המנכ"ל שפספס אקזיט של יותר ממיליארד דולר

גיא ברקוביץ' קיבל לאורך שנות הקריירה שלו כמה הצעות לעבור לווייז, אבל הוא תמיד העדיף לחכות שהחברה תגדל - עד שהיא נמכרה לגוגל ב־1.3 מיליארד דולר: "לצערי לא נהניתי מזה" • היום, כשהוא כבר בתפקיד המנכ"ל, הוא מספר על התוכניות למצב הכי גבוה בעולם ועל ההתמודדות במלחמה: "יש שיבושים, אבל המשתמשים מבינים שצריך לוותר על נוחות"

גיא ברקוביץ', מנכ''ל Waze / צילום: תומר פולטין
גיא ברקוביץ', מנכ''ל Waze / צילום: תומר פולטין

גיא ברקוביץ' (55)

אישי: נשוי + 2, גר בקריית אונו
מקצועי: מנכ"ל Waze

ילדות ומשפחה: נולדתי בקריית ביאליק לאמא שעבדה בחברת החשמל ואבא חשב בתחומי הרכב והנדל"ן. הוא נפטר כשהייתי בסוף י"ב. בתיכון למדתי במגמת מחשבים, והייתי תלמיד טוב.

פורטפוליו | "גם אם הייתי זוכה בלוטו, הייתי ממשיכה לעשות אותו דבר"
פורטפוליו | היא מונתה למנכ"לית חברה דרך לינקדאין, ולא בפעם הראשונה
פורטפוליו | הוא התחיל כנהג לימוזינה ופועל בניין. היום חברת הסייבר שהוא מנהל בדרך להנפקה

צבא: התגייסתי ליחידה מובחרת של הצנחנים, ושירתי שם ארבע שנים. זה היה תפקיד מעניין מאוד עם אנשים שהם סוג של משפחה. עד היום אני בקשר איתם, אנחנו נפגשים פעם בחודש לפחות.

אקדמיה: אחרי הצבא יצאתי לטיול של יותר משנה בדרום אמריקה, לקחתי את הזמן לעשות חושבים ורציתי ללמוד משפטים, ללכת לפוליטיקה ולתקן את המדינה. אבל אמא שלי היא הבהירה לי חד־משמעית שבמקרה כזה היא תנשל אותי מהירושה, אז בסוף למדתי הנדסה בטכניון וגם המשכתי לתואר שני במנהל עסקים ברייכמן.

תחילת הקריירה: המשרה הראשונה שלי הייתה מפתח מערכות זמן אמת בפרויקט מסווג ברפאל, עבדתי שם בהתחלה כסטודנט פעמיים בשבוע ובהמשך במשרה מלאה. הייתה תחושת שליחות אבל משך אותי תחום הדאטה, כי הערכתי שכל העולם ילך בכיוון הזה. לכן שמחתי לקבל הצעת עבודה מאפרת, חברה שלימים צמחו ממנה חברות כמו קומברס, ורינט, קוגנייט. הצטרפתי אליהם כמהנדס בצוות הפיתוח של הדאטה־בייס ונשארתי עשר שנים. בתפקידי האחרון הייתי סמנכ"ל פיתוח בוורינט.

המפגש עם נועם ברדין: אחרי ורינט ניהלתי עם חברי הטוב אמיר שנער חברה בשם אקסלנט, שסיפקה שירותי פיתוח בוטיק לסטארט־אפים. שם הכרתי את נועם ברדין, לימים מנכ"ל ווייז. בשלב מסוים אמיר ואני החלטנו לפרק את החבילה, והצטרפתי כמנהל פיתוח לאינטרקאסט, חברה שפיתחה טכנולוגיה לצריכת תוכני וידאו מהמחשב הביתי, ונוהלה בידי נועם. אבל היא לא הצליחה והחזרנו כסף למשקיעים. לא רצינו להמשיך לשרוף את הכסף שלהם עוד שנה.

אחר כך הצטרפתי כסמנכ"ל פיתוח לגילת לוויינים. עבדתי שם שבע שנים ובתקופה הזאת פיתחנו מוצרים שהקפיצו את החברה קדימה. היה מרגש להכניס תקשורת לוויינית לבתי ספר בכפרים בפרו וקולומביה ולראות את הילדים מגיבים לאינטרנט.

ווייז: לאורך השנים קיבלתי הצעות לעבור לווייז, אבל העדפתי לחכות שהחברה תגדל. לבסוף נועם הצליח לשכנע אותי, אבל זה היה כבר ב־2016, אחרי המכירה לגוגל תמורת 1.3 מיליארד דולר, כך שלצערי לא נהניתי מזה.

כשהגעתי לווייז היא עדיין המשיכה להתנהל כסטארט־אפ בתוך גוגל, רק עם משכורות גבוהות יותר, אוכל יותר טוב ומשרדים מפונפנים. לקח כמה חודשים עד שהוכרזתי רשמית כמנהל הפיתוח. נועם נתן את כל כולו לחברה גם לאחר המכירה, הוא נשאר בה עוד שבע שנים וסמך עליי בהשתלבות בגוגל.

המנכ"ל: אחרי עזיבתו של נועם, גוגל מינתה למנכ"לית ווייז את נהא פאריק. זו הייתה תקופה לא פשוטה מבחינתי, אבל המשכתי להוביל את הפיתוח. נהא פרשה מתפקידה אחרי שנה ומשהו וב־2023 מוניתי למנכ"ל.

חזקה ועצמאית: גוגל החליטה להגשים את החלום שלי ולשלב את ווייז בגיאו, מחלקת שירותי המיפוי והגיאוגרפיה שלה בהובלת Google Maps, Google Earth ו־Google Street View. ידעתי שאם יהיה לנו מושב בהנהלה של גיאו, נשנה את ווייז ונשנה את העולם. וזה בדיוק מה שקורה.

אני אחד מבין שישה מנהלי פעילות שמדווחים לכריס פיליפס, מנהל גיאו, ישירות. המילים וגם המעשים של גוגל מוכיחים שהם רוצים ווייז חזקה ועצמאית.

חברה ישראלית: רוב העובדים וההנהלה של ווייז, כמעט 300 איש, ורוב פעילות הפיתוח והמוצר של החברה נמצאים בתל אביב. כ־60 עובדים נוספים - בניו יורק ובסיאטל. עם המיזוג עם גוגל נפרדנו מקבוצה של אנשי מכירות ועברנו למכור דרך הכלים האוטומטיים שלה.

המספרים: לווייז יש כיום לפחות 200 מיליון יוזרים אקטיביים, שמשתמשים בנו לפחות כמה פעמים בחודש. יש לקוחות בכל העולם, אנחנו מאוד חזקים בברזיל, ארה"ב, מלזיה, אינדונזיה, צרפת, אנגליה, איטליה, בלגיה ובישראל.

שיבושי ה־GPS: אנחנו במלחמה, ולכן אנשים מבינים שבין השאר צריך לוותר על נוחות. אבל השיבושים משפיעים על כל האפליקציות מבוססות המיקום, אין להם קשר לווייז.

אחרי 7 באוקטובר קיבלנו לא מעט החלטות שמטרתן לסייע בהתמודדות עם המצב, בין השאר החשכת כמות התנועה בעיתוי מסוים ובמיקומים מסוימים.

מבט לעתיד: אני עושה ככל יכולתי כדי שווייז תוביל את חוויית הנהיגה בכל העולם בעוד חמש שנים. מאז שנכנסתי לתפקיד המנכ"ל בנינו אסטרטגיה שמתמקדת בבטיחות. הכנסנו בין השאר התרעות לפני שינויי מהירות, צמתים בעייתיים, סיבובים חדים ופסי האטה. בעתיד נקבל דיווחים מהקהילות איפה ממוקמים בתי ספר ונשתדל לא לנווט נהגים דרך שם.