מנכ"לים מובילים נוהרים שוב אל טראמפ במטרה להשפיע על סדר היום

אנשי עסקים רואים שיש לטראמפ סיכוי לנצח, ורוצים מקום ליד השולחן

קבוצת התומכים נרחבת וקולנית יותר. דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Anadolu ו־ Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
קבוצת התומכים נרחבת וקולנית יותר. דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Anadolu ו־ Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

כשדונלד טראמפ זכה בנשיאות ב-2016, מנהיגים עסקיים נהרו להיפגש עמו, בתקווה למתן את מדיניות הסחר והרטוריקה הפופוליסטית שלו. הם רצו גם לעודד את האג'נדה הידידותית לעסקים שלו בנושאי מס והסרת רגולציה.

WSJ | קרנות לוהטות והקללה של "תשואות המנפחות את עצמן"
WSJ | כל האנשים החכמים ביותר בחדר מאזינים לאותו פודקאסט
WSJ | מה עושה החטיבה המסתורית של סיטיבנק, שמניבה לו מחצית מהרווחים

כעת הם נוהרים לפגוש אותו שוב. מאז שטראמפ ניצח את היריב העיקרי האחרון שלו במפלגה הרפובליקנית, התייצבו מאחוריו שמות גדולים מעולם הפיננסים. השבוע, הקשיבו לו היטב שורה של מנכ"לים, כשהבטיח קיצוצי מסים וסייג כמה מהבטחותיו הקשות ביותר בנוגע להגירה.

המנהלים אומרים שהנכונות שלהם להקשיב לטראמפ נובעת מתסכול מהנשיא ג'ו ביידן, מהבנה גוברת שטראמפ יכול לנצח ומרצון לעצב את סדר היום של המועמד הרפובליקני לפני הבחירות - במקום להיאבק לעשות זאת לאחר מכן. רבים מאלה שהתרחקו מטראמפ בעקבות המהומות ב-6 בינואר 2021 בקפיטול על ידי תומכיו, ריככו את הביקורת שלהם.

אפילו מנכ"לים כמו ג'יימי דיימון מג'יי.פי מורגן צ'ייס ובריאן מויניהן מבנק אוף אמריקה, שנמנעים מאז ומתמיד מתמיכה פומבית, הראו סימני שביעות רצון מהמדיניות של טראמפ או התבטאו בנוגע למדיניות של ביידן.

ג'יימי דיימון / צילום: ap, Alex Brandon
 ג'יימי דיימון / צילום: ap, Alex Brandon

דיימון, מויניהאן, מנכ"לית סיטי ג'יין פרייזר, וצ'רלי שרף מוולס פארגו נכחו כולם בפגישת השולחן העגול לעסקים ביום חמישי, שבה נאם טראמפ לקבוצה. טראמפ אמר להם שכנשיא, הוא יהיה טוב יותר מביידן בכל הקשור למסים וכלכלה. לדברי אדם שנכח שם, טראמפ אמר ששיעור מס החברות צריך להיות 20%, ובשלב מסוים אף העריך שהוא יכול לרדת עד 15% - היעד המקורי של הקמפיין שלו.

תומכים, אבל בזהירות

בתחילת השנה הפתיע דיימון את עמיתיו בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, שוויץ, כשאמר בהופעה טלוויזיונית שטראמפ "די צודק" בנושאים מסוימים, כמו סחר והגירה. מויניהן, שנהג באיפוק רב יותר מדיימון, מתח ביקורת על מדיניותו של ביידן ואמר שהיא רעה לעסקים, בהתבסס על שיחות עם לקוחות הבנק. הוא אמר לאנשים שהלקוחות, רבים מהם ממרכז ארה"ב, מתלוננים על המדיניות של ביידן, ובמיוחד על היתרים לפרויקטים בתחום האנרגיה ועל ביצוע עסקאות.

טראמפ שמח לספר למנהיגים העסקיים בעיקר את מה שהם רוצים לשמוע. מלבד הפחתת מיסים נוספת, הוא אמר שיהיה ידידותי לבינה מלאכותית ויקל על הרגולציה, במיוחד עבור ביצוע עסקאות. ועדת הסחר הפדרלית (FTC) בתקופת ממשל ביידן הייתה בין האגרסיביות ביותר בשנים האחרונות בניסיונותיה לחסום מיזוגים ולרסן חברות ענק.

בריאן מויניהן / צילום: ap, Seth Wenig
 בריאן מויניהן / צילום: ap, Seth Wenig

אך המדיניות של טראמפ בתחומים כמו הגירה והצהרות שלו בנוגע לשלטון החוק גורמות לעסקים להיזהר. ביום חמישי, הוא העלה בפני הרפובליקנים בבית הנבחרים את הרעיון - שחסרו בו פרטים - של מערכת הכנסה פדרלית למכסים, שתהיה גדולה מספיק כדי להחליף את מס ההכנסה.

הוא אמר למנהיגים העסקיים שהוא בעד שינויים במערכת ההגירה, ושהוא רוצה לתת לזרים משכילים ולסטודנטים בארה"ב שנולדו מחוץ למדינה את ההזדמנות להישאר בה. הוא אמר שהוא לא רוצה שארה"ב תעזוב את נאט"ו, אלא שכל מדינה חברה צריכה לשלם את חלקה ההוגן.

למרות רטינות של כמה מנכ"לים, העסקים שגשגו תחת ביידן. המניות קרובות לשיאים, רווחי החברות עלו, האינפלציה ירדה והכלכלה הצליחה עד כה להתגבר על העלאות ריבית אגרסיביות מצד הפדרל ריזרב. גם תעשיות כמו אנרגיה, שנראה היה שמדיניות ביידן תסכן אותן, הצליחו.

ג'יין פרייזר, מנכ''לית סיטיבנק / צילום: ap, Andrew Harnik
 ג'יין פרייזר, מנכ''לית סיטיבנק / צילום: ap, Andrew Harnik

רוב אמריקה התאגידית חששה מקרב חוזר בין ביידן לטראמפ. במשך חודשים, ניסו אנשים עם כיסים עמוקים להציב חלופות לשני הגברים. בין המועמדים המועדפים עליהם הייתה ניקי היילי. חלקם אפילו העלו מועמדים חסרי סיכוי כמעט, כמו מזכירת המסחר ג'ינה ריימונדו, שלדבריהם דיברה בשפתם לאור הרקע העסקי שלה. מנהל קרנות הגידור שהפך לאקטיביסט חברתי, ביל אקמן, דחק ללא הצלחה בדיימון עצמו להתמודד לנשיאות.

הצוות של טראמפ חשש שהמנכ"לים לא יהיו מסבירי פנים במיוחד, בין היתר בגלל הרשעתו האחרונה של הנשיא לשעבר, כך לפי אדם המכיר את הנושא. אך נראה שרבים מאלה שלא אוהבים את טראמפ או את חלק מהדברים שעשה או אמר היו מוכנים לתת לו הזדמנות נוספת, אמר אותו אדם.

בקמפיין של טראמפ חלקו על כך שהצוות שלו חשש מהפגישה, ואמרו שטראמפ, כאיש עסקים בעצמו, חש בנוח בסיטואציה. "הנשיא טראמפ התקבל בחום על ידי כל מי שהיה בחדר וזכה לשבחים על הצעות המדיניות שלו בנושאי הסרת רגולציה והפחתת מסים", אמר הדובר סטיבן צ'ונג.

יעברו לקריירה פוליטית?

בכירים רבים אומרים שקדנציה שנייה של טראמפ עשויה להיות קלה יותר לעיכול אם יעמוד לצידו סגן הנשיא הנכון. סנטור קרוליינה הדרומית טים סקוט, סנטור פלורידה מרקו רוביו, סנטור אוהיו ג'יי.די ואנס נחשבים למועמדים פוטנציאליים נבחרים לתפקיד סגן הנשיא בקרב עולם הפיננסים. גם מושל דקוטה הצפונית, דאג בורגום, איש עסקים מצליח ומועמד לנשיאות לשעבר, נמצא בתמהיל המועמדים. ואנס, איש הון סיכון לשעבר שנתמך על ידי התורם הרפובליקני פיטר ת'יל, ערך לאחרונה סיבוב פגישות בעמק הסיליקון.

חלק מהמנהלים עשויים לחשוב על קריירה משלהם. מנהל קרן הגידור ג'ון פולסון והמשקיע סקוט בסנט הם בין השמות שהוצעו לתפקיד שר האוצר, לפי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל.

הפגישה משכה כמה מן המנהלים העסקיים הבכירים במדינה, לרבות מנכ"ל אפל טים קוק ומנכ"ל Walmart דאג מקמילון, לדברי חלק מהאנשים. ממשל ביידן התייעץ עם מקמילון במגוון נושאים כמו אינפלציה ובעיות שרשרת האספקה, על פי אנשים המכירים את הנושא.

לטראמפ היו כמה תומכים בקרב מנהיגי עמק הסיליקון כשהתמודד בעבר. הפעם נראה שהקבוצה נרחבת וקולנית יותר. תמיכתם של רבים מהם נובעת יותר מתסכול מהאקלים העסקי שעוררה נשיאות ביידן, מאשר מהתלהבות חסרת מעצורים לקראת כהונה נוספת של טראמפ.

בין הבולטים ביותר הוא אילון מאסק, מנכ"ל טסלה והבעלים של X, ששוחח באופן פרטי עם טראמפ ועם תומכים אחרים שלו, כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל. השניים דנו בתפקיד ייעוץ אפשרי עבור מאסק אם טראמפ יקבל בחזרה את הבית הלבן. ב-5 ביוני, צייץ מאסק בטוויטר: "אזור המפרץ של סן פרנסיסקו פונה לכיוון טראמפ".

טראמפ זוכה יותר ויותר לתמיכתם של סרבנים שלא תרמו עד לאחרונה למסע הבחירות שלו. בהם גם מרים אדלסון, תורמת ותיקה של המפלגה הרפובליקנית יחד עם בעלה המנוח שלדון, שמתכננת לעזור במימון קבוצת תמיכה פוליטית (super PAC) למען טראמפ.

תורמים מהמגזר הפיננסי העניקו יותר מ-56 מיליון דולר לקמפיין של טראמפ ולקבוצות חיצוניות, על פי נתונים שנאספו ע"י מכון המחקר Center for Responsive Politics. תורמים ממגזר זה, המגיעים מבנקים, חברות השקעות וחברות ביטוח, העניקו כ-40 מיליון דולר לקמפיין של ביידן ולזרועות גיוס כספים הקשורות אליו.

ג'סטין באר וג'ק גילום סייעו לכתיבת מאמר זה.