמת השיגור החדשנית של ריינמטאל מהווה בשורה גדולה לתחום, משלוש סיבות מרכזיות: בראש ובראשונה, היא מביאה את עולם מתקפות הנחיל, בו משגרים כמות גדולה של חימושים משוטטים כדי לפגוע במטרה ולגרום קושי חמור למערכות ההגנה האווירית, לאתגר אחר לגמרי. הטכנולוגיה היחידה שנראית ככזו שיש בה כדאיות כלכלית להפלת כטב"מים בהיקפים גדולים, אך עדיין נמצאת יחסית בשלביה המוקדמים היא מיקרו­־גל. אמצעי תקיפה אלקטרומגנטיים לא־קינטיים אלו מנטרלים באמצעות מיקרו־גל רכיבים אלקטרוניים קריטיים לאמצעי התקיפה של האויב. בהם, לדוגמה, נחילי כטב"מים, שיכולים במקבץ יירוט אחד ליפול יחדיו.

שני יתרונות מהותיים נוספים של שיגור ממכולה ששזורים האחד בשני, הם ריבוי הפלטפורמות ויכולת ההסוואה. ממכולה אפשר לשגר הן מפלטפורמה יבשתית והן מפלטפורמה ימית; זאת, בעוד שמכולות מהוות, כדבר שבשגרה, כ־80% מכלל הסחר הימי העולמי. לכן, ניתן להטמיע מכולת שיגור בספינת מכולות, להשיט לטווח רחוק - ויהיה קשה במיוחד לאתר זאת.

ההסכם האסטרטגי בין ריינמטאל ל־UVISION

ב־TWZ מציינים כי ריינמטאל חתמה על הסכם שותפות אסטרטגי עם UVISION ב­־2021, במסגרתו חלק מהחימושים המשוטטים של החברה ייוצרו באירופה, באמצעות חברת הבת "ריינמטאל RWM איטליה". כיום, החברה הישראלית היא אחת החמות בעולם, על אף האתגרים שנובעים ממלחמת "חרבות ברזל" והדה־לגיטימציה נגד ישראל.

לפני כשבוע וחצי בלבד, UVISION וחברת מיסטרל האמריקאית סגרו חוזה מרשים בסך כ־73.5 מיליון דולר לאספקת חימושים משוטטים לפיקוד המבצעים המיוחדים של ארה"ב. את החימושים המשוטטים ליחידות המיוחדות האמריקאיות UVISION לא תייצר בישראל, אלא במפעל שהיא חנכה בדרום קרוליינה בחודש מרץ, בשיתוף החברה האמריקאית SAIC. מפעל שכזה מקל משמעותית על שרשראות האספקה, ומאפשר לעסקאות להירשם כאמריקאיות, תחת UVISION USA.

חימושים משוטטים של חברת UVISION / צילום: Reuters, IMAGO
 חימושים משוטטים של חברת UVISION / צילום: Reuters, IMAGO

טרם ידוע איזה דגם ספציפי של UVISION ישולב במשגר המכולה, אבל נראה כי מדובר בהירו 120 - ממנו התפתח 120SF, שנמכר לאמריקאים. הירו 120, לפי TWZ, הוא בעל טווח מקסימלי של 60-40 ק"מ, ומשך הפעלה של שעה. בחברות מגרמניה ומישראל מציינים כי ראש הנפץ של הירו 120 הוא כ־4.5 ק"ג (כ־10 פאונד). על אותו חימוש משוטט בדיוק אפשר להתקין ראשי נפץ שונים כמו, למשל, נגד כלי רכב משוריינים או נגד אנשים.

להירו יש מערכת שמאפשרת למפעיל מרחוק לראות את מה שהחימוש המשוטט רואה, דרך מצלמות אלקטרו־אופטיות ואינפרא אדום. הוא יכול לבצע תיקוני מסלול קלים לכלי הטיס, או לקבוע לו שהמשימה מבוטלת, במקרים כמו של הופעת עוברי אורח, לדוגמה. כמו כן, ניתן לשגר את החימושים המשוטטים ליעדים, ושהם יבצעו את המשימה מתחילתה ועד סופה בעצמם, או להעביר את ההפעלה עליו לגורם בשטח - כדי להגביר את התיאום והיעילות של הכוחות.

סוגיה שיהיה מעניין לגלות היא האם מאותו משגר מכולה של ריינמטאל ניתן יהיה להפעיל גם חימושים משוטטים גדולים יותר של UVISION, כשמעל כולם, הירו 1250. זהו דגם גדול וקטלני, שנושא ראש נפץ של 50 ק"ג, בעל טווח של יותר מ־200 ק"מ ומשך הפעלה של עד 10 שעות.